Тема: Розв'язування задач за допомогою рівнянь
Дидактична мета: формувати вміння аналізувати всі елементи задачі для складання рівняння; узагальнити навички і вміння розв'язувати задачі складанням рівнянь, інформаційну компетентність;
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, розвивати потребу формувати мотиви для вивчення математики;
Виховна мета: виховувати інтерес до знань, любов до рідного краю, спостережливість;
Тип уроку: засвоєння, вдосконалення навичок та вмінь.
Тема: Розв'язування задач за допомогою рівнянь
(Слайд 2)Дидактична мета: формувати вміння аналізувати всі елементи задачі для складання рівняння; узагальнити навички і вміння розв’язувати задачі складанням рівнянь, інформаційну компетентність;
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати ситуацію, розвивати потребу формувати мотиви для вивчення математики;
Виховна мета: виховувати інтерес до знань, любов до рідного краю, спостережливість;
Тип уроку: засвоєння, вдосконалення навичок та вмінь;
Обладнання: мультимедійний проектор, книга «Охтирка» - Х. Біляєв В.Т., 2007.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Дати відповіді на питання, що виникли в учнів під час розв’язування домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Математичний диктант (один учень виконує завдання біля дошки, а всі ніші – в зошитах)
1. Число х більше від числа 7 на 3. Складіть відповідні рівняння (х – 7 = 3; х – 3 = 7)
2. Скласти рівняння, якщо число х більше від 5 в 4 рази (х : 5 = 4; х : 4 = 5)
3. Сума двох чисел 15. Одне з них – х. Запишіть друге число (15 – х)
4. У 5 класі х учнів, у 6 класі – на 3 учні більше, ніж у 5 класі, а в 7 класі – на 2 учні менше, ніж у 6 класі. Скільки учнів у 7 класі? (х + 3 – 2 = х + 1)
5. На одній полиці лежить х книжок, на другій – у 2 рази більше. Скільки книжок на двох полицях разом? (х + 2х = 3х)
6. В одному кошику х яблук, у другому в 3 рази більше, ніж в першому, а в третьому - в 2 рази більше, ніж в другому. Скільки яблук в третьому кошику? Скільки яблук в третьому кошику? Скільки яблук в трьох кошиках разом? (3х2 = 6х; х + 3х + 6х = 10х)
Виконується взаємоперевірка в парах та перевірка завдань за записами на дошці
ІІІ. Оголошення мети й теми. Мотивація навчальної діяльності
На попередніх уроках ми говорили з вами про важливість навчитися розв’язувати рівняння. Розв'язати задачу – це розв’язати якусь життєву ситуацію.
Сьогодні на уроці розв'язування задач ми пов’яжемо з першими згадками про рідне місто та деякими цікавими історичними даними. Той, хто не знає минулого - не має майбутнього. Виявляється, що навіть історичні факти ми можемо пов’язати з рівняннями.
Біля дошки працюватимуть 2 учні, які складають рівняння за умовою.
Відповіді до цих рівнянь познайомлять нас з першими згадками про місто. (Учні, що більш схильні до гуманітарних наук, заздалегідь опрацьовують матеріал про Охтирку і дають інформацію після розв'язання рівнянь).
ІV. Удосконалення умінь і навичок
1. Скласти і розв’язати рівняння (Слайд 3):
1) Якщо від 25 відняти деяке число, а результат зменшити в 11 разів, отримаємо 2 ((25 – х) : 11 = 2; х = 3)
2) Я задумала число, збільшила його вдвічі, результат зменшила на 1282 і отримала 2000 (2х – 1282 = 2000; х = 1611)
Відповіді (Слайд 4)
Виступ учнів-істориків (Слайд 5)
Три курганні могильники, знайдені на території сучасної Охтирки, свідчать про те, що люди тут жили ще з кам’яної доби – неоліту, коли тільки формувався племінний устрій. За часів Київської Русі наші землі біли найближчими до половецьких степів. Набіги половців спричинили занепад східних українських територій, а татаро-монголи його довершили у ХІІІ ст.. Наш край називали Диким Полем.
Уперше про військове укріплення на горі Охтир згадується у документі, датованому 29 вересня 1641 р. Його написав воєвода міста Вольне (нині у Велико-Писарівському районі) Афанасій Тологанов. Інший документ свідчить про те, що охтирські укріплення збудовано під наглядом миргородського урядника Кульчевського.
2. Розв'язати рівняння (Слайд 6)
І в. (х – 254) + 837 =2236; х = 1653
ІІ в. (273 + х) – 334 = 1594; х = 1655
ІІІ в. х : 9 + 638 = 826; х = 1692
Виступ учнів-істориків (Слайд 7)
1653-1654 р. з Правобережжя України в нашу місцевість прибули переселенці, які розташувалися і спорудили укріплення на березі маленької річки Охтирка (у перекладі з тюркської «ати-ірк» - «лінива річка»)
Гору Охтир облюбували ченці, які у 1654 р. прийшли з Лебединського монастиря і заснували Охтирський Троїцький монастир.
Між 1655 і 1658 роками було створено Охтирський полк і Охтирка стає третім полковим містом на Слобожанщині. До складу полку входили Богодухівська, Боромлянська, Кириківська, Охтирські сотні. У 1692 р. до полку належали 12 міст, 27 сіл, кілька хуторів.
3. Інтерактивна вправа «Акваріум»
Учитель об’єднує учнів в групи по 5-6 учнів і пропонує їм ознайомитися і завданнями. Одна із груп сідає в центр класу, читає вголос завдання, потім обговорює його і за 3-5 хв. має дійти спільного розв'язання та зробити записи на дошці. Учні, що знаходяться в зовнішньому полі, слухають, не втручаючись у хід обговорення.
Але після дискусій клас має підтримати чи відкинути ідею, запропоновану центральною групою. Після розв'язування задачі 1 місце в акваріумі займає інша група і обговорює наступну задачу.
Задача 1 (Слайд 8). Площа міста Охтирки приблизно в 43 рази менша і на 1260 км менша площі Охтирського району. Яка площа міста Охтирки?
Розв'язання (Слайд 9)
Площа Охтирки х км, охтирського району 43х км, що на 1260 км більше. Маємо рівняння:
43х – х = 1260
42х = 1260
х = 1260 : 42
х = 30
Площа міста Охтирки – 30 км
Відповідь: 30 км.
Задача 2 (Слайд 10). Висота Охтирського Покровського собору на 1 м більша, ніж загальна довжина його фасаду (з алтарною частиною та бабинцем), а разом – 91 м. Якою є висота храму та його довжина по фасаду?
Розв'язання (Слайд 11)
Позначимо загальну довжину по фасаду через х м, тоді висота храму буде (х + 1) м, разом 91 м. Маємо рівняння:
х + (х + 1) = 91
2х + 1 = 91
2х = 90
х =45
Загальна довжина храму 45 м, а висота 45 + 1 = 46 (м)
Відповідь: 46 м; 45 м.
Покровський кафедральний собор – пам’ятник архітектури ХVІІІ ст., споруджений у стилі бароко. Архітектори С.І. Дудинський і Д.В. Ухтомський, співавтор проекту Ф. Растреллі. Ікони для собору малювали відомий художник І. Саблуков та його учень І. Арвушев.
Задача 3 (Слайд 12). Площа Гетьманського національного природного парку складає 233601000 м. Площа земель, що належать парку на правах постійного користування на 137000 м менша, ніж площа земель, що включаються до парку, але знаходяться в землекористувачів.
Розв'язання (Слайд 13)
х м - площа земель, що належать парку на правах постійного користування, (х + 137000) м - площа земель, що включаються до парку.
Загальна площа – 233 601 000 м. Маємо рівняння:
х + (х + 13700) = 233 601 000
2х = 233 464 000
х = 11 732 000
116 732 000 м - площа земель в постійному користуванні
116 732 000 + 137 000 = 116 869 000 (м) – площа земель, що включаються до парку.
Гетьманський національний природний парк – національний природний парк в Україні, на території Великописарівського, Охтирського, Тростянецького районів. Парк створений з метою збереження, відтворення і раціонального використання унікальних природних комплексів Лівобережного лісостепу, які мають важливе природоохоронне, наукове, історико-культурне, естетичне і оздоровче значення. Парк знаходиться в підпорядкуванні Міністерства охорони оточуючого природного середовища України.
V. Підведення підсумків
Заповнення листа самооцінювання. Учитель пропонує оцінити роботу по кожному з критеріїв від 0 до 2 балів
Лист самооцінювання
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант
3. Розв'язування рівнянь
4. Робота в групі на розв'язування задач
5. Робота із історичним матеріалом
6. Допомога іншим учням
7. Узагальнення матеріалу
Моя оцінка Оцінка вчителя
VІ. Домашнє завдання (Слайд 14)
Повторити теоретичний матеріал з теми «Рівняння»
Скласти рівняння та задачу на складання рівняння на основі історичних матеріалів про місто Охтирку та розв’язати їх.
Додаток 1
Лист самооцінювання
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант
3. Розв'язування рівнянь
4. Робота в групі на розв'язування задач
5. Робота із історичним матеріалом
6. Допомога іншим учням
7. Узагальнення матеріалу
Моя оцінка Оцінка вчителя