Урок розроблений з використання групової роботи учнів з подальшою презентацією міні-досліджень, що сприяє вмінню учнів працювати в групі, аналізувати та систематизувати знайдений матеріал, а також презентувати його.
Всесвітня історія |
11 кл. |
Тема: Німеччина. Створення ФРН і НДР. Німецьке «економічне диво». Об’єднання Німеччини. Роль Німеччини на сучасному етапі.
Мета: – з’ясувати причини, що привели до розколу Німеччини після Другої світової війни; ознайомитися з особливостями розвитку ФРН та НДР; визначити обставини об’єднання Німеччини;
– закріпити навички аналізу і порівняння історичного матеріалу, уміння порівнювати розвиток держав, які формувались у різних суспільно-політичних середовищах на прикладі ФРН та НДР; формувати навички зіставлення історичного матеріалу, уміння розглядати історичні явища в конкретно-історичних умовах; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, критично мислити, висловлювати власні судження,;
– виховувати толерантне ставлення до інших народів, інтерес до розвитку історичних процесів західноєвропейських країн.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна система (комп’ютер, проектор), роздатковим матеріал, підручники на партах.
Бібліографія: Бураков Ю.В., Кипаренко Г.М., Мовчан С.П. Всесвітня історія: новітні часи. Підруч. для 11 кл. – К.: Генеза, 2006; Гісем О.В. Всесвітня історія. 11 кл. – електронна версія; Давлетов А.Р., Харченко О.В. Политическая история Европы ХХ – начала ХХЫ века. – Запорожье: Просвіта, 2007; Ладиченко Т.В. Всесвітня історія: підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень). – К.: Грамота, 2012.
Основні поняття і терміни: Бізонія, Тризонія, ФРН, НДР, «економічне диво», Берлінський мур.
Основні дати: 7 вересня 1949 р. – створення ФРН;
7 жовтня 1949 р. – створення НДР;
1948-1949 рр. – блокада Західного Берліна;
1953 р. – Берлінська криза;
з 12 на 13 серпня 1961 р. – будівництво Берлінського муру;
9 листопада 1989 р. – повалення Берлінського муру;
3 жовтня 1990 р. – об’єднання Німеччини.
Хід уроку
1 етап (1 хв.) Організаційний. Привітання, перевірка відсутніх, перевірка готовності учнів до уроку
2 етап (4 хв.) Актуалізація опорних знань. Метод: частково-пошуковий, груповий.
Бесіда за запитаннями:
Сьогодні у нас присутні три країни США, Франція і Велика Британія , які після Другої світової війни вирішували долю переможених і вподальшому стали європейськими та світовими лідерами. АЛЕ… саме до цього лідерства Вас привели ваші очільники, тож увага, шановні присутні запрошую вас у
ГАЛЕРЕЮ ПОЛІТИЧНИХ ЛІДЕРІВ.
Завдання для країн: впізнати свого лідера, назвати його посаду і дату вступу на цю посаду.
СЛАЙД №1.
1 |
США |
Дуайт Ейзенхауер |
34 Президент 1953р.(генерал у 2 св.в.) |
2 |
В Б |
Девід Кемерон |
Прем‘єр-міністр , 2010р. наймолодший прем‘єр |
3 |
Франція |
Шарль де Голь |
Президент, 1958р. (підтримало 75,5% виб. |
4 |
В Б |
Маргарет Тетчер |
Прем‘єр-міністр, 1979р. (перша жінка) |
5 |
Франція |
Ніколя Саркозі |
Президент , 2007р. (жорсткі закони щодо іммігрантів) |
6 |
Франція |
Франсуа Міттеран |
Президент, 1981р.(політика денаціоналізації) |
7 |
США |
Джордж Маршал |
Державний секретар 1947 промова в Гарварді про «план Маршала» |
СЛАЙД №2.
3 етап (35 хв.) Вивчення нового матеріалу. Методи: пояснювально-ілюстративний, проблемний виклад матеріалу, робота в групах.
СЛАЙД №3.
Оголошення теми і мети уроку.
Ми з вами вивчаємо розділ «Провідні країни світу після Другої світової війни». Сьогоднішній урок присвятимо Німеччині. Отже, відкриваємо зошити і записуємо число і тему уроку « Німеччина.Створення ФРН і НДР.Німецьке «економічне диво». Об’єднання Німеччини. Роль Німеччини на сучасному етапі.
СЛАЙД №4.
Завдання нашого уроку
СЛАЙД №5. Проблемне питання, над яким має подумати аудиторія в ході вивчення нового матеріалу (написане на дошці):
В чому полягає «німецьке питання» для повоєнного світу? Як воно вирішувалось?
По ходу нашого уроку в зошитах ви будете записувати основні дати і події створивши ХРОНОЛОГІЧНИЙ КЕЙС
Вчитель «Розкол Німеччини: 1945-1949 рр.».
Х/К 8 травня 1945 рік – Німеччина перестала існувати як країна. СЛАЙД №6.
СЛАЙД №7. Вигляд Німеччини після поділу на зони окупації
Доповідь спікера (можливий варіант). Німеччина програла Другу світову війну і лежала в руїнах. На Потсдамській конференції 1945 року держави переможниці прийняли рішення поділити територію Німеччини на 4 окупаційні зони: американську, британську, французьку та радянську. Берлін також поділили на 4 сектори. Владу мала здійснювати Контрольна Рада. Але майже одразу виявилось, що західні держави та СРСР по різному бачать розвиток майбутньої Німеччини.
Аби полегшити проведення реформ американці і британці об’єднали свої зони, згодом до них приєднались французи. Так 1946 року з’явилась Бізонія, а 1948 – Тризонія. 1948 року західна адміністрація проводить грошову реформу, що мала подолати інфляцію і стабілізувати ринок, – запроваджує західнонімецьку марку. Це викликає негативну реакцію з боку СРСР, який оголошує блокаду Західного Берліна. Блокада триває майже рік і засвідчує поразку СРСР. Після цього розкол Німеччини стає неминучим.
23 травня 1949 року в дію вступає Основний закон, що оголошує Західну Німеччину демократичною федеративною державою, причому підкреслюється його тимчасовий характер до об’єднання всіх територій Німеччини. Після виборів до парламенту канцлер Конрад Аденауер
Х/К 7 вересня 1949 року оголошує створення ФРН, столиця Бонн.
Х/К 7 жовтня 1949 р. радянська сторона оголошує про створення НДР. Той факт, що на території Східної Німеччини держава було створена пізніше, дасть підставу СРСР звинувачувати західні держави у розколі Німеччини.
Дві німецьких держави стануть іграшкою в руках великих держав в ході «холодної війни».
СЛАЙД №8. Скласти довідку до вікіпедії по запропонованим темам
Група 1 розглядає питання «Розвиток Федеративної Республіки Німеччини: 1949-1990 рр.». В якості матеріалу виступає відповідний пункт 2 параграфа 13, ст.. 95 в підручнику та додатковий матеріал.
СЛАЙД №9 Конрад Аденауер
Група 2 розглядає питання «Розвиток Німецької Демократичної Республіки: 1949-1990 рр.». В якості матеріалу виступає відповідний пункт 3 параграфа 13, ст.. 96 в підручнику та додатковий матеріал.
СЛАЙД №10 Вальтер Ульбріхт
Група 3 розглядає питання «Об’єднання Німеччини». В якості матеріалу виступає відповідний пункт 3 параграфа 13, ст.. 96-97 в підручнику та додатковий матеріал.
СЛАЙД №11 Берлінський мур
СЛАЙД №12 Гельмут Коль
ВІДЕО Падіння Берлінського муру 3 хв.
На виконання завдання виділяється 10-12 хв.
Виступ спікерів – 3-5 хв.
4 етап (7 хв.) Підбиття підсумків уроку. Метод: проблемний виклад, частково-пошуковий.
Вчитель. Дайте відповідь на проблемне питання, озвучене на початку уроку.
Відповідь учнів: «Німецьке питання» для повоєнної Європи полягало в тому, що робити з державою, яка розв’язала Другу світову війну. Країни-переможниці пішли шляхом розділення Німеччини на зони окупації, а згодом на дві країни: ФРН та НДР, які представляли собою аванпости у боротьбі капіталістичних країн із соціалістичними в ході «холодної війни». Лише з початком «перебудови» в СРСР та розрядкою міжнародних відносин стало можливе об’єднання двох частин Німеччини в одну державу
СЛАЙД №13 .
Сьогодні Німеччина одна з найвпливовіших країн Європи та світу вцілому. Член Європейського Союзу та НАТО. Країна з найбільшою кількістю населення і найбільшим рівнем економіки в Європейському союзі. Провідна політична сила на Європейському континенті, технологічний лідер в багатьох галузях.
Має представницькі органи влади Лантаг та верхню і нижню палати законодавчої влади Бундестах та Бундесрат. З цього року в Країні новий президент, бувший міністр-закордонних справ Франк-Вальтер Штанмаєр, а також людина, в руках якої зосереджена вся повнота влади Ангела Меркель, яка працює на цій посаді з 2005року.
ВІДЕО . Ангела Меркель 4 хв
5 етап (1 хв.) Виставлення оцінок та їх аналіз. Оцінка ставиться спікеру групи за якість і точність схеми та усну доповідь, учасники групи отримують аналогічні оцінки.
СЛАЙД №15
6 етап (1 хв.) Домашнє завдання: прочитати параграф 13 в підручнику вивчити питання про сучасний розвиток Німеччини та Україно-німецькі відносини.
Зима Наталія Анатоліївна,
учитель історії та правознавства
Корюківської гімназії
Чернігівської обл.
1