Розробка уроку з української мови "Зв'язок слів у реченні за допомогою питань"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови з різними методами та прийомами. Урок пов'я заний з весняною темою.
Перегляд файлу

                                Конспект  уроку  з української мови

 

Тема уроку. Зв’язок слів у реченні за допомогою питань.

Мета уроку:   формувати ключову компетентність – уміння вчитися; вільне володіння  державною мовою –  усно і письмово висловлювати свої думки, почуття; екологічну  компетентність – бережливе ставлення до природи; соціальну- співпрацювати у парі, групі для досягнення спільної мети;

     повторити та поглибити знання  про речення, формувати уміння  установлювати зв’язок між словами у реченні, удосконалювати навички визначати головні та другорядні члени речення;

    розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, збагачувати словниковий запас, уяву;

    виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю;

Обладнання: картки, ілюстрації квітів.

Тип уроку: засвоєння навичок та умінь.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.

Хід уроку

I.Організація класу.

II. Етап цілепокладання.

  1.Вправа «Очікування».

 ( Я хочу….,Було б цікаво….)

  2. Емоційне налаштування.

   -Яка пора року за вікном?

   -Якими словами можете описати цьогорічну весну?

   -Які відбуваються зміни в неживій та живій природі навесні?

Сонечко  лоскоче  ніс,
Промінець весну приніс,

День яскравим світлом вмив,

Першу квіточку збудив.

      Вправа  «Трибуна думок».

    - Про яку квітку йдеться у вірші?

    - Як ще  називають ці квіти? Знайдіть їх серед ілюстрацій.

    - Чи потрібно оберігати первоцвіти? Чому?

    Перегляд відео « Квіти, які занесені до Червоної книги України».

 3.Каліграфічна хвилинка.

        Під сніж ник  підсніжник

   Робота в групах.

    Перша група записує : Підсніжник (який?)….

    Друга група записує :  Підсніжник (що робить?)…..

4. Актуалізація знань.

     Бліц-опитування.

    -Як  називають слова в реченні?

    -Які члени речення ви знаєте?

    -Як називають головні члени речення?

    -Що ви знаєте про підмет? Як   підкреслюють його  в реченні?

    -Що ви знаєте про  присудок? Як підкреслюють його в реченні?

    -Як підкреслюють другорядні члени речення?

    Робота на картках.

   Завдання : Допоможи лелекам облаштувати свої гнізда. Розділи слова та запиши  речення. Підкресли головні та другорядні члени речення.

     лелекиприлетіли

     накрилахвонипринеслиключівідсонця

5.Мотивація навчальної діяльності.

    Вправа «Досліди та доведи»

         У, розцвів, лісі, пролісок, тендітний.

         У лісі розцвів тендітний пролісок.

  -Яку групу слів можна назвати  реченням.

  - Доведіть, що це речення.( Я вважаю…,бо….).Яке це речення за метою висловлювання? За інтонацією? Який розділовий знак ставимо в кінці речення?

 -Чи зв’язані слова між собою в реченні?

 -Що від одного слова до іншого можна поставити?

6.Повідомлення теми та мети уроку.

  -Отже ми сьогодні на уроці  навчимося установлювати зв’язки між словами у реченні за допомогою питань.

III.Етап цілереалізації.

 7.Робота над темою уроку.

    «Віконечко для допитливих»

 Серед талого снігу крізь землю пробивається один з перших вісників весни – пролісок. Це красива невисока цибулинна рослина.  Пролісок має квітки блакитного кольору. Однак зустрічаються види  з квітками білого, рожевого і фіолетового кольорів. Залежно від виду пролісок цвіте навесні або восени.  Цінність цих рослин полягає в тому, що вони зацвітають одразу ж після танення снігу. Він долає усі перепони, що перешкоджають йому з’явитися на світ. Напевно, саме тому в народі ці рослини називають блакитний  підсніжник, проте це не так. З ботанічної точки зору це різні рослини: підсніжник і пролісок належать до різних родів і родин.

        У лісі розцвів тендітний пролісок.

 -Запишіть  речення  про цю квітку. Підкресліть головні і другорядні члени речення.

  Робота в парах. Взаємоперевірка.

 -Установимо зв’язок за допомогою питань між головними членами речення.

    Розцвів (що?) пролісок.

-Чому ми ставимо питання (що?),а не (хто?)?Яка це частина мови?

-Так, це іменник, назва  неістоти.

-  А в природі пролісок належить до живої чи неживої природи ? До якої групи живих організмів? За якими властивостями ми відносимо його до живої природи?

    Пролісок(що робив?) розцвів.

-Установимо зв’язок між іншими словами в реченні. Ставимо питання.

     Розцвів (де?) у лісі.

     Пролісок (який?) тендітний.

 -Визначте, яке це речення за метою висловлювання та за інтонацією.

8.Фізкультхвилинка.

9.Закріплення вивченого матеріалу.

  Вправа «Пошир речення».

  Колективна робота.

 -Запишіть  речення.

 -Установіть  зв’язок між словами за допомогою питань.

 -Поширте  речення одним, двома словами.

 -Установіть зв’язок між словами за допомогою питань.

       Повертаються птахи.

   Повертаються(хто?)_____  .

  Птахи (що роблять?)______ .

     Весною повертаються птахи.

 Повертаються(коли?)____ .

    Весною повертаються перелітні птахи.

   Птахи (які?)_____.

 -Підкресліть головні та другорядні члени речення в усіх реченнях.

 -Від яких членів речення ставили питання?

 -Чи ставили питання від підмета? Від присудка?

 -Чи ставили питання від другорядних членів речення до головних?

 -Чи до кожного слова в реченні поставили запитання?

 -Отже, слова в реченні зв’язані між собою?

    Вправу «Пошир речення» можна виконувати усно.

( Членами речення будуть діти. Один учень - присудок, інший – підмет.

   Вчитель називає речення: Пригріло сонечко.

   Встає один учень – присудок (пригріло),інша учениця підмет(сонечко).

   Ставлять один одному запитання.

   Далі учні поширюють речення за поданою основою(хтось з дітей називає другорядний член речення(весняне) і до нього ставить питання чи учень - присудок, чи учениця – підмет) і т. д.).

   Самостійна робота.Взаємоперевірка.

  -За схемами складіть та запишіть речення.

  1.====  ………  ______ !

  2.____  =====  ………  ?

  3. …… =====  ______  .

IV.Рефлексивно-оцінюючий етап.

 10.Підсумок уроку. Рефлексія.

  -Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

  -Що було цікавим?

  -Яке завдання сподобалося виконувати?

  -Чи справдилися ваші очікування від уроку?

  -На парті лежать вирізані квіти, замалюйте серединку: жовтим кольором-все вдалося, синім-у деяких  завданнях відчували труднощі, червоним-потрібна була допомога.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2021
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку