Розробка уроку з української мови на тему: "Дарунки Осені. Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні."

Про матеріал

Мета уроку: повторити і поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, вдосконалювати уміння і навички вживати прикметник у мовленні; аналізувати і порівнювати мовний матеріал; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Тема: Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні.

 

Мета:  повторити і поглибити знання учнів про прикметник як частину мови,

            вдосконалювати уміння і навички вживати прикметник у мовленні;

            аналізувати і порівнювати мовний матеріал; виховувати любов до

            природи.

 

Обладнання:  малюнок осені в образі дівчини, кленові листочки з надписами, картки з завданнями для груп, дитячі малюнки, відеоролик .                                

 

Хід уроку:

I. Організація класу.

- Добрий день, дорогі діти! Доброго здоров’я!

Коли ми вимовляємо ці слова, то щиро бажаємо тим, з ким зустрічаємося добра і радості. І наше серце відкривається для щирих людей.

Я вважаю, що сьогодні на уроці в нас із вами буде корисна співпраця.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Як гарно ви підготувались до уроку. І підручник, і зошит, і ручка на партах.

- До якої частини мови належать назви цих слів ? (Іменник)

- Я зараз перевірю, як ви запам’ятали вивчений матеріал.

- Що означають ці слова ?

- На які питання вони відповідають

ІІІ. Повідомлення теми і задач уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми переходимо до вивчення нової частини мови.

Перш ніж назвемо її, спробуйте відгадати загадку :

Спостережливий, кмітливий,

І тактовний, справедливий.

Про предмет повідомляє –

Всі оцінки називає,

Коли хтось про них спитає.

Хочеш знати який? чий?

Запитай його мерщій!

-         Так, тема нашого уроку «Прикметник» .

Ми сьогодні повинні пригадати, що ви вже знаєте про цю частину мови.

Але спочатку, відкрийте зошити і запишіть дату.

Зверніть увагу,  це останні дні осені.

- А які прикмети осені ви знаєте? Чим вона вас приваблює? (Відповіді дітей)

Вона прощається з вами. Давайте уявимо її.

 (Діти дивляться відеоролик «Чарівна осінь»)

- Діти, ми не просто так пригадали про цю чарівну пору року. Вона в нас сьогодні буде господинею на уроці.

Вона принесла вам подарунки. Малюнки з зображеннями осені, виконані вашими однолітками. (На дошці розвішані творчі роботи дітей.)

І вам треба теж їй подарувати згадку про себе. А дарами будуть кленові листочки, на яких ми будемо позначати ознаки прикметників.

ІV. Каліграфічна хвилинка.

-         Ми повинні робити усе якнайкраще, бо прикметники найкращі слова у мові. Почнемо з хвилинки каліграфії.

Ос    нь   ій   ня 

Мозговий штурм. Скласти речення зі словом осіння.

V. Вивчення нового матеріалу.

- Простежимо зараз з вами , яку роль відіграють прикметники у мовленні.

Перед вами лежать картки з двома текстами. Прочитайте їх.

  1. Тихо в лісі. Червоніють клени. Пожовтіли берези. Зрідка заспіває синичка і застукає дятел. Осінь.
  2. Стоїть осінній ліс. Красуються багряним убранням клени. Стоять золоті берізки і кремезні дуби. Співає маленька синичка. Стукотить працьовитий дятел. Незвичайна осінь.

-         Який текст вам більше сподобався? Чому?

-         Що внесли прикметники у другий текст?

Назвіть їх. (Діти називають прикметники, а вчитель підкреслює їх на дошці.)

Давайте зробимо висновок. (Вчитель прикріплює на дошку перший дарунок Осені.)

Прикметники роблять мовлення виразним, багатшим, яскравішим.

- Виберіть з тексту іменники та залежні прикметники.

(Діти ланцюжком називають пари: ім. + пр. і записують на дошці та у зошиті.)

-         Осінній ліс;

-         багряним убранням;

-         золоті берізки;

-         кремезні дуби ;

-         маленька синичка;

-         працьовитий дятел;

-         незвичайна осінь.

-         Який ми робимо висновок? З частиною мови пов’язаний прикметник?

(Вчитель прикріплює на дошку другий дарунок.)

Прикметник пов’язаний з іменником.

Вказує на  ознаку предмета.

VІ. Фізкультхвилинка

 Вчитель називає композитора П. І. Чайковського, який склав цикл мелодій «Пори року».                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Діти разом з учителем виконують танок осінніх листочках під мелодію з цього циклу «Листопад».

VІІ. Активізація розумових здібностей.

-         Продовжуємо отримувати подарунки від Осені.

1.Робота в парах.  На партах лежать картки із завданнями (загадками):

Холодний дощик сумно плаче,

І листячко жовтогаряче

З дерев поволі опадає.

Яка пора це наступає ? (Осінь)

 

Прийшла чарівна дівчина до хати,

Узялась хазяйнувати :

Вправно скриню відімкнула,

В жовту свитку ліс вдягнула. (Осінь)

 

Дрібні краплі з неба,

Дощ холодний,

Перший сніг,

Сірий сад…

Що за місяць ? (Листопад)

Відгадайте загадки. Запишіть прикметники. Поставте до них запитання.

(Діти читають і відгадують загадки. Прикметники записують у зошиті.

Дощик(який?)холодний; дівчина(яка?)чарівна; листячко(яке?)жовтогаряче; краплі(які?)дрібні.

Перевірка виконаного завдання.

- Які прикметники зустрілися?

- На які питання відповідають?

- Який робимо висновок?

(Третій дарунок Осені.)

Прикметники відповідають на питання: Який? Яка? Яке? Які?

2.Робота у групах.

- Діти, ми з вами відгадали загадки, а зараз загадки будете складати самі.

-Подивіться, Осінь розкидала свої листочки: червоні, жовті, зелені, коричневі. Кожна група встане біля свого листочка. (Діти розподіляються на групи. Визначають спікера, секретаря, доповідача, спостерігача).

- Осінь гарна господиня. На згадку про себе хоче подарувати свої дари. Нехай вийде до дошки спікер і вибере свій дарунок.

(Діти отримують завдання.)

-Вам треба скласти загадку з ознак того предмета, який у вас захований. А ми повинні по цим ознакам здогадатись, що це за дарунок.

( Групам дані слова: груша, кавун, яблуко, сливи. А також слова  підказки:

смак, колір, форма.)

Доповіді груп. Аналіз роботи. Висновки:

-Якого роду слово груша? (ж. р.) Тому і прикметник (жовта, смачна) жіночого роду.

- У якому числі слово груша ? (одн.) Тому і прикметник (жовта, смачна) в однині і.т.д.

- Чи змінювалась форма прикметників?

- Який робимо висновок?

(Четвертий дарунок Осені)

Прикметники змінюються за родами та числами.

  1. Мозковий штурм. Робота в парах.

-         Пригадайте, що таке антоніми, синоніми. (Відповіді дітей.)

На партах картки із завданнями.

а) Знайдіть та підкреслить у прислів’ях антоніми:

У жовтні кожен знає , що з малої  хмари великий дощ буває.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні сльози ллють.

б) Доберіть до слова осінь прикметники-синоніми.

Осінь різнобарвна…

-         Як ви розумієте друге прислів’я ?

-         Які виражальні можливості прикметників ?

(П’ятий дарунок Осені.)

Виражальні можливості: прикметники-синоніми;

прикметники-антоніми.

-         Осінь-господиня буде з нами прощатися. Давайте складемо речення про осінь.

Уходить золота осінь.

-         Про що говориться у реченні? Яким членом речення виступає це слово? (підметом)

-         Що говориться про осінь? Поставте запитання (осінь (яка?) золота).

-         Яким членом речення виступає прикметник? Робимо висновок.

(Шостий дарунок Осені.)

Прикметник виступає другорядним членом речення.

(Під музичний супровід діти прощаються з Осінню.)

VІІІ. Підсумок уроку.

-         Про яку частину мови ми говорили на уроці?

Мікрофон.

Кореспондент задає питання дітям.

-         Ми дізналися…

-         Я запам’ятав…

-         Було цікаво…

-         Мені сподобалось…

А закінчити урок хочеться такими словами:

Розвивайте свою мову:

Дивну, різнокольорову.

До прикметників звертайтесь,

В мові ви їх не цурайтесь.

Вам бажаю вчитись гарно,

Розвиваючи таланти.

Це майбутнє, а поки-

     Прощавайте, дітлахи!

 

doc
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку