Розв’язування експериментальних задач з фізики
З досвіду роботи вчителя фізики Малоснітинського академічного ліцею Фастівського району Київської області
Стеценко Тетяни Яківни
Фізика – експериментальна наука, і ця її особливість визначає низку специфічних завдань шкільного курсу фізики, спрямованих на засвоєння наукових методів пізнання. Саме через навчальний фізичний експеримент найефективніше здійснюється діяльнісний підхід до вивчення фізики.
У навчальному процесі він реалізується у формі демонстраційного і фронтального експерименту, лабораторних робіт, фізичного практикуму, позаурочних дослідів і спостережень, тощо. Очевидно, що формування узагальненого експериментального вміння – процес довготривалий, який вимагає систематичної роботи вчителя і учнів протягом усього часу навчання фізики в основній і старшій школі.
Серед різноманітних видів експериментальних робіт особливе місце займає виконання експериментальних завдань та розв’язування експериментальних задач: якісних та кількісних. Експериментальні завдання, як правило, виконуються за наперед визначеним планом, аналогічно до лабораторної роботи.
Експериментальні задачі, на відміну від текстових, вимагають затрати значно більшого часу на їх підготовку і організацію пошуку розв'язку. Адже аналізуючи зміст задачі, з'ясовують не тільки суть фізичного процесу, а й те, які саме фізичні величини треба визначити і в який спосіб, які потрібно поставити досліди і як провести необхідні вимірювання. Це передбачає наявність в учителя та учнів достатньо розвинутих умінь і навичок в постановці фізичного експерименту. Однак, використання їх у навчальному процесі позитивно впливає на якість викладання фізики, на збагачення форм та методів, якими володіє вчитель. До числа тих переваг, які варті уваги, слід віднести наступні:
1. Експериментальні задачі сприяють підвищенню активності учнів на уроках, розвитку їх логічного мислення, привчають аналізувати фізичні явища, спонукають учнів до активних намагань власними силами здобувати знання, пізнавати оточуючий їх світ.
2. Експериментальні задачі допомагають уникати формалізму в знаннях учнів. Працюючи з експериментальними задачами учні переконуються на конкретних прикладах, що здобуті ними знання цілком застосовні до вирішення практичних питань, що за допомогою наявних фізичних знань можна передбачати фізичні явища, їх закономірності і навіть керувати цими явищами.
3. Самостійний розв'язок учнями експериментальних задач сприяє активному набуттю експериментальних умінь і навичок дослідницького характеру, розвитку їх творчих здібностей.
4. Аналіз експериментальних задач формує в учнів критичний підхід до результатів проведених ними вимірювань фізичних величин, спонукає враховувати реальні умови, в яких проводиться експеримент.
5. Здобуті учнями уміння і навички розв'язувати експериментальні задачі стають в нагоді при розв'язуванні як простих, так і складних розрахункових задач. Адже для розв'язку
експериментальної задачі учневі необхідно спочатку добре обміркувати фізичні явища або закономірності, про які йдеться в умові задачі, з'ясувати, які дані йому ще потрібно знайти, продумати способи і реальні можливості їх визначення, відшукати їх експериментально, і тільки на завершальному етапі підставити ці дані у формули.
Сьогодні склалася ситуація, коли вчитель повинен виконувати програму повною мірою, але матеріально-технічна база кабінетів фізики давно застаріла і не відповідає сучасним вимогам до постановки ні демонстраційного ні фронтального експерименту. Тому вчителі вимушені часто придумувати експериментальні завдання з використанням саморобних приладів. Причому важливим є те, що такі постановки демонстрацій повинні повністю відповідати правилам техніки безпеки, що не завжди можливо під час використання неспеціального обладнання. Тому цікаві знахідки в цій галузі є дуже корисними для вчителів фізики.
Місце експериментальних задач в курсі фізики середньої школи визначається їх особливим значенням для активізації навчального процесу. Застосування їх у кожному конкретному випадку визначається логікою структури уроку і його дидактичними цілями, наприклад:
1). На уроці вивчення нового навчального матеріалу експериментальні задачі можна використати в різних аспектах: на початку уроку – для висування проблеми і збудження пізнавальної активності учнів; у ході уроку – при вивченні фізичних властивостей тіл або речовин і дослідженні фізичних закономірностей; у кінці уроку – для закріплення нових знань.
2). На уроці закріплення знань і формування практичних умінь експериментальні задачі можна використати з тим, щоб навчити учнів застосовувати свої знання для розв'язування практичних завдань або вивчити будову і принцип дії приладу та виробити вміння користуватися ним.
3). На уроці узагальнення і поглиблення знань розв'язування експериментальних задач організовується для конкретизації змісту вивчених фізичних понять і встановлення нових зв'язків між фізичними величинами, для поширення вже відомих або відшукання нових методів вимірювання фізичних величин і встановлення нових відомостей про вивчене фізичне явище.
4). На уроці контролю і оцінювання знань розв'язування експериментальних задач може допомогти перевірити уміння учнів застосовувати знання в знайомих і незнайомих ситуаціях, уміння аналізувати факти і критично підходити до результатів навчального фізичного експерименту.
Особливо плідним може бути використання навчальних експериментальних задач для створення проблемних ситуацій на уроках фізики. Можна умовно виділити групи проблемних ситуацій, в яких можуть бути застосовані експериментальні задачі.
1). Перед учнями демонструють явище (властивість або процес). Учні повинні сформулювати запитання, яке у них виникає в ході досліду. Проблемою є причина, походження або пояснення цього явища. Наприклад, учні спостерігають відхилення стрілки гальванометра під час демонстрування явища електромагнітної індукції. Учні формулюють питання: “Чому стрілка гальванометра відхиляється? Чому в різних умовах вона відхиляється в різні боки? Які сили повертають стрілку назад?”
2). Учні спостерігають дослід, в якому показують залежності між фізичними величинами, що характеризують вже відоме явище. Знайомі учням і самі ці величини. Проблемою є встановлення залежностей між величинами.
3). Учитель пояснює зміст досліду, показує його схему і використовувані прилади. Учень повинен передбачити результати досліду і зробити висновки з пояснення учителя. Після обговорення розв'язують задачу.
4). Проблемні ситуації, які передбачають конструювання досліду. Пропонується набір приладів і формулюється мета. Учні самостійно складають установку і шукають відповіді на запитання задачі. Наприклад, маємо два бруски з міді і алюмінію однакового об'єму, динамометр, склянку з водою. Чи залежить виштовхувальна сила, що діє на бруски при їх зануренні у воду, від матеріалу брусків? Відповідь перевірити експериментально.
5). Експериментальні задачі, які виявляють суперечності у знаннях учнів і спостережуваних явищах. Наприклад, учні знають, що при нагріванні металевих провідників їхній опір зростає. Складаємо коло, в якому є розчин кухонної солі в склянці з двома електродами. Якщо підігріти розчин, то сила струму в колі зростає. Це свідчить про зменшення опору. Виникає суперечність, яка потребує розв'язання.
6). Експериментальні задачі на виявлення схожості й відмінності у спостережуваних явищах.
7). Проблемні ситуації, спрямовані на відшукання практичних застосувань знань. Часто розв'язування таких задач приводить до відшукання оригінальних розв'язків. Наприклад, як розширити межі вимірювання сили струму амперметром? Як розширити межі вимірювання напруги вольтметром?
Розв'язок експериментальної задачі містить чотири важливих етапи:
1). З'ясування і усвідомлення умови задачі. Цей етап передбачає знайомство учнів з умовою задачі, де зосереджені певні твердження і вимоги, а також перелік (повний або частковий) необхідних приладів і матеріалів. Тут також передбачена оцінка конкретної фізичної ситуації за умовою задачі.
2). Складання плану проведення експерименту для розв'язку задачі. На даному етапі теоретично розробляється шлях експериментального пошуку, намічається порядок і послідовність виконання фізичних дослідів.
У випадку необхідності додаються демонстраційні чи лабораторні прилади та матеріали.
3). Здійснення наміченого плану. Даний етап безпосередньо напрямлений на виконання фізичних дослідів у вигляді демонстраційного чи фронтального експерименту, проведення вимірювань, внаслідок чого саме й отримують та накопичують у відповідній кількості потрібні для розв'язування задачі, тобто для знаходження відповіді, експериментальні дані.
4). Експериментальна перевірка відповіді. На останньому етапі перевіряють вірогідність відповіді, аналізують отримані результати, здійснюють пошук інших способів розв'язку даної задачі.
Приклад. Визначити глибину занурення банки у воду.
1-й етап. Задачу поставлено, але ніяких числових даних для її розв'язування немає. Тому спочатку треба зрозуміти фізичний зміст даної експериментальної задачі. Зазначимо, що при проектуванні і будівництві судна, тобто ще задовго до спуску його на воду, кораблебудівники заздалегідь розраховують глибину занурення судна у воду. Щоб “судно” було досить стійким і не перекидалось у воді, кладемо на дно банки пісок, свинцевий шріт або залізні цвяхи. Для спрощення розрахунків беремо банку прямокутної або циліндричної форми. Якщо опустити банку у воду, то вона занурюватиметься доти, поки сила тяжіння, прикладена до банки, не дорівнюватиме архімедовій силі, що діє з боку води на банку, тобто FТ = FА. Але виштовхувальна сила дорівнює силі тяжіння витісненої рідини: FА = ρgV, де V – об'єм частини банки, що занурена у воду, а ρ– густина води. Отже, V = FА /gρ.
2-й етап. З аналізу умови задачі, виконаного на першому етапі, видно, що для розв'язування цієї навчальної задачі потрібно знати масу банки, площу її основи і густину води.
3-й етап. Виконавши необхідні вимірювання і розрахувавши шукану глибину занурення, робимо відповідну позначку на банці. Опускаємо банку у воду і впевнюємось у правильності знайденого результату.
4-й етап. Занурюючи банку у воду, ми здійснюємо реальний процес, на який і була спрямована вся експериментальна задача. Зазначимо, що розрахунки були досить простими, оскільки банка мала правильну форму. У реальних суден підводна частина має складну форму і, відповідно, задача буде значно складнішою.
Доступні експериментальні дослідження корисно давати як обов’язкове домашнє завдання, адже проведення цих робіт, як правило, збуджує зацікавленість у всіх учнів, а систематичне включення їх у навчальний процес сприяє формуванню глибокого пізнавального інтересу.
В усіх без винятку експериментальних завданнях є резерв залучення учнів до елементів пошукової, конструкторської діяльності, до творчості, що є ефективним для самоосвіти та організації пізнавальної діяльності особистості.
Як показує досвід, розв'язування експериментальних задач та виконання експериментальних завдань позитивно впливає на якість розв'язування учнями як текстових так і графічних задач, збагачує їх практичні уміння. Учні свідоміше підходять до процесу їх розв'язування, знаходячи в кожній фізичній задачі її експериментальну основу.
Експериментальні завдання з тем «Вступ. Початкові відомості про будову речовини»
(7 клас)
1.Вимірювання розмірів бруска
Прилади й матеріали:
1) лінійка вимірювальна, 2) брусок дерев'яний.
Порядок виконання роботи:
2. Вимірювання об'єму рідини за допомогою мензурки
Прилади й матеріали:
циліндр вимірювальний (мензурка), склянка з водою.
Порядок виконання роботи:
3.Вимірювання густини рідини
Прилади й матеріали:
1) терези навчальні, 2) гирі, 3) циліндр вимірювальний (мензурка), 4) склянка з водою.
Порядок виконання роботи:
4.Обчислення маси тіла за його густиною і об'ємом
Прилади й матеріали:
1) терези навчальні, 2) гирі, 3) циліндр вимірювальний (мензурка) з водою, 4) тіло неправильної форми на нитці, 5) таблиця густин.
Порядок виконання роботи:
5. Обчислення об'єму тіла за його густиною і масою
Прилади й матеріали:
Порядок виконання роботи:
Експериментальні завдання з розділу «Механіка»
6. Вивчення залежності сили тертя ковзання від роду тертьових поверхонь
Прилади й матеріали:
1) динамометр, 2) трибометр 3) важки з двома гачками -2 шт., 4) лист паперу, 5) лист наждачного паперу.
Порядок виконання роботи:
- Обчисліть ціну поділки шкали динамометра.
а) від роду тертьових поверхонь?
б) від шорсткості поверхонь, що труться?
7. Вивчення залежності сили тертя ковзання від сили тиску і незалежності від площі тертьових поверхонь
Прилади та матеріали: 1) динамометр, 2) трибометр; 3) вантажі з двома гачками - 2 шт.
Порядок виконання роботи:
а) від сили тиску?
б) від площі тертьових поверхонь при сталій силі тиску?
8. Вимірювання ваги тіла за допомогою важеля
Прилади та матеріали:
1) важіль-лінійка, 2) лінійка вимірювальна, 3) динамометр, 4) вантаж двома гачками, 5) циліндр металевий, 6) штатив.
Порядок виконання роботи:
а) важіль врівноважити при іншій довжині плечей сил, що діють на нього?
б) циліндр підвісити до правої частини важеля, а вантаж - до лівої?
9. Обчислення виграшу в силі інструментів, в яких застосовано важіль
Прилади та матеріали: 1) ножиці, 2) кусачки, 3) плоскогубці, 4) лінійка вимірювальна.
Порядок виконання роботи:
10. Спостереження залежності кінетичної енергії тіла від його швидкості і маси
Прилади й матеріали:
1) кульки різної маси - 2 шт., 2) жолоб, 3) брусок, 4) стрічка вимірювальна, 5) штатив.
Порядок виконання роботи:
11. Вимірювання модулів кутової і лінійної швидкостей тіла при рівномірному русі по колу
Прилади та матеріали:
Порядок виконання роботи:
12. Вимірювання модуля доцентрового прискорення тіла при рівномірному русі по колу
Прилади та матеріали:
ті ж, що в завданні 11.
Порядок виконання роботи
13. Спостереження залежності модулів сил натягу ниток від кута між ними при сталій рівнодійній силі
Прилади та матеріали:
Порядок виконання роботи:
14. Спостереження зміни модуля ваги тіла, що рухається з прискоренням
Прилади та матеріали:
1) динамометр навчальний, 2) вантаж масою 100 г з двома гачками, 3) нитка довжиною 200 мм з петлями на кінцях.
Порядок виконання роботи:
15. З'ясування умов рівноваги тіла, що має вісь обертання, при дії на нього кількох сил
Прилади та матеріали:
1) лист картону розміром 150х150 мм з, двома нитяними петлями, 2) динамометри навчальні-2 шт., 3) лист картону розміром 240х340 мм з забитим цвяхом, 4) косинець учнівський, 5) лінійка вимірювальна 30-35 см з міліметровими поділками, 6) олівець.
Порядок виконання роботи:
16. Вивчення закону збереження імпульсу при пружному зіткненні тіл
Прилади та матеріали:
1) кульки діаметром 25 мм - 2 шт., 2) нитка довжиною 500 мм, 3) штатив для фронтальних робіт.
Порядок виконання роботи:
17. Вимірювання ККД рухомого блоку
Прилади та матеріали: 1) блок,2) динамометр навчальний, 3) стрічка вимірювальна з сантиметровими поділками, 4) вантажі масою по 100 г з двома гачками - 3 шт., 5) штатив для фронтальних робіт, 6) нитка довжиною 50 см з петлями на кінцях.
Порядок виконання роботи:
Експериментальні завдання з теми «Електричний струм»
Приклади та матеріали: реостат, лінійка, штангенциркуль.
Приклади та матеріали: два резистори з відомим і невідомим опором, два амперметри, джерело постійного струму, з’єднувальні проводи.
Розрахункові задачі
Задача 1. Визначення маси та об’єму краплі рідини (однієї або цілого набору рідин).
Обладнання: склянки з рідинами, терези з різновагами, прозорі футляри від кулькових ручок, кришечки від пляшок з напоями, мірний посуд з мінімальною ціною поділки.
Розв’язання.
Наповнити футляр кулькової ручки досліджуваною рідиною. Поступово відкручуючи ковпачок, накрапати 20-30 крапель в кришечку, що попередньо зрівноважена на важільних терезах.
Маса краплі m1 = , де m∑ - загальна маса крапель, кг; N – кількість крапель.
В разі проведення фронтального експерименту доцільно в деяких футлярах збільшити діаметр, а також змінювати склад та температуру розчинів.
Задача 2. Визначення густини розчину за законом Архімеда.
Три однакові за об’ємом тіла, наприклад, кульки (металева, гумова та пластмасова) занурити в рідину, густина якої дорівнює середній густині одного з тіл. За умови якісно поставленої демонстрації одне з тіл перебуватиме в стані байдужої рівноваги з рідиною. FA = mg → ρрgVт = ρтgVт.
= . З довідника або експериментально визначається середня густина тіла ρт.
Задача3. В дві однакові прозорі пляшки (пластикові) налити різні рідини, густина однієї з яких відома (доцільно взяти воду). Визначити густину невідомої рідини.
Розв’язання.
Рівень рідини в обох пляшках однаковий. Дві довгі трубки (приблизно на 2/3 пляшки), з’єднані Т-подібним трійником (можна виготовити з корпусу кулькової ручки або з трубок крапельниці медичної) занурити на такі глибини, щоб при продуванні повітря через трійник досягти появи бульбашок в обох пляшках.
Густина невідомої рідини визначається за умови однакового гідростатичного тиску в обох пляшках:
ρ1h1g = ρ2h2g, звідки ρ2 =ρ1h1/h2.
Задача 4. Оцінити атмосферний тиск біля поверхні Землі.
Обладнання: «липучка» від будь-якого побутового пристрою, побутовий кантер (терези для зважування з гачком).
Розв’язання.
Прикріпити гачок кантера до «липучки».
За означенням тиск P дорівнює
P =F/S, де F – сила, яку треба прикласти, щоб подолати атмосферний тиск, S – площа присоски –«липучки».
Приєднати «липучку» до будь-якої гладенької (скляної чи полірованої) поверхні. Тримаючи кантер за кільце, спробувати відірвати «липучку» від поверхні, спостерігаючи за стрілкою кантера.
Стандартна «липучка» має розмір S ≈ 7см2 ≈ 7∙10-4 м2. Отримані покази кантера: F ≈ 70 Н.
Отже, тиск атмосфери, що був подоланий в результаті досліду
P = F/ S ≈ 70/ 7∙10-4 ≈1∙105 (Н/м2).
Одержаний результат збігається із загальновідомим значенням
P = 101325 Па = 1∙105 Па.
Задача5. Яку роботу треба виконати, щоб утворити мильну бульбашку? Плівку якої товщини має бульбашка? Результати вимірювань (які саме вимірювання треба зробити, необхідне обладнання визначити самостійно) та обчислень подати у вигляді таблиці.
Примітка. Це завдання може бути використаним на факультативних заняттях.
Розв’язання:
Зважити на терезах порожню воронку (m1).
Зважити на терезах воронку після занурення її в мильний розчин (m2).
Визначити масу мильної бульбашки: m = m2 – m1 (кг).
Надути бульбашку максимально можливого розміру, виміряти її розмір, тобто діаметр – d (м).
Розрахувати об’єм бульбашки:
(м3).
Розрахувати площу оболонки:
S = 4πR2 = πd2 (м2).
Робота, яку необхідно виконати під час надування бульбашки (ізотермічне збільшення площі поверхні рідини): A = σS1.
Врахувавши наявність у бульбашки двох поверхонь (внутрішньої та зовнішньої) та, вважаючи їх площі однаковими, одержимо:
A = σ∙2S1 = σ∙2∙4πd2 = 8 πd2.
Товщина плівки знаходиться за умови h = V/S =m/ρS.
[h] = [кг∙м3/кг∙м2] = [м].
Якісні задачі – фокуси
Задача 1. ( Чарівна картоплина) Занурити картоплину у скляну посудину, наполовину заповнену водою. Картоплина плаває на поверхні. Підливати обережно воду через лійку по стінці посудини, поки вона не заповниться. На здивування учнів, картопля залишається майже на попередньому рівні.
Запитання
Пояснення явища
Картопля у прісній воді тоне, а в солоній – спливає, тому можна зробити висновок, що в посудині спочатку була солона вода, а потім додали прісну воду. Відносно рівня солоної води картоплина трохи спливає.
Примітка
Для демонстрації розчин солі треба зробити перенасиченим, а потім добре профільтрувати, щоб прозорість його і прозорість прісної води не відрізнялись.
Задача 2 ( Картопляна гармата) Встановити захисний прозорий екран. Обидва кінці скляної трубки завдовжки 15 см закрити пробками з картоплі. Для цього зробити із картоплини пластину товщиною 1,5 см і вставити в неї кінці трубки. За допомогою спиртівки нагріти середину трубки. Пробки вилетять.
Запитання
Пояснення явища
Повітря у трубці нагрівається за сталого об’єму, тому тиск збільшується. Як тільки сила різниці тисків повітря у трубці й атмосферного повітря стає більшою за силу тертя спокою між пробкою і трубкою, повітря розширюється й виштовхує пробки.
Задача 3 (хустинка - насос). Взяти колбу з пробкою, через яку пропустити скляну трубку діаметром 4-6 мм і довжиною 15-20 см. Колбу перевернути, а трубку опустити у склянку з підфарбованою водою. Якщо на дно колби крапнути кілька крапель спирту чи покласти вогку хустинку, вода у трубці підніметься.
Запитання
Пояснення явища
Рідина випаровується. Цей процес пов’язаний із поглинанням тепла, яке забирається від колби, і повітря, що міститься всередині. Тиск повітря в колбі падає. Вода під дією атмосферного тиску піднімається в трубці.
Задача 4 (Дивна свічка). Для демонстрації необхідно мати свічку висотою 10-12 см і лійку з будь-якого матеріалу. Через лійку подути на полум’я свічки. Полум’я не тільки не загасне, а й відхилиться в напрямку до лійки!
Запитання
Пояснення явища
Якщо видувати повітря через лійку, то напроти розтруба утворюються вихори із зоною зниженого тиску. Під дією сили різниці тисків полум’я свічки відхиляється до лійки.
Задача 5 (Дві пляшки). Взяти дві однакові пляшки, заповнені водою до однакового рівня. До трійника під’єднати гумові трубки, дві з яких повинні бути однакової довжини. Щоб трубки можна було розрізнити, на одну з них наклеїти смужку ізоляційної стрічки. Опустити їх у пляшки на однакову глибину і несильно подути у трійник. Бульбашки повітря будуть виходити тільки з однієї трубки. Поміняти трубки місцями. Повторити дослід і помітити, що бульбашки будуть виходити з іншої трубки.
Запитання
Пояснення явища
У цьому досліді однакове все, крім рідин у пляшках. В одній пляшці знаходиться прісна вода, а в іншій – розчин солі. На кінцях трубки, яка занурена у розчин солі, тиск стовпа рідини більший, ніж на кінці трубки, зануреної у прісну воду, тому повітря виходить з кінця.
Задача 6 (Картопляний елемент). Для проведення досліду необхідно мати картоплину, два мідних провідники, залізний цвях і гальванометр. З’єднати їх послідовно. Ви побачите, що стрілка гальванометра відхилиться, отже, через нього проходить струм. Картоплина стала джерелом живлення!
Запитання
Пояснення явища
Залізний і мідний провідники утворюють гальванічну пару. Завдяки електрохімічним реакціям окиснення, які відбуваються із залізом і міддю середині картоплини, між ними утворюється певна різниця електричних потенціалів. Якщо замкнути це коло, через гальванометр проходитиме електричний струм.
Примітка
Замість картоплини можна використати яблуко, лимон та інші овочі або фрукти.
Задача 7 (Танцююча стрічка). Стрічку з алюмінієвої фольги покласти на стіл під чотири підковоподібні магніти й увімкнути в коло постійного струму через перемикач. Змінюючи перемикачем напрямок струму в стрічці, можна побачити, що вона змінюватиме свою форму.
Запитання
Пояснення явища
На провідник зі струмом, розташований у магнітному полі, діє сила Ампера, напрямок якої визначається за правилом лівої руки. Стрілка виштовхується або втягується у простір між полюсами магніту залежно від напрямку дії сили Ампера.
монети, діаметра зернятка пшона (на вибір).
Уроки розв’язування експериментальних задач
Фрагмент уроку розв’язування експериментальних задач у 7 класі
(Завдання можуть бути також використані в 9-10 класах при вивченні відповідного матеріалу).
Тема уроку: Розв’язування експериментальних задач
Мета уроку: Подальший розвиток вміння учнів застосовувати отримані знання на практиці.
Повторення та узагальнення вивченого матеріалу, перевірка глибини засвоєння знань.
Розвиток пізнавального інтересу, уваги, логічного мислення.
Виховання в учнів почуття колективізму та вміння поєднувати індивідуальну роботу з колективною.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Методичні рекомендації: (Учні поділяються на групи, кожна з яких отримує маршрутний лист та пам’ятку щодо виконання експериментальних завдань.)
Пам'ятка щодо виконання експериментальних завдань:
1 група
Експериментальна задача з теми: Робота сили тяжіння.
Лінійку довжиною 1 м, що лежить на столі, учень поставив вертикально. Яка робота при цьому була здійснена, якщо вага лінійки 2Н?
Прилади та матеріали: Лінійка довжиною 1 м., динамометр.
2 група
Експериментальна задача з теми: Момент сили.
Стержень масою 0,5 кг лежить на горизонтальній поверхні. Який мінімальною силою F можна підняти кінець стержня?.
Прилади та матеріали: стержень від штатива, динамометр, важки, нитка, лінійка.
3 група
Експериментальна задача з теми: Архімедова сила.
Тіло неправильної форми підвішене на динамометрі. Після того як тіло повністю занурили у воду, покази динамометра змінилися. Визначте густину матеріалу тіла.
Прилади та матеріали: штатив з муфтою і лапкою, склянка з водою, динамометр, тіло неправильної форми (фарфоровий ролик, гиря, болт).
4 група
Експериментальна задача з теми: Умова рівноваги важеля.
На нитках в горизонтальному положенні підвішений по центру однорідний металевий стержень сталого перерізу. Чи порушиться рівновага, якщо праворуч від точки підвісу стержень зігнути?
Прилади та матеріали: металевий стержень (шматок товстого дроту), штатив, нитка, лінійка.
5 група
Експериментальна задача з теми: Блоки. "Золоте правило механіки".
Який виграш у силі n дає система, складена з двох рухомих і двох нерухомих блоків
Прилади та матеріали: 2 штативи з муфтами та лапками, 4 блоки, нитка, металевий стрижень, прямокутний вантаж, динамометр.
Фрагмент узагальнюючого уроку розв’язування експериментальних задач в 11 класі
Тема уроку: Розв’язування задач «Що може лінійка»
Мета уроку: Узагальнити знання учнів з різних тем курсу фізики, формувати практичні уміння і навички вимірювання фізичних величин. Розвивати логічне мислення і винахідливість. Виховувати вміння працювати в команді.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Обладнання: Демонстраційне (виставляється тільки на вчительському столі): метр - лінійка (3 шт.), лабораторні терези і важки до них, секундомір або метроном, лампа на підставці (на 3 - 6 В), джерело живлення для неї;
Лабораторне (на кожен стіл): учнівська лінійка, довідник з фізики або таблиці фізичних величин, комплект з 10 наборів найпростішого обладнання (вказано до кожного завдання).
Методичні рекомендації: урок зручніше проводити спареним. На початку уроку проводиться вступна бесіда:
Сьогодні у нас незвичайний урок повторення. Вам доведеться пригадати багато з того, що вивчалося в попередні роки, а також виявити свою винахідливість. Вам знадобиться синтез знань та видумки. Це незвичайні задачі: всі вони розв’язуються за допомогою лінійки. Так, звичайної лінійки, але жодних інструкцій не буде.
(Клас доцільно поділити на групи, кожна з яких буде самостійно планувати експеримент, а потім методом «мозкового штурму» приходити до спільного рішення).
Завдання з курсу 7 класу
(Це завдання перевіряє ваш окомір.). Перевірити результат за допомогою лінійки.
(Або за допомогою лінійки "зважити" тіло неправильної форми).
Обладнання: штатив, важіль - лінійка, монети по 1 і 5 копійок, тіло неправильної форми, нитка;
Визначити лінійні розміри кабінету, його об’єм, знайти в таблиці густину повітря і обчислити його масу за формулою m =ρV.
Обладнання: пружина, калориметричний циліндр
Визначити діаметр циліндра і його висоту, обчислити об'єм; взяти з таблиці густину речовини, за формулою m =ρV знайти масу циліндра, потім його вагу P = mg.
Якщо до пружини підвісити тіло масою m, то на неї буде діяти сила пружності
Fпр. = P.
Лінійкою виміряти видовження пружини x та із закону Гука визначити жорсткість пружини: k = Fпр./x .
Обладнання: скляна циліндрична мензурка, посудина з водою, смужка кольорової липкої стрічки, якою фіксують потрібну глибину.
В мензурку налити води, виміряти лінійкою висоту стовпа рідини і за формулою
p = ρgh розрахувати тиск цього стовпа.
Завдання з курсу 8 класу
Обладнання: прямокутний брусок кам'яного вугілля.
Визначити лінійкою розміри бруска і обчислити об’єм вугілля (V = авс); за формулою
m =ρV визначити його масу, взявши значення густини з таблиці; за таблицею знайти теплоту згоряння палива q і порахувати за формулою Q = qm, яка кількість внутрішньої енергії виділить вугілля під час згоряння.
Обладнання: лабораторний реостат, опір якого відомий.
Виміряти лінійкою частину обмотки реостата, що складається, наприклад, з 10 витків. Поділивши отримане число на 10, будемо знати товщину дроту, тобто його діаметр d. Переріз дроту розрахуємо за формулою S = πd2/4. Виміряємо лінійкою діаметр витка дроту обмотки D; знаючи цю величину, знайдемо довжину витка: l1= πD. Порахувавши їх кількість N, визначимо довжину дроту l = l1N, звідси ρ = RS/l.
Завдання з курсу 9-10 класу
Обладнання: металева кулька
Виміряти лінійкою висоту столу; використати формулу h = gt2/2 для розрахунку висоти вільного падіння тіла і з неї визначити t - час: t = . Отриманий результат перевіряється за допомогою секундоміра.
Де і для чого можна застосувати запропонований вам експеримент?
Обладнання: лабораторний трибометр, брусок, кулька, коробочка з сухим піском.
Під лінійку підкласти брусок і зробити з неї похилу площину; у нижній частині похилої площини рівним шаром розсипати пісок. Утримуючи кульку на вершині похилої площини, виміряти її висоту h над столом і обчислити потенціальну енергію W = mgh. Відпустити кульку; вона скотиться і загальмується в піску. Її енергія перейде в роботу A з подолання сили тертя на гальмівному шляху s:
A = μmgs. За законом збереження енергії mgh = μmgs; звідки
μ = gh/s. Якщо виміряти s, то легко розрахувати μ.
Обладнання: брусок з навчального набору для визначення густини речовин (мідний, залізний або алюмінієвий);
Визначити лінійкою розміри бруска і розрахувати його об’єм і масу. За таблицею Менделєєва знайти молярну масу M речовини і обчислити масу однієї молекули m0 за формулою m0 = M/NА. Кількість молекул N можна дізнатися, поділивши масу даної речовини m на масу однієї молекули або за формулою N=mNA/M.
Завдання з курсу 11 класу
Обладнання: дифракційна решітка, лінійка, джерело світла.
Задача аналогічна до відповідної лабораторної роботи.
Задачі експериментального туру шкільної олімпіади
Обладнання: шприц із закритим кінчиком, склянка з водою, дріб.
Варіант розв’язання: Поміщаємо дріб у шприц і, зануривши його у воду, помічаємо глибину занурення. Виймаємо дріб. Замість нього наливаємо у шприц стільки води, щоб він затонув на ту саму глибину. Маса води у шприці буде дорівнювати масі дробу m.
Об’єм дробу теж можна визначити за допомогою шприца. Спочатку наливаємо у шприц воду. Потім вкидаємо у воду дріб, різниця рівнів води покаже об’єм дробу V. Густину дробу знаходимо за формулою ρ=m/V.
Варіант розв’язання: щоб визначити термометром температуру гарячої води, досить змішати однакові за об’ємом гарячу і холодну воду, виміряти температуру суміші. Кількість теплоти, що віддасть гаряча вода: Q=cm(t1-t). Холодна вода одержує кількість теплоти: Q=cm(t-t2), де t1 – температура гарячої води, t2- температура холодної води; t – температура суміші. З рівняння Q1= Q2 одержимо: t1 = 2t – t2. При температурі холодної води 0°С шукана температура вдвічі більша від температури суміші.
Обладнання: Джерело постійного струму; амперметр; вольтметр; з’єднувальні провідники; ключ.
Обладнання: брусок (коробка сірників), лінійка.
Обладнання: кулька, похила площина, лінійка.
Обладнання: нитка, кулька, секундомір, термометр, барометр.
План розв’язання:
Обладнання: амперметр на 2А (внутрішній опір 2 Ом), магазин опорів, реостат, джерело струму, з’єднувальні провідники.
Обладнання підібрати самостійно.
1