Екологічний турнір
«Краплина живої води»
Підготувала:
Олена Глущенко
Мета: розширити та узагальнити знання вихованців про екологічні проблеми рідного краю; об’єднати гуртківців спільною колективною справою; розвивати інтелектуальні та творчі здібності особистості.
Форма проведення: екологічний турнір.
Вік учасників: для учнів старшого шкільного віку.
Наочне оформлення: плакати: «Використання людиною води», «Народна мудрість говорить».
Обладнання: сигнальні картки команд, 10 склянок, 5 зразків води, 2 тексти «Вода в природі», фізична карта світу, ручки.
Хід турніру:
І. Організаційна частина
Ведучий знайомиться з учасниками, оголошує назву заходу, пропонує учням об’єднатися у дві команди, визначити назву та капітанів команд.
Правила участі в турнірі:
Умови участі:
ІІ. Основна частина
Вступне слово ведучого. Друзі! Епіграфом до сьогоднішньої гри можна взяти слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Ти не маєш ані смаку, ані кольору, ані запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке. З тобою у всьому єстві розливається блаженство, яке не можна пояснити тільки нашими п’ятьма почуттями. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя». Скажіть, про що йдеться у наведеній цитаті?
(діти відповідають: про воду)
Ведучий. Так, йдеться про воду. Саме вода й буде сьогоднішньою темою нашого турніру.
Погляньмо на карту. Наша планета названа Землею через непорозуміння: суша становить близько 1/3 території, а решта – вода! Правильно було б її назвати Вода! Усе це так, але вся біда в тому, що вода поширена на нашій планеті вкрай нерівномірно: роками не випадає ані краплі опадів у пустелях Африки, Америки. Усього води на Землі – 1мільйон 386тисяч км. кубічних.
Якщо на нашій «наймокрішій» у Сонячній системі планеті поверхня води досягає 71%, то чому ж останнім часом усе наполегливіше постає питання про нестачу води на Землі?
Майже вся вода (71%) на Землі солона, 22% прісної води перебуває у твердому стані – це льоди Антарктиди й Арктики, гірських льодовиків та айсбергів. Виявляється, що прісної води, задіяної в постійному круговороті, яка переходить з річок у хмари і падає дощем чи снігом на землю, зовсім не багато.
І. Тур «Вода в природі»
Завдання туру: учасникам пропонується вставити в текст (Додаток 1) пропущені слова.
Умови участі: хто перший підняв сигнальну картку, та команда відповідає першою. За правильну відповідь команда отримує 5 балів.
ІІ. Тур «Вода в живих організмах»
Завдання туру: багато народів ототожнюють воду з життям, учасники мають довести сутність цього твердження, відповідаючи на запитання.
Умови участі: кожна команда відповідає по черзі на запитання ведучого. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Орієнтовний перелік запитань і відповідей:
ІІІ. Тур «У рот води набрати»
Завдання туру: у цьому турі беруть участь по одному представнику-дегустатору води від команди. Пропонується 5 видів води. На аркушах, що роздаються дегустаторам, позначені види води (водопровідна вода, водопровідна кип’ячена, фільтрована вода, фільтрована кип’ячена, мінеральна вода). Шість склянок з водою пронумеровані. Учасникам треба спробувати воду з кожної склянки і на аркуші проти назви поставити номер склянки.
Умови участі: перемагає та команда, в якої буде найбільша кількість правильних відповідей.
ІV. Тур «Географія й вода»
Завдання туру: учасники відповідають на запитання ведучого.
Умови участі: хто перший підняв сигнальну картку, та команда відповідає першою. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Орієнтовний перелік запитань:
V. Тур «Де немає води, там немає життя»
Завдання туру: учасникам пропонується згадати прислів’я та приказки, де вживається слово «вода».
Умови участі: за кожне прислів’я та приказку команда отримує 1 бал.
Орієнтовний перелік прислів’їв та приказок:
ІV. Заключна частина
Підведення підсумків. Ведучий по закінченню турніру оголошує отримані командами бали за всі 5 турніри. Визначає переможця турніру та вручає призи.
Додаток 1
Вода в природі
Космонавти, спостерігаючи нашу планету з космосу, бачили її . . . Такий відтінок надає їй повітряна оболонка, а також , . . Цей водяний простір називають . . . океаном. У морях і океанах планети міститься . . . відсоток усієї води. Вода ця солона і . . . для пиття. І тільки . . . відсотків припадає на прісну воду, яку люди використовують для своїх потреб. Прісна вода міститься в . . . . , а також у . . . Для життя кожному з нас на добу треба пити всього . . . . води, але це повинна бути чиста вода.
Як її зберегти від . . . і нераціонального використання? Вчені пропонують повністю змінити водокористування, яке існує на цей час. Це означає впровадження . . . технологій, проведення . . . води, що використовується у виробництві, й інші заходи збереження чистої, «живої» води.