Розробка уроку зарубіжної літератури у 5 класі з елементами тренінгу

Про матеріал
Матеріал допоможе у формуванні предметних і ключових компетентностей: літературознавчу – познайомити учнів з основними моментами життя та творчості Елеонор Портер, змістом твору «Полліанна»; ознайомити учнів із літературознавчими термінами – « оригінал», «переклад»; визначити провідні ідеї твору; комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі в парах і групах; загальнокультурну – допомогти школярам вирішувати життєві проблеми за допомогою «гри в радість»; визначити місце повісті «Полліанна» в зарубіжній літературі.
Перегляд файлу

Розробка уроку зарубіжної літератури у 5 класі з елементами тренінгу

Тема : Ідея радості життя й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Полліанна»

Мета: формувати предметні і ключові компетентності:

літературознавчу – познайомити учнів з основними моментами життя та творчості Елеонор Портер, змістом твору  «Полліанна»; ознайомити учнів із літературознавчими термінами – « оригінал», «переклад»; визначити провідні ідеї твору;

комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі в парах і групах;

загальнокультурну   допомогти школярам вирішувати життєві проблеми за допомогою «гри в радість»; визначити місце повісті «Полліанна» в зарубіжній літературі.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього, малюнки дітей, музичний супровід, підручник «Світова література, 5 клас. Є. В. Волощук . – К.:Генеза, 2013», фрагменти кінофільму «Полліанна» (режисер Сара Хардінг, 2003р.), смайлики

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

Епіграф: Радість – всесвіту пружина,

                  Радість –  творчості душа,

                  Дивна космосу машина

                 Нею живеться душа.

Ф. Шиллер. Ода « До радості»

Можна використати і ще один епіграф: Гра в радість – це коли в будь – якій ситуації         треба знайти щось таке, з чого можна порадіти.

                                                                                                      Е. Портер

І. Повідомлення теми й мети уроку

Учитель: Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн «грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

( Учні записують дату і тему уроку)

Епіграф нашого уроку    строки із гімну Євросоюзу , оди «До радості»

Ф. Шиллера.

Тлумачення епіграфа

-Діти, як ви думаєте, чого навчить  вас  сьогоднішній урок?

(Ми навчимося  грати в радість)

– Так, ви  навчитеся грати  в радість,  а ще  висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і   намагається допомогти всім, з ким  зустрічається. 

ІІ. Актуалізація опорних знань

( Слід повідомити учням, що за правильні відповіді вони отримують смайлики – сонечка( символ радості усього живого на Землі) )

  1. Інтерактивне тестування ( онлайн ) на сайті: На урок, за посиланням https://naurok.com.ua/test/polianna-209.html ( власна розробка)
  2. Завдання. Навпроти 6 літер слова «радість» написати слова, що характеризують Поллінну ( Біля слова «радість» портрет Полліанни )

П – розитивна

О – обдарована

Л – ласкава

І – імпульсивна

А – активна

Н – ніжна

Н – неповторна

А – артистична

 

Р – розум

А – активність

Д – доброта

І – ініціатива

С – співчуття

Т – турбота

Ь

  1. « Гра в радість »

Використовуючи слова «радість», «радий», «радіти», поділіться враженнями щодо прочитаної історії про одинадцятирічну дівчинку Полінну, героїню однойменної книги Е.Портер

Можливі відповіді:

  • Полінна – добра і щира дівчинка. Вона навчила жителів міста грати в радість.
  • Я дуже зраділа, що Поллінна була не сама, бо виявилося, що в неї є тітонька Поллі, у якої вона могла жити.
  • Великою радістю для дівчинки був приїзд до міста Белдінгсвіля.
  • Був приємно здивований, як радо зустріла Поллінну на вокзалі кухарка Ненсі.
  • Старий садівник Том радісно гладив дівчинку по голівці і плакав, бо згадував її маму, коли та була ще зовсім малою.
  • Я дуже зрадів, коли дізнався, що Поллінна зможе ходити, бігати до школи, гратися зі своїми друзями.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: В одному інтерв’ю пані Портер дорікнули, що вона занадто легковажно ставиться до життя, а гра в радість є втечею від проблем. На це вона відповіла: « Я ніколи не вважала, що слід заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Просто, як на мене, значно ліпше сприймати невідоме бадьоро й радісно».

  • Чи погоджуєтеся ви з думкою письменниці?

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок

  1. Словникова робота. Опрацювання понять 

Оригінал – твір, відтворений тією мовою, якою його написав автор

Переклад – твір, відтворений іншою мовою, відмінною від тієї, якою написав її автор

  1. Перегляд уривку фільму «Поллінна» (режисер Сара Хардінг, 2003р.) 
  2. Робота зі схемою « Що таке радість у розумінні Полліанни?»

Screenshot_4

Висновок: Виявляється, що Поллінна не просто радіє, вона займає активну життєву позицію. Її радість – це величезна робота, турбота про людей. Саме спілкування з іншими людьми, допомога тим, хто її потребує, і є для Полліанни «справжнім життям».

Дівчинка не намагається подобатися всім, не пристосовується до обставин, вона відверто каже людям правду.

Природна доброта Полліанни не дає їй бути при цьому неактивною і грубою. Гра в радість рятує мешканців міста від егоїзму, нудьги й метушні. У багатьох людей з’являється мета в житті.

  1. Валеохвилинка

«Масаж сонечко». Учитель просить учнів сісти один до одного спинами, заплющити очі і намалювати один одному на спині «сонечко».

( Вправа виконується під музику)

  1. Групова робота. Скласти правила « гри в радість», користуючись підручником (С. 182, « Літературна кухня»)

Правила «гри в радість»:

  1. Кожна людина може грати в цю гру.
  2. Щиро радій життю.
  3. Будь вдячний за все, що дає життя.
  4. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.
  5. Перетвори кожен день на маленьке свято.
  6. Подаруй собі і людям щастя

D:\Фоточки\Школа\IMG_20190315_150521.jpg       D:\Фоточки\Школа\IMG_20190315_150600.jpg

Учитель.

 Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти»

Висновок : Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

  1. Вправа «Придумай казку» Робота в групах.

  Мета: активізація фантазії, уяви

  Матеріали: картки з надрукованими наборами слів

Із запропонованих слів (галявина, дівчинка, метелик, струмок, їжачок) потрібно придумати казку.

D:\Фоточки\Школа\FB_IMG_1552811189360.jpg

  1. Вправа «Творче  життя». Робота в групах.

Мета: узагальнити уявлення учасників про свої творчі здібності і знайти свій творчий початок.

Матеріали: бумага, ручки або фломастери

Учасники об’єднуються в групи і отримують завдання: «Сформуйте список рекомендацій, які допоможуть зробити ваше життя більш творчим»

Підсумок: Чи справдилися ваші очікування? Що було для вас цікавим?

VII. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя.  Написавши свою повість «Полліанна»,  Елеонор Портер подарувала радість мільйонам читачів. Не одне покоління дітей та дорослих переборюють свої життєві негаразди, граючи в незвичайну гру – «гру в радість».

А чи відчували ви радість під час уроку?

  1. Вправа «Настрій».

Учні обирають смайлик, який відображає їхній настрій

  1. Інтерактивна вправа « Мікрофон» ( « Незавершене речення»)
  • На уроці мені сподобалось…
  • Завдяки головній героїні твору я зрозумів…
  • У романі «Полліанна» мене зацікавив епізод…
  • Якби я брав інтерв’ю в авторки “Полліанни», я б запитав…

3) Оцінювання

VIII. Домашнє завдання

Виконати завдання до уроку контролю знань. Групі учнів виконати випереджувальні завдання, скласти рекламу

 

docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
2068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку