Даний урок є узагальнюючим по темі "Електронні таблиці", та був присвячений Чорнобильській катастрофі. Учні розв'язуючи завдання по темі також перевіряли себе, що вони знають про Чорнобиль і звичайно дізнавались щось нове. Практичне завдання було також пов'язане з катастрофою.
Тема: Практична робота: «Розв’язування компетентнісних задач».
Мета:
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
Вчитель. Щоб почати сьогоднішній урок насамперед нам потрібно повторити вивчений матеріал. Зараз ви попрацюєте самостійно. Перед вами твердження, де ви повинні поставити “+” чи “-” і самостійно перевірити та виставити собі оцінки. Кожне питання, якщо вірно, 1 бал. Ці зароблені бали будуть зараховані до практичної роботи і в кінці уроку буде результат. У вас дві хвилини для виконання.
Варіант 1.
Оберіть вірні та невірні твердження, поставивши відповідно знак “+” чи “-”:
MS Excel – текстовий процесор.
MS Excel дозволяє будувати діаграми та графіки.
Команди Файл/Открыть використовуються для збереження документа.
Введення формули в комірку починається зі знаку =.
Команди Формат/Ячейки використовуються для змінення зовнішнього вигляду комірок.
Очистити зміст комірки можна клавішею Shift.
- кнопка Автосума.
Варіант 2.
MS Excel – програма для створення електронних презентацій.
MS Excel – табличний процесор.
Екран MS Excel – сітка, розділена на стовпці та рядки.
Введення формули в комірку починається зі знаку *.
СРЗНАЧ – математична функція.
Очистити зміст комірки можна клавішею Delete.
Команда Файл/Печать дозволяє роздрукувати ваш документ на принтері.
Вчитель. Молодці всі впорались із завданням.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. А тепер давайте розв’яжемо кросворд разом. По-черзі учні дають відповіді на питання.
|
|
|
|
|
1 |
л |
о |
г |
і |
ч |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
д |
і |
а |
п |
а |
з |
о |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
а |
р |
г |
у |
м |
е |
н |
т |
|
|
|
|
4 |
м |
а |
т |
е |
м |
а |
т |
и |
ч |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
ф |
о |
р |
м |
а |
т |
у |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
т |
а |
б |
л |
и |
ц |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
с |
т |
а |
т |
и |
с |
т |
и |
ч |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
р |
е |
з |
у |
л |
ь |
т |
а |
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
е |
к |
с |
е |
л |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель. Як ви уже побачили ключовим словом нашого кросворду є слово Чорнобиль. Минають роки і десятиліття, а чорний день Чорнибильської трагедії все одно хвилюватиме людей, - і тих, кого він зачепив своїм недобрим крилом, і тих, хто народився далеко від скривдженої землі. Проблеми Чорнобиля - це біль України.
Учні підготуватли випереджувальне завдання, тож давайте послухаємо їх.
Учень 1:
Місто Чорнобиль було засноване за три сторіччя до відкриття Колумбом Америки. Задовго до того, як доба Ренесансу та Реформації змінила обличчя Європи, за п’ятсот років до того, як Петро Перший створив Російську імперію. Протягом восьми сотень років мешканці міста та його околиць працювали на землі – місто жило. Однак 26 квітня 1986 Чорнобильська АЕС - первісток атомної енергетики України - стала символом найбільшої в історії людства техногенної катастрофи. Тепер Чорнобиль порожній, покинутий, позбавлений людського тепла, оточений мовчазним рудим лісом.
Учень 2: У результаті аварії на ЧАЕС сталося радіоактивне зараження території в радіусі 30 кілометрів. Загальна площа радіаційного забруднення України склала 50 тисяч квадратних кілометрів у 12 областях, радіаційному забрудненню піддалися 19 російських регіонів з територією майже 60 тисяч квадратних кілометрів і з населенням 2,6 мільйона осіб, були забруднені 46500 квадратних кілометрів території Білорусі, де проживало близько 20 відсотків населення країни. Незабаром після катастрофи радіоактивні викиди були виявлені на території Швеції і Фінляндії, а згодом – у Польщі, Німеччині, Франції. Радіація проникла в атмосферу всієї північної півкулі.
Учень 3: Чорнобиль… Слово це стало символом горя і страждання, покинутих домівок. Минає 31 рік від того дня, коли Україну спіткала страшна трагедія – техногенно-екологічна катастрофа, спричинена вибухом реактора четвертого енергоблоку Чорнобильської атомної електростанції, яка нанесла непоправної шкоди довкіллю та здоров’ю людей. Якби не подвиг простих людей, які ризикуючи власним життям і здоров’ям, врятували нас від подальшого поширення радіації, то важко навіть спрогнозувати повні масштаби трагедії не лише для України, а й всього світу. Низький уклін всім хто боровся зі страшною бідою. Священна пам'ять про їхній подвиг не згасне у віках і збережеться в серцях народу. Отож давайте запалимо свічку пам’яті Чорнобильській АЕС.
Відео: Наталія Май «Чорнобильська біда».
Після такої сумної ноти ми приступаємо до нашої практичної роботи у якій ми спробуємо бути справжніми спеціалістами і дамо оцінку радіаційної обстановки на ЧАЕС за допомогою ТП Excel. Учні будуть працювати у групах. А перед тим як приступити до роботи потрібно повторити правила поведінки за комп’ютером. Відео.
Практична робота
Перша група
Задача №1. Визначення зони РЗ, в яку потрапив об’єкт.
На зараженій радіоактивними речовинами місцевості виділяють п’ять зон РЗ (Мал.1):
Зона М - радіаційної небезпеки;
Зона А - помірного зараження;
Зона Б - сильного зараження;
Зона В — небезпечного зараження;
Зона Г - наднебезпечного зараження.
Рівні радіації на межах зон перераховані на одну годину після початку викиду (аварії).
Мал. І Зони РЗ після аварії на АЕС
Вихідні данні:
R - відстань від об’єкта до АЕС, м;
- середня швидкість вітру, м/с;
- рівень радіації на об’єкті на початку його зараження, Р/год.
/год,
Із цього закону знаходять P1:
/год,
Визначається на Мал.1 зона РЗ, в яку потрапив об’єкт.
Друга група
Задача №2. Визначення доз радіації, які можуть отримати люди.
Формулу для розрахунку доз радіації отримують шляхом інтегрування закону спаду рівня радіації, графічне зображення якого приведено на Мал.2.
Де - час закінчення перебування в зоні РЗ, год;
- коефіцієнт ослаблення радіації будівлею чи спорудою, де знаходяться люди (Додаток 2).
Іноді дозу радіації розраховують за спрощеною формулою:
Де - тривалість опромінення ( = - - );
середнє значення рівня радіації за час перебування в зоні РЗ.
Де- рівень радіації у і-тому інтервалі часу;
m - кількість інтервалів часу, що беруться до розрахунку
Алгоритм розв’язання задачі.
Визначається доза радіації, яку можуть отримати люди на своєму робочому місці за одну зміну (=8 год).
Де год.
Визначається доза радіації, яку можуть отримати люди під час
перебування у захисній споруді, протягом 24 год.
Дегод.
Визначається доза радіації, яку можуть отримати люди під час евакуації із зони зараження (транспортом і пішими колонами).
Приміткам. Для умов виходу із зони найкоротшим шляхом беруть:
Де - найбільший рівень радіації на маршруті руху колони. Для умов задачі вважаємо .
Тривалість перебування в зоні РЗ становить:
Де L - довжина маршруту руху в зоні РЗ, км;
- швидкість руху, км/год
Третя група
Задача 3. Визначення допустимої тривалості роботи зміни у зоні РЗ при установленій дозі радіації.
Вихідні дані:
- рівень радіації на 1 год після аварії;
Ду - установлена доза радіації на одну зміну;
- коефіцієнт ослаблення будівлі, де працюють люди;
- час початку роботи робочої зміни.
Алгоритм розв’язання задачі:
Примітка. Можна скористатись графіком (Додаток 3), який побудований за наведеною формулою.
Четверта група
Задача 4. Визначення часу початку роботи об’єкту повними робочими змінами.
Вихідні дані:
a - параметр, що розраховується в попередній задачі;
- максимальна тривалість повної робочої зміни
(беремо = 8 год.)
Алгоритм розв’язання задачі:
1. Визначається час початку роботи повної зміни, користуючись графіком (Додаток 3)
VII. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Аналіз виконання практичних завдань.
Узагальнення вивченого матеріалу. За допомогою функцій табличного процесора ми можемо швидко, автоматично здійснювати різні математичні обрахунки для значної кількості даних. Значення, що використовуються для обчислення функцій, називаються аргументами. Значення, що повертаються функціями як відповідь, називаються результатами. Якщо функція з’являється на самому початку формули, їй повинен передувати знак рівності, а в дужках записуються аргументи.
Оцінювання учнів
Виставлення оцінок за роботу на уроці з обґрунтуванням, враховуючи якість та правильність виконання.
VІІІ. Домашнє завдання.