Веселівський опорний комунальний заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів № 2 Веселівської селищної ради
Авторська розробка
«РОЗРОБЛЕННЯ ФРАГМЕНТІВ УРОКІВ
«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМІВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ
ДОСЯГНЕННЬ УЧНІВ 2 КЛАСУ»
Виконала: Корж Світлана Анатоліївна
вчитель початкової школи
Веселівський опорний комунальний
заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів № 2 Веселівської
селищної ради смт. Веселе
Мелітопольського району
Запорізької області
смт. Веселе
2021
1
ВСТУП
Сьогодні в Україні в умовах модернізації змісту освіти широко обговорюється важливість створення нових підходів до оцінки освітніх результатів учнів. Відповідно до Концепції Нової української школи вчитель повинен оволодіти методами і прийомами, що дозволяють оцінювати не тільки предметні, а і міжпредметні, і особистісні освітні результати учня на різних етапах освітнього процесу. Причому ця оцінка повинна стати засобом мотивації учня до досягнення високих освітніх результатів.
Оцінювання є невід’ємною складовою організації навчальної діяльності учнів, спрямованої на досягнення очікуваних результатів. При цьому розрізняють формувальне та підсумкове оцінювання.
Формувальне оцінювання здійснюється в процесі навчання. Воно починається з попереднього оцінювання знань та вмінь учнів на початку роботи над темою і здійснюється впродовж всього часу вивчення теми. Формувальне оцінювання здійснюється для того, щоб з’ясувати, чи успішно учні справляються, а також визначити, як необхідно будувати процес навчання в подальшому.
Актуальність ідей інтегрованого навчання тому, що вона є оптимальною для сучасного етапу розвитку національної школи, оскільки освітня модель, побудована на засадах інтеграції, сприяє створенню в учнів цілісної картини світу, стимулює розвиток їхніх пізнавальних та творчих здібностей, вирішує проблему інтелектуального перевантаження молодших школярів.
Мета авторської розробки: навчання на основі інтеграції змісту навчального матеріалу з різних навчальних дисциплін навколо однієї теми; формування у молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно та емоційно; поглиблення та розширення знань учнів, діапазону їх практичного застосування. Розробити на основі планування тематичний день «Хто такі друзі?»
Основні завдання авторської розробки:
2
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Ранкова зустріч
Мета: допомогти учням з’ясувати зміст поняття «друг», «товариш», «приятель»; уточнити уявлення про те, що означає «уміти дружити»; розвивати бажання налагоджувати дружні взаємини; формувати толерантні стосунки в колективі; виховувати бажання бути чуйними і уважними до своїх товаришів, бути справжнім другом.
Вчитель: Доброго ранку, любі діти! Я рада бачити вас на ранковій зустрічі. Пропоную привітатися на мові жестів.
Гра «Пальчики»
Підніміть вгору праву руку з п’ятьма пальчиками.
3
Загніть мізинчик ті, яких сьогодні вранці збудила матуся.
Загніть наступний пальчик ті, які зраділи сьогоднішньому сонечку.
Загніть наступний пальчик ті, хто хоч раз комусь посміхнувся.
Загніть наступний пальчик, хто зустрів сьогодні друга.
Сьогодні будемо намагатися, щоб в усіх вийшов такий (Во!) настрій.
Робота з календарем
Який сьогодні день тижня?
Яке число?
Який місяць? Який наступний місяць? А який був попередній?
Яка зараз пора року?
Назвіть, будь ласка, осінні місяці.
Яка сьогодні погода?
Слухання пісні «Справжній друг»
Щоденні новини
Тема нашого сьогоднішнього дня «Хто такі друзі?» Ми будемо вчитися дружити, допомагати нашим друзям.
Групове заняття
Гра «Фотографії друзів»
На столі – фотографії учнів класу. Дитині пропонується узяти 2-3 світлини. Розповісти про цих дітей і пояснити, чому вона дружить або хотіла б дружити саме з ними.
Ранкова зустріч закінчується, а нас чекає дуже багато цікавих завдань, ігор, вправ, розваг.
Я досліджую світ
Мета:
формування предметних компетентностей: формувати емоційно – оцінне ставлення до змісту почутого, збагачувати лексичний запас; розвивати усні обчислювальні навички, пам'ять, розвивати почуття поваги до інших людей;
формування ключових компетентностей:
4
Обладнання: цифри від 1 до 5 в декількох варіантах на аркушах паперу; портрети друзів, намальовані дітьми, музичний супровід; квітка з кольорового паперу з різнокольоровими пелюстками.
Створення позитивного настрою. Вправа «Впіймай мій настрій».
Кожному роздано по картці, на якій написано цифри 1,2, 3,4,5.
Об’єднайтесь у пари, щоб сума двох чисел дорівнювала 6. (повторення складу числа 6).
Діти виконують дії, які називає учитель:
Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонькою та «киньте» своєму другові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві.
Гра «Ти мені подобаєшся»
У парах діти стоять обличчям одне до одного, беруться за руки, ведеться діалог:
Вправа «Портрет класу»
Тож давайте створимо «портрет» нашого дружнього класу.
/Діти під музику чіпляють свої роботи/
Вправа «Квітка»
Збирання квітки з пелюсток, на яких зображені риси характеру:
«допомагає» - рука;
«підтримує» - (дві руки);
«б’ється» - (прутик);
«ображає» - (скривлений смайлик);
5
«радіє» - (усмішка смайлик);
«обзиває» - (закреслений язик);
«ділиться» - (поділене навпіл яблуко);
«захищає» - (щит).
Ситуаційна вправа
Об’єднати дітей у групи, описати завдання: «Наші команди збираються у тривалу і важку подорож у гори. Якими рисами має володіти друг, щоб ми взяли його в цю мандрівку?».
Ставляться проблемні запитання:
Чи друг повинен бути сильним?
Чи від друга має бути користь?
Чи ціниться у другові щедрість?
На перерві у дітей ігрові розваги в зоні відпочинку.
Навчання грамоти
Мета: формувати здатність дотримуватися режиму навчальної діяльності, користуватися порівнянням і аналогією, як засобами встановлення нових ознак і якостей; удосконалювати вміння аналізувати мовні явища, групувати за певними ознаками; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас.
Обладнання: аудіо запис вірша А. Костецького «Про друга», крісло-стілець, малюнки хлопчика, дівчинки, кошенятка, набірне полотно, букви на аркушах «Д»,»Р»,»У»,»З»,»І».
Слухання оповідання «Ким бути і ким не бути» (За Я.Пінясовим)
Бесіда «Хто такий друг?»
Вправа «Запитання – відповідь» (1 група ставить запитання за змістом оповідання іншій групі).
Вправа «Крісло автора»
6
Одна дитина за бажанням сідає в «крісло автора» і виступає в ролі автора твору. Інші діти формулюють запитання за змістом почутого оповідання, а автор твору повинен відповісти словами, максимально наближеними до тексту.
Висновки: щоб бути другом – це не лише слова, а й відповідальність, співпереживання, виручка, допомога.
Письмо для себе
Запропонувати учням визначити найважливіші риси характеру, які ми цінуємо в наших друзях та записати ці слова друкованими літерами різними кольорами на картках паперу і почепити на стіну слів та пояснити, що так ми створюємо наш словник, який допомагає збагачувати наше мовлення.
Діти (на вибір) друкують назву однієї риси і малюють у щоденниках вражень.
Створення «візуального словника»
Підбір відповідних слів , які характеризують друга (який він?), подругу (яка вона?), звірятко (яке воно?).
Він (друг) – вірний, відповідальний, добрий, рішучий, веселий.
Вона (подруга) – вірна, милосердна, весела, щира.
Воно (кошеня) – кумедне, миле, пухнасте.
Аналіз слова «друзі»:
Рефлексія. Вірш А. Костецького «Про друга»
Читання вірша вчителем.
Учні висловлюють власні почуття від прослуханого вірша.
Беруться за руки в колі й висловлюють побажання один одному.
Підсумок: про цінність дарувати іншому усмішку, гарні емоції, подарунки, свій час.
На перерві – Читання з другом.
7
Математика
Мета: учити учнів послідовно викладати думки, давати повні відповіді на запитання, формувати здатність працювати в групі, удосконалювати вміння використовувати ІКТ в навчальному процесі, розвивати логічне мислення, конструкторські здібності, навчити виділяти основні ознаки в групі тварин за малюнками (високий-низький, широкий-вузький, довгий – короткий), формувати
міцні обчислювальні навички (на 1 більше, менше, стало порівну, розвивати уважність, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до братів наших менших.
Обладнання: листівки із зображенням котика, собаки, папуги, рибки, хомя’чка, Інтернет-ресурси, малюнки тварин, різних за розміром та висотою, гра «Танграм» (для 4 груп), пластилін, дощечки, стеки, технологічні картки.
Сюжетно-рольова гра «Як я піклуюсь про друга – свого домашнього улюбленця»
Учитель роздає дітям по 1 листівці із зображенням котика, собаки, папуги, рибки, хомя’чка, тощо. Діти об’єднуються в групи по 4 особи (відповідно до того, яка тваринка зображена на листівці).
Запропонувати учням підготувати розповідь про те, як вони будуть доглядати за твариною (тією, що зображена на листівці, чим годуватимуть її, де вона спатиме…).
Технологія «Комп’ютерні ігри он-лайн»(«Догляд за тваринами»)
My talking Tom, My talking Angela.
Бесіда після ігор:
Гра «Дружній гурт»
Вправа покликана допомогти тваринам знайти їхні будиночки, щоб песики і котики перестали бути безпритульними (виділяють основні ознаки в групі тварин
8
за малюнками (високий-низький, широкий-вузький, довгий – короткий), формують міцні обчислювальні навички (на 1 більше, менше, стало порівну, розвивають уважність, спостережливість).
Гра «Танграм»
Дітям пропонується скласти обрану тваринку, використовуючи готові геометричні фігури (частини танграма).
Пантоміма «Яку домашню тваринку я хотів би мати?»
Одна дитина показує за допомогою міміки й жестів домашнього улюбленця, якого вона б хотіла мати, а інші називають цю тварину.
Ліплення з пластиліну чи пластичних матеріалів домашнього улюбленця /за технологічними картками/.
Мистецтво
Мета: виконувати пісню одночасно з мелодією і рухами, мімікою; розвивати творчість та ініціативу учнів, прищеплювати та виховувати любов до музики; учити раціонально використовувати матеріал при виготовленні закладки; виховувати при цьому охайність, самостійність.
Обладнання: грамзапис пісні (+ і -) ; кольоровий папір, кольоровий картон, ножиці, клей, матеріали для оздоблення, зразки закладок, мікрофон (пензлик).
1. Виконання поспівки
2. Виконання «Пісні про дружбу» /муз. О. Янушевич, сл. М. Ясакова).
Варто наголосити, що під час виконання потрібно відобразити руками, мімікою характер, настрій пісні.
3. Виготовлення закладки для книги «Закладка для друга»
4. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
Діти по черзі беруть у руки уявний мікрофон та висловлюють свої враження, почуття, емоції від прослуханого й побаченого впродовж дня.
9
ВИСНОВОК
Тематичні дні сприяють глибокому засвоєнню програмового матеріалу, розвитку творчих здібностей учнів, нетрадиційного мислення, розвитку навичок здійснення самоконтролю, підвищують культуру учнів.
Інтегровані заняття спрямовані на узагальнення та закріплення знань, здобутих впродовж навчального дня, формують творчу уяву, образне мислення, виховують почуття прекрасного
10
Список використаних джерел
Інтеграція та інтегроване навчання (електронний ресурс). – Режим доступу : http://nus.org.ua/articles/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-1/).
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (електронний ресурс).
Попова О. Інтегроване навчання у початковій школі (електронний ресурс).
Ранкові зустрічі. 2 клас І семестр./авт.-упоряд. Н.Ю.Бабіченко, О.А. Нечипоренко, С.М.Хівренко-Х.:Вид.група «Основа»,2018.-141,[3]c/ - (Серія «Нова українська школа») с.24-32
Ягупа І. Інтегровані заняття. Я досліджую світ. 2-й клас/Початкова освіта, №4,2018._с.9-35.