Захід підійде для шкіл, коли треба розважати та проводити конкурси з великою кількістю дітей одночасно. Свято складається з двох частин: перша - ознайомлення з традиціями святкування цього свята та невеличкою кількістю ігор, а друга - проведення квесту. Це найбільш улюблена форма проведення заходу для дітей всіх віків.
Свято «Весела Масляна»
2 частина заходу - квест
Підготувала: Бабіч Людмила Михайлівна – педагог-організатор Святогірської ЗСШІ № 12
|
«ВЕСЕЛА МАСЛЯНА»
Мета:
- Розвиток естетичних поглядів та смаків, що ґрунтуються на народній естетиці та найкращих надбаннях цивілізації.
- Виховання гармонійно розвиненої особистості з високим національно – культурним потенціалом, розвинутим почуттям прекрасного.
- Вироблення умінь власноруч примножувати культурно – мистецькі надбання народу та відтворювати прекрасне у повсякденному житті.
- Прищеплення ставлення до сімейних та загальнонародних традицій, звичаїв, обрядів, скарбів народнопісенної творчості.
Дійові особи: 1блазень, 2 блазень, ведуча1, ведуча 2, Зима, Масляна, Весна.
Хід заходу.
Вбігають блазні. ФОН 1
І блазень: Ха-ха-ха! Глянь-ка, скільки навкруги народу зібралося!
ІІ блазень: А чого вони зійшлися, самі мабуть не знають. Краще б удома сиділи.
І блазень: Напевно, на млинці набігли.
ІІ блазень: Так!!! Слухай, брат, от що я знаю. Їхав один наш мужик лісом у слободу на ярмарок за покупками. У яр спустилися, глядь - лиси хоровод водять. І всі такі вбрані. І чого це вони?
І блазень: Так, це що! Я от що знаю. У бабки Марії миші розвеселилися, бігають із кута в кут і посміюються, а коту Васькові вуси збрили. І чого це вони?
Ведуча 1: Я відповім на ваші питання - і лиси, і миші зиму проводжають так весну чекають. І народ тут зібрався, щоб зиму провести й весну зустріти. Веселі пісні поспівати, в ігри пограти.
Звучить музика зими. ФОН 2
Виходить Зима
Зима: Скільки снігу принесла -
Аж не віриться.
Скільки вулиць замела -
Не злічить!
Час на північ відлітать,
Та не хочеться.
Як без вас прожить?
Я - зимонька зима,
Я прийшла у грудні, свята принесла в ваш дім.
Та сонце на тепло,
І чатує лютий,
То ж піду я з ним.
І блазень: Ой! Дивіться, сама Матінка Зима до нас у гості йде.
Зима: Низький уклін вам, добрі миряни! Поморозила я вас на славу. Задоволена моя душенька. А може, на вас ще морозцю напустити?
Блазні хором: Ні, не треба, спасибі.
Зима: А раз ні, те порадуйте мене, повеселіть. Покажіть свою силу й спритність, та вдачу молодецьку!
Ведуча1: Ось ми зараз і покажемо. А ну дітки, вставай в коло, покажемо Зимі, як ми гарно вміємо танцювати (Грає пісня № 1)
Зима: Спасибі вам! Порадували ви мене, повеселили, мені аж жарко стало від ваших запальних танців.
Ведуча2: Матінка Зима! Спасибі тобі за сніжок, за сніжні гірки, за зимові канікули й свята Нового року й Різдва Христового.
І блазень: Навіть за сильні морози спасибі, на те ти й Матінка Зима.
ІІ блазень: А тепер дозволь передати владу Весні-Красній. Вона вже не за горами.
Зима: Ой не хочу я з вами прощатися, у вас так гарно. Може мені залишитись. Напевно так і зроблю.
1 блазень: Ні, ні, Зимонько! Треба нам з тобою прощатися, Масляну потрібно зустрічати.
Зима: Навіщо вона вам потрібна ця Масляна, Весна, вам що зі мною погано?
2 блазень: Все повинно йти своїм чередом, так завжди було. А тобі вже требі йти відпочивати.
Зима: Злі ви, піду я від вас, але я ще повернусь, ви мене ще згадаєте. (Зима уходить)
Ведуча2: Щось мені це не подобається. Погано якось ми Зиму проводили.
1 блазень: Та не хвилюйтесь, все буде добре. Посумує, посумує та заспокоється. Давайте продовжимо веселитись.
ПРОСТО фон. Ведуча1. Масляна, Масниця, Колодій - одне з календарно-побутових свят, яке пов'язане із давнім народним звичаєм - проводами зими і зустріччю весни. Припадає воно на останній тиждень перед початком Великого посту.
Це свято триває тиждень, щовечора збирає молодь на вечорниці. Молодь гуляла до третіх півнів, бо це було останнє гуляння в хаті. Після Масляної збирались вже на вулиці Тиждень Масниць починався з понеділка.
І блазень:
Душа ти наша, Масниця,
Цукрові твої вуста,
Солодка твоя мова!
Приїдь до нас у гості
На широкий двір,
На горах покататися,
У млинцях повалятися.
Виконання пісні про Масляну у виконанні Півень Мілени (Пісня «Масляна»)
Заходить Масляна, дівчина у святковому українському вбранні, тримаючи в руках макітру з гостинцями. ФОН №3
Ведуча1:
А ось і прийшла до нас дорога гостя, Масляна. Та ще й з гостинцями!
Масляна: Моє вам шанування. Я до вас на цілий тиждень завітала. Цілих 7 днів будемо вживати скоромну їжу: м'ясо, сало, ковбаси, яйця і щодня - вареники з сиром, политі сметаною, млинці... Гулятиму і я з вами. А чим порадуєте, зустрінете мене?
Ведуча2: Так, Масляна, звичайно зустрінемо тебе, з піснями, з плясками. Талантів в нас багато. Так, діти?
(Після цих слів діти танцюють танок). Виступ гуртка хореографії чи класу
І блазень: ПРОСТО ФОН
Наша Масниця дорога
Ненадовго до нас прийшла.
Ми думали, на сім тижнів,
Виявилося - на сім днів.
Ведуча1: Масляна! Чесна, широка! Весела! Масляну повсюди чекали з великим нетерпінням. Це саме веселе, всенародне свято. Діти, а ви знаєте як святкують Масляну. Тоді я вам розповім.
Тиждень Масниць починався з понеділка. перший день - зустріч. В понеділок зранку жіноцтво збиралося справляти Колодки - символ продовження роду, частину Дерева Життя.
Ведуча2: Вівторок «РОЗВАЖАЛЬНИЙ ДЕНЬ»
- У вівторок всі виходили на гуляння. На вулицях проводилися всілякі конкурси і змагання на силу, спритність і розум. Парубки запрошували дівчат кататися на санчатах. Господині запрошували всіх на млинці.А ми вас запрошуємо трішечки зігритись та порухатись.
Гра «№ 2 танцювальна»
Ведуча1: Середа «ЛАКОМКА» Просто фон
- В цей день люди пригощалися всілякими солодощами – горіхами, медом, замоченими яблуками, всіляким варенням і звичайно млинцями. В гості в цей день кликали тільки родичів. Сім’ї були великими, тому гостей було завжди багато.
Ведуча2: Четвер - «Широка Масниця».
І блазень: Розгуляй-четвер прийде, жарт і пісню принесе.
Ведуча1: Так, весело було в цей час на вулицях.
А частівки як співали!
ІІ блазень: Агов, дівчиська - хохотушки!
Заспівайте-ка частушки
Починайте вже скоріш,
Щоб порадувати всіх!
Частівки (співає частівки 3-А клас)
ПРОСТО ФОН. І блазень: Вистачить співати та танцювати - пора п'ятницю із суботою повідомляти.
Ведуча1: П'ятий день - п'ятниця - тещині вечірки. У цей день зять повинен почастувати свою тещу. Після цього зятю належало покатати свою тещу вулицями села або ж міста. При чому дорогу обирають залежно від характеру тещі - злу та сварливу везуть по нерівній дорозі і, навпаки, якщо теща лагідна, то і дорога рівна, немов струна.
Субота «ЗОЛОВКИНІ ПОСИДЕНЬКИ»
- У суботній день існували два способи загадування щастя. Перший: влучити сніжкою від порога в коло, намальоване на воротах; другий: влучити сніжкою від порога в білу пелюшку, що висить на воротах, стоячи спиною до неї. Хто впорається з таким завданням — той, уважалося, матиме в цьому році щастя.
Масляна: Ось і ми зараз з вами пограємо у таку гру, називається «Лети сніжко». (Блазні виносять величезні фітболи, або надувні кульки. Задача дітей, які грають, не впустити м҆ячі, а постійно їх передавати вище голови, поки грає музика).
Проводиться гра «Лети сніжко». ФОН № 4
Ведуча2: Неділя « ПРОЩАЛЬНА» ПРОСТО ФОН
- В неділю, як правило приближалося справжнє святкування – проводи зими. В цей день спалювали на вогні солом’яного опудала - Масляницю. Всі збиралися на горі, на якій стояла Масляниця, і з піснями, хороводами її спалювали – весна вступала в свої права. На Масляну старались забути всі образи, всі печалі.
ІІ блазень: У ці дні також влаштовувалися сімейні чаювання з піднесенням подарунків. Всі зустрічали гостей.
Ведуча1: І до нас гостя.
І блазень:
Весна іде, весна іде!
Весну вітайте, діти!
Вона пісні вам принесе,
Вінки, чудові квіти!
Діти чекають Весну, але Весна не йде .ЇЇ викрала зима. Вибігає гонець з телеграмою:
«Якщо хочете побачити весну, виконайте мої завдання. І тільки після того, як все правильно зробите, я дам вам підказки з чарівними словами. І коли їх я почую, так вже й бути, відпущу Весну, а якщо не впораєтесь, мерзнути вам прийдеться ще довго.»
P.S. А підказки зберете, якщо квест пройдете до кінця.
Ведуча2: Що робити, як Весну з халепи будемо визволяти?
2 блазень: Треба слідувати інструкціям, тут же ясно все написано.
Ведуча1: Тоді не треба гаяти часу, бо ми вже тут скоро зовсім змерзнемо. Тоді наші помічники зараз старші класи відведуть виконувати завдання квесту, а з молодшими ми залишимось, будемо своїми палкими та гарячими розвагами зігріватися, щоб все навкруги одарити своїм теплом та посмішками. Нехай Весна знає, що ми її тут чекаємо.
Масляна: Є у мене чарівна карта, я вам дам по карті. Йдіть туди, куди вказано, вона приведе вас до вашої станції, де ви повинні будете виконувати своє завдання квесту!
Масляна роздає кожній групі по карті, в ній написано маршрут, по якому клас повинен дійти до своєї станції та виконати обов'язкове завдання і натомість отримувати підказки. Групи розходяться по своїх маршрутам, а молодші класи залишаються разом з ведучою та Масляною і грають там, поки йде квест.
ЧАСТИНА 2 ===============================================================
Проходження квесту групами, збір підказок.
Для квесту на 5 груп задіяні 5 персонажів (Ведмідь, Вовк, Лисиця, Білка і Заєць).
У кожного персонажа своє місце (на різних майданчиках) і своє завдання для дітей. Складність завдання може змінюватися в залежності від віку дітей, що проходять його.
На проходження завдання у кожного персонажа відводиться 5 хвилин, потім група відправляється далі по маршруту, а до персонажу приходить інша група.
Після проходження кожного завдання група отримує частинку пазлу від персонажа, тобто у кожної групи, після проходження всього маршруту (5 персонажів) має бути 5 частин пазла,
У 5 груп, після проходження маршруту повинно бути в загальному 25 частин пазла, з яких потім збирається загальний пазл.
Групи не повинні перетинатися на завданнях у персонажів.
ЗАВДАННЯ ПЕРСОНАЖІВ:
ВЕДМІДЬ. Станція «Масляна-об'єдуха»
Видається лист з літерами, на якому необхідно знайти компоненти найпоширенішого масляних ласощів. (Додаток 1).
Рецепт млинців: молоко, цукор, яйця, борошно, сіль, сода, масло.
ВОВК. Станція «Хто кого?»
Двоє учнів встають на лавочку. Їх завдання: встояти на лавочці та скинути свого противника з неї за допомогою мішка, але при цьому одна рука у гравця знаходиться за спиною. Тут більше значення набуває вміння рухатися, відчувати рух противника, використовувати його інерцію. Грають всі бажаючі.
БІЛКА. Станція «Масляні забави»
Учням пропонується назвати традиційні народні забави на Масляну. Наприклад: катання на санях, з гори, на гойдалках, кулачні бої, бої мішками, перетягування каната, сніговий тир, пальники та інші ігри, але найголовніше - це спалення опудала.
Потім учням пропонується зіграти у одну з таких забав – «Сніговий тир». Кожному учню потрібно влучити у корзину, яка стоїть на відстані 5 метрів сніговими кулями. Кожному дається по 2 спроби. Треба влучити якнайбільше.
ЛИСИЦЯ. Станція « Веселі частівки»
Учасники квесту повинні були заздалегідь підготувати частівки та виконати їх разом на станції у кількості 5 штук. Якщо залишається час можна пограти ще в гру «Продовжи прислів’я»
-Не все котові Масляна, буде і Великий піст.
- Масляна сім днів гуляє.
- Млинці, млинчики, млинці, як колеса у весни.
- Масляну проводжаємо, світла сонця очікуємо.
- Млинець не сніп - на вила НЕ наколеш.
- Млинці і поцілунок рахунку не люблять.
- Бенкетуй і гуляй на Масниці, а про посаду згадуй без маслечка.
- На Масленої розважся, так Блінкен пригостити.
- Масляна сім днів гуляє.
- Щоб вам візництвом по лікті, а наїстися по горло.
- Масляна йде, блін так мед несе.
- Масляна без млинців, іменини без пирогів не бувають.
ЗАЄЦЬ. Станція «Скакалки»
Якщо у вас є канат або досить щільна і товста мотузка, можна пограти з дітьми в скакалку.
Два дорослих крутять довгу скакалку, а діти повинні підбігати і стрибати через скакалку та при виконанні стрибків повинен відгадувати загадки. Всі інші рахують скільки разів перестрибнув гравець.
Дорослі можуть прискорювати темп, але не піднімати високо скакалку, щоб дитина змогла перестрибнути.
ЧАСТИНА 3 ================================================ ===============
Ігри з молодшою ланкою.
№1 Загадки.
1. Чудо – сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
Їде в саночках цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом своїм махає,
Сріблом землю накриває. (Зима)
Ця художниця красиво
Починає зелене диво:
Тут мазок, там мазок –
Є травичка і листок.
Як малює в лісі й гаї,
Все навколо оживає,
Здогадались, хто вона?
Це до нас прийшла … (весна)
Ріжуть лід,
Залишають довгий слід…
А які швидкі вони!
Це, звичайно…(ковзани)
У ночі мороз гуляв
І дерева прикрашав,
Одягались гілочки
У сріблясті кожушки. (Іній)
Жартівливі загадки.
1. За чим люди п'ють чай? (За столом)
2. На яке питання не можна відповісти «Так»? («Ти спиш?»)
3. На якому дубі листя не росте? (На сухому)
4. Під яким кущем сидить заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
5. Коли можна воду носити в решеті? (Коли замерзне.)
6. Що у світі найшвидше? (Думка)
7. Що робить людина, коли вона не лежить, не сидить, не йде? (Стоїть)
8. Від чого качка пливе? (Від берега)
Гра № 2. (танцювальна № 3).
Ведучий: «Приготуйте, будь ласка, свої долоньки. Долоньки - це конячка, а вона побіжить по коленочкам. Давайте розучимо, що вміє робити конячка: мчати галопом (дзвінкі удари долонями по колінах); бігати по пісочку (тертя долонь по колінах); стрибати по камінцях (стукаємо кулачками по колінах); брати бар'єри (руки піднімають вгору і опускають, ляскаючи по колінах, вниз). Отже, ми на іподромі. Починаються стрибки. Подивимося, чия конячка прийде першою. На старт! Увага! Марш!» Ведучий дає різні комбінації команд з розучені, змінює темп. Ведучий: «До фінішу залишається десять метрів, п'ять, фініш! Ну, чия конячка прийшла першою?» Діти: «Моя!» Ведучий: «Ура! Перемогла дружба!».
Танцювальна гра № 4.
Гра № 5. «Немає млинців, одна сметана»
Ведучий ділить аудиторію на 5 частин. Перша, за командою ведучого буде викрикувати слово Блін, друга — Млинець, третя — Пол млинця, четверта — Ні млинців, п҆ята - одна сметана. Посилаючись на ту на одну, то на іншу групу, іноді кожна група вигукує своє слово (фразу двічі), провідний прискорює темп.
Гра №6 «Танцювальна № 5»
ЧАСТИНА 4 ================================================ ===============
Після проходження всіх персонажів по маршруту групи збираються на майданчику і стають півколом. ПРОСТО ФОН
Масляна: Ну, діти, допомогли вам мої чарівні карти і лісові звірята? Далі якісь-небудь підказки?
Діти показують частини пазла.
1 блазень: Ой, Масляна, що це таке? І де ж наша Весна?
Масляна: А це як раз те, що нам допоможе! Хлопці, це частини чарівного пазла! Якщо ми правильно їх зберемо і виконаємо останнє завдання всі разом, тоді і Весну Зима відпустить!
Ведуча1: Ну-ка, діти, несіть свої пазли сюди.
Діти, у яких частинки пазла виходять на середину майданчика і за допомогою ведучої збирають його.
Ведуча1: Ось ми і зібрали чарівні слова, тепер треба всім разом голосно і дружно їх вимовити!
Всі разом: "Гори, гори ясно,
Щоб не згасло.
Один два три -
Весно, прийди! "
Виходить Весна під музику, пританцьовуючи, всі стають в коло.
Весна: Доброго дня, діти! Дуже вам дякую, що допомогли мені від злюки-Зими втекти. Я у боргу не залишусь, подарую вам дні теплі та квіти душисті, сонце ясне та пісні пташок, які повертаються з теплих країв. Але з початку мені треба зігрітися, а то Зима зовсім мене заморозила. Давайте танцювати.
Танцювальна гра № 6.
ПРОСТО ФОН.Весна: Ой, зігрілася! Дякую вам всім! Але мені час вже прощатись з вами, тому що не тільки ви мене чекали, але і вся країна, піду і інших людей радувати та своїм теплом зігрівати.
Ведуча2. От пограли, повеселились, а тепер час з гостями прощатись до наступного року та підемо гостинцями Масляної лакомитись.
Ведуча1:Усіх вас зі святом вітаємо! Веселої Масляної бажаємо! Великий Піст проводити та Великдень радо зустріти! До зустрічей!