Тема: Закінчення іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини.
Мета: ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини; виробити вміння правильно писати закінчення іменників жіночого роду в орудному відмінку за допомогою засвоєного правила; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати мовні явища, розвивати спостережливість, зв’язне мовлення учнів, інтерес до вивчення мови, вміння виділяти істотні ознаки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати навички самоосвітньої діяльності, виховувати спостережливість, любов до творчості Т. Г. Шевченка.
Обладнання: таблиця – опора, роздатковий матеріал (завдання - інструкції), презентація, калина, портрет Т. Г. Шевченка, виставка книг.
Хід уроку:
І. Організація класу
Створення емоційного позитивного настрою.
- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних дослідників української мови. Отже, у нас сьогодні урок-дослідження.
- Для гарної роботи, потрібно дещо пригадати.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Матеріал для уроку я підібрала з творів дуже відомої людини, з творчістю якої ми знайомилися на уроках читання. Хто це, ви дізнаєтеся, коли запишете каліграфічну хвилинку.
Г Т Ш Та ар ра ас
Т. Г. Шевченко був добрий за вдач…(ею).
- Яке закінчення запишемо?
III. Вивчення нового матеріалу.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Я читатиму уривки з творів Тараса Шевченка, а ви будете виписувати тільки іменники жіночого роду в орудному відмінку.
Тече вода із-за гаю
Та по-під горою;
Хлюпощуться качаточка
Поміж осокою.
І яр, і поле, і тополі,
і над криницею верба
Нагнулася, як та журба…
А той кишенею трясе,
Виймає гроші і не лічить,
Неначе старцеві дає.
Дивлюсь, у темному садочку,
Під вишнею у холодочку
Моя єдиная сестра.
Попрощалось ясне сонце
З чорною землею.
Виступає круглий місяць
З сестрою зорею.
Буде легше в глухім полі
Сироті лежати.
Буде над ним його мила
Калиною стояти.
V. Домашнє завдання.
Вправа 9 стор. 55, вивчити правило стор. 53.
VІ. Підсумок уроку.
- Ось ми й виконали всі поставлені завдання.
- Що нового ви дізналися на цьому уроці? Чи все вам вдалося?
- Оцініть будь ласка свою роботу на уроці за допомогою Лего.