Слова близькі за значенням
Тема. Слова, близькі за значенням
Мета: дати учням уявлення про слова, близькі за значенням;
учити використовувати
їх в усному і писемному мовленні, попереджувати
повтори у тексті; розширювати словниковий запас учнів;
виховувати спостережливість, мовне чуття.
Хід уроку
I. Організаційний момент
У ч и т е л ь
У ч н і
Добрий день, другий клас!
Дуже рада бачить вас!
На урок прийшли ми знову
І навчатися готові!
II. Хвилинка каліграфії
Жж Жж Жж жай во рон ок
Загадка
• Що за пташка в небі в’ється,
Заливається, сміється?
Цілий день дзвенять пісні,
Жаль, що тільки навесні.
Так назви ж бо без відмовок,
Що ця пташка… (жайворонок).
— Запишіть це слово каліграфічно.
— Допишіть назви ще 2–3 пташок.
— Назвіть їх одним словом.
— Утворіть і запишіть речення зі словом жайворонок.
у небі
маленький молодий
жайворонок
летить над полем
співає
— які ці речення за змістом?
— які ці речення за інтонацією?
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення зі словами. На гос-
тину до нас завітали слова, які про одне й те саме говорять по-
різному.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Робота над удосконаленням тексту
— Прочитайте текст. Знайдіть у ньому недоліки. Виправте їх.
Запишіть удосконалений текст.
На День народження батьки подарували мені кошеня. Кошеня
було маленьке. Кошеня любило гратися. Кошеня пило молочко
з миски. Кошеня любило спати на моєму ліжку.
Ми дуже здружилися з кошеням.
— Чи сподобався вам текст? чому?
— Як уникнути слів, які весь час повторюються? (Замінити
слово)
— Давайте спробуємо.
— Для цього скористаємося словами-підказками. (Воно, Мур-
чик, пухнастик, котик, із ним)
— Прочитайте текст, який у вас вийшов.
— Якими словами ви замінили слово кошеня?
Висновок: слова, що по-різному називають одне й те
саме, — це синоніми.
Є синоніми — іменники, прикметники, дієслова.
2 Гра «Знайди слову братика»
— З’єднайте слова.
підручник
дорога
хороший
бігає
іти
шлях гарний шкандибати
книжка
ганяє
3 Продовження синонімічного ряду
лелека, листопад, золотий.
(Бузько, чорногуз, веселик; падолист, зимник, хмурень;
жовтий, жовтогарячий)
4 Фізкультхвилинка
V. Осмислення й узагальнення нових знань
1 Робота над фразеологізмами
— Замініть словосполучення одним словом, близьким за зна-
ченням. Запишіть.
Набрати в рот води — … (мовчати)
Накивати п’ятами — … (втекти)
Клювати носом — …. (дрімати)
Бити байдики — … (лінуватися)
Зарубай собі на носі — … (запам’ятай)
2 Самостійна робота
— Прочитайте. Зі слів, близьких за значенням, виберіть най-
більш влучне. Запишіть.
Вузька покручена (стежка, дорога) вела через
поле. За селом починався березовий (гай, ліс).
Школа розташована у великому кам’яному (палац, будинок,
дім).
ліс восени став (багряний, рум’яний, червоний).
VI. підсумок уроку. рефлексія
— чи цікавий був урок?
— З якими словами ознайомилися?
— якщо вам було все зрозуміло, підніміть сигнальну картку,
на якій намальована крапка.
— якщо вам потрібна допомога, не все зрозуміло, підніміть
сигнальну артку, на якій намальований знак питання.