Тема.Розселення слов’янських племен, предків українців, напередодні утворення Руської держави ( VI- VIIIcт)
Мета: розповісти про процес формування союзів племен – предків українців та їх розселення; охарактеризувати виникнення давньоруської державності .
Очікуванні результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання :
Підручник : Смолій В.А, Історія України: Підручник для 7 класу. загальноосвіт. навч. Закл/ В.А. Смолій, В.С.Степанков- К.: Генеза, 2007. -224 с.. : іл.., карти.;
Атлас з історії України для 7 класу Літопис Руський/ перекладз давньорус.Л. Махновиця- К.: Дніпро, 1989;Марченко О.С., І.М, Скирда Історія України 7 клас Матеріали до уроків –Х.:Веста: Видавництво «Ранок», 2007.-144с.
Відеоролики про розселення слов’ян та початок державного життя Русі – з телефільму «Невідома Україна»-виробництво»Нового каналу» (фільм №13)
Тип уроку : урок засвоєння нових знань, умінь, навичок
Хід уроку
1. Формування союзів племен та їх розселення
Варіант І. Учитель пропонує учням прослухати аудіо запис «З літопису Руського ХІІ ст.» (прослуховування відбувається з одночасною демонстрацією на карті місць розселення слов’ян).
З «Літопису Руського» ( початок ХІІ ст.)
… Слов’яни, прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші - деревлянами, бо сіли в лісах; а другі сіли межи Прип’яттю і Двіною і називалися дреговичами , а інші сіли на Двіні і називалися полочанами - од ріки , яка впадає у Двіну і має назву Полота; од сеї [річки ] вони прозвалися полочанами . Слов’яни же, що сіли довкола озера Ільменя, прозвалися своїм іменем – [словенами];І зробили вони город і назвали його Новгородом. А другі ж сіли на Десні і по Сейму, і по Сулі і називалися сіверянами.
Варіанти для закріплення вивченого матеріалу ( пропозиції вчителю)
Варіант № 1
Закріплення матеріалу можна провести у формі дидактичної гри. Учитель називає топонім – учні слов’янськеплем’я, яке заселяло цю територію..
Варіант №2
Заповнення таблиці
Назва племені |
Річка , у басейні якої розміщувалося плем’я |
Головне місто |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Варіант ІІ: Вивчення питання можна ще організувати наступним чином
Вчитель роздає учням на парту уривок з « З літопису Руського ХІІст » і пропонує заповнити таблицю за місцем проживання слов’янських племен.
Племінне об’єднання |
Територія розселення |
Політичний центр |
|
|
|
2. Виникнення зародків державного життя. Походження Назви «Русь».
Варіант І
Вчитель пропонує учням переглянути відеоролик про заснування Києва.(уривок зі серіалу «Невідома Україна»- Київнаунфільм, Новий канал (диск додається)
Варіант ІІ
Робота з текстом підручника.
Учні, які сидять в першому варіанті, опрацьовують перший абзац розділу «Виникнення зародків державного життя. Походження назви Русь (ст. 12 вище згаданого підручника ). Учні – другого варіанту – опрацьовують другий абзац. Після завершення роботи учні обмінюються інформацією
Текст з підручника на ст. 12:
Варіант ІІІ
Опрацювання тексту «Виникнення зародків державного життя. Походження назви «Русь» (вище вказаного підручника) прийом «Читання тексту з позначками «Поміч». Учні олівцем проставляють на полях підручника відповідні позначки під час читання:
? |
– |
поставте там , де є незрозумілі тобі слова |
! |
– |
поставте там, де йдеться про організацію влади у слов’ян |
V |
– |
поставте там , де описується територія Русі |
L |
– |
постав там , де є пояснення походження назви «Русь» |
Прочитавши текст підручника, заповнюють табличку:
? |
! |
V |
L |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Етнічні процеси.
Вчитель розповідає учням про етнічні процеси , які відбувалися на території на території Київської Русі.
4. Взаємини із сусідами .
Прийоми роботи.
Учитель пропонує учням намалювати в зошиті графічне зображення сторін світу . Читаючи текст підручника, учні роблять написи на графічній схемі про сусідів слов’ян та взаємовідносини між ними.
північ
Захід Схід
Південь