Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ц], [ц′], буква Цц. Заучування скоромовки“

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ц], [ц′], буква Цц. Заучування скоромовки“. Метою уроку є: ознайомити учнів зі звуками [ц], [ц’], буквою Цц; навчити розрізняти в мовленнєвому потоці звуки [ц], [ц′], читати слова з новою буквою; формувати уміння читати текст в особах; розвивати фонематичний слух, дикцію, пам'ять, мислення. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звуки [ц], [ц′], буква Цц. Заучування скоромовки. Опрацювання казки «Родичі» та вірша В. Лучука « Уставати рано треба». Виразне читання, читання в особах

Мета: ознайомити учнів зі звуками [ц], [ц’], буквою Цц; навчити розрізняти в мовленнєвому потоці звуки [ц], [ц], читати слова з новою буквою; формувати уміння читати текст в особах; розвивати фонематичний слух, дикцію, пам'ять, мислення; розширювати кут зору; виховувати бажання піклуватися про власне здоров’я, дбайливе ставлення до свійських тварин.

Обладнання: предметні малюнки, таблиця з друкованими великою і малою буквами Цц.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених букв

— Подивіться на букви, надруковані на дошці. Назвіть їх, слідкуйте за правильною назвою букв приголосних звуків.

А Б В Г Г Д Е Ж З И І Й К Л М Н О П Р С Т У Х Ч Ш Ь Я

Назвіть букви, що позначають голосні звуки.

— Яка буква позначає один приголосний м’який звук?

— Назвіть букви, що пом’якшують приголосний звук.

— Яка буква не позначає звука, а вказує на м’якість приголосного?

2. Читання з вивченими буквами

Учні читають слова, надруковані на дошці. З окремими словами, за вибором учителя, діти складають речення.

вухо — вушко  пішки — трішки

муха — мушка  дошка — чашка

— Прочитайте скоромовку і скажіть, який звук найчастіше зустрічається у ній. ([ш]) (Учитель читає скоромовку.)

Мчить машина за машинами,

Шелестить машина шинами.

— Охарактеризуйте цей звук. (Приголосний шиплячий, глухий)

Учні вивчають скоромовку й промовляють її у швидкому темпі хором та індивідуально.

3. Гра «Встав букви у слова»

— З кожного слова втекла буква. Потрібно знайти її та поставити на місце.

4. Звуковий аналіз слів

Учитель вивішує на дошку малюнки. (Школа, дошка, зошит)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати нові звуки і букву, що їх позначає, будемо вчитись читати слова і тексти з цією буквою.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [ц], [ц’] зі слів

— Послухайте вірш. Про яких тваринок у ньому розповідається?

Цуценятко на танок

Кицю запросило —

Жвавий вийшов гопачок

Глядачам на диво.

— Хто влаштував танок? Кого запросило цуценя?

— Зробіть звуковий аналіз слів цуценя, киця. Яким звуком починається другий склад у кожному слові?

— Вимовте парами звуки [ц] — [ц’]. Схарактеризуйте їх. Ці звуки приголосні. Чому? Що заважає струменю повітря вільно виходити? (Звук [ц] приголосний, бо язик і зуби створюють перешкоду на шляху струменя повітря.) Звук [ц] — твердий, а звук [ц’] — м’який.

— Покажіть картку для позначення звука [ц]. (=) А тепер — звука [ц]. (–)

2. Упізнавання звуків [ц], [ц’] у мовленні

— Послухайте, яка пригода трапилася одного разу з цуценятком. Хто налякав малого?

Цап забрів у двір рогатий —

Цуценя втекло до хати.

Цілу ніч йому не спалось.

Цапа цуценя боялось.

— Чому цап для цуценятка виявився таким страшним? Який вигляд має ця свійська тварина?

— Послухайте вірш ще раз. Запам’ятайте слова зі звуками [ц], [ц’]. ([ц]: цап, цуценя; [ц’] — цілу.)

— Пропоную вам завдання на увагу. Я читатиму слова, а ваше завдання — показати картку «=», якщо почуєте [ц], або картку «–», якщо почуєте [ц].

Цап, цукерка, квочка, ціна, сцена, стілець, гречка, цуценя, криниця, цегла, олівець.

— Складіть звукові схеми слів цукерка і криниця. (Учитель записує слова на дошці.) Перевірте одне одного.

— Утворіть злиття звука [ц] та того, який називатиму я: [а], [у], [е], [и], [о].

— А тепер утворіть злиття зі звуком [ц]: [у], [а], [о], [і].

— Складіть слова зі звуком [ц] на початку, в середині слова. (Цуценя, цап, сцена, концерт) Утворіть слова зі звуком [ц] на початку, в середині, у кінці слова. (Ціпок, танцювати, працювати, продавець, горобець)

3. Розвиток звуковимовних умінь учнів

Учитель називає слова, учні тричі повторюють хором останній склад кожного слова. Учитель слідкує за чіткою вимовою твердого і м’якого звуків [ц], [ц’].

сонце — це-це-це

криниця — ця-ця-ця

горобці — ці-ці-ці

віконце — це-це-це

водиця — ця-ця-ця

4. Ознайомлення з буквою Ц, ц («це»)

— Звуки [ц], [ц] позначаються на письмі буквою «це».

— Чим схожі і чим відрізняються ці букви між собою? (За формою однакові, а за розміром різні.)

Зіставте букву ц із друкованими буквами п, д, ш.

5. Читання складів із буквою Ц

— Прочитайте утворені склади за таблицею.

 

а

о

я

у

и

е

І

 

ц

ца

 

 

 

 

 

 

 

 

ац

 

 

 

 

 

 

ц

— Позначте звук [ц] або [ц] у кожному стовпчику відповідним знаком: «=» або «–». (Учитель викликає окремих учнів.)

6. Читання слів із буквою Ц

— Прочитайте слова.

цу кор

       крам   ниця

          го      робці

        цу         ценя

ці на

         олі   вець

       хло     пець

      цу         керка

— Знайдіть і прочитайте слова.

сті

олі

це

ца

цу

кор

рівна

лець

мент

вець

— Послухайте і скажіть, що не так.

Ми із братом для зубів

Робимо зарядку:

Він з’їдає тільки пів‚

А я цілу шоколадку.

— Скажіть, чи корисна така зарядка для зубів? (Ні) Чому? (Солодощі псують зуби.) Як ви доглядаєте за своїми зубами? (Відповіді учнів.)

Фізкультхвилинка

Сильний вітер до землі

Гне дерева молоді.

(Два нахили вперед.)

А вони ростуть, міцніють,

Вгору тягнуться, радіють.

(Руки вгору, стають на носочки.)

Вітер віє нам в лице;

Захиталось деревце.

(Нахили вліво-вправо.)

Вітерець все тихше, тихше, (Присідання.)

Деревце все вище, вище! (Стають на носочки.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем

— Прочитайте по черзі злиття у Букварі (с. 112). Прочитайте рядок зі звуком [ц], охарактеризуйте звук. (Приголосний, м’який)

— Дайте характеристику приголосному в іншому рядку. (Приголосний, твердий) Якою буквою позначаються звуки [ц] та [ц] на письмі? (Буквою «це») Таким чином, буква «це» на письмі позначає два приголосних звуки: твердий [ц] і м’який [ц]. Повторіть усі разом!             

— Прочитаємо перший стовпчик слів у Букварі. Прочитайте його самостійно, пошепки. Прочитайте слова зі звуком [ц]. (Сцена, царівна) Зі звуком [ц]. (Залізниця) Прочитайте слова, які відповідають на запитання що? (Сцена, залізниця)

— Прочитаємо разом другий стовпчик слів. Читаємо обидва стовпчики ланцюжком.

— Прочитайте у другому стовпчику слова, які відповідають на запитання хто? (Зайці, лисиці, цапок)

— Знайдіть слово, яке відповідає схемі:

— Назвіть голосні звуки у слові. ([а], [о]); приголосні звуки. ([ц], [п], [к])

— Знайдіть відповідне слово.

Пропоную вам скоромовку, аби наш язичок теж завжди нас слухав. Погляньте на дошку! (Учитель читає скоромовку.)

Цілитель Цибуля цікавиться цілющим цвітом акації.

— Які слова вам не зрозумілі? (Цілитель, цілющий) Хто знає значення цих слів?

Цілитель — це людина, яка виліковує хворих. Як ще можна назвати людину цілителя? (Лікар)

Цілющий — це властивість предмета, яка має лікувальні властивості; наприклад: цілющий сироп — сироп, що допомагає видужати. Слово цілющий можна замінити словом лікувальний.

— Промовте лише звуки, які позначає буква «це» у скоромовці. (], [ц], [ц], [ц], [ц], [ц])

— Прочитаємо скоромовку разом. Тепер самостійно, пошепки. Кожен ряд окремо. Хто бажає прочитати скоромовку сам? (Учні читають у швидкому темпі.)

Вивчаємо скоромовку напамять.

2. Підготовка до читання казки «Родичі»

— Відгадайте, хто буде героями казки.

В полі хороше мені,

Зеленіти навесні.

Чим же я — не молодець?

Маю диво-корінець,

Все про нього дбаю,

Цукор відкладаю. (Буряк)

Кажуть, щоб хвороб не знати

Треба всім мене вживати.

Може, ви мене й з’їсте,

Тільки сльози проллєте. (Цибуля)

— Які властивості овочів допомогли вам відгадати загадки? Що сказано в загадках про буряк, цибулю?

— Послухайте ще одну загадку Лесі Вознюк, щоб назвати третього героя казки.

В розмальованій хустині,

солоденька всередині.

Коли нею почастують,

діти тішаться, ласують. (Цукерка)

— Що в загадці про цукерку названо розмальованою хустиною? (Яскраву обгортку.) Якою є цукерка всередині? (Солоденькою.) Чи любите ви ласувати цукерками?

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

3. Читання казки «Родичі» вчителем

— Як ви вважаєте, чи є що-небудь спільне між цукеркою та названими раніше овочами?

— Послухайте казку. Кого в ній названо родичами?

4. Читання казки учнями

— Роздивіться малюнок до казки.

— Якими тут зображені герої? Який вигляд має Буряк? А Цукерка? Опишіть їх.

— Прочитайте перше речення тексту. Про що запитав Буряк? Як він назвав цукерку? (Лагідно — сестрицею.) На що поскаржився Буряк? (Цукерка непривітна.) Яким голосом треба читати слова Буряка?

— Прочитайте, що відповіла Цукерка. Як вона описала себе? А Буряка?

— Цукерка закопилила губу. Як сказати інакше? (Копилити губу — пишатися, зазнаватися.)

— Як треба читати слова Цукерки, коли вона говорить про себе? (Зверхньо, вихвалятися.) А коли вона говорить про Буряка? (Зневажливо.)

— Прочитайте, якими словами озвалася тітка Цибулина. Що вона пояснила Цукерці?

— Яким тоном треба читати слова цієї героїні казки? (Повчально.)

— Чого навчає казка? Прочитайте останнє речення хором.

5. Читання казки в особах

Учні перечитують казку кілька разів, тренуючись у виразному інтонуванні реплік персонажів. Після цього вчитель пропонує трьом дітям розіграти діалог без слів автора.

6. Читання вірша «Уставати треба рано»

1) Читання вірша вчителем

Уставати рано треба

Рано-вранці крізь віконце

зазирнуло в хату сонце.

Я збудив Марійку знову

на зарядку на ранкову.

Вже Марійка учениця –

довго спати не годиться!

Усміхнулось сонце з неба:

- Уставати рано треба!

2) Читання вірша учнями

3) Вибіркове читання

Коли сонце защирнуло в хату?

Кого розбудив автор вірша?

Чому Марійці не годиться довго спати?

Що сонце сказало Марійці?

4) Виразне читання вірша

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якою буквою ознайомилися на уроці?

— Які звуки позначає буква «це» на письмі?

— Які слова з буквою «це» запам’ятали?

Давайте вивчимо і швидко вимовимо скоромовку.

Куце цуценя поцупило цукерку.

 

doc
Додано
12 січня 2020
Переглядів
4001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку