Звук Й. Букви й, Й. Вправи з розвитку фонетичного слуху.

Про матеріал
Розробка уроку для першого класу на тему: "Звук Й. Букви й, Й. Вправи з розвитку фонетичного слуху" для першого класу ЗОШ (зі стандартом НУШ).
Перегляд файлу

Тема: звук Й. Букви й, Й. Вправи з розвитку фонетичного слуху.

Мета: Ознайомити учнів з буквою «й» (ій), її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук (й), читати склади, слова з буквою «ій», закріплювати знання про тверді та м'які приголосні, інтонувати окличні речення, розвивати кругозір, словниковий запас учнів, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати любов до природи, бережне ставлення до води, дружні стосунки.

Обладнання: казковий герой «Капітошка», картки, сюжетні малюнки, фішки дял побудови звукових моделей слів.

Хід уроку

І. Організація класу

Дзвоник всім нам дав наказ,

До роботи, швидше в клас!

Біля парти станем чемно,

Хай мине час не даремно.

Будемо уважні і старанні всі

Сядемо тихенько на місця свої.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок, тому давайте згадаємо девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, бачити,

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно і плідно працювати!

  • А щоб усі наші сподівання дійсно збулися, давайте ми:

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі –

Учні просто – МОЛОДЦІ!

  • А почнемо ми наш урок  як завжди – з хвилинки читання.

А) Хвилинка читання
Б) Читання складової таблиці.

 

ІІ. Активізація уваги учнів

А) Знайомство з казковим героєм

- Діти, сьогодні на наш незвичайний, веселий урок завітав незвичайний, веселий гість. Але з’явиться він лише тоді, коли ви прочитаєте зашифроване слово: А А П І К Ш Т О К      (2 9 3 4 1 7 5 6 8)

- Капітошка прийшов саме до вас тому що дізнався що ви будете вивчати його улюблену букву.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

  • А яку саме букву ми будемо вивчати – відгадайте:

 

Ми – і затріпався йоршик на вудці

Вигукнув Йосип:

  • Тепер ти вже мій!

А починається слово це «йоршик»

Ви здогадалися? Буквою «ій».

 

ІV. Робота по темі уроку

  • Дійсно ми познайомимось із звуком /й/.

Проблемне питання:

  • А як на вашу думку, до якої групи ми віднесемо звук /й/? До приголосних чи до голосних? (міркування дітей) Чому ви так вирішили?

А) Гра «Впіймай звук»

Йосип йоржика піймав,

Вже в руках його тримав.

Раптом йоржик в ручку – скік!

І від Йосипа утік!

Проблемна ситуація.

Б) Гра «Назви пару»

- Я називаю м’який приголосний, а ви – твердий.

/с/ - /с/

/л/ - /л/

/д/ - /д/

/т/ - /т/

/р/ - /р/

/й/ - ?

  • Який же висновок можна зробити?

Висновок: Звук /й/ не має парного твердого, отже він завжди м’який.

  • То як ми його будемо зображувати графічно? (=)

В) Аналіз графічної будови букви «ій»

- На яку букву за написанням схожа буквочка «ій»? (на «И»)

 

Буква «ій» - така ж як «и»,

Наче рідні дві сестри.

Лиш зійшов над нею місяць

Став короною згори.

  • Як пишеться буква «ій» ви вже побачили і я сподіваюся запам’ятали.

Г) Друкування букв Й й        ж) Читання складів з буквою «ій»

- Разом із Капітошкою до нас завітали різнокольорові краплинки. Вони хочуть потрапити до хмаринки в гості, але, щоб туди потрапити, потрібно утворити і прочитати склади із буквою «ій».

    У             Й  І

   Е  А О И

  • А хто знає, як кажуть, коли раптом щось трапилось або заболіло? (ОЙ)
  • А інколи буває навіть таке ім’я. Послухайте віршик і скажіть, як звали зайчиків?

З) Робота над віршем

* Читання вчителем

* Читання лише слів ОЙ! АЙ!

* Читання учнями мовчки

* Виразне читання учнями вголос

V. ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКА

Знає добре буква кожна,

Що хворіти їй не можна,

І тому на фіззарядку

Всім піднятись без оглядки.

Всім узятись руки в боки,

Та зробити скоки-скоки.

Руки вгору підняли,

До сонечка потягли,

В різні боки розвели,

Й полетіли, попливли.

Потім їх вперед зімкнули

І в долоні всі сплеснули

Повернулись вліво, вправо

Нахилились взад, вперед

Посміхнулися щасливо

І присіли – раз, два, три.

Оченята блим, блим, блим,

Відпочити треба їм!

Вправо, вліво оченята

Поверніть як совенята.

Совенята будуть спати,

А діточки – працювати!

VI. Продовження роботи по темі уроку

А) Утворення слів

- Капітошка дуже хоче, щоб і ви, і він, і буква «ій» стали великими друзями. Але кожен із нас для цього повинен стати ось яким:

 

ДОБР

ВІРН

МУДР

ЧЕСН    ИЙ

СМІЛИВ

РОЗУМН

  • У всіх цих словах де стояв звук /й/ - на початку, всередині чи в кінці слова?
  • Якби ми робили б звуко-буквений аналіз цих слів, то як би ми позначили б звук /й/? (=)
  • Чому? (Бо звук /й/ завжди м’який)
  • Давайте це перевіримо, зробивши звуко-буквений аналіз слів.

Б) Звуко-буквений аналіз слів

РІЙ   ЛІЙКА  ЙОРШ

В) Робота в парі. Анаграми

- Хто знає, з чого зроблений Капітошка? (з води)

- Капітошка хоче дізнатися, що ви згаєте про нього.

- Розшифруйте анаграми та скажіть, які три стани має вода?

ВЕЙДИТР   КИЙІДР   ПОДГАЗІБОНИЙ

  • Де це можна побачити?
  • А для чого потрібна вода?
  • Наш Капітошка любить скрізь подорожувати, де є вода. Цього разу він відправився на море.
  • А хто знає, які є моря на Україні?
  • Так, нашу Україну омивають Чорне та Азовське моря. Ми, звичайно, не можемо, як Капітошка сьогодні побувати на березі моря, уявимо собі, що ми маленька краплиночка моря – акваріум. І пограємось у гру «Акваріум».

В) Гра «Акваріум». Робота в групі.

- Давайте пригадаємо правила гри:

ЩУКА – завдання читає,

СОМ – записати вірно має,

ОКУНЬ – СТЕЖИТЬ ЗА ЧАСОМ,

КАРАСЬ – звітує перед класом.

  • Вам завдання буде таке: Капітошка хотів вам написати, що він бачив біля моря, але слова в тексті замочила вода, а вода як ви знаєте, може розчинити не лише фарбу, а й що ще? (цукор, сіль і т.д.)
  • Так от вам потрібно правильно з’єднати слова і утворити речення. А якщо всі справляться із завданням, то ми зможемо дізнатися, що ж побачив Капітошка біля моря.
  •  

Море велика і лагідне.

А вода тепла і прозора.

Вдалині видніється острів.

На ньому багато дерев.

  • Давайте ще раз прочитаємо лист від Капітошки і уявимо собі ту картину.
  • А тепер перевіримо чи справдилися наші уявлення. (перегортаю текст на іншу сторону, де малюнок)
  • Ви б хотіли там побувати? Тоді закрийте очі і уявіть собі, що ви на морі.

Г) Релаксійна пауза

- Ось, діти, саме тут і зустрів Капітошка дівчинку Наталочку, а вона розповіла йому одну дуже цікаву історію.

VII. РОБОТА НАД ТЕКСТОМ

А) Читання вчителем

- А як ви думаєте, чому оповідання має назву «Казковий світ»?

Б) Самостійне читання

- Прочитайте самостійно текст і знайдіть речення, в якому є окличний знак.

В) Читання «ланцюжком»

Г) Вибіркове читання

- Прочитати речення, в якому розповідається, які кольори побачила Наталочка.

VIII. Рефлексія

  • Яку букву ми вивчали? («ій)
  • Який звук вона позанчає? /й/
  • До яких звуків ми його віднесемо: голосних чи приголосних?
  • Чим цікавий і особливий звук /й/?
  • Капітошці дуже сподобалось, як ви сьогодні працювали і він хоче задати вам останнє запитання: як, на вашу думку, потрібно берегти воду і для чого це потрібно робити?

IX. ВЕРБАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

X. «Мій настрій»

Діти підходять до смайликів, відповідно їхнього настрою.

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
2002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку