Тема уроку: Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення у казці «Чотири сестри».
Мета уроку:
Очікувані результати:
Обладнання:
Текст казки «Чотири сестри».
Презентація про Валерія Шевчука (біографія, твори).
Ілюстрації або малюнки на тему пір року.
Мультимедійна дошка.
Хід уроку:
І. Організаційний момент (2 хв.)
Привітання учнів.
Перевірка готовності класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
Бесіда:
Які твори української літератури ви вже читали?
Що вам відомо про зміни пір року? Як вони впливають на природу і людину?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (2 хв.)
Вчитель оголошує тему уроку: сьогодні ми будемо знайомитися з творчістю відомого українського письменника Валерія Шевчука, зокрема з його казкою «Чотири сестри». Ми спробуємо зрозуміти, як автор використовує образи сестер для художнього відтворення зміни пір року.
IV. Ознайомлення з життям та творчістю Валерія Шевчука (10 хв.)
Біографічна довідка (використовується мультимедійна презентація).
Валерій Шевчук — український письменник, перекладач, літературознавець. Народився в 1939 році в Житомирі. Його творчість охоплює різноманітні жанри: казки, повісті, оповідання, літературознавчі дослідження. Найбільш відомий своїми філософськими та історичними творами.
Казка «Чотири сестри» є частиною його творчої спадщини, яка особливо відзначається глибиною розуміння природи і внутрішнього світу людини.
Обговорення:
Як ви вважаєте, чому письменники звертаються до теми природи? Чи може вона бути символом?
V. Опрацювання тексту казки «Чотири сестри» (15 хв.)
Читання тексту уривків.
Вчитель зачитує ключові уривки казки, в яких представлені сестри, що символізують пори року: Весну, Літо, Осінь, Зиму.
Бесіда за змістом:
Які риси характеру має кожна з сестер?
Як описані зміни природи разом зі зміною пір року?
Як автор через образи сестер передає відчуття зміни сезонів?
VI. Аналіз художніх засобів (10 хв.)
Художні засоби, які використовує Валерій Шевчук:
Персоніфікація: у казці кожна пора року представлена в образі сестри. Учні аналізують, як риси характеру сестер співвідносяться з природними явищами кожної пори.
Метафори та епітети: як письменник використовує яскраві описи природи (зелені луки Весни, тепле сонце Літа, золоті поля Осені, холодна біла Зима).
Обговорення:
Як змінюється настрій у тексті разом зі зміною пір року?
Чому важливо звертати увагу на художні засоби в тексті? Як вони допомагають нам краще зрозуміти задум автора?
VII. Творче завдання (10 хв.)
Робота в парах: Учні поділяються на пари і отримують завдання:
Описати одну із сестер (Весна, Літо, Осінь або Зима) своїми словами, звернувши увагу на її риси характеру, пов'язані з природою.
Створити невеликий малюнок або колаж, який відображає одну із пір року.
VIII. Підсумки уроку (5 хв.)
Запитання до класу:
Що нового ви дізналися про Валерія Шевчука?
Як, на вашу думку, зміна пір року може бути пов’язана із життям людей?
Чому автор обрав саме такий спосіб зображення сезонів?
Рефлексія:
Що вам сподобалося в казці? Який момент був найбільш цікавим?
IX. Домашнє завдання (1 хв.)
Прочитати повний текст казки «Чотири сестри».
Написати коротке есе на тему: «Яка з сестер найближча мені за характером і чому?»