Екологічний турнір «Краплина живої води»

Про матеріал
Екологічний турнір для учнів старших класів спрямований на розширення та узагальнення знаннь учнів про екологічні проблеми рідного краю; розвиток інтелектуальних та творчих здібностей особистості.
Перегляд файлу

Екологічний турнір

«Краплина живої води»

 

Підготувала:

Олена Глущенко

 

Мета: розширити та узагальнити знання вихованців про екологічні проблеми рідного краю; об’єднати гуртківців спільною колективною справою; розвивати інтелектуальні та творчі здібності особистості.

Форма проведення: екологічний турнір.

Вік учасників: для учнів старшого шкільного віку.

Наочне оформлення: плакати: «Використання людиною води», «Народна мудрість говорить».

Обладнання: сигнальні картки команд, 10 склянок, 5 зразків води, 2 тексти «Вода в природі», фізична карта світу, ручки.

 

Хід турніру:

І. Організаційна частина

Ведучий знайомиться з учасниками, оголошує назву заходу, пропонує учням об’єднатися у дві команди, визначити назву та капітанів команд.

Правила участі в турнірі:

  • усі команди грають одночасно, кожна за своїм столиком;
  • у кожної команди своя сигнальна картка певного кольору, яку капітан команди має право підняти, коли буде готова відповідь;
  • команда має право відповідати один раз.

Умови участі:

  • час для обдумування відповіді – 30с.;
  • за  правильну відповідь команда може отримати в першому турі 5балів, в інших турах – правильна відповідь 1 бал;
  • якщо правильна відповідь не прозвучала її озвучує ведучий;
  • перемагає команда, яка за результатами набере найбільшу кількість балів.

 

ІІ. Основна частина

Вступне слово ведучого. Друзі! Епіграфом до сьогоднішньої гри можна взяти слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Ти не маєш ані смаку, ані кольору, ані запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуєшся, не розуміючи, що ти таке. З тобою у всьому єстві розливається блаженство, яке не можна пояснити тільки нашими п’ятьма почуттями. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя». Скажіть, про що йдеться у наведеній цитаті?

(діти відповідають: про воду)

Ведучий. Так, йдеться про воду. Саме вода й буде сьогоднішньою темою нашого турніру.

  Погляньмо на карту. Наша планета названа Землею через непорозуміння: суша становить близько 1/3 території, а решта – вода! Правильно було б її назвати Вода! Усе це так, але вся біда в тому, що вода поширена на нашій планеті вкрай нерівномірно: роками не випадає ані краплі опадів у пустелях Африки, Америки. Усього води на Землі – 1мільйон 386тисяч км. кубічних.

Якщо на нашій «наймокрішій» у Сонячній системі планеті поверхня води досягає 71%, то чому ж останнім часом усе наполегливіше постає питання про нестачу води на Землі?

Майже вся вода (71%) на Землі солона, 22% прісної води перебуває у твердому стані – це льоди Антарктиди й Арктики, гірських льодовиків та айсбергів. Виявляється, що прісної води, задіяної в постійному круговороті, яка переходить з річок у хмари і падає дощем чи снігом на землю, зовсім не багато.

І. Тур «Вода в природі»

Завдання туру: учасникам пропонується вставити в текст (Додаток 1) пропущені слова.

Умови участі:  хто перший підняв сигнальну картку, та команда відповідає першою. За правильну відповідь команда отримує 5 балів.

ІІ. Тур «Вода в живих організмах»

Завдання туру: багато народів ототожнюють воду з життям, учасники мають довести сутність цього твердження, відповідаючи на запитання.

Умови участі: кожна команда відповідає по черзі на запитання ведучого. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.

Орієнтовний перелік запитань і відповідей:

  1. Екзюпері, звертаючись до води, сказав: «Ти і є життя», доведіть сутність цього твердження. (Головні докази: всі живі істоти на 60-70% складаються з води, без їжі людина проживе 40-60 діб, без води – кілька діб.)
  2. Як довго може жити людина без води? Які наслідки для організму має перебування без води? (Без води людина проживе 2-3 доби.)
  3. Що таке спрага? Чому вона більш небезпечна, ніж голод? (Спрага проявляється слабким виділенням слини та потребою ковтання. Причина її – посилення накопичення в крові мінеральних солей та органічних речовин при втраті води організмом. При цьому знижується виділення слини та пересихає горло. При тривалій нестачі води виникає запалення очей, втрата апетиту, обличчя палає, з’являються галюцинації. Загальна слабкість, втрата свідомості.)
  4. Що таке сльози? Навіщо вони потрібні? Скільки їх виділяється за добу? (Сльози – рідина, що запобігає висиханню очного яблука, виробляються сльозовою залозою. Це водний розчин різних солей, в основному – NaCl, який містить ще речовину лізоцим, що вбиває бактерії. За добу виділяється 7мл. сліз.)
  5. Скільки літрів крові в організмі людини? Що таке кров? (У дорослої людини об’єм крові становить 5 літрів (7% від маси тіла); це рідка тканина, яка міститься близько 80% води у вигляді розчину плазми.)
  6. Яка щоденна потреба організму людини у воді, і від чого вона залежить? (2-4 літри; від пори року, температури навколишнього середовища.)

ІІІ. Тур «У рот води набрати»

Завдання туру: у цьому турі беруть участь по одному представнику-дегустатору води від команди. Пропонується 5 видів води. На аркушах, що роздаються дегустаторам, позначені види води (водопровідна вода, водопровідна кип’ячена, фільтрована вода, фільтрована кип’ячена, мінеральна вода). Шість склянок з водою пронумеровані. Учасникам треба спробувати воду з кожної склянки і на аркуші проти назви поставити номер склянки.

Умови участі: перемагає та команда, в якої буде найбільша кількість правильних відповідей.

ІV. Тур «Географія й вода»

Завдання туру: учасники відповідають на запитання ведучого.

Умови участі: хто перший підняв сигнальну картку, та команда відповідає першою. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.

Орієнтовний перелік запитань:

  1.    Назвіть найбільші річки Європи. (Волга, Дніпро, Дунай);
  2.    Яке місце серед них посідає Дніпро (третє);
  3.    Як називали Дніпро наші пращури? (Борисфен, Славутич);
  4.    Територією яких країн тече Дніпро? (Росія, Білорусь, Україна);
  5.    Яка довжина Дніпра? (2180км.);
  6.    Скільки великих міст напуває Дніпро? (50 міст);
  7.    Бог океану в давньому Римі? (Нептун);
  8.    Міфологічні мешканки водойм. (Русалки, ундини, океаніди);
  9.    Рух води. (Течія);
  10. Плавання з науковою метою. (Експедиція);
  11. Плавання-мандрівка. (Круїз);
  12. У яких станах може бути вода? (Твердий, рідкий, газоподібний);
  13. «Плаваючі гори». (Айсберги);
  14. Зачинатель підводних досліджень та кінозйомок. (Жак Кусто);
  15. Місце скупчення чи зберігання води. (Водойма);
  16. Буря на воді. (Шторм);
  17. Споруда для захисту порту від морських хвиль. (Мол, хвилеріз);
  18. Як називають художників, які малюють море? (Мариністи);
  19. Межа між сушею та водою. (Берег);
  20. Відсутність дощу. (Посуха);
  21. Чому лід плаває? (Густина льоду менша, ніж густина води, на 9%);
  22. Чим відрізняються айсберги від морського льоду?  (Айсберги – це уламки материкового льоду і вони є прісноводними. Морський лід утворюється із солоної води. Товщина морського льоду не перевищує 3м, а товщина айсбергів може сягати сотні метрів);
  23. Струмінь води під тиском, спрямований у гору. (Фонтан);
  24. Найбільші озера на Землі. (Каспійське море – 371 000 кв. км, Аральське море – 64 000 кв. км, Байкал – 31 500 кв. км);
  25. Яке озеро найглибше на Землі (Байкал – 1600м).

V. Тур «Де немає води, там немає життя»

Завдання туру: учасникам пропонується згадати прислів’я та приказки, де вживається слово «вода».

Умови участі: за кожне прислів’я та приказку команда отримує 1 бал.

Орієнтовний перелік прислів’їв та приказок:

  •   Як у рот води набрав;
  •   Вода і камінь точить;
  •   Не знаючи броду, не лізь у воду;
  •   Тиха вода греблі рве;
  •   Як з гуся вода;
  •   Вилами по воді;
  •   Як риба у воді;
  •   Буря в склянці води;
  •   Вивести на чисту воду;
  •   Іти у вогонь і воду;
  •   Лити воду на млин;
  •   Не можна двічі ввійти в одну і ту саму воду.

 

ІV. Заключна частина

Підведення підсумків. Ведучий по закінченню турніру оголошує отримані командами бали за всі 5 турніри. Визначає переможця турніру та вручає призи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Вода в природі

 

Космонавти, спостерігаючи нашу планету з космосу, бачили її   . . .        Такий відтінок надає їй повітряна оболонка, а також          , . .                         Цей водяний простір називають     . . .        океаном. У морях і океанах  планети міститься      . . .      відсоток усієї води. Вода ця солона і      . . .            для пиття. І тільки    . . .    відсотків припадає на прісну воду, яку люди використовують для своїх потреб. Прісна вода міститься в             . . . .          , а також у        . . .        Для життя кожному з нас на добу треба пити всього      . . . .    води, але це повинна бути чиста вода.

    Як її зберегти від         . . .         і нераціонального використання? Вчені пропонують повністю змінити водокористування, яке існує на цей час. Це означає впровадження        . . .       технологій, проведення           . . .         води, що використовується у виробництві, й інші заходи збереження чистої, «живої» води.

docx
Додав(-ла)
Глущенко Олена
Пов’язані теми
Людина і світ, Сценарії
Додано
22 жовтня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку