Я дитина, але я маю права
Мета: познайомити учнів з основними положеннями Конвенції ООН «Про права дитини»; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати поважне ставлення до власної особистості та інших.
Обладнання: Конвенція ООН «Про права дитини», фломастери, чисті аркуші паперу.
Мораль і право, право і закон –
Рушійні сили для життя людини –
А їх знання надасть нам вірний тон.
І розвиток держави – України.
Регулювати світ людських стосунків,
Впровадити державницький процес –
Все в правознавстві міститься в рахунку –
Розумно й чесно твориться прогрес.
В цьому вірші згадується декілька юридичних понять. Нас цікавить одне з них право.
Право – це система загальнообов’язкових, формально визначених правил поведінки, які встановлюються і охороняються державою.
Похідним від терміна «право» є термін «права людини». Як ви розумієте цей термін?
Для того щоб людина могла існувати як біологічна істота, їй потрібна можливість мати їжу, одяг, житло. Оскільки людина живе у суспільстві, їй як члену суспільства необхідно мати змогу вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки людина живе у державі, вона має з нею правовий зв’язок. Отже, їй потрібні також можливості брати участь у житті цієї держави, вимагати від держави захисту від будь-яких посягань.
Таким чином, можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні та духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку, називаються правами людини.
Ми, дорослі, забезпечуючи реалізацію своїх прав, не повинні забувати і про те, що права мають і наші діти.
Права дітей є складною проблемою сучасного людства, оскільки, на жаль, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто намагається допомагати, але кількість нещасних дітей не зменшується.
Близько 30 млн. дітей у світі не мають можливості відвідувати школу; щороку від хвороб помирають більше ніж 5 млн. дітей, майже 250 млн. дітей животіють завдяки тяжкій праці, жебрацтву, пограбуванням. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересаджування органів.
Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отож, жила-була дівчинка. Вона росла досить щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА.
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ.
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку.
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ.
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини.
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє.
Але так уже сталось, що майже в один рік мама та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Батько, не справившись із таким горем, почав сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесли лиха, що прийшло, померли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. У дівчинки не стало й ДОМУ, тому що батько продав його за борги. Дівчинка разом з батьком опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. Права дівчинки не могли реалізуватись, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі.
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри. Дівчинка відчуває, що її люблять. У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуває себе затишно й комфортно. Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ. Вона знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА». Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона, напевно, допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: що необхідно кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. А й справді, що необхідно кожній дитині для повноцінного життя й розвитку?
Значить права – це певні можливості, що надаються дітям, щоб жити і дорослішати.
Основний документ, у якому записані права людини є Конституція України.
1989 року представники урядів розвинутих країн, у тому числі й наша Україна, яка на той час перебувала у складі Радянського Союзу, підписали Конвенцію про права дитини.
Конвенція – це угода, договір між державами з певних питань. У даному випадку – з питань прав дітей. Підписавши цей документ, уряди домовилися охороняти права дітей, які живуть на територіях цих держав.
У Конвенції визначено, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років, що всі діти народжуються вільними і рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання.
Розв'язати кроссворд «Права дитини». Кожне право назвати одним словом і вписати в клітинки кросворда.
А зараз давайте трохи з вами пограємось. Я буду називати різні твердження, а ви, якщо це твердження є положенням Конвенції про права дитини – піднімаєте зелений капелюшок, якщо ні – червоний. Будьте уважні.
Розмістивши черепах у правильному порядку, дамо визначення поняттю «обов’язок».
Поняття «право» не існує без поняття «обов’язок» - вони невід’ємні одне від одного. Якщо ви маєте отримувати якісь блага, то хтось повинен вам їх надавати. Саме тому слід завжди пам’ятати, що окрім прав ми маємо ще й обов’язки. Вони зазначені Конституцією України.
Сьогодні ми говорили з вами про особистісні права людини та її обов’язки. Безумовно, кожний із нас має знати, на що має право і що зобов’язаний виконувати, щоб наша держава стала процвітаючою. Але нині найголовніший ваш обов’язок перед народом України – наполегливе навчання.