Розв’язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь

Про матеріал
Наведено приклади розв'язування задач за допомогою системи рівнянь та алгоритм послідовності дій, яких слід дотримуватися під час розв'язування задач.
Перегляд файлу

Тема: Розв’язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь

 

Задача 1. Учень задумав два числа, сума яких дорівнює 100, а різниця – 26. Які числа задумав учень?  

Розв’язування за допомогою рівняння з однією змінною:

 Нехай х – перше число, тоді (х – 26) – друге число. Оскільки їх сума дорівнює 100, то маємо рівняння:

х + (х – 26) = 100

2х = 126

х=126:2

х = 63

Відповідь: перше число 63, друге – 37.

Розв’язування за допомогою системи рівнянь:

Нехай х – перше число, тоді у – друге число. Оскільки їх сума дорівнює 100, то маємо рівняння: х + у = 100.

За другою умовою здачі маємо рівняння: х – у = 26.

Складемо систему рівнянь:

    та розв’яжемо способом додавання

2х = 126

х=126:2

х = 63

х+у=100

63+у=100

у=100-63

у = 37

Відповідь: перше число 63, друге – 37.

 

Розв’язуючи задачу за допомогою системи рівнянь,  слід дотримуватися такої послідовності дій:

  1. позначити деякі дві невідомі величини змінними (наприклад, х і у);
  2. за умовою задачі скласти систему рівнянь;
  3. розв’язати одержану систему;
  4. проаналізувати знайдені значення змінних відповідно до умову задачі, дати відповідь на запитання задачі;
  5. записати відповідь.
  1. У легкоатлетичній секції тренуються 32 спортсмени, причому дівчат серед них на 4 більше, ніж хлопців. Скільки дівчат і скільки хлопців тренується в цій секції?

Розв’язання.

Нехай х – дівчат, тоді у – хлопців. Оскільки їх сума дорівнює 32, то маємо рівняння: х + у = 32.

За другою умовою здачі маємо рівняння: х – у = 4.

Складемо систему рівнянь:

    та розв’яжемо способом додавання

2х = 36

х = 18 (дівчат)

у = 18-4=12 (хлопців)

Відповідь: 18 дівчат, 12 хлопців.

 

  1.  За олівець і три зошити заплатили 8,8 грн., а за три олівці і зошит - 7,2 грн. Скільки коштує один олівець і скільки один зошит?

Розв’язання.

Нехай олівець коштує х грн.,  а зошит у грн. Оскільки за олівець і три зошити заплатили 8,8 грн., то маємо рівняння: х + 3у = 8,8

За другою умовою здачі маємо рівняння: 3х+у=7,2.

Складемо систему рівнянь:

  

 та розв’яжемо способом додавання

-8y = -19,2

y=2,4 грн. - зошит,

х+32,4 = 8,8

х=1,6 грн. – олівець.

Відповідь: 2,4 грн. ; 1,6 грн..

 

  1.  У касі крамниці після переобліку залишилося 12 монет по 25 і 50 копійок, усього на суму 4 гривні. Скільки монет по 25 копійок і скільки по 50 копійок залишилося в касі?

Розв’язання.

 Нехай монет по 25 коп. було х шт.,  а по 50 коп. -  у. Оскільки у касі крамниці після переобліку залишилося 12 монет по 25 і 50 копійок, то маємо рівняння:  х + у = 12

За другою умовою здачі маємо рівняння: 0,25х+0,5у=4.

Складемо систему рівнянь:

  

    та розв’яжемо способом додавання

-y = -4

y=4 (шт.) по 50 коп.

х+у=12

х+4=12

х=12-4

х=8 (шт.) по 25 коп.

Відповідь: 8, 4.

 

  1. Основа рівнобедреного трикутника на 2 см більша за його бічну сторону. Знайдіть сторони трикутника, якщо його периметр дорівнює 26 см.

Розв’язання.

 Нехай основа трикутника х см.,  а бічна -  у грн.. Оскільки периметр трикутника дорівнює 26 см, то маємо рівняння:  х + 2у = 26.

За другою умовою здачі маємо рівняння: х-у=2.

Складемо систему рівнянь:

  

    та розв’яжемо способом додавання

3y = 24

y=8 (см.) –бічна сторона рикутника,

х-у=10 (см.) – основа трикутника.

Відповідь: 8 см., 10 см

 

docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
1191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку