Розробка заняття з еколоії для дітей старшого віку
«Повітря, яким ми дихаємо»
Мета: формувати у дітей уявлення про повітря як матеріальне середовище; за допомогою доступних засобів показати дітям, що повітря є у воді, землі, продуктах. Розповісти дошкільнятам про органи, через які повітря потрапляє до організму. Розповісти про значення повітря для життя , про чинники, що забруднюють повітря . Розучити дихальні вправи. Розвивати логічне мислення , зв’язне мовлення. Виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я, берегти і пишатися красою природи.
Матеріал до заняття: склянки з водою, земля, повітряні кульки, ваги, схема «Як повітря потрапляє в організм», губки для миття посуду, пластикові судочки з водою, малюнки з правилами «Бережи здоров’я».
Хід заняття.
Доброго ранку ліси і поля,
Доброго ранку планета Земля
Щастя, здоров’я всім людям бажаємо.
З радістю в садочок до знань поспішаємо.
Зараз сядуть за столик дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Вихователь: Навколо нас оточує жива та нежива природа. І сьогодні ми з вами поговоримо про щось цікаве та незвичайне. Відгадайте загадку:
Куди вступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш – а вживаєш.
На звук «П» починається,
Всім живим вживається. (Повітря)
Перший дослід.
На столі склянки з водою.
Діти через трубочку дмухають у воду. З’являються бульбашки.
Висновок: у воді є повітря, яким дихають риби, водорості, морські черепахи.
Другий дослід.
У склянки з водою кидають землю . На поверхні води з’являються бульбашки.
Висновок: В землі теж є повітря, тому кроти, жуки, черв’яки можуть дихати під землею.
Знайка: Добрий день усім! Я – Знайка. Вибачте, що потурбував вас, але в мене виникла проблема. Я подорожую на повітряних кульках навколо світу. Але з однієї кульки повітря трохи вийшло і мені довелося приземлитися у вашому садочку.
Вихователь: То в тебе є повітряні кульки? Це дуже добре, бо ми з дітьми якраз ведемо мову про повітря. Знайко, погости трохи у нас.
Знайка: Добре.
Вихователь: Давайте розглянемо кульки, на яких прилетів наш гість. Як ви вважаєте, якщо зважити ці кульки, то вони будуть однакові за вагою? (Вихователь зважує кульки на терезах)
Висновок: Це означає, що повітря має вагу. А ще воно пружне. Давай те спробуємо стиснути кульки.
Знайка: А я знаю як можна почути повітря. (Бере гумову іграшку і нажимає на неї) Вона пищить, чуєте? Це з неї виходить повітря.
Знайка: А тепер я навчу вас робити дихальну гімнастику.
Вправа «Стовпчики».
Встати прямо, стиснуті кулаки прижаті до поясу. Зробити вдих. Видих – опускаємо руки, розтискаючи кулаки. Повторити 4 рази.
Вправа «Кішка».
Встати прямо. Вдих. Видих – поворот тулуба спочатку вправо, потім вліво, спина пряма, ноги трохи зігнуті в колінах. Повторити 4 рази.
Вправа «Насос».
Встати прямо, руки опущені, спина нахилена вперед. Вдих – трохи піднятися, видих- вихідне положення. Повторити 4 рази.
Вправа «Чистимо ніс».
Вдих. Видих – масаж крил носу. Повторити 4 рази.
Вимовляння звуків : м, р, ж-з, вп, вд.
Вихователь: Повітря нам потрібне, щоб жити. А як воно потрапляє до нашого організму? Зараз ми роздивимося схему і про все дізнаємося.
Загадка :
Між двох вогників - горбочок,
Дві дірочки має, повітря втягує. (Ніс)
Дослід:
Мочалку занурити у судочок з водою. Що з нею трапилось? (Збільшилась в об’ємі). Це вдих. А тепер віджали, водичка вилилась - це видих.
Дослід:
Мочалку занурюємо у брудну воду. Віджати – бруд залишається. Ось чому потрібно дихати чистим повітрям.
Вихователь: Я хочу розповісти вам історію яка трапилася з моїми знайомими.
Знайка: Молодці, діти. Я бачу, що ви такі ж розумні, як і я. То ж давайте повторимо правила, що допоможуть зберегти здоров’я. В мене є малюнки, які допоможуть їх згадати.
Правила:
Знайка: А тепер мені пора додому.
Вихователь: Візьми від нас на згадку цю велику повітряну кульку, яка допоможе тобі швидше прилетіти.