Урок української літератури в 9 класі
Тема: Образ знедоленої жінки, розкриття її трагічної долі у творчості Т.Г.Шевченка
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми, мети уроку.
Учитель: Тарас Шевченко завжди захоплювався красою жінки, уболював за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже не здійсненним. Поет згадує свою матір, яку «…ще молодую - у могилу нужда та праця положила», свою няньку – сестру Катерину, - яка довіку залишилася кріпачкою, сусідку Оксану, що підтримувала його у важкі хвилини, але сама стала жертвою багатія-розпусника. Тому так багато в Шевченка творів про жінок: «Катерина», «Наймичка», «Лілея», «Відьма», «Марія» - саме в цих художніх творах письменник показав найкращі жіночі образи – різні й одночасно схожі.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Покритка – дівчина, яка народила позашлюбну дитину (байстрюка).
У личаках – лихо тяжке – взуття, плетене з кори дерев.
Міхоноша – той, що носив ношу, торбу.
Світилки – дівчата, які виконують обряд тримання меча й свічки на весіллі.
Проблемне питання:
Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилась з позашлюбною дитиною?
« Сидить батько кінець столу…» до « А ти мій гріх спокутуєш »,
А) випросити пробачення в батьків і залишитися;
Б) підкинути дитину бездітним заможнім людям;
В) піти в найми або працювати при монастирі (свої відповіді учні обґрунтовують, спираючись на текст).
6. Повідомлення учнів про сюжет поеми Т. Шевченка «Наймичка», зачитування окремих епізодів
7. Бесіда за поемою «Наймичка»:
- Чому Ганна лише перед смертю вирішила зізнатися синові?
- Чи пробачив Марко свою матір, за вашою думкою?
8. Інсценування уривку твору
« І дід, і баба у неділю
На призьбі вдвох собі сиділи…» до
«Нема дітей! Чудно якось
Діється між нами!»
9.Літературна майстерня
Порівняйте образ Катерини з образом Ганни
(що спільне і що відмінне)
позашлюбною дитиною на руках; горя накладає на себе руки, не
а Ганна підкидає сина бездітній родині й сама все робить для
того, щоб виростити дитину й
бути поруч, тобто стає
наймичкою.
Проблемне питання:
Чи могла жінка бути щасливою в тому суспільстві?
10. Виразне читання напам’ять поезії «Сон»( «На панщині пшеницю
жала…»)
Завдання для творчої групи учнів:
11. Учениця читає уривок напам’ять з поеми «Марія».
- Що відрізняє народження сина Марії від народження синів Катерини і Ганни?
- Над чим автор примушує задуматись?
12. Учень виразно читає поезію Т. Шевченка «У нашім раї на землі».
Учитель: Т. Шевченко написав цю поезію, перебуваючи на засланні. Зображує дві долі матері-кріпачки: матері, яка народила дитину в шлюбі, і матері-покритки. Обидві-трагічні. Як ви гадаєте, чому? (немає майбутнього у дітей, або в солдати віддадуть, а сини підуть на тяжкі заробітки)
13. Прийом «Вільний мікрофон».
-Які типи втілення теми жіночої долі ми сьогодні розглянули під час уроку: (варіанти відповіді):
А) – романтичний тип у поемі «Катерина»
Б) – реалістично-побутовий у поемі «Наймичка»
В) – символічно-узагальнений – у поемі «Марія».
V. Підсумок уроку.
Ідеал Т. Шевченка ми знаходимо в рядках:
«У нашім краї на землі
Нічого кращого немає
Як так мати молодая
З своїм дитяточком малим…»
VІ. Домашнє завдання:
За підручником - с.228-237
Твір-роздум на тему: «Чи могла бути щасливою жінка-кріпачка в умовах рабовласницького суспільства?»
Урок української літератури в 9 класі
Тема: Інтимна лірика Т.Г.Шевченка
Мета:
Ми не лукавили з тобою
Ми просто йшли: у нас нема
Зерна неправди за собою.
Т. Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Т. Г. Шевченко постає перед нами як палкий поет-борець проти поневолювачів України. Про це свідчать поеми «Кавказ», «Гайдамаки», «Сон», «Послання і мертвим, і живим, і ненародженим…». В інших творах Шевченко показує себе як справжній знавець трагічної долі українських жінок, але є твори в яких Кобзар постає тонким ліриком. В них поет розповідає про особисті почуття. Тому сьогодні на уроці ми будемо говорити про саме такі почуття поета. Що ми називаємо інтимною лірикою, які твори відносимо?
Повідомлення теми, мети уроку.
1. Інтимна лірика – це лірика, в якій розповідається про інтимні почуття й переживання людей. Твори, в яких йдеться про особисті почуття письменника, а особливо почуття Т.Шевченко.
«Мені ж, мій боже на землі
Подай любов, сердечний рай!
І більш нічого не давай!»
Що означає сердечний рай? (любов, взаємоповага, сімейне щастя)?
«Побрались: І тихо, весело прийшли,
Душею-серцем неповинні,
Аж до самої домовини»
« Ми вкупочці колись росли» 1860р.
(виразно читає вірш напам’ять учень)
Вчитель: Наступне кохання розквітло в душі 30-річного поета до княжни Варвари, яка була онукою самого гетьмана Кирила Розумовського. «Його не можна не любити, « - писала княжна. Кохання забуяло в ній усіма барвами, і тому Шевченко присвятив їй поему «Тризна», та не судилося…
Очевидці описують сцену прощання так: закохана в сльозах кинулася на шию Тарасу, перехрестила йому чоло, а він розчулений вибіг з кімнати.
«Не тополю високую…» (1848р.)
(почуття безнадії теж обіймали душу поета)
(розчарування, відсутність впевненності у завтрашнім дні)
Учитель: Під час 10-річної солдатчини у Тараса Шевченка зав’язався роман з дружиною коменданта форту Агатою УсковоюЮ яка була дуже привабливою жінкою. Т.Шевченко писав: «Я покохав її високою, чистою любов’ю». Ця найпрекрасніша жінка для мене – справжня благодать Божа», - писав він друзям. Не судилося…, їх роман закінчився.
Учениця виконує пісню на слова Т.Шевченка «Зоря моя вечірняя»
Шевченко тяжко переживав, та якось зустрів на вулиці пані Піунову, не зміг навіть поклонитися їй.
Звучить грамзапис роману «Плавай, плавай, Лебеденько» (слова Т. Шевченко, музика К. Стеценка)
Учитель: В останні роки Шевченка охопила туга за родинним теплом, жіночою ласкою та опікою.
«Оженіть, будьте ласкаві, - писав він своїм друзям в Україну. – А то пропаду бурлакою на чужині».
«Якби з ким сісти хліба з’їсти»
Учитель: Доля усміхнулась Т. Шевченкові. Зустрів Тарас Григорович дівчину, на якій хотів одружитися – це Харитя Довгополенко – дівчина-кріпачка. «Шкода, що ота Харитя зледащила, а мені луччої жінки і не треба», - сумовито погодився поет.
Учитель: Після невдачі з одруженням Шевченко несподівано освідчився кріпачці Ликері Полусмаковій, яка служила в поетових знайомих у Петербурзі.
На екрані – портрет Ликері Полусмакової роботи Т.Г. Шевченка.
Саме з нею в душі поета таїлася мрія – нарешті віднайти тихе родинне щастя, збудувати хатину над Дніпром, жити поряд з рідними «на Україні милій». Так хотілося поетові втілити всі свої мрії в життя, втілися свій ідеал:
«І тихо, весело пройшли Потоптав веселі квіти
Душею-серцем неповинні, Побив… Поморозив…
Аж до самої домовини…» Шкода того барвіночка
Учень читає вірш: Й недосвіта шкода
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилявся;
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався
Учитель: Сердечна трагедія підірвала й без того виснажене десятирічною солдатчиною життя поета. Рівно через три місяці Шевченко помер у самотностію, якої так старався уникнути протягом всього життя.
Твори Т.Г.Шевченка нагадують народні пісні, в яких розкривається внутрішній світ поета, його переживання, відчуття самотності й жалю від того, що життя не подарувало йому дружини, з якою б міг Тарас Григорович прожити, так як мріяв, все своє життя.
Міні-дискут «Висловіть власну думку»:
Підсумкова бесіда: Чи був Т.Шевченко щасливий в особистому житті? Чому?
Визначте передумови для щасливого подружнього життя: (робота у парах)
Щасливе подружнє життя – злагода-довіра-щирість-повага-любов-порозуміння
Який би ви обрали колір, розповідаючи про інтимну лірику «видатного Кобзаря».
Д/з.: Доберіть прислів’я та приказки про сім’ю.
Вірш з інтимної лірики вивчити напам’ять за власним вибором.