Розробка уроку з біології в 9 класі на тему "Розв'язування типових задач з генетики" Мета: навчитися розв'язувати типові задачі з генетики, визначати характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки, а також прогнозувати можливість появи нащадків з паталогічними ознаками.
1
Тема: Розв’язування типових задач з генетики
Мета: навчитися розв’язувати типові задачі з генетики, визначати характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки, а також прогнозувати можливість появи нащадків з паталогічними ознаками; виховувати спостережливість, охайність, культуру спілкування, дисциплінованість, любов до природи, доброзичливе ставлення до товаришів; продовжувати формувати логічне мислення, вдосконалювати вміння узагальнювати вже засвоєнні знання, продовжувати формувати навички роботи в групі.
Тип навчального заняття: комбінований.
Методи та методичні прийоми: індивідуальне та фронтальне опитування, розповідь з елементами бесіди, самостійна робота з підручником і зошитом, демонстрування таблиць.
Обладнання: підручники, зошити, інструктивні картки, таблиці: “Моногібридне схрещування”, “Дигібридне схрещування”.
Основні поняття і терміни: генотип, моногібридне і дигібридне схрещування, рецесивна і домінантна ознаки, гомозиготні і гетерозиготні особини.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку, виявлення відсутніх.
ІІ. Перевірка знань учнів.
Питання до учнів:
Що таке моногібридне схрещування?
Що таке дигібридне схрещування?
Що таке домінантна та рецесивна ознака?
Сформулюйте перший та другий закони Менделя.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Алгоритм розв’язання деяких задач
1) один з генів успадковується від особини з рецесивною ознакою;
2) рецесивна ознака виявляється у гомозиготної особини;
3) третя фенотипна група виявляється за неповного домінування генів.
Моногібридне схрещування
Аналізуюче схрещування
Проміжне успадкування
Дигібридне схрещування
ІV. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.
Доповнити речення:
Перший закон Менделя називають…
Другий закон Менделя називають…
При схрещуванні двох гетерозиготних особин, які відрізняються за альтернативним виявом однієї ознаки, розщеплення за генотипом буде…
При схрещуванні двох гетерозиготних особин, які відрізняються за альтернативним виявом однієї ознаки, розщеплення за фенотипом буде…
V. Закріплення нового матеріалу.
Фронтальна бесіда
VI. Підбиття підсумків уроку.
Сьогодні на уроці ми навчитися розв’язувати типові задачі з генетики, визначили характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки.
Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Повторити §31-32 підручника, переглянути розв’язані задачі, підготуватися до проведення практичного заняття.