Урок 22
Тема. Як провести вимірювання
Мета: формувати вміння працювати у спільноті, дотримуючись правил; ознайомити з поняттям «вимірювання»; продовжувати вчити виконувати дослідження тіла природи за планом, пропонувати власні ідеї; визначати самостійно, що необхідно для проведення дослідження; формулювати припущення і перевіряти їх; використовувати вимірювальні прилади для дослідження навколишнього світу, аналізувати його виконання; закріплювати знання учнів про вимірювальні прилади; виховувати організованість, послідовність у діях; розвивати увагу, мислення, мовлення.
Індивідуальний підхід до учнів, які навчаються за інклюзивною формою навчання: використання навідних питань та наочного матеріалу у виконанні завдання на визначення одиниці вимірювання довжини, часу, маси, місткості.
Очікувані результати: учень/учениця
Обладнання: ноутбук, мультимедійна презентація, підручник, робочий зошит, кольорові олівці, вимірювальні прилади (лінійка, рулетка, ваги, термометр), кімнатні рослини, яблуко, картоплина.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Освітні галузі: природнича, математична, мовно-літературна.
Демонстрація навчальної презентації.
Вимірювальні прилади Збільшувальні прилади Лабораторне обладнання
Проблемне питання:
Доведи свою думку.
Щоб визначати розміри тіл на Землі та в космосі, а також відстані між ними, застосовують вимірювання. Наприклад, завдяки вимірюванню довжини річок дізналися, що найдовша річка України — Дніпро, а завдяки вимірюванню обсягу плодів гарбуза з’ясували, що вони найбільші серед овочів. Дізнатися про те, яке тіло має більшу масу і на скільки грамів чи у скільки разів, можна за допомогою зважування, тобто вимірювання їхньої маси. Вам, мабуть, теж доводилося здійснювати різноманітні вимірювання, зокрема вимірювати свій зріст, температуру тіла під час застуди, час виконання домашніх завдань.
Учні зачитують у підручнику, що можна провести дослідження за допомогою вимірювання та значення цього слова (с. 73).
Учні переглядають відеоролик «Яке обладнання допомагає досліджувати природу?» та презентацію «Методи вивчення природи».
(https://youtu.be/zDaqfuCILN4;
Фізкультхвилинка
Завдання 1.
Обведи вимірювальні прилади (годинник, ваги, термометр, лінійка).
Мета: визначити розміри та масу тіл природи, порівняти отримані результати.
Матеріали та обладнання: лінійка, рулетка, ваги, термометр, кімнатні рослини, яблуко, картоплина.
Порівняйте отримані результати. Яка з рослин є найвищою?
Порівняйте отримані результати. Яке з тіл має більшу масу?
Повторне виконання практичних робіт у парах.
Індивідуальний підхід до учнів, які навчаються за інклюзивною формою навчання: допомога у вимірюванні розмірів та маси тіл природи.
Проведення експерименту
(Учні читають у підручнику план проведення експерименту, проводять його.)
За допомогою термометра виміряйте температуру повітря у класі та на вулиці. Порівняйте отримані результати. Яке з тіл має вищу температуру?
Висновок. Температура повітря у класі є значно вищою, аніж на вулиці.
Групи по черзі, а потім увесь клас, обговорюють, які бувають термометри та навіщо їх використовують у побуті, в медицині. (Є термометри для вимірювання температури повітря, води, тіла.)
Наприкінці обговорення учні мають дійти спільного рішення за 3-5 хв.
Учитель ставить класу запитання:
— Назвіть і напишіть у зошит: одиниці вимірювання довжини, часу, маси, місткості. Наведіть приклади використання рулетки, термометра і ваг на уроках «Я досліджую світ». Заповніть таблицю в зошиті.
№ з/п |
Назва приладу |
Що можна дослідити за допомогою цього приладу |
Одиниці вимірювання |
1 |
Рулетка |
Довжину парти, дошки, класу |
Cм, м |
2 |
Термометр |
Температуру повітря в класній кімнаті, температуру води |
градус |
3 |
Ваги (терези) |
Масу тіла учня, вагу овочів, фруктів, круп |
г, кг |
Індивідуальний підхід до учнів, які навчаються за інклюзивною формою навчання: використання навідних питань та наочного матеріалу у виконанні завдання на визначення одиниці вимірювання довжини, часу, маси, місткості.
— Припустіть, який прилад дасть вам змогу розглянути краплю води з водойми. (Мікроскоп)
Учні оцінюють відповідь одне одного за визначеними критеріями.
Учні добирають аналогічний приклад, малюють діаграму, виконують взаємоперевірку.
Учні зачитують та аналізують висновки з теми у підручнику (с. 76).
«Ромашка Блума» — квітка з шести пелюсток — шість типів запитань.
Додаток 1
Лінійка — це простий інструмент для вимірювання невеликих відстаней і проведення рівних ліній, який представляє собою вузьку пластину з нанесеною шкалою. Сфера використання дуже широка: лінійками користуються на уроках у школі, в побуті, під час ремонту, при розкрої та пошитті одягу, для створення креслень, малюнків і виробів, в офісі.
На зовнішньому кордоні лінійки нанесені одиниці вимірювання, в ролі яких виступають міліметр . сантиметр, а на англійській лінійці — дюйм.
Вона може бути виготовлена з різного матеріалу: пластмаси, картону, металу і навіть тканини.
Для визначення більш точних лінійних розмірів краще використовувати металеву лінійку, адже пластмасова при найменшому нагріванні змінюється в розмірі, а дерев’яна під впливом вологи має властивість до розбухання.
Термометр — прилад для вимірювання температури через перетворення тепла в покази або в сигнали. Існують різні види термометрів: рідинні, механічні, електричні, оптичні, газові, інфрачервоні. Термін «термометр» (французькою) вперше було застосовано 1624 року. Це був прилад зі шкалою, що мала 8 поділок. 1742 року шведський фізик Андерс Цельсій запропонував шкалу з нулем у точці кипіння води і 100 градусів у точці плавлення льоду, і ця шкала, хоча в оберненому вигляді, тепер названа його ім’ям.
Годинник — пристрій для вимірювання часу. Першими серед них були сонячні годинники, що визначали час за напрямком тіні. Недоліком сонячних годинників було те, що вони працювали тільки за ясної погоди й зовсім не працювали вночі. Механічні годинники почали з’являтися в Європі в XIV столітті. Механічний годинник із годинниковою і хвилинною стрілками винайдено лише в XVII столітті. У XIX ст. з’явився перший електричний годинник. З розвитком електроніки у другій половині XX ст. механічні годинники поступилися місцем електронним. На різних етапах розвитку цивілізації людство використовувало сонячні, зоряні, водяні, вогневі, піскові, колісні, механічні, електричні, електронні й атомні годинники.
Ваги — пристрій для вимірювання ваги або маси тіла з використанням ефекту притягання тіла до Землі. Найдавніші ваги знайдені у Месопотамії та належать до 5 тисячоліття до нашої ери. Ваги використовують у всіх сферах життя людини: починаючи від підлогових ваг для визначення маси тіла, кухонних ваг, які допомагають дотримувати правильні пропорції продуктів при приготуванні наших улюблених страв, а також у крамниці й на ринку, в перукарні та на пошті, в лікарнях та аптеках, на підприємствах і в наукових лабораторіях.
Секундомір — це універсальний прилад, призначений для підрахунку часу, витраченого на певну дію. Перший сучасний секундомір був виготовлений 1869 року відомим швейцарським виробником годинників ТАҐ Хоєр.
Як користуватися секундоміром?
Секундомір починає записувати час після натискання на кнопку «Пуск». Після завершення процесу вимірювання слід натиснути кнопку «Зупинити», аби зберегти витрачений час. Після цього лічильник секундоміра можна скинути, натиснувши кнопку «Скинути».
Секундоміри часто використовують у різних видах спорту, зокрема бігу, їзді на велосипеді або плаванні.