Розвиток емоційно- вольової сфери молодших школярів- основа формування їх здібностей

Про матеріал
Виступ на засіданні МО вчителів початкових класів про розвиток емоційно- вольової сфери молодших школярів як основи формування їх здібностей
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 1

 

 

 

    В 6-му віці уже починає реально формуватись особистість дитини, причому цей процес тісно пов'язаний з розвитком емоційно-вольової сфери.

Емоційно-вольова сфера - система психічно стійких властивостей людини, які характеризують зміст, якість і динаміку емоцій, почуттів і волю людини.

 

Складові емоційно-вольової сфери людини – це емоції, почуття, воля.

 

Слайд 2

 

 

 

 

Переживання людиною свого ставлення до різних об’єктів навколишнього світу, що виявляються у формі радості, горя, страху, гніву, любові тощо, називають емоціями.  Почуття – це стабілізоване відношення людини, риса особистості, яка виражається за допомогою емоцій. Стійкість емоцій створює людині настрій. Настрій – це відносно слабкий прояв емоційного стану, що захоплює особистість протягом деякого періоду часу і впливає на її діяльність та поведінку .

 

З емоціями пов’язане таке психічне явище, як афект. Афект – це короткочасна, бурхлива емоційна реакція, що має характер емоційного вибуху. У стані афекту учень нерідко втрачає контроль над своєю поведінкою, вчинками. Для вчителя важливо знати і відповідно реагувати на прояви стану афектів у школярів, вживати практичних заходів щодо його попередження. Для цього потрібно знати захоплення дітей, аналізувати, з чим вони пов’язані – прагненнями, інтересами, діяльністю. У науці та практиці відоме таке психічне явище, як стрес, – стресовий стан людини, який виникає у складній ситуації і переживається з великою внутрішньою напругою. Ці переживання з’являються за умови виникнення небезпеки, фізичного і розумового перевантаження. Стреси нерідко призводять до різних змін, порушень у поведінці людини, помилок у сприйманні, пам’яті, мисленні, тобто до тимчасових психічних відхилень.

 

   У навчально-виховному процесі потрібно відрізняти якості особистості, пов’язані з проявом вищих почуттів, – це моральні, інтелектуальні та естетичні. Моральні почуття – це почуття любові до Батьківщини, обов’язку, честі, гідності тощо. Інтелектуальні почуття пов’язані з розумовою діяльністю людини і постійно супроводжують її на життєвому шляху. За їх допомогою виражається ставлення людини до своїх думок, процесу і результату діяльності. Це почуття сумніву, впевненості, задоволення. Вчителеві потрібно постійно дбати про розвиток і прояв позитивних емоцій в учнів, що забезпечує успіх у навчанні та вихованні.

З музикотерапевтична педагогікою "ПіснеЗнайка" кожний день навчання дарує радість, і кожна дитина має можливість якнайповніше розкрити і реалізувати свій творчий потенціал.

                                                         «ПіснеЗнайка» наша тісно

                                                    Поєдна знання у пісні –

                                                    Всі премудрості програм

                                                    Опаную з нею сам.

Найдивніше, що при цьому

Ми вчимось без перевтоми.

В лузі, вдома - хоч до ночі –

Не болять хребет та очі.

                                                 Хочу, друзі, ще сказати –

                                                 Йду до школи, як на свято,

                                                 Бо пісенний наш процес

                                                 Геть жене усякий стрес.

Це навчання - просто мрія,

Вчитель теж йому радіє:

 Вже урок - не допит, дійсно

 Здружить всіх навчальна пісня.

 

  Важливого значення в системі виховання та розвитку особистості набуває формування волі людини, яка визначає її цілеспрямовані дії і вчинки, пов’язані з подоланням труднощів і перешкод. Воля – психічний процес свідомої і цілеспрямованої регуляції людиною своєї діяльності та поведінки з метою досягнення поставлених цілей . Подолання будь-яких труднощів і перешкод потребує мобілізації фізичних, інтелектуальних і моральних сил учня.

З метою забезпечення ефективності розвитку волі учня вчителеві необхідно знати мотиви, що спонукають його до дії. Мотив вольових вчинків є одним із важливих критеріїв їх оцінки. До вольових якостей особистості належать: цілеспрямованість, витримка, мужність, сміливість, дисциплінованість. Формування здатності до вольових дій починається з раннього віку і продовжується більш цілеспрямовано і широкопланово у шкільному віці.      

 

                 Види діяльності , що сприяють розвитоку  емоційно- вольової сфери молодших школярів:

 

  • Ігрова діяльність (дидактичні , предметні, спортивні ігри)
  • Розгадування і  складання кросвордів
  • Складання віршів
  • Використання інформаційно- комунікативних  технологій
  • Робота в групах , парах
  • Інсценування
  • Екскурсії , походи
  • Позакласна робота.

 

Слайд 3

 

 

 

Безумовно, всім цим складним і багатогранним процесом у навчальному процесі керує вчитель . Він

  1. добирає і реалізує відповідні  методи і засоби розвитку в учнів емоцій, почуттів, волі;
  2. враховує у процесі навчання взаємодію позитивних та негативних емоцій;
  3. знайомить учнів з формами зовнішнього прояву емоцій в їх оптимальному варіанті;
  4.  створює умови на уроці для гарного настрою учнів;
  5. використовує способи попередження афекту і стресів у процесі навчання;
  6.  формує в учнів вищі почуття (моральні, інтелектуальні, естетичні); формує у школярів навички управління своїми почуттями;
  7. розвиває в них волю і вміння переборювати труднощі, долати перешкоди, а також такі якості особистості, як цілеспрямованість, самостійність, рішучість, наполегливість, витримку, мужність, сміливість, дисциплінованість.

      Загальною якістю описаних емоційно-вольових психічних функцій є свідомість особистості як особлива форма їх відображення, як вищий ступінь розвитку психіки. "Практично всі розглянуті вище психічні процеси вносять свій вклад у специфіку організації свідомості,"

 

Слайд 4

 

 

 

 

Неможливо говорити  про обдарованість  дитини, не враховуючи процесів, які є психологічною основою її формування, та умов, за яких формується  життєва компетентність учня на основі сучасних технологій. Отже, творчій діяльності учня сприяє насамперед психологічне здоров'я , що забезпечує нормальний розвиток природних здібностей дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
10 червня 2019
Переглядів
3790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку