Розселення слов’янських племен, предків українців, напередодні утворення Руської держави ( VI- VIIIcт)

Про матеріал
Мета: розповісти про процес формування союзів племен – предків українців та їх розселення; охарактеризувати виникнення давньоруської державності .
Перегляд файлу

Тема.Розселення слов’янських племен, предків українців, напередодні утворення Руської держави ( VI- VIIIcт)

 Мета: розповісти про   процес формування союзів племен – предків українців  та їх розселення; охарактеризувати   виникнення давньоруської державності .

Очікуванні результати

Після цього уроку  учні зможуть:

  • знати століття заснування Києва, появи першої держави – Русі;
  • перераховувати слов’янські племена –предків українців;
  • показувати на карті розселення слов’ян

 

Обладнання :

Підручник : Смолій В.А, Історія України: Підручник для 7 класу. загальноосвіт.  навч. Закл/ В.А. Смолій, В.С.Степанков- К.: Генеза, 2007. -224 с.. : іл.., карти.;

Атлас  з історії України для 7 класу Літопис Руський/ перекладз давньорус.Л. Махновиця- К.: Дніпро, 1989;Марченко О.С., І.М, Скирда Історія України 7 клас Матеріали до уроків –Х.:Веста: Видавництво «Ранок», 2007.-144с.

Відеоролики про розселення слов’ян та початок державного життя  Русі – з телефільму «Невідома Україна»-виробництво»Нового каналу»  (фільм  №13)

Тип уроку : урок засвоєння нових знань, умінь, навичок

                                          Хід       уроку

1. Формування союзів племен та їх розселення

Варіант І. Учитель пропонує учням  прослухати аудіо запис «З літопису Руського ХІІ ст.» (прослуховування відбувається з одночасною демонстрацією на карті місць розселення слов’ян).

З «Літопису Руського» ( початок ХІІ ст.)

… Слов’яни, прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші -  деревлянами, бо сіли в лісах; а другі сіли межи Прип’яттю і Двіною і називалися  дреговичами , а інші сіли  на Двіні і називалися полочанами - од ріки , яка впадає у Двіну і має назву Полота; од сеї  [річки ]  вони прозвалися полочанами . Слов’яни же, що сіли довкола озера Ільменя, прозвалися своїм іменем – [словенами];І зробили вони город і назвали його Новгородом. А другі ж  сіли на Десні і по Сейму, і по Сулі і називалися сіверянами.                                                                                  

   Варіанти для закріплення  вивченого матеріалу ( пропозиції вчителю)

Варіант № 1

Закріплення  матеріалу  можна провести у формі дидактичної гри. Учитель називає топонім – учні слов’янськеплем’я, яке заселяло цю територію..

Варіант №2

Заповнення таблиці

Назва племені

Річка , у басейні якої розміщувалося плем’я

Головне місто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант ІІ: Вивчення питання можна ще організувати наступним чином

Вчитель роздає учням  на парту уривок з « З літопису Руського ХІІст » і пропонує заповнити таблицю за місцем проживання слов’янських племен.

Племінне об’єднання

Територія розселення

Політичний центр

 

 

 

2. Виникнення  зародків державного життя. Походження Назви «Русь».

Варіант І

 Вчитель пропонує учням  переглянути  відеоролик про заснування Києва.(уривок зі серіалу «Невідома Україна»- Київнаунфільм, Новий канал (диск додається)

Варіант ІІ

Робота з текстом підручника.

Учні, які сидять в першому варіанті, опрацьовують перший абзац розділу «Виникнення зародків державного життя. Походження назви Русь (ст. 12 вище згаданого  підручника ). Учні – другого варіанту – опрацьовують другий абзац. Після  завершення роботи учні обмінюються інформацією

 

Текст  з підручника на  ст. 12:

Варіант ІІІ

Опрацювання тексту «Виникнення зародків державного життя. Походження  назви «Русь» (вище вказаного підручника) прийом «Читання тексту з позначками «Поміч». Учні олівцем проставляють на полях підручника відповідні позначки під час читання:

?

поставте там , де є незрозумілі тобі слова

!

поставте там, де йдеться про організацію влади  у слов’ян

V

поставте там , де описується територія  Русі

L

постав там , де  є пояснення  походження назви  «Русь»

 Прочитавши текст підручника, заповнюють табличку:

?

!

V

L

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Етнічні процеси.

Вчитель  розповідає учням про етнічні процеси , які відбувалися на території на території Київської Русі.

4. Взаємини із сусідами .

 Прийоми роботи.

 Учитель пропонує учням намалювати в зошиті графічне  зображення сторін світу . Читаючи текст підручника, учні роблять написи на графічній схемі про сусідів слов’ян та взаємовідносини між ними.

 

 

                                               північ

                                

 

 

 

 

Захід                                                                       Схід

 

 

 

 

                                               Південь

 

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку