Розробки уроків з української літератури для 9-го класу

Про матеріал
Розробки уроків для 9-го класу з української літератури: "Образ знедоленої жінки, розкриття її трагічної долі у творчості Т.Г.Шевченка" та "Інтимна лірика Т.Г.Шевченка" примітка: у файлі знаходяться два уроки.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 9 класі

Тема: Образ знедоленої жінки, розкриття її трагічної долі у творчості Т.Г.Шевченка

Мета:

  • формувати ключові та предметні компетентності;
  • ознайомити учнів зі становищем жінки в Україні за часів кріпацтва на прикладах творів Великого Кобзаря;
  • удосконалювати навички виразного читання;
  • розвивати вміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її;
  • виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, любов до жінки-матері.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Що вам відомо про родину Тараса Шевченка?
  2. Яка доля у сестер та матері Кобзаря?
  3. На вашу думку, чому багато творів поет присвятив жінкам?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми, мети уроку.

Учитель: Тарас Шевченко завжди захоплювався красою жінки, уболював за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже не здійсненним. Поет згадує свою матір, яку  «…ще молодую  - у могилу нужда та праця положила», свою няньку – сестру Катерину, - яка довіку залишилася кріпачкою, сусідку Оксану, що підтримувала його у важкі хвилини, але сама стала жертвою багатія-розпусника. Тому так багато в Шевченка творів про жінок: «Катерина», «Наймичка», «Лілея», «Відьма», «Марія» - саме в цих художніх творах письменник показав найкращі жіночі образи – різні й одночасно схожі.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Виразне читання ключових моментів поеми «Катерина» з коротким коментарем учителя.
  2. Словникова робота:

Покритка – дівчина, яка народила позашлюбну дитину (байстрюка).
У личаках – лихо тяжке – взуття, плетене з кори дерев.

Міхоноша – той, що носив ношу, торбу.

Світилки – дівчата, які виконують обряд тримання меча й свічки на весіллі.

  1. Евристична бесіда, виконання завдань проблемного характеру за поемою Т. Шевченка «Катерина»:
  • Як побудова поема? (Розповідь перемежовується ліричними відступами)
  • До кого звертається автор у ліричних відступах? (до Катерини, читачів, молодих дівчат)
  • Як ви ставитесь до Катерини? (Запишіть ланцюжок почуттів, що виникли протягом читання твору?)
  • Які емоції виникають у вас, коли ви думаєте про вчинок батьків Катерини (осуд, жаль, співчуття тощо…)
  • Чому слово офіцера не дотримувалося стосовно сільської дівчини (бо кріпаки вважались безправними)

Проблемне питання:

Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилась з позашлюбною дитиною?

  1.                   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
  • Визначити провідні думки поета (засудження дій, розпусних планів, застереження дівчат від ганебних вчинків, висловлювання співчуття до збавлених дівчат-кріпачок.
  • Інсценування уривку з поеми «Катерина»:

« Сидить батько кінець столу…» до « А ти мій гріх спокутуєш »,

  1. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
  • Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилась з позашлюбною дитиною на руках?

А) випросити пробачення в батьків і залишитися;

Б) підкинути дитину бездітним заможнім людям;

           В) піти в найми або працювати при монастирі (свої відповіді учні обґрунтовують, спираючись на текст).

6. Повідомлення учнів про сюжет поеми Т. Шевченка «Наймичка», зачитування окремих епізодів

7. Бесіда за поемою «Наймичка»:

- Чому Ганна лише перед смертю вирішила зізнатися синові?

- Чи пробачив Марко свою матір, за вашою думкою?

8. Інсценування уривку твору

« І дід, і баба у неділю

 На призьбі вдвох собі сиділи…» до

       «Нема дітей! Чудно якось
       Діється між нами!»

        9.Літературна майстерня

Порівняйте образ Катерини з образом Ганни

(що спільне                        і                                   що відмінне)

  • обидві опинилися з     - по-різному діють: Катерина від

позашлюбною дитиною на руках;  горя накладає на себе руки, не

  • пережили нещасливе кохання.     знайшовши іншого виходу,

а Ганна підкидає сина бездітній родині й сама все робить для

того, щоб виростити дитину й

бути поруч, тобто стає

наймичкою.

Проблемне питання:

Чи могла жінка бути щасливою в тому суспільстві?

10. Виразне читання напам’ять поезії «Сон»( «На панщині пшеницю

жала…») 

  • Якою Т. Шевченко малює жінку в цій поезії?
  • Чому мати не могла довго бути зі своєю дитиною?
  • Що наснилося їй, про що вона мріяла? Яким хотіла бачити свого сина?
  • Доля жінки-кріпачки була… (учні продовжують речення).

Завдання для творчої групи учнів:

  • Підготувати малюнки, в яких ви бачите жінку, якою вона постає в сучасному житті?

11. Учениця читає уривок напам’ять з поеми «Марія».

- Що відрізняє народження сина Марії від народження синів Катерини і Ганни?

- Над чим автор примушує задуматись?

12. Учень виразно читає поезію Т. Шевченка «У нашім раї на землі».

Учитель: Т. Шевченко написав цю поезію, перебуваючи на засланні. Зображує дві долі матері-кріпачки: матері, яка народила дитину в шлюбі, і матері-покритки. Обидві-трагічні. Як ви гадаєте, чому? (немає майбутнього у дітей, або в солдати віддадуть, а сини підуть на тяжкі заробітки)

13. Прийом «Вільний мікрофон».

-Які типи втілення теми жіночої долі ми сьогодні розглянули  під час уроку: (варіанти відповіді):

А) – романтичний тип у поемі «Катерина»

Б) – реалістично-побутовий у поемі «Наймичка»

В) – символічно-узагальнений – у поемі «Марія».

V. Підсумок уроку.
Ідеал Т. Шевченка ми знаходимо в рядках:

«У нашім краї на землі

Нічого кращого немає

Як так мати молодая

З своїм дитяточком малим…»

 

VІ. Домашнє завдання:
За підручником - с.228-237

Твір-роздум на тему: «Чи могла бути щасливою жінка-кріпачка в умовах рабовласницького суспільства?»

 

 

 

Урок української літератури в 9 класі

Тема: Інтимна лірика Т.Г.Шевченка

Мета:

  • Показати Шевченків ідеал кохання, його розуміння цього святого почуття;
  • Виразно читати твори й розуміти поезію письменника;
  • Розвивати естетичні смаки учнів, виховувати в них високі моральні й духовні цінності;

      Ми не лукавили з тобою

      Ми просто йшли: у нас нема

      Зерна неправди за собою.

      Т. Шевченко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Т. Г. Шевченко постає перед нами як палкий поет-борець проти поневолювачів України. Про це свідчать поеми «Кавказ», «Гайдамаки», «Сон», «Послання і мертвим, і живим, і ненародженим…». В інших творах Шевченко показує себе як справжній знавець трагічної долі українських жінок, але є твори в яких Кобзар постає тонким ліриком. В них поет розповідає про особисті почуття. Тому сьогодні на уроці ми будемо говорити про саме такі почуття поета. Що ми називаємо інтимною лірикою, які твори відносимо?

      Повідомлення теми, мети уроку.

1. Інтимна лірика – це лірика, в якій розповідається про інтимні почуття й переживання людей. Твори, в яких йдеться про особисті почуття письменника, а особливо почуття Т.Шевченко.

  1. Урок за планом:
  1.                   Інтимна лірика Т.Шевченка за формою і змістом дуже нагадує народну пісню
  2.                   Інтимний світ поезій тісно пов’язаний з народною мораллю, що освячує подружню вірність і засуджує зраду.
  3.                   Почуття кохання у Шевченківській поезії  - красиве, духовно піднесене.
  1.                   Виразне читання напам’ять вірша «Доля» 1860р.

 

«Мені ж, мій боже на землі

Подай любов, сердечний рай!

І більш нічого не давай!»

Що означає сердечний рай? (любов, взаємоповага, сімейне щастя)?

 

«Побрались: І тихо, весело прийшли,

Душею-серцем неповинні,

Аж до самої домовини»

 

  1.                   Перше кохання прокинулось в душі Тараса до сусідки-ровесниці Оксани Коваленко. Та не судилося… Звікувала в кріпацтві, з долями десятків покривджених москалями жінок, тому особисті переживання поета вилились рядками у вірші.

 

« Ми вкупочці колись росли» 1860р.

(виразно читає вірш напам’ять учень)

Вчитель: Наступне кохання розквітло в душі 30-річного поета до княжни Варвари, яка була онукою самого гетьмана Кирила Розумовського. «Його не можна не любити, « - писала княжна. Кохання забуяло в ній усіма барвами, і тому Шевченко присвятив їй поему «Тризна», та не судилося…

Очевидці описують сцену прощання так: закохана в сльозах кинулася на шию Тарасу, перехрестила йому чоло, а він розчулений вибіг з кімнати.

  1.                   Учень читає напам’ять вірш

«Не тополю високую…» (1848р.)

(почуття безнадії теж обіймали душу поета)

  1.                   Вірш «І широкую долину…» (1848р.)

(розчарування, відсутність впевненності у завтрашнім дні)

Учитель: Під час 10-річної солдатчини у Тараса Шевченка зав’язався роман з дружиною коменданта форту Агатою УсковоюЮ яка була дуже привабливою жінкою. Т.Шевченко писав: «Я покохав її високою, чистою любов’ю». Ця найпрекрасніша жінка для мене – справжня благодать Божа», - писав він друзям. Не судилося…, їх роман закінчився.

Учениця виконує пісню на слова Т.Шевченка «Зоря моя вечірняя»

  • Наступне кохання – Катерина Піунова, якій Т.Г. Шевченко допоміг отримати контракт, але банальна зрада молодої жінки поклала розрив між закоханим Шевченко та юною актрисою.

Шевченко тяжко переживав, та якось зустрів на вулиці пані Піунову, не зміг навіть поклонитися їй.

Звучить грамзапис роману «Плавай, плавай, Лебеденько» (слова Т. Шевченко, музика К. Стеценка)

Учитель: В останні роки Шевченка охопила туга за родинним теплом, жіночою ласкою та опікою.

«Оженіть, будьте ласкаві, - писав він своїм друзям в Україну. – А то пропаду бурлакою на чужині».

  1.                   Читець читає вірш напам’ять

«Якби з ким сісти хліба з’їсти»

Учитель: Доля усміхнулась Т. Шевченкові. Зустрів Тарас Григорович дівчину, на якій хотів одружитися – це Харитя Довгополенко – дівчина-кріпачка. «Шкода, що ота Харитя зледащила, а мені луччої жінки і не треба», - сумовито погодився поет.

  1.                   Учениці читає вірш Т.Шевченка напам’ять «Зацвіла в долині червона калина» (1849р.)

Учитель: Після невдачі з одруженням Шевченко несподівано освідчився кріпачці Ликері Полусмаковій, яка служила в поетових знайомих у Петербурзі.

На екрані – портрет Ликері Полусмакової роботи Т.Г. Шевченка.

Саме з нею в душі поета таїлася мрія – нарешті віднайти тихе родинне щастя, збудувати хатину над Дніпром, жити поряд з рідними «на Україні милій». Так хотілося поетові втілити всі свої мрії в життя, втілися свій ідеал:

«І тихо, весело пройшли     Потоптав веселі квіти 

Душею-серцем неповинні,  Побив… Поморозив…

Аж до самої домовини…» Шкода того барвіночка

Учень читає вірш: Й недосвіта шкода

Барвінок цвів і зеленів,

Слався, розстилявся;

Та недосвіт перед світом

В садочок укрався

 

Учитель: Сердечна трагедія підірвала й без того виснажене десятирічною солдатчиною життя поета. Рівно через три місяці Шевченко помер у самотностію, якої так старався уникнути протягом всього життя.

Твори Т.Г.Шевченка нагадують народні пісні, в яких розкривається внутрішній світ поета, його переживання, відчуття самотності й жалю від того, що життя не подарувало йому дружини, з якою б міг Тарас Григорович прожити, так як мріяв, все своє життя.

 

Міні-дискут «Висловіть власну думку»:

Підсумкова бесіда: Чи був Т.Шевченко щасливий в особистому житті? Чому?

Визначте передумови для щасливого подружнього життя: (робота у парах)

Щасливе подружнє життя – злагода-довіра-щирість-повага-любов-порозуміння

Який би ви обрали колір, розповідаючи про інтимну лірику «видатного Кобзаря».

Д/з.: Доберіть прислів’я та приказки про сім’ю.

Вірш з інтимної лірики вивчити напам’ять за власним вибором.

 

 

 

docx
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку