Тема уроку: Київська Русь за правління Володимира Великого
Мета: охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику князя Володимира Великого.
Очікувані результати уроку
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання:
Смолій В.А. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл/ В.А. Смолій, В.С. Степанков. – К.: Генеза, 2007. – 224 с.: іл., карти.;
Атлас з історії України для 7 класу;
Літопис Руський/переклад з давньорус. Л. Махновиця. – К.: Дніпро, 1989
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань, умінь, навичок учнів
Хід уроку
І. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя:
У Х ст. завершується процес становлення Русі. Цьому сприяла політика як княгині Ольги , так і її сина князя Святослава Завойовник
Отже, сьогодні на уроці ми будемо розглядати діяльність князя Володимира, використовуючи метод проектів (учнівські презентації про діяльність князя Володимира), молодшого сина Святослава, який успадкувавши Новгород, у результаті міжусобної боротьби стає князем Київським. Сьогодні ми прослідкуємо шлях Володимира «від робочича до Великого».
Учні об’єднані в групи. Перед ними учитель ставить проблемне запитання уроку: Чому Володимира прозвали Великим?
Відповідь на питання учні дадуть після перегляду презентацій, використовуючи прийом ПРЕС:
Я думаю, що…
Тому що…
Наприклад, …
Отже, …
Учнівські презентації:
І сторінка «Родина»
Учитель: Отже, як сталося так, що успадкувавши Новгород, Володимир став князем Київським?
ІІ сторінка «Прихід до влади»
Учитель: Чи продовжив Володимир завойовницьку політику, ставши київським князем?
ІІІ сторінка « Зовнішня політика. Територіальне зростання Київської Русі»
Учитель: Отже, наприкінці Х століття Русь стає за територією найбільшою державою в Європі. Прийшов час подбати про оборону держави.
ІV сторінка «Оборона держави»
Після виступу кожного учня, учитель ставить перед класом запитання, відповіді на які поступово підводять учнів до розгляду матеріалу наступної сторінки.
V сторінка «Внутрішня політика. Адміністративна реформа»
VІ сторінка «Судова реформа»
VІІ сторінка «Військова реформа»
VІІІ сторінка «…І поставив кумири на пагорбі…»
ІХ сторінка « Хрещення Русі»
Тут доцільно поставити перед учнями запитання: « Чому реформувавши язичництво, Володимир вирішив прийняти християнство?».
ХІ сторінка «Наслідки запровадження християнства»
ХІІ сторінка « Розбудова держави»
Після презентації цієї сторінки слід повернутися до проблемного запитання. Учень, який є представником кожної з груп, озвучує відповідь.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вислухавши відповіді, учитель ще раз наголошує на основних віхах політики князя, підкреслює їх значення.
Учитель: Ішов 1015 рік … Великий князь Володимир часто сидів на східцях свого князівського терема у задумі. Перед ним спливало життя, ніби й довге, бо багато воював, провів багато реформ. Бачив перед собою велику і могутню Русь, Русь християнську, Русь єдину. Але водночас це життя було таке коротке, що промайнуло не знати коли і як.
Цього ж року Великий князь Володимир помирає.. Отже, ще раз пригадаємо яким був цей князь.
ХІІІ сторінка «Підсумки правління». Підсумок уроку. Оцінювання.