Розв'язування задач за допомогою рівнянь

Про матеріал

Тема: Розв'язування задач за допомогою рівнянь

Дидактична мета: формувати вміння аналізувати всі елементи задачі для складання рівняння; узагальнити навички і вміння розв'язувати задачі складанням рівнянь, інформаційну компетентність;

Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, розвивати потребу формувати мотиви для вивчення математики;

Виховна мета: виховувати інтерес до знань, любов до рідного краю, спостережливість;

Тип уроку: засвоєння, вдосконалення навичок та вмінь.

Перегляд файлу

Тема: Розв'язування задач за допомогою рівнянь

(Слайд 2)Дидактична мета: формувати вміння аналізувати всі елементи задачі для складання рівняння; узагальнити навички і вміння розв’язувати задачі складанням рівнянь, інформаційну компетентність;

Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, розвивати потребу формувати мотиви для вивчення математики;

Виховна мета: виховувати інтерес до знань, любов до рідного краю, спостережливість;

Тип уроку: засвоєння, вдосконалення навичок та вмінь;

Обладнання: мультимедійний проектор, книга «Охтирка» - Х. Біляєв В.Т., 2007.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Дати відповіді на питання, що виникли в учнів під час розв’язування домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Математичний диктант (один учень виконує завдання біля дошки, а всі ніші – в зошитах)

1. Число х більше від числа 7 на 3. Складіть відповідні рівняння                                                    (х – 7 = 3; х – 3 = 7)

2. Скласти рівняння, якщо число х більше від 5 в 4 рази                                                                                                                   (х : 5 = 4; х : 4 = 5)

3. Сума двох чисел 15. Одне з них – х. Запишіть друге число                                                                                  (15 – х)

4. У 5 класі х учнів, у 6 класі – на 3 учні більше, ніж у 5 класі, а в 7 класі – на 2 учні менше, ніж у 6 класі. Скільки учнів у 7 класі?                                                                   (х + 3 – 2 = х + 1)

5. На одній полиці лежить х книжок, на другій – у 2 рази більше. Скільки книжок на двох полицях разом?                                                                                                                 (х + 2х = 3х)

6. В одному кошику х яблук, у другому в 3 рази більше, ніж в першому, а в третьому -  в 2 рази більше, ніж в другому. Скільки яблук в третьому кошику? Скільки яблук в третьому кошику? Скільки яблук в трьох кошиках разом?                                                      (3х2 = 6х; х + 3х + 6х = 10х)

Виконується взаємоперевірка в парах та перевірка завдань за записами на дошці

ІІІ. Оголошення мети й теми. Мотивація навчальної діяльності

На попередніх уроках ми говорили з вами про важливість навчитися розв’язувати рівняння. Розв'язати задачу – це розв’язати якусь життєву ситуацію.

Сьогодні на уроці розв'язування задач ми пов’яжемо з першими згадками про рідне місто та деякими цікавими історичними даними. Той, хто не знає минулого - не має майбутнього. Виявляється, що навіть історичні факти ми можемо пов’язати з рівняннями.

Біля дошки працюватимуть 2 учні, які складають рівняння за умовою.

Відповіді до цих рівнянь познайомлять нас з першими згадками про місто. (Учні, що більш схильні до гуманітарних наук, заздалегідь опрацьовують матеріал про Охтирку і дають інформацію після розв'язання рівнянь).

ІV. Удосконалення умінь і навичок

1. Скласти і розв’язати рівняння (Слайд 3):

1) Якщо від 25 відняти деяке число, а результат зменшити в 11 разів, отримаємо 2                                                                              ((25 – х) : 11 = 2; х = 3)

2) Я задумала число, збільшила його вдвічі, результат зменшила на 1282 і отримала 2000                                                                  (2х – 1282 = 2000; х = 1611)

Відповіді (Слайд 4)

Виступ учнів-істориків (Слайд 5)

Три курганні могильники, знайдені на території сучасної Охтирки, свідчать про те, що люди тут жили ще з кам’яної доби – неоліту, коли тільки формувався племінний устрій. За часів Київської Русі наші землі біли найближчими до половецьких степів. Набіги половців спричинили занепад східних українських територій, а татаро-монголи його довершили у ХІІІ ст.. Наш край називали Диким Полем.

Уперше про військове укріплення на горі Охтир згадується у документі, датованому 29 вересня 1641 р. Його написав воєвода міста Вольне (нині у Велико-Писарівському районі) Афанасій Тологанов. Інший документ свідчить про те, що охтирські укріплення збудовано під наглядом миргородського урядника Кульчевського.

2. Розв'язати рівняння (Слайд 6)

І в. (х – 254) + 837 =2236;    х = 1653

ІІ в. (273 + х) – 334 = 1594;   х = 1655

ІІІ в. х : 9 + 638 = 826;   х = 1692

Виступ учнів-істориків (Слайд 7)

1653-1654 р. з Правобережжя України в нашу місцевість прибули переселенці, які розташувалися і спорудили укріплення на березі маленької річки Охтирка (у перекладі з тюркської «ати-ірк» - «лінива річка»)

Гору Охтир облюбували ченці, які у 1654 р. прийшли з Лебединського монастиря і заснували Охтирський Троїцький монастир.

Між 1655 і 1658 роками було створено Охтирський полк і Охтирка стає третім полковим містом на Слобожанщині. До складу полку входили Богодухівська, Боромлянська, Кириківська, Охтирські сотні. У 1692 р. до полку належали 12 міст, 27 сіл, кілька хуторів.

3. Інтерактивна вправа «Акваріум»

Учитель об’єднує учнів в групи по 5-6 учнів і пропонує їм ознайомитися і завданнями. Одна із груп сідає в центр класу, читає вголос завдання, потім обговорює його і за 3-5 хв. має дійти спільного розв'язання та зробити записи на дошці. Учні, що знаходяться в зовнішньому полі, слухають, не втручаючись у хід обговорення.

Але після дискусій клас має підтримати чи відкинути ідею, запропоновану центральною групою. Після розв'язування задачі 1 місце в акваріумі займає інша група і обговорює наступну задачу.

Задача 1 (Слайд 8). Площа міста Охтирки приблизно в 43 рази менша і на 1260 км менша площі Охтирського району.  Яка площа міста Охтирки?

Розв'язання (Слайд 9)

Площа Охтирки  х  км, охтирського району 43х  км, що на 1260 км більше. Маємо рівняння:

43х – х = 1260

42х = 1260

х = 1260 : 42

х = 30

Площа міста Охтирки – 30 км

Відповідь: 30 км.

Задача 2 (Слайд 10). Висота Охтирського Покровського собору на 1 м більша, ніж загальна довжина його фасаду (з алтарною частиною та бабинцем), а разом – 91 м. Якою є висота храму та його довжина по фасаду?

Розв'язання (Слайд 11)

Позначимо загальну довжину по фасаду через х м, тоді висота храму буде                    (х + 1) м, разом 91 м. Маємо рівняння:

х + (х + 1) = 91

2х + 1 = 91

2х = 90

х =45

Загальна довжина храму 45 м, а висота 45 + 1 = 46 (м)

Відповідь: 46 м; 45 м.

Покровський кафедральний собор – пам’ятник архітектури ХVІІІ ст., споруджений у стилі бароко. Архітектори С.І. Дудинський і Д.В. Ухтомський, співавтор проекту Ф. Растреллі. Ікони для собору малювали відомий художник І. Саблуков та його учень І. Арвушев.

Задача 3 (Слайд 12). Площа Гетьманського національного природного парку складає 233601000 м. Площа земель, що належать парку на правах постійного користування на 137000 м менша, ніж площа земель, що включаються до парку, але знаходяться в землекористувачів.

Розв'язання (Слайд 13)

х м - площа земель, що належать парку на правах постійного користування, (х + 137000) м - площа земель, що включаються до парку.

Загальна площа – 233 601 000 м. Маємо рівняння:

х + (х + 13700) = 233 601 000

2х = 233 464 000

х = 11 732 000

116 732 000 м - площа земель в постійному користуванні

116 732 000 + 137 000 = 116 869 000 (м) – площа земель, що включаються до парку.

Гетьманський національний природний парк – національний природний парк в Україні, на території Великописарівського, Охтирського, Тростянецького районів. Парк створений з метою збереження, відтворення і раціонального використання унікальних природних комплексів Лівобережного лісостепу, які мають важливе природоохоронне, наукове, історико-культурне, естетичне і оздоровче значення. Парк знаходиться в підпорядкуванні Міністерства охорони оточуючого природного середовища України.

V. Підведення підсумків

Заповнення листа самооцінювання. Учитель пропонує оцінити роботу по кожному з критеріїв від 0 до 2 балів

Лист самооцінювання

1. Перевірка домашнього завдання

2. Математичний диктант

3. Розв'язування рівнянь

4. Робота в групі на розв'язування задач

5. Робота із історичним матеріалом

6. Допомога іншим учням

7. Узагальнення матеріалу

                      Моя оцінка                                        Оцінка вчителя

 

VІ. Домашнє завдання (Слайд 14)

Повторити теоретичний матеріал з теми «Рівняння»

Скласти рівняння та задачу на складання рівняння на основі історичних матеріалів про місто Охтирку та розв’язати їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Лист самооцінювання

1. Перевірка домашнього завдання

2. Математичний диктант

3. Розв'язування рівнянь

4. Робота в групі на розв'язування задач

5. Робота із історичним матеріалом

6. Допомога іншим учням

7. Узагальнення матеріалу

                      Моя оцінка                                        Оцінка вчителя

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Розв'язування задач за допомогою рівнянь

Номер слайду 2

Дидактична мета: формувати вміння аналізувати всі елементи задачі для складання рівняння; узагальнити навички і вміння розв’язувати задачі складанням рівнянь;Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, розвивати потребу формувати мотиви для вивчення математики;Виховна мета: виховувати інтерес до знань, спостережливість;Мета уроку

Номер слайду 3

1) Якщо від 25 відняти деяке число, а результат зменшити в 11 разів, отримаємо 2 2) Я задумала число, збільшила його вдвічі, результат зменшила на 1282 і отримала 2000

Номер слайду 4

1) (25 – х) : 11 = 2; х = 32) 2х – 1282 = 2000; х = 1611 Відповіді

Номер слайду 5

Номер слайду 6

І в. (х – 254) + 837 =2236; ІІ в. (273 + х) – 334 = 1594; ІІІ в. х : 9 + 638 = 826; 2. Розв'язати рівняння

Номер слайду 7

І в. х = 1653ІІ в. х = 1655ІІІ в. х = 1692 Відповіді

Номер слайду 8

Площа міста Охтирки приблизно в 43 рази менша і на 1260 км менша площі Охтирського району. Яка площа міста Охтирки?Задача 1

Номер слайду 9

Площа Охтирки х км , охтирського району 43х км , що на 1260 км більше. Маємо рівняння: 43х – х = 1260 42х = 1260 х = 1260 : 42 х = 30 Площа міста Охтирки – 30 км Відповідь: 30 км . Розв’язання

Номер слайду 10

Висота Охтирського Покровського собору на 1 м більша, ніж загальна довжина його фасаду (з алтарною частиною та бабинцем), а разом – 91 м. Якою є висота храму та його довжина по фасаду?Задача 2

Номер слайду 11

Позначимо загальну довжину по фасаду через х м, тоді висота храму буде (х + 1) м, разом 91 м. Маємо рівняння: х + (х + 1) = 91 2х + 1 = 91 2х = 90 х =45 Загальна довжина храму 45 м, а висота 45 + 1 = 46 (м)Відповідь: 46 м; 45 м. Розв’язання

Номер слайду 12

Площа Гетьманського національного природного парку складає 233601000 м . Площа земель, що належать парку на правах постійного користування на 137000 м менша, ніж площа земель, що включаються до парку, але знаходяться в землекористувачів. Задача 3

Номер слайду 13

х м - площа земель, що належать парку на правах постійного користування, (х + 137000) м - площа земель, що включаються до парку. Загальна площа – 233 601 000 м . Маємо рівняння: х + (х + 13700) = 233 601 000 2х = 233 464 000 х = 11 732 000 116 732 000 м - площа земель в постійному користуванні 116 732 000 + 137 000 = 116 869 000 (м ) – площа земель, що включаються до парку. Розв’язання

Номер слайду 14

Повторити теоретичний матеріал з теми «Рівняння»Скласти рівняння та задачу на складання рівняння на основі історичних матеріалів про місто Охтирку та розв’язати їх. Домашнє завдання

zip
Додано
25 вересня 2019
Переглядів
1077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку