Розробка уроку з української літератури за казкою-притчею Валерія Шевчука "Чотири сестри"

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури за казкою-притчею Валерія Шевчука "Чотири сестри", яку можна взяти за основу при підготовці до проведення заняття.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення у казці «Чотири сестри».

Мета уроку:

  • Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Валерія Шевчука.
  • Розвивати вміння аналізувати літературні твори, звертаючи увагу на тематику, образи та художні засоби.
  • Дослідити, як у казці «Чотири сестри» відображена зміна пір року.
  • Розвивати читацькі компетентності, уміння інтерпретувати текст і бачити його символічний зміст.
  • Виховувати любов до рідної природи, розвиток уяви та образного мислення.

Очікувані результати:

  • Учні знатимуть основні факти про життя та творчість Валерія Шевчука.
  • Зрозуміють, як через образи сестер автор передав тему змін пір року.
  • Розвиватимуть навички аналізу художнього тексту, звертаючи увагу на образність та художні засоби.
  • Використають свої творчі здібності для вираження власного бачення образів твору.

Обладнання:

Текст казки «Чотири сестри».

Презентація про Валерія Шевчука (біографія, твори).

Ілюстрації або малюнки на тему пір року.

Мультимедійна дошка.

Хід уроку:

І. Організаційний момент (2 хв.)

Привітання учнів.

Перевірка готовності класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

Бесіда:

Які твори української літератури ви вже читали?

Що вам відомо про зміни пір року? Як вони впливають на природу і людину?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (2 хв.)

Вчитель оголошує тему уроку: сьогодні ми будемо знайомитися з творчістю відомого українського письменника Валерія Шевчука, зокрема з його казкою «Чотири сестри». Ми спробуємо зрозуміти, як автор використовує образи сестер для художнього відтворення зміни пір року.

IV. Ознайомлення з життям та творчістю Валерія Шевчука (10 хв.)

Біографічна довідка (використовується мультимедійна презентація).

Валерій Шевчук — український письменник, перекладач, літературознавець. Народився в 1939 році в Житомирі. Його творчість охоплює різноманітні жанри: казки, повісті, оповідання, літературознавчі дослідження. Найбільш відомий своїми філософськими та історичними творами.

Казка «Чотири сестри» є частиною його творчої спадщини, яка особливо відзначається глибиною розуміння природи і внутрішнього світу людини.

Обговорення:

 

Як ви вважаєте, чому письменники звертаються до теми природи? Чи може вона бути символом?

V. Опрацювання тексту казки «Чотири сестри» (15 хв.)

Читання тексту уривків.

Вчитель зачитує ключові уривки казки, в яких представлені сестри, що символізують пори року: Весну, Літо, Осінь, Зиму.

Бесіда за змістом:

Які риси характеру має кожна з сестер?

Як описані зміни природи разом зі зміною пір року?

Як автор через образи сестер передає відчуття зміни сезонів?

VI. Аналіз художніх засобів (10 хв.)

Художні засоби, які використовує Валерій Шевчук:

 

Персоніфікація: у казці кожна пора року представлена в образі сестри. Учні аналізують, як риси характеру сестер співвідносяться з природними явищами кожної пори.

Метафори та епітети: як письменник використовує яскраві описи природи (зелені луки Весни, тепле сонце Літа, золоті поля Осені, холодна біла Зима).

Обговорення:

 

Як змінюється настрій у тексті разом зі зміною пір року?

Чому важливо звертати увагу на художні засоби в тексті? Як вони допомагають нам краще зрозуміти задум автора?

VII. Творче завдання (10 хв.)

Робота в парах: Учні поділяються на пари і отримують завдання:

Описати одну із сестер (Весна, Літо, Осінь або Зима) своїми словами, звернувши увагу на її риси характеру, пов'язані з природою.

Створити невеликий малюнок або колаж, який відображає одну із пір року.

VIII. Підсумки уроку (5 хв.)

Запитання до класу:

Що нового ви дізналися про Валерія Шевчука?

Як, на вашу думку, зміна пір року може бути пов’язана із життям людей?

Чому автор обрав саме такий спосіб зображення сезонів?

Рефлексія:

Що вам сподобалося в казці? Який момент був найбільш цікавим?

IX. Домашнє завдання (1 хв.)

Прочитати повний текст казки «Чотири сестри».

Написати коротке есе на тему: «Яка з сестер найближча мені за характером і чому?»

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Матюшко Оксана
Додано
13 жовтня
Переглядів
2056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку