Розробка уроку з української мови на тему "Закріплення знань про іменник"

Про матеріал

Узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник, як частину мови, його граматичні ознаки; виробляти вміння розрізняти іменник серед інших частин мови; сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, комунікативної, творчої і самостійної компетентності; розвивати словниковий запас, зв'язне мовлення учнів; виховувати любов до української мови, рідної матері.

Перегляд файлу

Тема. Повторення вивченого про іменник як частину мови.

Мета. Повторити і поглибити знання про іменник, як частину мови, його граматичні ознаки; виробляти вміння розрізняти іменник серед інших частин мови; сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, комунікативної, творчої і самостійної компетентності; розвивати словниковий запас, зв‘язне мовлення учнів; виховувати любов до української мови, рідної матері.

Обладнання: ілюстрації, схеми,  музичний супровід до хвилинки релаксації, «Чарівна скринька», смужки з прислів‘ями, сигнальні картки, індивідуальні картки.

Зміст уроку

I. Організаційний момент

- Любі діти! Прошу вас привітатися з гостями, які завітали до нас на урок. Сідайте за парти. Приготувалися до роботи.

II. Оголошення теми і мети уроку.

- Ми отримали відео-телефонограму з телестудії.

Сьогодні у нас незвичайний урок

До світу фантазії зробимо крок.

А з творчістю ми зустрічались не раз.

І знову вона завітала до нас.

Це час міркувань, наполегливий час

Цікаві завдання чекають на нас.

То ж, друзі, швиденько

Збираймося в путь,

Щоб в мовну скарбницю

Ще раз зазирнуть.

III. Підготовка до сприйняття

1) Каліграфічна хвилинка 

На дошці записані букви:

н, и, І, е, м, к   

- Яке слово можна записати за допомогою цих букв? (Іменник)

- А чи вистачить цих букв, щоб записати це слово? ( Не вистачає ще одної букви «н»)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

- Запишемо в зошит слово «іменник»

- Яка орфограма в цьому слові?( подвоєння букв нн)

2) Орфографічна хвилинка

- Перепишіть слова з карток і підкресліть орфограми: знання, колосся, життя, змагання.

  • До якої частини мови належать всі записані слова?
  • До якого слова із записаних вами підійде ця звукова модель?                - - ●   =: ● (знання). Придумайте з ним речення. (Найкраще записують в зош.)
  • Отже, сьогодні на уроці ми повторимо все, що раніше вивчали про іменник.
  • Що ж таке іменник?

IV. Робота над темою уроку

  • У нас сьогодні незвичайний урок. Ми відвідаємо студію «Іменник» і візьмемо участь у наступних передачах:

 ● «Актуальне інтерв‘ю»

 ● «Твій день»

         ● «Що? Де? Коли?»

         «Файна Юкрайна»

            «Служба розшуку»

          ● «Битва екстрасенсів»

          ● «Свобода слова»

 

  1.               «Актуальне інтерв‘ю» (фронтальне опитування)
  • Як називається частина мови, що означає назву предмета?
  • На які питання відповідає іменник?
  • Іменники можуть бути назвами істот і …(неістот)
  •  Іменники належать до яких родів?
  • Іменники мають числа…(однину і множину)
  • Іменники поділяються на власні і …(загальні)

 

2) «Твій день»

Складіть речення зі словом з орфографічної хвилинки. (Найкраще речення записується на дошці)

  • Визначить у ньому головні члени речення
  • Знайдіть у цьому реченні лише іменники.
  • Яку роль вони відіграють у реченні?

 

3) «Що? Де? Коли?»

Загадковий диктант

Відповіді діти записують у зошити.

  • Останній місяць осені (листопад)
  • У лісі при доріжці стоїть на одній ніжці (гриб)
  • Пташка, яку називають лікарем дерев (дятел)
  • Полохливий звірок з куцим хвостом (заєць)
  • Предмет, у якому діти носять шкільні речі (портфель)

-   Командир корабля (капітан)

Діти, у яких на парті синє ЛЕГО підкреслюють іменники назви істот, а у кого червоне – назви неістот.

Перевірка

  • Як розрізняти назви істот і неістот?

 

4) «Файна Юкрайна»

Робота з деформованими словами

На слайді подані слова, але букви їх розсипалися. Зберіть, будь ласка, ці назви.

Днцоеьк        їКив         Трнеопіьл

Жтиорим      саОде       лтаБа

  • Що спільного між цими словами? (це назви міст України)
  • Як пишуться всі ці слова? Чому?
  • Які слова відносимо до власних назв?
  • Яке слово є загальною назвою до цих слів? (місто)
  • Як пишуться загальні назви?

Вибірковий диктант

Слова розподіліть у дві колонки загальні і власні назви.

Дівчина Оксана, вулиця Шевченка, Буратіно, Микола, кіт Мурчик, олівець, Карпати, корова Зірка, річка Дніпро.

Перевірка роботи.

 

5) Вправи на релаксацію

   Сядьте зручно, розслабтеся, закрийте очі…, відчуйте своє тіло…Приємна хвиля спокою охоплює вас…

    Уявіть собі, що ви лежите на прекрасній лісовій галявині… Над вами ясне голубе небо… Ви лежите у високій траві і дивитесь в небо…Навкруги вас чарівний аромат квітів, літають метелики. Ви чуєте пташиний спів…, відчуваєте енергію землі. Світить яскраве сонце, теплий промінець попадає на ваші груди, його тепло розливається по всьому тілу. Кожна клітиночка вашого тіла наповнюється енергією і відновлюється.

А тепер ви добре відпочили і по рахунку від 5 до 1 відкриєте очі і повернетеся в попередній стан.

5, 4, 3, 2, 1 – відкрийте очі.

 

6) «Служба розшуку»

- Іменники мають роди. Які? Як визначити рід іменника? (за закінченнями або підставивши слова: він мій, вона моя, воно моє)

Інтерактивна вправа  «Чарівна скринька»

Учні в «Чарівній скриньці» перебирають смужки зі словами, вибираючи лише іменники і встановлюють їх рід: стілець, сонце, земля, сніжинка, пенал, море, портфель,  кошеня.

- За чим же ще змінюються іменники? (за відмінками)

 

7) «Битва екстрасенсів»

Гра «Яке слово зайве»

1. Сонце, вітер, учень, костюм (зайвий іменник сонце, бо він середнього роду, а всі інші чоловічого)

          2. Сторож, школа, лінійка, Володя (зайве слово Володя, бо це власна назва)

3. Сорочка, черевики, сукня, костюм.(зайве слово черевики, бо цей іменник у множині, а всі інші в однині)

 

8) «Свобода слова»

а) Робота з прислів‘ям

З‘єднайте частини речень, щоб утворилися прислів‘я.

Птах радіє весні,           а біля матері добре.

На сонці тепло,            а дитина – матері.

  • Як ви розумієте ці прислів‘я?
  • Назвіть іменники у них.

в) Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

  

                Моя мама, мов …→

    

 

- У вас на партах підказки від студії «Іменник» у вигляді малюнків.

● моя мама, мов червона калина,

● мов тендітна берізка,

● мов ласкаве сонечко,

● мов чарівна квітка,                                                                                               

● мов яскрава зірочка,

● мов весняна веселка,

● мов тепла хустинка,

● мов радісна пісня

- Складіть речення про маму, найкраще запишемо в зошити з коментуванням.

 - підкресліть іменники, позначте їх роди, відмінок.

V. Рефлексія урок.

- Сонце сяє промінням, а людина знаннями. Отже тому давайте виберемо промінчики – іменники, що символізують наш урок (музика)

- ми оберемо лише іменники серед поданих слів: знання, радість, допомагати, гра, творчість, цікавість, увага, весела, праця, працювати.

VI. Домашнє завдання.(диференційоване)

1 група

Знайти і записати загадку про маму, підкреслити іменники, визначити іх рід.

2 група

Скласти невеличке міркування «Хто щиро любить матір, той…»

VIІ. Підсумок уроку

- Студія «Іменник» закінчує свою роботу.

Оцініть свою роботу на уроці ( за допомогою гусениці).

 

 

 

doc
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку