Розробка відкритого уроку «Поняття темпераменту та його типів»

Про матеріал
Матеріали до відкритого уроку з професійної етики для викладачів ПТНЗ з професії "Кухар"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Домашнє завдання: охарактеризувати риси характеру головних героїв фільму «Зварганити ураган». Цянь Ци Пол Мея Гао

Номер слайду 2

Тема уроку: Темперамент та його види План уроку 1. Що таке темперамент 2. Історія розвитку уявлення про темперамен 3. Типи темпераменту

Номер слайду 3

Темперамент ТЕМПЕРАМЕНТ (лат. temperamentum - устрій, узгодженість) – сукупність індивідуально-психологічних якостей, яка характеризує динамічний та емоційний аспекти поведінки людини і виявляється в її діяльності і спілкуванні

Номер слайду 4

Історія розвитку вчення про темперамент Гіппократ (V ст. до н.е.) вперше ввів поняття «темперамент». Він вважав, що у тілі людини переливаються чотири рідини – кров, слиз, жовч і чорна жовч. Гуморальна теорія Гіппократа (гумор – рідина) - сангвінік - переважає кров ("сангва") - холерик - жовч ("холе") - флегматик - слиз, лімфа ("флегма") - меланхолік - чорна жовч ("меланхоле") Цю теорію продовжував досліджувати Гален, давньоримський лікарі Її назвали – гуморальною.

Номер слайду 5

* Він вважав, що в основі типу темпераменту лежить тип вищої нервової системи, що визначається властивостями збудження і гальмування:              1.Сила процесів збудження і гальмування. 2. Врівноваженість процесів збудження і гальмування. 3. Рухливість процесів збудження і гальмування. Найбільш вдалу спробу пояснити фізіологічні основи типів темпераменту зробив І.П.Павлов.

Номер слайду 6

Павлов І.П. визначив чотири типи нервової системи

Номер слайду 7

Сангвінік Сангвініки - це "прості", рухливі, емоційні, життєрадісні,активні, товариські й доброзичливі люди. Сангвініки легко погоджуються з іншими людьми, швидко освоюються в новій обстановці. Зазвичай мають хороші організаторські здібності. Сангвінік бурхливо сміється навіть із незначного приводу або може дуже розсердитися через дрібницю. Має добре розвинуту міміку й виразні рухи. По обличчю легко вгадується його настрій, ставлення до людей і речей.

Номер слайду 8

САНГВІНІК На які спеціалізації слід звернути увагу: вчитель, адміністратор, кореспондент, продавець, бармен, бухгалтер, технолог, юрист, фахівець з підбору персоналу. Позитивні риси Негативні риси активність рухливість швидка адаптація до нових умов доброзичливість захопленість справою оптимізм виразна мова багата міміка та жести авторитетність лідерство. відсутність посидючості мінливість ненадійність неуважність невміння тримати слово відсутність цілеспрямованості нездатність до монотонної і тривалої роботи

Номер слайду 9

Флегматик Флегматик мудрий, миролюбний, стресостійкий, спокійний, наполегливий, упертий, врівноважений, малоемоційний. Емоції виникають у нього повільно, але відзначаються значною силою, тривалістю, і стриманістю у зовнішніх проявах. Відсутність поспіху – це його сильна сторона, яка допомагає знаходити рішення в складних ситуаціях. Його девіз - сім разів відміряй, один раз відріж. А ось в професіях, що вимагають швидкості прийняття рішень, а також емоційних і фізичних перевантажень, флегматикам досягти успіху набагато важче .  

Номер слайду 10

ФЛЕГМАТИК На які спеціалізації слід звернути увагу: диспетчер, лаборант, агроном, інженер, ветеринар, системний адміністратор, ювелір, коректор, професії медика, фахівця з комп'ютерів, економіста. Флегматики надзвичайно працездатні, будь-яка монотонна робота може довго виконуватися ними з високою якістю. Позитивні риси Негативні риси спокій здатність до концентрації терплячість стійкість до стресів миролюбність обов'язковість висока працездатність цілеспрямованість наполегливість Пасивність малорухливість тяжкість на підйом інертність нездатність приймати рішення впертість консерватизм

Номер слайду 11

Холерик Холерик – людина швидка, надмірно рухлива, неврівноважена, збудлива. При зустрічі з труднощами відчуває запал і азарт. Його приваблює ризик й активне дозвілля. Іноді має схильність переоцінювати свої можливості. Незважаючи на енергійність, холерик не завжди доводить розпочату справу до кінця. У спілкуванні він імпульсивний, схильний до бурхливих емоційних реакцій, відкритий і щирий, а часом запальний та агресивний.

Номер слайду 12

ХОЛЕРИК Холерики часто вибирають професії, пов'язані з силовими структурами: поліцейського, охоронника, юриста. Також часто вибирають діяльність, де потрібен високий рівень особистої відповідальності, всілякі керівні посади, кореспондента, радіо- і телеведучого, фахівця з продажу, перекладача, екскурсовода. Саме серед холериків найбільше успішних підприємців і бізнесменів. Позитивні риси Негативні риси активність енергійність тямущість рішучість цілеспрямованість наполегливість товариськість переконлива мова Запальність агресивність схильність до конфліктів злопам'ятність часта зміна настрою схильність до авторитарності

Номер слайду 13

Меланхолік У спілкуванні меланхолік  тактовний, уважний і спостережливий, проте не може довго розмовляти з людьми, особливо з тими, кого мало знає. У роботі педантичний та прискіпливий, старанний, від нього не вислизають найменші дрібниці. Темперамент меланхоліка наділяє людину здатністю глибоко думати і глибоко переживати. Меланхолік володіє сильною реакцією, яка спрямована до внутрішнього світу людини. Саме тому багато творчих людей і вчених - меланхоліки, наука і творчість вимагає цих особливостей.Меланхолік дуже вразливий, сором’язливий, легко ображається навіть із незначного приводу, плаксивий, замикається в собі .

Номер слайду 14

МЕЛАНХОЛІК На які спеціалізації слід звернути увагу: художники, літератори, науковці,вчені, кінокритики, IТ-фахівці, економісти й архітектори. Меланхоліку не підійде робота, де необхідно приймати рішення швидко, багато працювати, більш комфортно та зручно йому буде виконувати завдання творчі. Позитивні риси Негативні риси чутливість здатність до співчуття сердечність тонка сприйнятливість доброзичливість старанність у роботі вразливість сором'язливість невпевненість в собі і своїх діях занижена самооцінка замкнутість некомунікабельність інертність зайва пасивність

Номер слайду 15

Вправа 1 Реакція людей з різними типами темпераменту на зім'ятий капелюх Виконати вправу: Який, на вашу думку, темперамент може бути у чоловіка, якому сіли на капелюх, у кожному із поданих випадків. Ситуація 1.

Номер слайду 16

Ситуація 2

Номер слайду 17

Ситуація 3

Номер слайду 18

Ситуація 4

Номер слайду 19

Вправа № 2 Вирішення ситуації Розглянемо ситуацію: уявіть що в ресторані де ви працюєте кухарем, проходить святкування до дня народження мера вашого міста. Вам доручили приготувати фірмову страву ресторану «Рулька дикого кабана». Приготувавши та оздобивши страву, ви на хвилинку відволіклись. Проходячи повз вас, ваш колега кухар Генадій ненароком перекидає тарілку зі стравою на підлогу. Яка буде ваша реакція, на вчинок колеги Генадія, відповідно до вашого темпераменту?

Номер слайду 20

Вправа № 3 Виконати вправу: Обрати риси, характерні кожному темпераменту. https://learningapps.org/display?v=p3mhx1pea23

Номер слайду 21

Вправа № 4 Робота з таблицею. Визначення позитивних і негативних сторін типів темпераменту. Меланхолік Позитивні риси Негативні риси

Номер слайду 22

Закріплення вивченого матеріалу 1. Що таке темперамент? 2. Хто першим ввів поняття “темперамент”? 3. Які є типи темпераменту? 4. Який тип темпераменту, найкраще підходить для професії кухар?

Номер слайду 23

Висновок Важливо, щоб кожна людина знала свої сильні і слабкі сторони. Бо, знаючи свій темперамент і його особливості, можна змінювати свою поведінку більш конструктивно. Наприклад, тиха та спокійна на перший погляд людина може бути холериком, який навчився стримувати себе. А блискучий оратор на трибуні цілком може виявитись меланхоліком, який працював над своїми комунікативними навичками. Навіть якщо професія не зовсім відповідає темпераменту, який ви успадкували, просто треба чітко усвідомлювати свої можливості, й працювати над слабкими місцями, і все у вас вийде найкращим чином.

Номер слайду 24

Сангвінік Безтурботний Легковажний Живий Активний Комунікабельний Чуйний Говіркий Швидкий Трудоголік Базіка Красномовний Поверхневий Чуйний Балакучий Доброзичливий Легко пристосовується Яскравий Нетерплячий Безвідповідаль- ний Ненадійний Непостійний Гнучкий Щедрий Легкий Щасливий Холерик Імпульсивний Невгамовний Запальний Активний Збуджуваним Дихають здоров'ям Агресивний Лідер Сильний Енергійний Екстраверт Нетерплячий Ініціатор Галасливий Практичний Ефективний Забудькуватий Спортивний Суперник Витривалий Домінуючий Нетерпимий Упертий Сердитий Діяльний Меланхолік Песимістичний Сумний Серйозний Нервовий Занурений в себе Тихий Стриманий Замкнутий Похмурий Поліг духом Задуманий Вимогливий Читач Повільний Похмурий Мислитель Розумний Гарна пам'ять Споглядач Невдячний Незадоволений Самовідданий Флегматик Уважний Методичний Урівноважений Пасивний Миролюбний Задуманий Спокійний Стриманий Розслаблений Повільний Непохитний Розмірений Тихий Занурений в себе Контролюючий себе Мрійливий Люблячий рутин- ну працю Повільно навчається Наполегливий Упертий Мудрий Похмурий

Перегляд файлу

ДНЗ « Уманський професійний аграрний ліцей»

 

 

 

 

 

 МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

З ПРЕДМЕТУ «ПРОФЕСІЙНА ЕТИКА» НА ТЕМУ:

«ПОНЯТТЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ ТА ЙОГО ТИПІВ»

 

 

 

 

 

 

 розробила викладачка

загальнопрофесійної підготовки

ЯРЕМА НАТАЛІЯ ВОЛОДИМИРІВНА

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Умань 2023

23 листопада 2023 року

Група №37, курс 1

Професія: «Кухар»

СП(ПТ)О5122.1.56.10-2021

Методична мета:Розвиток критичного мислення, навичок оцінювання явищ і подій з метою формування активної життєвої позиції.

           

План уроку

Тема програми: Індивідуальні психологічні особливості особистості

Тема уроку: Поняття темпераменту та його типів Мета уроку: 

Ознайомити здобувачів освіти з поняттям темпераменту та його типів, розвивати вміння ефективно працювати в групах, розвивати почуття відповідальності, самостійності, пізнавальної активності і професійних інтересів, пам´ять, логічне мислення та увагу, розвивати навички групової самоорганізації; розвивати вміння чітко формулювати свої думки; вести діалог; формувати в учнів уміння активно й послідовно відстоювати власну точку зору, уміння знаходити переконливі аргументи для їх доведення ; виховувати відповідальність за доручену справу; виховувати почуття професійної гідності, гордості за якісно виконане завдання; забезпечення позитивного ставлення учнів до професійної діяльності;  Тип уроку:  комбінований.

Методи навчання :

Словесні: розповідь-пояснення;   

Наочні: ілюстрація, демонстрація;  Інтерактивні: робота в групах.

Практичні: вправи.

Комплексно-методичне забезпечення уроку: 

Дидактичне забезпечення: прапорці – 50 шт., таблиці (визначення позитивних і негативних сторін типів темпераменту) – 4 шт., таблички с надписами: «флегматик», «сангвінік», «холерик», «меланхолік».

Інформаційно-комунікаційне забезпечення: мультимедійний  проектор, екран, ноутбук–1 шт., презентація до уроку, 4 відео-ролики: «Реакція людей з різними типами темпераменту на зім'ятий капелюх», 4 відео-ролики з героями мультфільмів, відповідно до типу темпераменту. Інтерактивна вправа на платформі Wordwall сортування по групам «Риси характеру притаманні кожному темпераменту». 

Міжпредметні зв’язки: біологія, психологія.  

Список літератури:

1.     Бех, І.М., Воронцова Т.В., Страшко С. В. Основи здоров’я: Підручник для 9го класу загальноосв. навч. закл. / – К.: Видавництво «Алатон», 2017. – 224 с.

2.     Васянович Г. П. Основи психології : навчальний посібник / Григорій Петрович Васянович– К. : Педагогічна думка , 2012. – 114 с.

Хід уроку

I.      Організаційний момент уроку

-         підготовка здобувачів освіти до уроку

-         перевірка присутності здобувачів освіти на уроці

Доброго дня! Сьогодні ми з вами будемо вивчати нову тему, але щоб перейти до її опрацювання, ми пригадаємо матеріал, який ви опрацьовували на минулому уроці, та перевіримо домашнє завдання. Одним із завдань, вам треба було пройти тест, на визначення свого темпераменту. Відповідно до визначених вами темпераментів, ви попередньо об’єдналися в 4 групи, та зайняли місця, відповідно до табличок, які знаходяться на столах. 

В такому складі, будемо працювати протягом всього уроку. За свої відповіді кожна група, буде отримувати бали у вигляді прапорців. Кожна відповідь буде оцінюватися в 2 бали. В кінці уроку підрахуємо кількість прапорців та кількість балів. Визначимо, яка група найактивніше працювала на уроці. Ознайомитися з оцінками ви зможете по закінченню уроку, на перерві, відповідно за кількістю прапорців.

II.   Перевірка домашнього завдання. 

 Здобувачі освіти, переглянувши  фільм «Зварганити ураган» охарактеризовують риси характеру головних героїв. (Слайд1).

1.     Якими рисами характеру були наділені герої фільму(Цянь Ци, Пол, Гао)?

2.     Чи потрібно мати, лише позитивні риси характеру, щоб досягти успіху у своїй професійній діяльності?

3.     Якими рисами характеру повинен володіти кваліфікований кухар? III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Ми з вами з’ясували шо Характер – це індивідуальне  сполучення істотних властивостей особистості, що виражають відношення людини до дійсності і виявляються в його поводжені, у його вчинках.

Характер  взаємозалежний з іншими сторонами особистості,  зокрема з темпераментом. І сьогодні на уроці ми розглянемо, що таке темперамент, які  є типи темпераменту, розглянемо їх особливості та з’ясуємо, який тип  темпераменту найкраще підійде до професії кухар. 

Ці знання допоможуть вам краще пізнати самого себе. Ви зрозумієте, чому люди по-різному реагують на складні ситуації. З’ясуєте, чим вирізняються представники того чи іншого темпераменту. Навчитесь спілкуватися з людьми, враховуючи їхні індивідуальні особливості.

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу 

Виклад нового матеріалу проводиться з використанням презентації, шляхом розповіді. (Слайд2).

План уроку 1.  Що таке темперамент

2.     Історія розвитку уявлення про темперамент

3.     Типи темпераменту 

1.   Темперамент - (лат. temperamentum - устрій, узгодженість) – сукупність індивідуально-психологічних якостей, яка характеризує динамічний та емоційний аспекти поведінки людини і виявляється в її діяльності і спілкуванні. Всі види діяльності, вміння, навички зберігаються в корі головного мозку у вигляді активних центрів. Злагоджена робота цих центрів створює у кожного з нас унікальну свідомість - «Я», відмінне від інших. 

             Кожна    людина    -    неповторна    особистість,    яка    має     індивідуальні

характеристики фізіологічних процесів і психічної діяльності.(Слайд3).

2.   Історія розвитку уявлень про темперамент.

Давньогрецька медицина в особі найбільшого її представника Гіппократа вважала, що стан організму залежить, головним чином, від кількісного співвідношення «соків», або рідин, що є в організмі (кров, лімфа, жовч). Римські лікарі, які працювали кількома століттями пізніше, позначили пропорцію у змішуванні цих соків латинським словом,  що означає «належне співвідношення частин», від якого і  з’явився  термін «темперамент». 

Змішання рідин в організмі, що характеризується переважанням крові, було названо сангвінічним темпераментом (від лат. Слова «сангвіс» - кров); змішання, при якому переважає лімфа - флегматичним темпераментом (від грецьк . Слова «флегма» - слиз); змішання з переважанням жовтої жовчі - холеричним темпераментом (від грецьк. слова «холе» - жовч) і, нарешті, змішання з переважанням чорної жовчі - меланхолійним темпераментом (від грецьк. слова «мелайної холе» - чорна жовч). 

Найбільш вдалу спробу пояснити фізіологічні основи типів темпераменту зробив І. П. Павлов. Він експериментально довів, що індивідуальні особливості психіки зумовлені  виявом і співвідношенням двох головних нервових процесів – гальмування і збудження.(Слайд 4,5,6).

3.   Характеристика типів темпераменту.

Сангвінік

У людей з таким типом темпераменту високий рівень адаптації до нової обстановки, жива реакція на будь-який об'єкт, який звернув їх увагу. Також у них хороший контроль власних емоцій і вони з легкістю приймаються за нову справу.

При частій зміні настрою вони найчастіше бадьорі, активні і допитливі.

Характерні ознаки сангвініка: легкі швидкі рухи з плавною і впевненою ходою. Також їх виділяє найчастіше хороша постава і виразні жести, гучна і виразна мова з багатими і природними мімікою і жестикуляцією. Зважаючи на його темперамент, багато рішень сангвініка носять необдуманий характер. Його діяльність буде максимально ефективна при роботі з проєктами, які будуть постійно тримати його увагу в напрузі. Хід роботи сангвініка необхідно тримати під контролем, найчастіше.(Слайд 7,8).

Флегматик

Люди з таким темпераментом володіють наполегливістю і спокійним, рівним характером. Якщо вони намітили щось для виконання - впертості їм не позичати. Вони слабо проявляють свої емоції, бувають занудні, грунтовні і надійні. До негативних якостей можна віднести слабку реакцію на зовнішні подразники, складності з перебудовою режиму, деяку нелюдимість і відсутність винахідливості.

Флегматичний чоловік буде дуже хорошим помічником в складних ситуаціях - він підведе підсумки без зайвих суперечок з урахуванням думки кожного учасника дискусії. Роботу, яка буде доручена флегматику, контролювати не потрібно. Однак робота, яка вимагає прояву ініціативи, не підійде для такої людини.(Слайд 9,10).

Холерик

Такий тип темпераменту відрізняється великою неврівноваженістю та легкою збудливістю нервової системи. Увага холериків складно переключити. Відрізняються високою рухливістю, що межує з надмірністю, сильними і яскравими проявами почуттів. Нові справи і завдання захоплюють їх з головою, проте неправильний розрахунок власних сил і можливостей може викликати різкий спад діяльності. Саме мінливість і є основною негативною стороною холериків - спалаху різкості змінюються дратівливістю і виснаженням сил.

До характерних рис холериків можна віднести: яскраву, виразну міміку з квапливою, плутаною іноді промовою. Холерики є хорошими працівниками з високою працездатністю і ініціативністю, у них часто виникають оригінальні ідеї,

труднощі вони долають з великою часткою азарту. Рекомендується контролювати їх роботу і нормувати робочий день для того, щоб зберегти їх високу працездатність і адекватність оцінки власних сил.(Слайд 11,12).

Меланхолік

Даний тип темпераменту відрізняється пасивністю, м'якістю, легкою ранимою і слабкою виразністю реакції на зовнішні подразники. Люди з меланхолійним темпераментом найчастіше занурені в себе і найкомфортніше відчувають себе в звичній і знайомій обстановці. До безумовних плюсів можна віднести глибину і постійність почуттів таких людей.

Виразні риси - швидка, стримана хода з періодичними зупинками через занурення у власні думки. Жести відрізняються скупістю і деякої різкістю, оскільки найчастіше меланхоліки відчувають деяку незручність в суспільстві незнайомих людей. Мова відрізняється нерівномірністю, запинками, загальною повільністю.

У меланхоліків, за умови наявності комфортного робочого місця, дуже високий рівень працездатності. Підтримка і розмірений ритм роботи - оптимальні умови для його максимальної ефективності. Будь-яка складна психологічна ситуація негативно позначається на настрої і самопочутті тонко відчуваючих меланхоліків. Їх спостережливість і сприйнятливість допомагає співпрацювати з персоналом і людьми в цілому.(Слайд 13,14).

V. image Первинне застосування нових знань

Вправа 1. Реакція людей з різними типами темпераменту на зім'ятий капелюх  Виконати вправу: Який, на вашу думку, темперамент може бути у чоловіка, якому сіли на капелюх, у кожному із поданих випадків.(Слайд 15-18).

Вправа 2. Вирішення ситуації: 

Розглянемо ситуацію: уявіть, що в ресторані де ви працюєте кухарем, проходить святкування до дня народження мера вашого міста. Вам доручили приготувати фірмову страву ресторану «Рулька дикого кабана». Приготувавши та оздобивши страву, ви на хвилинку відволіклись. Проходячи повз вас, ваш колега кухар Генадій, ненароком перекидає тарілку зі стравою на підлогу. 

1.Яка буде ваша реакція, на вчинок колеги Генадія, відповідно до вашого темпераменту?

(Слайд 19).

Вправа 3. Виконати вправу: Обрати риси, характерні кожному темпераменту.

https://learningapps.org/display?v=p3mhx1pea23. (Слайд 20).

Вправа 4. Визначення позитивних і негативних сторін типів темпераменту. Робота з таблицею.

      Учні відповідно до свого типу темпераменту заповнюють таблицю. Кожна підгрупа звітує про виконане завдання. (Слайд 21), (Додаток 1).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (фронтальне опитування).

1.   Що таке темперамент?

2.   Хто першим ввів поняття “темперамент”?

3.   Які є типи темпераменту?

4.   Який тип темпераменту, найкраще підходить для професії кухар?                                

VII. Підсумок уроку:

 Підсумовуючи урок, давайте підрахуємо скільки балів набрала кожна група, (учні повідомляють кількість набраних балів). Важливо, щоб кожна людина знала свої сильні і слабкі сторони. Бо, знаючи свій темперамент і його особливості, можна змінювати свою поведінку більш конструктивно. Наприклад, тиха та спокійна на перший погляд людина може бути холериком, який навчився стримувати себе. А блискучий оратор на трибуні цілком може виявитись меланхоліком, який працював над своїми комунікативними навичками. Навіть якщо професія не зовсім відповідає темпераменту, який ви успадкували, просто треба чітко усвідомлювати свої можливості, й працювати над слабкими сторонами, і все у вас вийде найкращим чином. Знання,  які ви сьогодні отримали, будуть корисні вам у повсякденному житті, та в майбутньому у вашій професійній діяльності. 

VIІI. Домашнє завдання:

Завдання: Визначити, який темперамент у кожного члена вашої сім’ї.

Урок закінчено дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Таблиця 1

Мел

анхолік

 

Позитивні риси

 

Негативні риси

 

 

 

Таблиця 2

Са

нгвінік

 

Позитивні риси

 

Негативні риси

 

 

 

Таблиця 3

Хо

лерик

 

Позитивні риси

 

Негативні риси

 

 

 

 

Таблиця 4

Фле

гматик

 

Позитивні риси

 

Негативні риси

 

 

 

 

Перегляд файлу

ДНЗ « Уманський професійний аграрний ліцей»

 

 

 

 

 

 МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ

З ПРЕДМЕТУ «ПРОФЕСІЙНА ЕТИКА»

НА ТЕМУ:

«ПОНЯТТЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ ТА ЙОГО ТИПІВ»

 

 

 

 

 

 

Розробила:

викладач

загальнопрофесійної підготовки

ЯРЕМА НАТАЛІЯ ВОЛОДИМИРІВНА

 

 

 

 

 

 

 

 

      Умань 2023

23 листопада 2023 року

Група №37, курс 1

Професія: «Кухар»

СП(ПТ)О5122.1.56.10-2021

Методична мета: Розвиток критичного мислення, навичок оцінювання явищ і подій з метою формування активної життєвої позиції.

 

План уроку

Тема програми: Індивідуальні психологічні особливості особистості

Тема уроку: Поняття темпераменту та його типів

Мета уроку:

Ознайомити здобувачів освіти з поняттям темпераменту та його типів, розвивати вміння ефективно працювати в групах, розвивати почуття відповідальності, самостійності, пізнавальної активності і професійних інтересів, пам´ять, логічне мислення та увагу, розвивати навички групової самоорганізації; розвивати вміння чітко формулювати свої думки; вести діалог; формувати в учнів уміння активно й послідовно відстоювати власну точку зору, уміння знаходити переконливі аргументи для їх доведення ; виховувати відповідальність за доручену справу; виховувати почуття професійної гідності, гордості за якісно виконане завдання; забезпечення позитивного ставлення учнів до професійної діяльності;

Тип уроку:  комбінований.

Методи навчання :

Словесні: розповідь-пояснення;  

Наочні: ілюстрація, демонстрація;

Інтерактивні: робота в групах.

Практичні: вправи.

Комплексно-методичне забезпечення уроку:

Дидактичне забезпечення: прапорці – 50 шт., таблиці (визначення позитивних і негативних сторін типів темпераменту) – 4 шт., таблички с надписами:

«флегматик», «сангвінік», «холерик», «меланхолік».

Інформаційно-комунікаційне забезпечення: мультимедійний  проектор, екран, ноутбук–1 шт., презентація до уроку, 4 відео-ролики: «Реакція людей з різними типами темпераменту на зім'ятий капелюх», 4 відео-ролики з героями мультфільмів, відповідно до типу темпераменту. Інтерактивна вправа на платформі Wordwall сортування по групам «Риси характеру притаманні кожному темпераменту».

Міжпредметні зв’язки: біологія, психологія.

Список літератури:

  1.  Бех, І.М., Воронцова Т.В., Страшко С. В. Основи здоров’я: Підручник для 9-го класу загальноосв. навч. закл. / – К.: Видавництво «Алатон», 2017. – 224 с.

2.     Васянович Г. П. Основи психології : навчальний посібник / Григорій Петрович Васянович– К. : Педагогічна думка , 2012. – 114 с.

Хід уроку

I. Організаційний момент уроку

-         підготовка здобувачів освіти до уроку

-         перевірка присутності здобувачів освіти на уроці

Доброго дня! Сьогодні ми з вами будемо вивчати нову тему, але щоб перейти до її опрацювання, ми пригадаємо матеріал, який ви опрацьовували на минулому уроці, та перевіримо домашнє завдання. Одним із завдань, вам треба було пройти тест, на визначення свого темпераменту. Відповідно до визначених вами темпераментів, ви попередньо об’єдналися в 4 групи, та зайняли місця, відповідно до табличок, які знаходяться на столах.

В такому складі, будемо працювати протягом всього уроку. За свої відповіді кожна група, буде отримувати бали у вигляді прапорців. Кожна відповідь буде оцінюватися в 2 бали. В кінці уроку підрахуємо кількість прапорців та кількість балів. Визначимо, яка група найактивніше працювала на уроці. Ознайомитися з оцінками ви зможете по закінченню уроку, на перерві, відповідно за кількістю прапорців.

II. Перевірка домашнього завдання.

 Здобувачі освіти, переглянувши  фільм «Зварганити ураган» охарактеризовують риси характеру головних героїв. (Слайд1).

  1. Якими рисами характеру були наділені герої фільму(Цянь Ци, Пол, Гао)?
  2. Чи потрібно мати, лише позитивні риси характеру, щоб досягти успіху у своїй професійній діяльності?
  3. Якими рисами характеру повинен володіти кваліфікований кухар?

III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 Ми з вами з’ясували шо Характер – це індивідуальне  сполучення істотних властивостей особистості, що виражають відношення людини до дійсності і виявляються в його поводжені, у його вчинках.

Характер  взаємозалежний з іншими сторонами особистості,  зокрема з темпераментом. І сьогодні на уроці ми розглянемо, що таке темперамент, які  є типи темпераменту, розглянемо їх особливості та з’ясуємо, який тип  темпераменту найкраще підійде до професії кухар.

Ці знання допоможуть вам краще пізнати самого себе. Ви зрозумієте, чому люди по-різному реагують на складні ситуації. З’ясуєте, чим вирізняються представники того чи іншого темпераменту. Навчитесь спілкуватися з людьми, враховуючи їхні індивідуальні особливості.

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

Виклад нового матеріалу проводиться з використанням презентації, шляхом розповіді. (Слайд2).

План уроку

1.  Що таке темперамент

2.  Історія розвитку уявлення про темперамент

3. Типи темпераменту 

1. Темперамент - (лат. temperamentum - устрій, узгодженість) – сукупність індивідуально-психологічних якостей, яка характеризує динамічний та емоційний аспекти поведінки людини і виявляється в її діяльності і спілкуванні. Всі види діяльності, вміння, навички зберігаються в корі головного мозку у вигляді активних центрів. Злагоджена робота цих центрів створює у кожного з нас унікальну свідомість - «Я», відмінне від інших.

Кожна людина - неповторна особистість, яка має індивідуальні характеристики фізіологічних процесів і психічної діяльності.(Слайд3).

2. Історія розвитку уявлень про темперамент.

Давньогрецька медицина в особі найбільшого її представника Гіппократа вважала, що стан організму залежить, головним чином, від кількісного співвідношення «соків», або рідин, що є в організмі (кров, лімфа, жовч). Римські лікарі, які працювали кількома століттями пізніше, позначили пропорцію у змішуванні цих соків латинським словом,  що означає «належне співвідношення частин», від якого і  з’явився  термін «темперамент».

Змішання рідин в організмі, що характеризується переважанням крові, було названо сангвінічним темпераментом (від лат. Слова «сангвіс» - кров); змішання, при якому переважає лімфа - флегматичним темпераментом (від грецьк . Слова «флегма» - слиз); змішання з переважанням жовтої жовчі - холеричним темпераментом (від грецьк. слова «холе» - жовч) і, нарешті, змішання з переважанням чорної жовчі - меланхолійним темпераментом (від грецьк. слова «мелайної холе» - чорна жовч).

Найбільш вдалу спробу пояснити фізіологічні основи типів темпераменту зробив І. П. Павлов. Він експериментально довів, що індивідуальні особливості психіки зумовлені  виявом і співвідношенням двох головних нервових процесів – гальмування і збудження.(Слайд 4,5,6).

3. Характеристика типів темпераменту.

Сангвінік

У людей з таким типом темпераменту високий рівень адаптації до нової обстановки, жива реакція на будь-який об'єкт, який звернув їх увагу. Також у них хороший контроль власних емоцій і вони з легкістю приймаються за нову справу. При частій зміні настрою вони найчастіше бадьорі, активні і допитливі.

Характерні ознаки сангвініка: легкі швидкі рухи з плавною і впевненою ходою. Також їх виділяє найчастіше хороша постава і виразні жести, гучна і виразна мова з багатими і природними мімікою і жестикуляцією. Зважаючи на його темперамент, багато рішень сангвініка носять необдуманий характер. Його діяльність буде максимально ефективна при роботі з проєктами, які будуть постійно тримати його увагу в напрузі. Хід роботи сангвініка необхідно тримати під контролем, найчастіше.(Слайд 7,8).

Флегматик

Люди з таким темпераментом володіють наполегливістю і спокійним, рівним характером. Якщо вони намітили щось для виконання - впертості їм не позичати. Вони слабо проявляють свої емоції, бувають занудні, грунтовні і надійні. До негативних якостей можна віднести слабку реакцію на зовнішні подразники, складності з перебудовою режиму, деяку нелюдимість і відсутність винахідливості.

Флегматичний чоловік буде дуже хорошим помічником в складних ситуаціях - він підведе підсумки без зайвих суперечок з урахуванням думки кожного учасника дискусії. Роботу, яка буде доручена флегматику, контролювати не потрібно. Однак робота, яка вимагає прояву ініціативи, не підійде для такої людини.(Слайд 9,10).

Холерик

Такий тип темпераменту відрізняється великою неврівноваженістю та легкою збудливістю нервової системи. Увага холериків складно переключити. Відрізняються високою рухливістю, що межує з надмірністю, сильними і яскравими проявами почуттів. Нові справи і завдання захоплюють їх з головою, проте неправильний розрахунок власних сил і можливостей може викликати різкий спад діяльності. Саме мінливість і є основною негативною стороною холериків - спалаху різкості змінюються дратівливістю і виснаженням сил.

До характерних рис холериків можна віднести: яскраву, виразну міміку з квапливою, плутаною іноді промовою. Холерики є хорошими працівниками з високою працездатністю і ініціативністю, у них часто виникають оригінальні ідеї, труднощі вони долають з великою часткою азарту. Рекомендується контролювати їх роботу і нормувати робочий день для того, щоб зберегти їх високу працездатність і адекватність оцінки власних сил.(Слайд 11,12).

Меланхолік

Даний тип темпераменту відрізняється пасивністю, м'якістю, легкою ранимою і слабкою виразністю реакції на зовнішні подразники. Люди з меланхолійним темпераментом найчастіше занурені в себе і найкомфортніше відчувають себе в звичній і знайомій обстановці. До безумовних плюсів можна віднести глибину і постійність почуттів таких людей.

Виразні риси - швидка, стримана хода з періодичними зупинками через занурення у власні думки. Жести відрізняються скупістю і деякої різкістю, оскільки найчастіше меланхоліки відчувають деяку незручність в суспільстві незнайомих людей. Мова відрізняється нерівномірністю, запинками, загальною повільністю.

У меланхоліків, за умови наявності комфортного робочого місця, дуже високий рівень працездатності. Підтримка і розмірений ритм роботи - оптимальні умови для його максимальної ефективності. Будь-яка складна психологічна ситуація негативно позначається на настрої і самопочутті тонко відчуваючих меланхоліків. Їх спостережливість і сприйнятливість допомагає співпрацювати з персоналом і людьми в цілому.(Слайд 13,14).

V.  Первинне застосування нових знань

Вправа 1. Реакція людей з різними типами темпераменту на зім'ятий капелюх
Виконати вправу: Який, на вашу думку, темперамент може бути у чоловіка, якому сіли на капелюх, у кожному із поданих випадків.(Слайд 15-18).

Вправа 2. Вирішення ситуації:

Розглянемо ситуацію: уявіть, що в ресторані де ви працюєте кухарем, проходить святкування до дня народження мера вашого міста. Вам доручили приготувати фірмову страву ресторану «Рулька дикого кабана». Приготувавши та оздобивши страву, ви на хвилинку відволіклись. Проходячи повз вас, ваш колега кухар Генадій, ненароком перекидає тарілку зі стравою на підлогу.

  1. Яка буде ваша реакція, на вчинок колеги Генадія, відповідно до вашого темпераменту?

(Слайд 19).

Вправа 3. Виконати вправу: Обрати риси, характерні кожному темпераменту.

https://learningapps.org/display?v=p3mhx1pea23. (Слайд 20).

Вправа 4. Визначення позитивних і негативних сторін типів темпераменту. Робота з таблицею.

      Учні відповідно до свого типу темпераменту заповнюють таблицю. Кожна підгрупа звітує про виконане завдання. (Слайд 21), (Додаток 1).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (фронтальне опитування).

1. Що таке темперамент?

2. Хто першим ввів поняття “темперамент”?

3. Які є типи темпераменту?

4. Який тип темпераменту, найкраще підходить для професії кухар?                               

VII. Підсумок уроку:

 Підсумовуючи урок, давайте підрахуємо скільки балів набрала кожна група, (учні повідомляють кількість набраних балів). Важливо, щоб кожна людина знала свої сильні і слабкі сторони. Бо, знаючи свій темперамент і його особливості, можна змінювати свою поведінку більш конструктивно. Наприклад, тиха та спокійна на перший погляд людина може бути холериком, який навчився стримувати себе. А блискучий оратор на трибуні цілком може виявитись меланхоліком, який працював над своїми комунікативними навичками. Навіть якщо професія не зовсім відповідає темпераменту, який ви успадкували, просто треба чітко усвідомлювати свої можливості, й працювати над слабкими сторонами, і все у вас вийде найкращим чином. Знання,  які ви сьогодні отримали, будуть корисні вам у повсякденному житті, та в майбутньому у вашій професійній діяльності.

VIІI. Домашнє завдання:

Завдання: Визначити, який темперамент у кожного члена вашої сім’ї.

Урок закінчено дякую за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Таблиця 1

Меланхолік

Позитивні риси

Негативні риси

 

 

Таблиця 2

Сангвінік

Позитивні риси

Негативні риси

 

 

Таблиця 3

Холерик

Позитивні риси

Негативні риси

 

 

 

Таблиця 4

Флегматик

Позитивні риси

Негативні риси

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бовкун Вікторія Вільгалімівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додав(-ла)
Ярема Наталія
Пов’язані теми
Етика, Матеріали до уроків
Додано
25 березня
Переглядів
661
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку