Розв’зування задач за допомогою рівнянь
Автор статті пропонує розробку уроку для учнів 6-х класів, на якому використовує різноманітні форми роботи. Акцент поставлено на методику складання рівнянь за умовою задачі.
Ірина КИРДЕЙ, учитель математики Білоцерківської СПМШ І-ІІІ ст. № 16, Київська обл.
Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику.
Цицерон
Тема: Розв’зування задач за допомогою рівнянь
Мета: навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів щодо розв’язування рівнянь;
розвивальна:розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам'ять; формувати пізнавальну компетентність прищеплювати любов до математики, вчити розв’язувати задачі тестового характеру; виховна: виховувати працьовитість, активність, самостійність, впевненість у собі.
тип уроку: формування знань, умінь і навичок форма проведення: довільна (дистанційна або очна)
Перебіг уроку:
Пригадаймо, що… |
||
Знайти частину від числа – помножити число на відповідний дріб. |
Знайти ціле, знаючи його частину – поділити частину на відповідний дріб. |
|
Властивості рівнянь Доданки можна переносити з однієї частини рівняння іншу, змінивши при цьому їх знаки на протилежні. |
Властивості рівнянь Обидві частини рівняння можна одночасно множити або ділити на одне і теж число (не 0). |
|
Розкриття дужок (стрілочки) a(b + c) = ab + ac;
a(b - c) = ab - ac; |
Розкриття дужок m + (k - r) = m + k - r ;
m - (k - r) = m - k + r ; |
|
Задачі І типу
РАЗОМ
+ додавання |
Задачі ІІ типу - більше/менше - коротше/довше - важче/легше - віднімання |
|
Середнє арифметичне – це сума чисел, поділена на їх кількість. |
На 5 більше: х+5; У 5 разів більше: 5х. |
|
І. Організаційна частина. (Привітання, організація учнів на роботу в класі). |
|
|
ІІ. Перевірка домашнього завдання, заданого напередодні Завдання 1. Знайди середнє арифметичне чисел: 24,8; 156; 78,3; 62,5.
Розв’язання. 24,815678,362,5 321,6 80,4.
4 4
Завдання 2. Розв’яжи рівняння:
а) 3х+18х-14х-22,43 = 40,85; х(3+18-14)=40,85 + 22,43; 7х = 63,28; х=9,04. |
б) 3,67(5у-13)=29,36 | ·100 367(5у-13)=2936; 5у-13 = 2936:367; 5у-13 = 8; 5у=21; у= 21:5; у=4,2. |
Задача 3. На вівторок з математики було задано кількості задач, заданих на понеділок. Скільки задач було задано на понеділок і скільки на вівторок, якщо за два дні потрібно було розв’язати 46 задач?
Розв’язання.
На понеділок – х задач;
На вівторок – х задач. Рівняння: х+ х = 46; х(1 + ) = 46; х = 46 |:23
х
=2; 14 х=28.
Методичний коментар. Учитель акцентує увагу на значному спрощенні розв’язування рівняння завдяки використанню властивостей рівнянь.
Отже, на понеділок було задано 28 задач, а на вівторок 46-28 = 18 задач.
Відповідь. 28 задач і 18 задач.
Задача 4. Арсеній, Борис, Валентина і Ганна збирали лікарські рослини і в кінці дня виявилось, що в середньому вони зібрали по 1,8 кг. Скільки кг лікарських рослин зібрав кожен із них, якщо відомо, що Ганна зібрала на 200 г більше, ніж Валентина; Валентина – на 200 г більше, ніж Борис; Борис – на 200 г більше, ніж Арсеній?
Розв’язання. 200 г = 0,2 кг.
Арсеній – х кг
Борис – х+0,2 кг
Валентина – х+0,2+0,2 = х+0,4 кг;
Ганна – х+0,2 +0,2 +0,2 = х+0,6 кг.
Рівняння: (х+х+0,2 +х+0,4+х+0,6):4 = 1,8;
4х+1,2 = 7,2; 4х = 7,2-1,2; 4х=6; х=6:4; х=1,5.
Отже, Арсеній зібрав 1,5 кг лікарських рослин, Борис – 1,5+0,2 = 1,7 кг, Валентина 1,7+0,2=1,9 кг, Ганна 1,9+0,2=2,1 кг.
Відповідь. 1,5 кг; 1,7 кг; 1,9 кг; 2,1 кг.
Перевірка. 1,5 1,7 1,9 2,1 7,2 1,8.
4 4
Задача 5. У неділю Андрій полив 36 дерев. Це 12% наявних дерев у парку. Скільки дерев росте в парку?
Розв’язання. 36 дерев – це 12%=0,12
Всі дерева – це 100%. Отже, потрібно знайти число, знаючи його частину:
36 : 0,12 = 3600: 12 = 300 (дерев) – в парку всього. Відповідь. 300 дерев.
Задача 6 (додаткова). Знайди таке значення для букви а, при якому коренем рівняння буде число -2:
(6а+1)х = -5а+4х – 8.
Розв’язання. Корінь рівняння – це значення букви х, отже, х=-2. Підставимо х=-2 в рівняння:
(6а+1)· (-2) = -5а + 4 ·(-2) – 8;
-12а-2 = -5а-8-8;
-12а+5а = -16+2;
-7а=-14; а=-14 : (-7); а=2.
Відповідь. Коли а=2, то х=-2.
ІІІ. Розв*язування задач № 1382 – 1385 (підручник «Математика, 6 клас», авт. Істер О.С.).
Зразки для запису розв’язування задачі в зошиті.
Розв’язання. 90% = 0,9.
І хлопчик – х наклейок;
ІІ хлопчик – 0,9х наклейок.
Рівняння: х+0,9х = 380; 1,9х=380; х=380:1,9; х= 200.
Отже, у І хлопчика 200 наклейок, тоді у другого 380-200=180 наклейок.
Відповідь. 200 і 180 наклейок.
Розв’язання.
І самоскид – х тонн
ІІ самоскид – 3 х тонн
13 3
x1 3x ;
20 4
113 53 3x x; 128 17 12; x 65; Рівняння: 20 4 20 5 5
1 2x; x1,2.
Отже, на І самоскиді 1,2 тонни вантажу, а на другому - 3·1,2 = 3,6 тонни.
Відповідь. 1,2 т і 3,6 т.
Задача. За 8 однакових ручок і 5 однакових блокнотів заплатили 305 грн. Скільки коштує одна ручка і один блокнот, якщо відомо, що блокнот дорожчих за ручку на 9 грн.?
Розв’язання.
Ручка – х грн.;
Блокнот – х+9 грн.
Рівняння: 8х + 5(х+9)=305;
8х+5х+45=305; 13х=305-45; 13х=260; х=20.
Отже, одна ручка коштує 20 грн., тоді один блокнот коштує 20+9 = 29 грн.
Відповідь. Ручка коштує 20 грн., а блокнот – 29 грн.
IІІ. Домашнє завдання.
Повторити §49, розв’язати вправи і задачі.
Використані джерела:
1. Математика: Підручник 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ О.С. Істер. – К.: Генеза, 2014.
2. Математика за новою програмою. 6 клас.: за ред. Ірина Кирдей, Лариса Лемешко, Анатолій Бабенко. – К. : Бібліотека «Шкільного світу», 2014.
3. Математика, 6 клас. Збірник самостійних робіт і тестів. / А.Г. Мерзляк, М.С.
Якір. – Харків, «Гімназія», 2021.