Розв’язування задач за допомогою рівнянь. Історія виникнення Запорізької Січі

Про матеріал
простежити вплив інтеграції математики з історією України на процес засвоєння учнями вивченого матеріалу та його узагальнення
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування задач за допомогою рівнянь

Мета:

Навчальна:

  • простежити вплив інтеграції математики з історією України на процес засвоєння учнями вивченого матеріалу та його узагальнення;
  • закріпити і поглибити знання про українське козацтво;
  • вдосконалювати навички розв’язування рівнянь та задач.

Розвивальна:

  • розвивати вміння аналізувати отриману інформацію і робити висновки, розвивати логічне мислення, викликати інтерес до вивчення історії та математики.

Виховна :

  •  виховувати в учнів почуття патріотизму, повагу до історичного минулого українського народу

Хід уроку

  1. Організаційний момент.(2 хв)

Вчитель математики:

Добрий день! Як ви вже здогадалися,  сьогодні у нас незвичайний урок. Ви вже поділені на дві команди, тому прошу капітанів представити свої команди.(Команда «Сонце», команда «Місяць»)   На дошці розташовані 2 слова. Вони переплутались не випадково. Сьогодні на уроці ми переконаємось, що ці дві науки, пов’язані один з одним. Розплутайте, будь-ласка, ці слова (Математика, історія). Прошу капітанів вийди до дошки ( 2 учні)

     ІІ.       Актуалізація опорних знань(15 хв)

Будь-ласка пригадайте

  1. Що таке рівняння?(Це вираз який містить невідоме)
  2. Що означає здобути корінь рівняння?( Знайти число при підстановці якого буде вірна числова рівність)
  3. Назвіть компоненти дії додавання (1й доданок, 2й доданок, сума), віднімання (зменшуване, від’ємник, різниця), множення ( 1й множник, 2й множник, добуток), ділення (ділене, дільник, частка).
  4. Як знайти невідомий від’ємник?
  5. Як знайти невідоме ділене?
  6. Як знайти невідомий множник.?
  7. Як знайти невідомий доданок?

А тепер, діти, давайте з вами спробуємо розв’язати рівняння за допомогою яких ми знайдемо ключ у минуле наших предків.(Кожній команді роздаються картки із завданням)

1) 5423+Х=5497(З)       2) А-298=14(А)          3)У+2571= 4597(П ) 

 4)9345 -К=2563(О)   5)Х:245=26 (Р)               6) 4480:К=35(І)        

7)22*Х=8008(З)         8) х*36=1692(Ь)              9) 2Х+5Х=49(К)       

 10)12Х-3Х=324  (А)     11) 6370:К=26 (С)       12)Х-5247=1382 (І)

                                                      13) 128*У=4480 (Ч)

74

6370

245

7

 

2026

47

З

Р

С

К

 

П

Ь

312

36

364

6782

35

128

6629

А

А

З

О

Ч

І

І

 

ЗАПОРІЗЬКА СІЧ

Вчитель історії

Історія будь – якого народу, як і життя людини, має героїчні і  трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. І оскільки саме в героїзмі найповніше виявляються національний характер народу, його душевна краса, його талант, ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості. В історичному минулому українського народу було неповторне й легендарне явище, його святиня – Запорізька Січ, що стала синонімом свободи, незалежності, людської та національної гідності.

Що ви знаєте про козаків та Запорізьку Січ?

Відповідь учня.

ІІІ.               Фізкультхвилинка ( 2 хв)

           Вчитель історії :

Козаки були сильними та спритними, тому пропонуємо вам трішечки розігрітися, і спробувати себе у ролі козаків.

1) «Гарматне ядро» (Учні передають м’яч по ряду).

2) «Гопак» (Козацька розминка)

IV.              Основна частина

1.Вчитель історії:

Козаки роблять укріплені зимівники, городки – "січі" (засіка, сікти). Поступово в козаків сформувалося усвідомлення потреби в об’єднанні своїх сил і створенні єдиного центру, щоб міцно взяти під контроль засвоєні землі. Так виникла Запорізька Січ.

За свідченням "Польської хроніки" Бєльських у 30 – 40-х рр. XVI ст. якась Січ існувала на о. Томаківка. Перша ж достовірно відома Січ існувала у 1553 – 1557 рр. на о. Мала Хортиця, засновником якої був Дмитро Вишневецький (Байда) із знатного магнатського роду, князь, був державним урядовцем, але покозачився.

Всього відомо 8 запорозьких січей:

  • Хортицька (1553 – 1557 рр.),
  • Томаківська (1560 ті 1593 рр.),
  • Базавлуцька (1593 – 1638 рр.),
  • Микитинська (1638 – 1652 рр.),
  • Чортомлицька (1652 – 1709 рр.),
  • Кам’янська і Олешківська (1709 – 1734 рр.),
  • Нова (Підпільненська) (1734 – 1775 рр.).

П`ять з цих січей знаходилися на території Дніпропетровської області.

Що собою представляв устрій Запорозької Січі? Січ була фортецею, всередині якої – майдан, площа для проведення ради, церква, стовп для покарань, а навколо – великі хати – курені, будинки для старшини, канцелярії, арсеналу, різні майстерні та ін. Всі козаки, що належали до Запорозької Січі, були приписані до куренів, очолюваними курінними отаманами.

Традиційно на Січі було 38 куренів. В основу організації Запорозької Січі були покладені широкі демократичні засади. Всі посади на Січі були виборними на один рік, обирали на Різдво на козацькій військовій раді.

Вищу виконавчу владу на Січі мав кошовий отаман, разом з яким обирали військову старшину: суддю, писаря, осавула, які й становили уряд Січі, до них належали і курінні отамани.

Була ще й похідна і паланкова старшина. Похідну становив полковник (сердюк), осавул, писар. Полк складався з 500 козаків, полки об’єднувалися у військову команду, 10 козаків мали 1 віз. Паланкова старшина була представлена полковником, осавулом, писарем та їх помічниками: хорунжим, підосавулом, підписарем.

2) Розгадайте ребус.

 

 

3) Вчитель математики:

Задача 1.

Полк складався зі взводів. Відомо, що у кожному взводі було по 10 козаків. Знайти скільки взводів складає полк, якщо козаків 520 осіб.

Полк - Х взводів

Взвод-10 козаків

Всього-520 осіб

Складемо рівняння:

10*Х=520

Х=520:10

Х=52

4.)Вчитель історії:

Пропоную вам скласти пазл:

Пазл «Човен ЧАЙКА»

Згадаймо і про оригінальний човен, який козаки використовували для військових походів. Як би дивно це не звучало, але його можна назвати «прабатьком» сучасних підводних човнів. Він складався з двох днищ, між якими розміщували вантаж аби занурити судно у воду. Так козаки непомітно підпливали до ворогів. Перед початком наступу вантаж викидався, а судно раптово піднімалось на поверхню. Звичайно, це ставало несподіванкою для противника, адже ніхто не очікував, що запорозьке військо може з’явитись з морських глибин . Для такого ж діла використовувались перевернуті чайки – славнозвісні човни козаків, котрі не боялись ні штормів, ні ворожих військових кораблів. Їх часто перевертали догори дном, аби непомітно підкрастися до ворога.

5)Вчитель математики:

Задача 2

Човен мав однакову ширину та висоту, а довжина човна була на 5 м більша за його ширину. Сума всіх розмірів чайки становила 41 м. Які розміри мав козацький човен.

Ширина-Х м

Висота –Х м

Довжина – (Х+5)м

Складаємо рівняння:

Х+Х+(Х+5)=41

3Х+5=41

3Х=41-5

3Х=36

Х=36:3

Х=12 (м)-ширина та висота човна

Знайдемо довжину:

Х+5=12+5=17(м)-довжина човна

V. Підсумок (5 хв)

Отже ми намагалися пов’язати здавалося б абсолютно несумісні предмети-математику і історію.

Продовжіть речення «Мені сподобалось….»

VІ. Домашнє завдання

Козаки мали посівну землю площею 97 га, частину цієї площі вони засіяли житом, а 25 га землі пшеницею, після цього порожньої частини посівної землі залишилось 11 га землі. Скільки га землі було засіяно житом?

 

docx
Додав(-ла)
Ярощук Богдан
Додано
28 січня 2021
Переглядів
985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку