Розробка уроку
Я досліджую світ
Звідки береться цукор?
Підготувала
Вчитель початкових класів
Рогівської ЗОШ І-ІІ ст.
Малик Юлія Володимирівна
Клас 1
Тема тижня: «Світ солодощів».
Тема: «Звідки береться цукор?»
Мета: вчити дітей усно висловлювати свою думку; слухати та сприймати інформацію; спілкуватися, використовувати невербальні засоби (міміку, жести).
Розвивати вміння імпровізації; вміння аналізувати, робити узагальнення за результатами навчального завдання. Зберігати правильну поставу під час читання, письма, малювання.
Виховувати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності; культуру думки, відповідальність за доручену справу.
Завдання уроку
- ділиться своїми враженнями від прослуханого;
Навчальні предмети: Я досліджую світ, Навчання грамоти
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект; зображення об΄єктів, пов΄язаних з виготовленням цукру; предметні малюнки; зображення людей різних професій , що працюють у полі , на цукропереробному заводі; відеопрезентації про роботу людей у полі та на заводі , звукові схеми слів, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Створення емоційного фону заняття
1 "Девіз творчих та винахідливих"
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
2 Створення психологічного настрою. Вправа «Закінчи речення»:
Отже, сьогодні ми дізнаємося багато нового, цікавого, невідомого, творчого і корисного.
3. Щоденні новини . Гра « Швидка цукерка»
Передаючи швидко один одному «цукерку» , діти швидко називають солодкі страви , які вони знають.
ІІ. Оголошення теми і завдань заняття
ІІІ. З΄ясування досвіду учнів з теми (Додаток №1)
( Діти , з – поміж ілюстрацій, прикріплених на дошці, вибирають ті, які на їхню думку, мають відношення до цукру, створюють окремо з цих ілюстрацій «асоціативний кущ» , обгрунтовуючи свій вибір.
ІV. Розширення уявлень учнів про вироблення цукру
Цу́кор — це солодкий на смак харчовий продукт. Батьківщина цукру — Індія, де він відомий 2300 років та їхньою мовою іменувався «сак-кара».В Європі цукор був відомий ще римлянам. Коричневі цукрові крупинки готували з соку цукрової тростини та ввозили в Європу з Індії. Єгипет, провінція Римської імперії, був посередником в торгівлі з Індією.
Перша згадка в історичних документах про появу в Київській Русі кристалічного цукру, ввезеного «із заморськими товарами», з'явилося в 1273 році, але для населення він ще тривалий час був недоступним продуктом. Ширше цукор почав надходити на ринки Російської імперії починаючи з XVII століття — через порти Чорного та Балтійського морів з різних колоніальних країн. Так на зміну в'яленим і сушеним коренеплодам буряку, брукви, ріпи, які до цього широко застосовувалися для виготовлення солодких сиропів прийшов справді «золотий» продукт — цукор.
Дослідницька діяльність. Учитель розрізає цукровий буряк на пластинки і дає дітям спробувати на слак , лизнувши. Далі можна пальчиками повозити по пластинці буряка, а потім , через кілька секунд запропонувати дітям зтулити пальчики.
- Що ви відчуваєте? (липкість)
- Який буряк на смак?
- Якого кольору?
- Отже , до якого висновку ми дійшли? Чи є цукор у цьому бурячкові?
2.Ознайомлення з новими словами. Відгадування загадки.
Сприймання графічного образу слова. Списування з друкованого тексту.
- То як ви гадаєте, без чого не було б цукру?
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець? .
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
3. Перегляд відеофільму «Як це працює: звідки цукор на вашому столі»
У кожного на парті є картки , де написано слово «буряк». Спробуйте знайти це слово і обведіть його зеленим олівцем.
поле буряк землероб
цукерка дощ
комбайнер тростина
Додаток 4
3.Ознайомлення з професіями, пов΄язаними з виробленням цукру. Слухання вірша та заучування його напам΄ять.
Шануймо працю землеробів:
І трактористів , й агрономів.
Ми вдячні людям і землі,
Що хліб і цукор на столі.
V. Аналітико- синтетичні вправи зі словами
1. Співвідношення слів відгадок і звукових схем. Відгадування загадок. Додатки
- Діти, землероб – це не одна професія, їх дуже багато. Зараз будемо відгадувати загадки і на малюнках знаходити відгадки
Пшениці шумлять на волі,
Де початок їм, де край?
Землероб — начальник в полі,
Нам вирощує врожай. (Агроном)
Під весняний пташиний свист
Оре землю ...(тракторист)
У нас цю професію знають усі:
Сидить за кермом вантажівки й таксі,
Вантаж і людей він по місту розвозить
У літню спекоту й зимові морози.(Шофер)
Серед звукових схем , поданих на дошці, діти обирають ті, що відповідають назвам певних професій.
VІ. Розвиток мовних умінь.
1.Відгадування загадки
Я білий, як сніг,
В пошані у всіх.
До рота попав —
Там і пропав. (Цукор)
2.Фонетичні вправи. Вправи з лего.
Вправа з лего «Покажи звуки»
Учитель пропонує дітям закрити пальчиками правої руки дупла лего стільки, скільки у слові голосних звуків, а пальцями лівої руки закрити дупла, що позначають приголосні звуки. Порахувати : скільки у слові голосних звуків, скільки приголосних. Або, з»єднати стільки червоних цеглинок, скільки голосних, а зелених – скільки приголосних звуків.
VІІ. Виконання творчих завдань.
Учитель підводить до усвідомлення, що цукровий буряк- культурна рослина.
VІІІ. Експеримент «Розчинення цукру»
Нам потрібно:
• склянка;
• холодна й гаряча вода;
• кубики льоду;
• секундомір.
Інструкція: Налийте в склянку холодної води і покладіть у неї декілька кубиків льоду. Налийте в іншу склянку гарячої води, переконавшись, що вода тієї температури, яка вам потрібна для приготування чаю. Покладіть ложку цукру в склянку з холодною водою, а потім додайте цукор у склянку з гарячою водою. Натисніть на секундомір і простежте, скільки часу розчинятиметься цукор у першій і другій склянках.
Теплота гарячої води здатна швидко розчиняти цукор, і це пов'язано з тим, що молекули гарячої води рухаються швидше, ніж молекули холодної води. Молекули гарячої води знаходяться далі одна від одної, що означає більше простору для молекул цукру.
ІХ. Малювання цукрового буряка.
1.Демонстрація готового виробу.
2. Інструктаж щодо виконання роботи.
3.Повторення правил безпечної поведінки
4.Практична робота.
5.Виставка робіт. Обмін враженнями.
Х. Підбиття підсумків.
Рефлексія.