Слайд 1
В 6-му віці уже починає реально формуватись особистість дитини, причому цей процес тісно пов'язаний з розвитком емоційно-вольової сфери.
Емоційно-вольова сфера - система психічно стійких властивостей людини, які характеризують зміст, якість і динаміку емоцій, почуттів і волю людини.
Складові емоційно-вольової сфери людини – це емоції, почуття, воля.
Слайд 2
Переживання людиною свого ставлення до різних об’єктів навколишнього світу, що виявляються у формі радості, горя, страху, гніву, любові тощо, називають емоціями. Почуття – це стабілізоване відношення людини, риса особистості, яка виражається за допомогою емоцій. Стійкість емоцій створює людині настрій. Настрій – це відносно слабкий прояв емоційного стану, що захоплює особистість протягом деякого періоду часу і впливає на її діяльність та поведінку .
З емоціями пов’язане таке психічне явище, як афект. Афект – це короткочасна, бурхлива емоційна реакція, що має характер емоційного вибуху. У стані афекту учень нерідко втрачає контроль над своєю поведінкою, вчинками. Для вчителя важливо знати і відповідно реагувати на прояви стану афектів у школярів, вживати практичних заходів щодо його попередження. Для цього потрібно знати захоплення дітей, аналізувати, з чим вони пов’язані – прагненнями, інтересами, діяльністю. У науці та практиці відоме таке психічне явище, як стрес, – стресовий стан людини, який виникає у складній ситуації і переживається з великою внутрішньою напругою. Ці переживання з’являються за умови виникнення небезпеки, фізичного і розумового перевантаження. Стреси нерідко призводять до різних змін, порушень у поведінці людини, помилок у сприйманні, пам’яті, мисленні, тобто до тимчасових психічних відхилень.
У навчально-виховному процесі потрібно відрізняти якості особистості, пов’язані з проявом вищих почуттів, – це моральні, інтелектуальні та естетичні. Моральні почуття – це почуття любові до Батьківщини, обов’язку, честі, гідності тощо. Інтелектуальні почуття пов’язані з розумовою діяльністю людини і постійно супроводжують її на життєвому шляху. За їх допомогою виражається ставлення людини до своїх думок, процесу і результату діяльності. Це почуття сумніву, впевненості, задоволення. Вчителеві потрібно постійно дбати про розвиток і прояв позитивних емоцій в учнів, що забезпечує успіх у навчанні та вихованні.
З музикотерапевтична педагогікою "ПіснеЗнайка" кожний день навчання дарує радість, і кожна дитина має можливість якнайповніше розкрити і реалізувати свій творчий потенціал.
«ПіснеЗнайка» наша тісно
Поєдна знання у пісні –
Всі премудрості програм
Опаную з нею сам.
Найдивніше, що при цьому
Ми вчимось без перевтоми.
В лузі, вдома - хоч до ночі –
Не болять хребет та очі.
Хочу, друзі, ще сказати –
Йду до школи, як на свято,
Бо пісенний наш процес
Геть жене усякий стрес.
Це навчання - просто мрія,
Вчитель теж йому радіє:
Вже урок - не допит, дійсно
Здружить всіх навчальна пісня.
Важливого значення в системі виховання та розвитку особистості набуває формування волі людини, яка визначає її цілеспрямовані дії і вчинки, пов’язані з подоланням труднощів і перешкод. Воля – психічний процес свідомої і цілеспрямованої регуляції людиною своєї діяльності та поведінки з метою досягнення поставлених цілей . Подолання будь-яких труднощів і перешкод потребує мобілізації фізичних, інтелектуальних і моральних сил учня.
З метою забезпечення ефективності розвитку волі учня вчителеві необхідно знати мотиви, що спонукають його до дії. Мотив вольових вчинків є одним із важливих критеріїв їх оцінки. До вольових якостей особистості належать: цілеспрямованість, витримка, мужність, сміливість, дисциплінованість. Формування здатності до вольових дій починається з раннього віку і продовжується більш цілеспрямовано і широкопланово у шкільному віці.
Види діяльності , що сприяють розвитоку емоційно- вольової сфери молодших школярів:
Слайд 3
Безумовно, всім цим складним і багатогранним процесом у навчальному процесі керує вчитель . Він
Загальною якістю описаних емоційно-вольових психічних функцій є свідомість особистості як особлива форма їх відображення, як вищий ступінь розвитку психіки. "Практично всі розглянуті вище психічні процеси вносять свій вклад у специфіку організації свідомості,"
Слайд 4
Неможливо говорити про обдарованість дитини, не враховуючи процесів, які є психологічною основою її формування, та умов, за яких формується життєва компетентність учня на основі сучасних технологій. Отже, творчій діяльності учня сприяє насамперед психологічне здоров'я , що забезпечує нормальний розвиток природних здібностей дитини.