Розв'язування типових задач з генетики

Про матеріал

Розробка уроку з біології в 9 класі на тему "Розв'язування типових задач з генетики" Мета: навчитися розв'язувати типові задачі з генетики, визначати характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки, а також прогнозувати можливість появи нащадків з паталогічними ознаками.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Розв’язування типових задач з генетики

Мета: навчитися розв’язувати типові задачі з генетики, визначати характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки, а також прогнозувати можливість появи нащадків з паталогічними ознаками; виховувати спостережливість, охайність, культуру спілкування, дисциплінованість, любов до природи, доброзичливе ставлення до товаришів; продовжувати формувати логічне мислення, вдосконалювати вміння узагальнювати вже засвоєнні знання, продовжувати формувати навички роботи в групі.

Тип навчального заняття: комбінований.

Методи та методичні прийоми: індивідуальне та фронтальне опитування, розповідь з елементами бесіди, самостійна робота з підручником і зошитом, демонстрування таблиць.

Обладнання: підручники, зошити, інструктивні картки,  таблиці: “Моногібридне схрещування”, “Дигібридне схрещування”.

Основні поняття і терміни: генотип, моногібридне і дигібридне схрещування, рецесивна і домінантна ознаки, гомозиготні і гетерозиготні особини.


Хід уроку

І. Організаційна частина.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку, виявлення відсутніх.

ІІ. Перевірка знань учнів.

Питання до учнів:

Що таке моногібридне схрещування?

Що таке дигібридне схрещування?

Що таке домінантна та рецесивна ознака?

Сформулюйте перший та другий закони Менделя.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

Алгоритм розв’язання деяких задач

  1.               Визначте домінантну й рецесивну ознаки за умовою задачі чи малюнком (якщо він додається).
  2.               Введіть буквенні позначення домінантної і рецесивної ознак.
  3.               Запишіть генотипи особин з рецесивною ознакою або особин з відомим за умовою задачі генотипом та їхні гамети.
  4.               Запишіть передбачувані генотипи для особин, у яких гамети відомі, враховуючи при цьому таке:

1) один з генів успадковується від особини з рецесивною ознакою;

2) рецесивна ознака виявляється у гомозиготної особини;

3) третя фенотипна група виявляється за неповного домінування генів.

  1.               Складіть схему схрещування. Запишіть генотипи гібридів та їхні гамети в решітку Пеннета по горизонталі й вертикалі.
  2.               Запишіть генотипи потомства в клітинках перетину.
  3.               Визначте співвідношення фенотипів у поколіннях.

Моногібридне схрещування

  1.               Мати кароока (гетерозиготна), батько блакитноокий. Яке буде потомство від цього шлюбу?
  2.               Відомо, що ген червоного забарвлення помідорів домінує над геном жовтого забарвлення. Визначте колір плодів у рослини, отриманої в результаті схрещування гомозиготних червоноплідних рослин із жовтоплідними. Визначте забарвлення плодів рослин у другому поколінні.
  3.               У вівса імунність до іржі домінує над уражуваністю цією хворобою. Який відсоток імунних рослин слід очікувати від схрещування гетерозиготних форм?

Аналізуюче схрещування

  1.               У живий куток принесли двох чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Проте в наступному поколінні серед їх потомства з’явилися коричневі. Встановіть генотипи цих свинок, якщо відомо, що чорне забарвлення домінує над коричневим.
  2.               Фенілкетонурія (порушення обміну фенілаланіну, що спричиняє ураження мозку та прогресуючу ідіотію) успадковується як рецесивна ознака. У здорових батьків народилася дитина з фенілкетонурією. Визначте ймовірні генотипи батьків і дитини. Чи можливе народження здорової щодо фенілкетонурії дитини в цьому шлюбі?

Проміжне успадкування

  1.               Схрестивши жовту морську свинку з білою, одержали потомство кремових свинок. Унаслідок подальшого схрещування кремових свинок між собою отримали розщеплення 1:2:1 відповідно жовтих, кремових, білих. Яке потомство буде отримане в результаті схрещування кремових і жовтих свинок? А кремових і білих?

Дигібридне схрещування

  1.               Чорне забарвлення у собак домінує над коричневим, а коротка шерсть над довгою. Яка кількість чорних цуценят з довгою шерстю буде одержана при схрещуванні гетерозиготних за обома генами тварин?
  2.               У малини червоний колір плодів і колюче стебло домінують над жовтим кольором плодів і гладеньким стеблом. Яке потомство буде отримане внаслідок схрещування дигетерозиготної рослини з рослиною, що має жовті плоди та гладеньке стебло.

ІV. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.

Доповнити речення:

Перший закон Менделя називають…

Другий закон Менделя називають…

При схрещуванні двох гетерозиготних особин, які відрізняються за альтернативним виявом однієї ознаки, розщеплення за генотипом буде…

При схрещуванні двох гетерозиготних особин, які відрізняються за альтернативним виявом однієї ознаки, розщеплення за фенотипом буде…

V. Закріплення нового матеріалу.

Фронтальна бесіда

  1.   Що таке генотип?
  2.   Що таке фенотип?
  3.   Що таке аналізуючи схрещування?
  4.   Що таке повне та неповне домінування?

VI. Підбиття підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми навчитися розв’язувати типові задачі з генетики, визначили характер успадкування (при моно- та дигібридному схрещуваннях), генотип та фенотип нащадків за генотипом батьківських форм і навпаки.

Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Повторити §31-32 підручника, переглянути розв’язані задачі, підготуватися до проведення практичного заняття.

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
16 липня 2018
Переглядів
5535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку