Розробка уроку "Землетруси"

Про матеріал
Урок у 6 класі НУШ. Містить цікаві матеріали про причини і наслідки землетрусів. Розвиває практичні навички роботи з географічною картою
Перегляд файлу

Тема. Землетруси

 Мета: поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування понять «вулканізм», «магматизм», формування знань про внутрішні процеси Землі; вдосконалення навичок роботи з картами та схемами атласу, текстом підручника; формування навичок розпізнавання землетрусів та дій під час землетрусів; виховування інтересу до предмета, бажання працювати з додатковою літературою.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атласи, підручники, аркуші паперу, маркери, фрагменти відеофільму «Землетруси».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Географічний диктант»

• Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея)

• Пангея розкололась на два материки… (Лавразію і Гондвану)

•До складу Лавразії входять материки…(Північна Америка, Євразія)

• До складу Гондвани входять… (Південна Америка, Африка, Австралія, Антарктида)

• Земна кора материків складається з трьох шарів: ... (Осадового, гранітного, базальтового)

• Земна кора океанів складається з двох шарів: ... (Осадового, базальтового)

• З глибиною температура гірських порід... (Підвищується)

• Якому вченому належить теорія руху літосферних плит…( А.Вегенеру)

• Ера сучасного життя називається... (Кайнозойська)

• Астеносфера є частиною... (Мантії)

• Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є... (Внутрішнє тепло Землі)

• Литосферні плити «плавають» по…(Астеносфері)

 

Взаємоперевірка

1. Конкурс проблемних питань

Учні оголошують запитання, підготовлені вдома, та пропонують іншим дати відповідь на них. Потім обговорюють їх, визначають найцікавіші.

2. Прийом «Бліц-опитування»

• В які способи вчені вивчають минуле Землі?

• В які способи можна спрогнозувати майбутнє Землі?

• Наведіть докази того, що поверхня Землі продовжує змінюватися і сьогодні.

• В яких місцях, на вашу думку, відбуваються землетруси, вулканізм?

 

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне запитання»

На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Давайте проведемо простий експеримент. Візьмемо два зошити з м’якими обкладинками та уявимо собі, що це - літосферні плити з материковою корою, а аркуші паперу в зошитах - це шари гірських порід. Зіткнемо зошити краями. Що відбувається? Аркуші в зошитах починають зминатися, деформуватися. Найбільші ушкодження аркушів можна спостерігати по краях зошита, найменші - там, де ви притримували зошит руками. Які висновки дає змогу зробити цей експеримент? Які ділянки літосферних плит зазнають найбільших деформацій? Які наслідки мають рухи літосферних плит?

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Види рухів літосферних плит.

Розрізняють такі види рухів літосферних плит. Перший вид - це рухи літосферних плит у горизонтальній площині. Літосферні плити насуваються й розсуваються зі швидкістю 1-6 см/рік. Рухи вимірюються за допомогою спеціальних приладів. Як, на вашу думку, називаються ці рухи? (Горизонтальні.)

 Другий вид - це опускання й піднімання блоків літосфери протягом століть. Як, на вашу думку, називаються ці рухи? (Вертикальні.)

 Третій вид - поштовхи й коливання земної кори, унаслідок яких виникають тріщини й розломи на поверхні Землі. Як, на вашу думку, називаються ці рухи? (Землетруси)

 

Складання схеми «Рухи літосфери»

(Робота в групах. Прийом «Шпаргалка»)

Завдання. Працюючи зі схемами атласу та відповідним текстом підручника, зробіть «шпаргалку», що характеризує види руху літосферних плит. ( діти створюють аркуш опорних сигналів, але, називаючи його «шпаргалкою» та дозволивши використовувати його під час відповіді, вчитель таким чином створює більш близьку за духом для школярів психологічну атмосферу для роботи.

Рухи літосфери

Повільні горизонтальні

Повільні вертикальні

Швидкі розривні рухи

 

 2. Землетруси (робота з підручником):

Опрацюйте відповідний текст і малюнок підручника і дайте відповіді на запитання.

Прийом «Географічна розминка»

а) що ми називаємо землетрусом;

б) які причини землетрусів;

в) в чому проблеми прогнозування землетрусів.

г) що таке сейсмічні пояси?

д) які закономірності їх розміщення?

3.Розроблення «пам’ятки» жителю і туристу про ознаки наближення землетрусу.

V. Закріплення вивчених знань

1. Прийом «Картографічний практикум»

Завдання. За картою «Літосферні плити» визначте місця найбільш частих та сильних землетрусів.

2. Прийом «Експрес-тест»

1. Блоки, з яких складається літосфера, називають:

а) підземними блоками;

б) літосферними плитами;

в) материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит - це:

а) цунамі; б) землетруси; в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

а) моря; б) западини; в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а) в епіцентрі;

б) у вогнищі землетрусу;

в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а) на півночі; б) на сході; в) у Карпатах.

3. Взаємоперевірка

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

• До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм.

• Найбільш активно внутрішні процеси виявляються в сейсмічних поясах, які утворюються на межах літосферних плит.

• Розрізняють підземні горизонтальні та вертикальні рухи ділянок земної кори та швидкі розривні - землетруси.

• Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Скласти план до тексту параграфа.

 

docx
Додав(-ла)
Skopichenko Tanya
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 січня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку