Сюжетно – рольова гра у розвитку творчих здібностей
ГРА для дітей — це їхнє життя. І найбільше дошкільнята люблять сюжетно-рольові ігри, в яких можна реалізувати свої бажання, мрії: спорудити будинок, полетіти в космос, танцювати, як балерина, лікувати, як тато. Отже, творча сюжетно-рольова гра є засобом самовираження дошкільнят. У цьому можна переконатися, спостерігаючи, як діти грають і як по-різному вони виявляють себе.
Одні з них ініціативні у виборі теми, ролі, розгортанні сюжету. Як правило, ігри в таких дітей тривалі, насичені змістом. Інші малята не так активно проявляються в організації гри. Але звідси аж ніяк не можна робити висновок про наявність чи відсутність у них здібностей, оскільки недостатня самореалізація в одному виді діяльності, як правило, компенсується в іншому.
Так, діти, які не проявляють себе в основних складових творчої гри, виявляють себе у художній діяльності (малюванні, ліпленні, музиці, хореографії тощо), що супроводжує творчу гру. А гра, як ми знаємо, дуже тісно пов'язана з художньою творчістю дошкільнят. З розгортанням ігрового сюжету діти можуть співати, малювати, читати вірші. Тому знання педагогом інтересів та нахилів дітей допоможе йому залучити всіх своїх вихованців до творчого процесу з найбільшою віддачею.
Сучасні педагоги та психологи вважають, що нездібних дітей немає. Кожний здатний до творчості і має певні задатки, які за сприятливих умов розвиваються у здібності. Від них залежить успішне виконання обраного виду діяльності. Нині в навчально-виховній роботі з дітьми особлива увага приділяється розвитку креативності — вмінню творчо розв'язувати проблемні ситуації. Один з показників креативності — здатність створити продукт, який відрізняється оригінальністю, варіативністю. В дошкільному віці це — художні образи у малюнку, ліпленні, танці, фантазії тощо. Особливо яскраво дитяча творчість проявляється в сюжетно-рольовій грі, де діти одночасно виступають і драматургами, і режисерами, і декораторами, і акторами. Вони грають для себе і відображають свої мрії, думки, почуття, які володіють ними саме в цей час. Отже, гра — то завжди імпровізація.
Складність організації творчої гри полягає в тому, що не можна наперед передбачити, що придумають діти і як вони поведуться в грі. Тому для успішного керівництва творчими іграми важливо вміти завоювати довіру вихованців. Це можливо в тому разі, коли педагог ставиться до гри серйозно, з інтересом, розуміє задуми дітей, їхні переживання, дає простір дитячій ініціатив творчості.
Основний шлях виховання в грі — вплив на її зміст (вибір теми, розвиток сюжету, розподіл ролей, реалізація ігрових образів). Завдання вихователя — викликати інтерес до якоїсь події, щоб вона захопила дитину, вразила, вплинула на її уяву та почуття. Дуже важлива підготовча робота: спостереження, екскурсії, ігри-драматизації. читання художньої літератури, інсценізації на задану тему. Слід спрямовувати увагу дітей на дії, взаємини людей, що творчо підходять до своєї справи.
Таким чином, творча сюжетно-рольова гра — найбільш дійовий засіб виховання дитини, формування її особистісних якостей, творчих здібностей. Проте, на жаль, цей вид ігрової діяльності ще не посів належного місця в роботі дошкільних закладів, хоча теоретично всі розуміють її необхідність та значення.
Переймаючи на себе у грі різноманітні ролі, відтворюючи вчинки людей, дитина проймається їх почуттями і цілями, співпереживає з ними, а це означає розвиток у неї людських, соціальних емоцій, моральності.
Упровадження в сучасну практику роботи освітніх закладів особистісно-орієнтованої моделі навчання висуває потребу по-новому підходити до проектування навчального середовища, обирати не стандартні методи та форми залучення дошкільнят до різних видів діяльності, що в свою чергу передбачає глибоке і різнобічне вивчення пізнавальних та творчих здібностей дітей. Однак у дошкільній та початковій освітніх технологіях ще не відпрацьовано педагогічні засоби, які спрямовуються на розвиток уяви. Тому цей процес відбувається спонтанно, без акценту вміння уявляти, фантазувати; його формування, власне, є другорядною метою серед першорядних дидактичних та розвивальних цілей навчання.
Уява - це процес, коли дитина створює нові образи на основі раніше набутого досвіду оперування реальними та художніми образами. Уява тісно повязана з мотивами, позаяк її образи мають значення стимулу в досягненні певної мети, регулюють формування самооцінки, критичного ставлення до процесу та результатів діяльності, концепції власного «Я».
Завдання педагога - стимулювати й збагачувати різні види творчої діяльності дітей: гру, малювання, ліплення, конструювання, які сприяли б максимальній обєктивації нових образів, формуванню системи знань, умінь і навичок.
Гра та уява нерозривні, саме у грі й завдяки уяві дитина абсолютно мимоволі стає сильнішою, витривалішою, добрішою ніж у багатьох життєвих ситуаціях. У грі ніби відкривається джерело її фантазії. І саме уява цілком природно спрямовує дитину на узгодження власних бажань з бажаннями партнера по грі. Вона спочатку відчуває, підсвідомо уявляє, а лише згодом усвідомлює правило спільної гри, в разі порушення якого гра зникає.
Важко переоцінити значення цього ігрового джерела уяви для реалізації особистісного потенціалу дитини. Це найдієвіше школа розвитку всього комплексу комунікативно-мовленнєвих здібностей, формування достатнього рівня компетентності для реалізації створених власною уявою задумів.
Сповнена фантазії, творча гра є справжньою школою життя. Діти, які проходять таку школу, мають справді багату фантазію, здатні до творчих вигадок, самі є ініціаторами та організаторами ігор, бажаними партнерами для однолітків. Як казав Л.С.Виготський, уява зявляється саме в грі, в ній вона й постійно вдосконалюється.
Великий вплив гра здійснює і на розвиток у дітей можливостями взаємодіяти з іншими людьми. Крім того, що дитина в грі засвоює правила, засоби взаємодії, у спільній грі з ровесниками вона набуває досвід взаєморозуміння, вчиться пояснювати свої дії і наміри, погоджувати їх з іншими дітьми.
У грі дитина отримує досвід підсвідомої поведінки - вчиться керувати собою, дотримуючись правил гри, стримуючи свої бажання заради підтримки спільної гри з ровесниками, уже без контролю зі сторони дорослих.
Не має потреби пояснювати, наскільки всі ці якості необхідні дитині в подальшому житті, і в першу чергу в школі, де вона повинна входити у великий колектив ровесників, зосереджуватись на поясненнях вчителя в класі, контролювати свої вчинки та дії при виконанні домашнього завдання.
Дорослі повинні усвідомлювати, що гра зовсім не пусте заняття, вона не лише приносить дитині масу задоволення, але й являється потужним засобом її розвитку, засобом формування повноцінної особистості.
Пропоную сюжетно – рольові ігри.
ПОЇЗДКА ДО БАБУСІ
Сюжетно-рольова гра, друга молодша група
Попередня робота: спостереження за працею пралі, кухаря; бесіди з дітьми про поїздки до бабусі читання художньої літератури про родинні стосунки.
Хід гри
Мама(вихователька), Діти, сьогодні ми з вами поїдемо в гості до нашої бабусі. Ми давно готувалися з вами до цієї поїздки і подарунки для бабусі приготували.
Діти відповідають: хтось намалював малюнок, хтось вивчив вірш, інші щось зліпили.
Мама. Всі подарунки я склала до цього кошика. Вирушаймо в дорогу. Проходьте, будь ласка, у вагон, сідайте, ось тут є вільні місця.
Діти сідають у «потяг» по двоє, вихователь обличчям до дітей.
Вихователь читає вірш:
Їде потяг з гір в долину
До бабусі на гостину,
Їде тато і мамуся,
Їде тітонька Ганнуся,
Їде Юрчик — синочок
Гостей повен вагончик.
Бабуся. Ой, нарешті дочекалася! Добрий день, мої дорогенькі онучата! Я так давно вас не бачила. Які ви вже дорослі стали. Чи добре доїхали? Ходімо до хати. (Діти з бабусею).
Бабуся. Втомилися з дороги? А я вас соком смачним почастую. Мийте швидше руки та пригощайтеся. (Діти п’ють сік)
Мама і діти дякують бабусі за частування.
Бабуся. Це сік з яблук, з того дерева, що ми з вами посадили, пригадуєте?
Діти допомогою вихователя розподіляють ролі. Одні малята миють руки, одягають фартушки, починають розкачувати тісто та ліпити вареники. Інші перуть, розвішують білизну, ще хтось поливає город, тягне воду з криниці.
Бабуся ставить горщик з варениками у піч «варитися», і глянула у вікно. — Ой, лишенько, кури в город забрели! МІабуть, загорожа розвалилася. Що ж мені робити? Хто її полагодить? (Діти лагодять загородку, годують курей та свійських тварин, наливають водичку). Бабуся ти асом заглядає в піч, виймає горщик з варениками.
Вас чекають у макітрі Варенички будем їсти.
Варенички дуже ситні, Варенички непогані,
Білолиці, круглолиці Варенички у сметані.
Із біленької пшениці, Їжте, їжте, прошу щиро
Милі гості, прошу сісти: Варенички мої з сиром.
Після вечері.
Мама. Бабусенько, ми до вас приїхали не з порожніми руками, з подарунками. Ось, гляньте, їх тут цілий кошик. Це дітки в садочку вам приготували. Це намалював Богданчик. Це зліпила Іринка, а гарні аплікації зробив Сашко.
Бабуся.Ой, мої онучатка, які у вас золоті ручки. Такі чудові подарунки приготували.
Мама. А дітки ще й віршики вивчили, і пісеньки, і колисаночки, Послухайте, будь ласка.
Діти розповідають. Бабуся слухає, розхвалює, голубить своїх онучат, дякує їм за подарунки,
Бабуся. Ой, вже й сонечко за обрій сіло, ви ж втомилися, мої любі помічники, треба вже спати лягати,
КОНДИТЕРСЬКА ФАБРИКА
Сюжетно-рольова гра, підготовча група
Попередня робота: екскурсії до крамниці «кулінарія», поліклініки, кав'ярні, перукарні; читання художніх творів: Е, Саталкіна «Кожний знає своє діло», Л. Савчук «Руки»; бесіда за картинами: «В кондитерському цеху», «На прийомі у лікаря»; дидактичні ігри: «Кондитерська фабрика», «Ким бути?», «Хто важливіший?», «На прийомі у лікаря»,
Хід гри
Вихователь. Діти, всі ви любите солодощі І знаєте, що їх виготовляють на кондитерській фабриці. Давайте уявимо, що й ми з вами там працюємо.
На нашій кондитерській фабриці є не лише цехи, де виготовляють цукерки, тістечка, печиво, є ще й кафе, кабінет лікаря, перукарня, Якщо не заперечуєте, я буду директором, а ви розподіліть між собою інші ролі, Хто працюватиме в цехах? Хто хоче бути барменом, лікарем, перукарем? Займіть свої місця, Діти вдягають спеціальний одяг, миють руки, стають до роботи.
Директор викликає майстра і дає йому виробниче завдання: сьогодні на конвеєрі виготовлятиметься печиво «Зоологічне» і «Квіткове». Він пропонує провести конкурс на краще оздоблення печива. Майстер приходить до цеху і оголошує: «Сьогодні ми виготовляємо печиво «Зоологічне» й «Квіткове». Придумайте його оздоблення, кращі зразки будуть подані на конкурс». Робітники виготовляють та випікають печиво. Приходить лікар. Вітається, перевіряє санітарний стан цеху, оглядає працівників, дивиться, чи чистий у них виробничий одяг.
Директор робить обхід різних служб, заходить до кафе, переглядає меню, оглядає інтер'єр, дає поради щодо оформлення бару, розмовляє з барменом.
Потім директор заходить до перукарні. Вітається з перукарем та відвідувачами. Там черга. Три ляльки сидять на стільчиках з незакінченими зачісками. Одна клієнтка домовляється з перукарем: «Я хочу зробити зачіску, але зараз не маю часу. Призначте час, коли мені можна прийти».
Директор іде до лікаря, запитує: «Що показала перевірка цехів? Чи забезпечено належний санітарний стан? Чи всі працівники охайні та здорові?»
Лікар. У цехах усе в порядку, працівники здорові.
Одна з робітниць. А в мене щось горло болить.
Лікар пропонує зробити інгаляцію, дає пораду: «Попийте чаю з лимоном та медом. Якщо не стане краще, заходьте ще й завтра».
Майстер цеху допомагає працівникам у роботі, дає вказівки, Приходить директор, цікавиться, як ідуть справи.
По радіо оголошується перерва на обід. Диктор пропонує відвідати лікаря, перукаря, кафе, зону відпочинку, де на бажаючих чекають цікаві журнали. Діти розходяться по зонах. Через якийсь час оголошення: «Увага! Обідня перерва закінчилася». Працівники займають робочі місця. Лікар працювала під час перерви, вона прибирає робоче місце, іде в кафе, замовляє обід.
Працює радіо кондитерської фабрики: «Увага! Сьогодні у нашого працівника Олександра Савченка день народження. Вітаємо його, зичимо щастя, здоров'я і плідної праці». Звучить музика на замовлення іменинника.
У кінці робочого дня директор з майстром проходять по цеху і розглядають конкурсні тістечка, печиво, визначають переможців. По радіо оголошують переможців. Кінець робочого дня.
Діти задоволені, вони добре «попрацювали», можна й відпочити.