Розробка уроку зарубіжної літератури у 5 класі з елементами тренінгу
Тема : Ідея радості життя й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Полліанна»
Мета: формувати предметні і ключові компетентності:
літературознавчу – познайомити учнів з основними моментами життя та творчості Елеонор Портер, змістом твору «Полліанна»; ознайомити учнів із літературознавчими термінами – « оригінал», «переклад»; визначити провідні ідеї твору;
комунікативну – удосконалювати вміння спілкуватися в колективі в парах і групах;
загальнокультурну – допомогти школярам вирішувати життєві проблеми за допомогою «гри в радість»; визначити місце повісті «Полліанна» в зарубіжній літературі.
Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього, малюнки дітей, музичний супровід, підручник «Світова література, 5 клас. Є. В. Волощук . – К.:Генеза, 2013», фрагменти кінофільму «Полліанна» (режисер Сара Хардінг, 2003р.), смайлики
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
Епіграф: Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живеться душа.
Ф. Шиллер. Ода « До радості»
Можна використати і ще один епіграф: Гра в радість – це коли в будь – якій ситуації треба знайти щось таке, з чого можна порадіти.
Е. Портер
І. Повідомлення теми й мети уроку
Учитель: Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн «грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.
( Учні записують дату і тему уроку)
Епіграф нашого уроку – строки із гімну Євросоюзу , оди «До радості»
Ф. Шиллера.
Тлумачення епіграфа
-Діти, як ви думаєте, чого навчить вас сьогоднішній урок?
(Ми навчимося грати в радість)
– Так, ви навчитеся грати в радість, а ще висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.
ІІ. Актуалізація опорних знань
( Слід повідомити учням, що за правильні відповіді вони отримують смайлики – сонечка( символ радості усього живого на Землі) )
П – розитивна
О – обдарована
Л – ласкава
І – імпульсивна
А – активна
Н – ніжна
Н – неповторна
А – артистична
Р – розум
А – активність
Д – доброта
І – ініціатива
С – співчуття
Т – турбота
Ь
Використовуючи слова «радість», «радий», «радіти», поділіться враженнями щодо прочитаної історії про одинадцятирічну дівчинку Полінну, героїню однойменної книги Е.Портер
Можливі відповіді:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: В одному інтерв’ю пані Портер дорікнули, що вона занадто легковажно ставиться до життя, а гра в радість є втечею від проблем. На це вона відповіла: « Я ніколи не вважала, що слід заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Просто, як на мене, значно ліпше сприймати невідоме бадьоро й радісно».
ІV. Формування нових знань, умінь і навичок
Оригінал – твір, відтворений тією мовою, якою його написав автор
Переклад – твір, відтворений іншою мовою, відмінною від тієї, якою написав її автор
Висновок: Виявляється, що Поллінна не просто радіє, вона займає активну життєву позицію. Її радість – це величезна робота, турбота про людей. Саме спілкування з іншими людьми, допомога тим, хто її потребує, і є для Полліанни «справжнім життям».
Дівчинка не намагається подобатися всім, не пристосовується до обставин, вона відверто каже людям правду.
Природна доброта Полліанни не дає їй бути при цьому неактивною і грубою. Гра в радість рятує мешканців міста від егоїзму, нудьги й метушні. У багатьох людей з’являється мета в житті.
«Масаж сонечко». Учитель просить учнів сісти один до одного спинами, заплющити очі і намалювати один одному на спині «сонечко».
( Вправа виконується під музику)
Правила «гри в радість»:
Учитель.
– Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти»
Висновок : Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість» стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.
Мета: активізація фантазії, уяви
Матеріали: картки з надрукованими наборами слів
Із запропонованих слів (галявина, дівчинка, метелик, струмок, їжачок) потрібно придумати казку.
Мета: узагальнити уявлення учасників про свої творчі здібності і знайти свій творчий початок.
Матеріали: бумага, ручки або фломастери
Учасники об’єднуються в групи і отримують завдання: «Сформуйте список рекомендацій, які допоможуть зробити ваше життя більш творчим»
Підсумок: Чи справдилися ваші очікування? Що було для вас цікавим?
VII. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя. Написавши свою повість «Полліанна», Елеонор Портер подарувала радість мільйонам читачів. Не одне покоління дітей та дорослих переборюють свої життєві негаразди, граючи в незвичайну гру – «гру в радість».
А чи відчували ви радість під час уроку?
Учні обирають смайлик, який відображає їхній настрій
3) Оцінювання
VIII. Домашнє завдання
Виконати завдання до уроку контролю знань. Групі учнів виконати випереджувальні завдання, скласти рекламу