ЩО ТАКЕ ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА? В загальному розумінні термін «інклюзія» – це входження, включення у щось, як частина цілого. У сфері освіти інклюзію розуміють як процес реагування на різноманітні потреби людей, які приймають участь у навчанні. Мета інклюзії – створити вільне, безбар’єрне середовище у навчанні та професійній підготовці людей з ООП. Інклюзивна освіта – це формат навчання, який дає можливість кожній людині навчатися в загальноосвітніх закладах.
З метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої, утворюється команда психолого-педагогічного супроводу (КППС). Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу і розвитку дитини, передбачена ІПР (індивідуальною програмою розвитку).
Завдання команди психолого-педагогічного супроводу - Збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні проблеми на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання ІПР. - Визначення напрямків психолого-педагогічних, корекційно- розвиткових послуг, що можуть надаватися в межах закладу освіти на підставі висновку ІРЦ (інклюзивно-ресурсний центр), і забезпечення надання цих послуг. - Розроблення ІПР для кожної дитини з особливими освітніми проблемами і моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини.
- Надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання. - Створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище. - Проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їхнього розвитку, навчання і виховання. - Проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього і неупередженого ставлення до дітей з ООП.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА: ЗАКОНОДАВЧІ НОРМИ В УКРАЇНІ У 2001 році в Україні створили проект для соціальної адаптації та інтеграції у соціум дітей з особливими потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах. З цього часу в країні почали активно обговорювати, як залучити таких дітей у загальний навчальний процес. У 2017 році прийняли Закон про інклюзивну освіту, в якому прописані права дітей. Кожна дитина має право безкоштовно навчатися у будь-якому освітньому закладі, незалежно від наявності групи інвалідності.
У 2020 році в Україні вже нараховувалось понад 13500 інклюзивних класів, в яких навчались більше 19000 учнів з особливими освітніми потребами. Заклади дошкільної освіти у 2019–2020 навчальному році відвідували понад 4500 дітей з особливими освітніми потребами. У вишах та професійно-технічних навчальних закладах навчалось понад 1300 студентів з особливими потребами.
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році У зв’язку з продовженням на території України дії правового режиму воєнного стану, введеного указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України 24 лютого 2022 року № 2102-IX (із змінами), організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребамиу у спеціальних та інклюзивних класах (групах) закладів загальної середньої освіти, спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році здійснюється з урахуванням безпекової ситуації в кожній конкретній адміністративно-територіальній одиниці і залежить від багатьох факторів (створення максимально безпечних умов для перебування в закладі освіти учнів, педагогів та працівників школи, в т. ч. наявності безпечного укриття, можливостей фонду захисних споруд, наближеність закладів освіти до лінії фронту тощо).
Рекомендації для вчителів інклюзивних класів: Розробляти програму уроку з огляду на індивідуальні особливості учнів; Cпиратися на сильні сторони дітей; Використовувати підказки – жести, міміку, вказівки; Створювати візуальні презентації для кращого засвоєння матеріалу; Додати в програми уроків методи заспокоєння чи зняття напруження; Мотивувати батьків до спільного навчання з дитиною.
Дітям з особливими освітніми потребами необхідна додаткова увага від батьків. Рекомендується: Хвалити дитину навіть за незначні досягнення; Виконувати спеціальні вправи для розвитку дрібної моторики; Проводити час за малюванням, іграми з піском, водою, глиною – це сприяє розвитку моторики та мислення; Створювати повноцінне мовне середовище, говорити з дитиною чітко і правильно, обговорювати з нею побачене вдома чи на вулиці; Розглядати з дитиною цікаві зображення, допомагати сприймати побачене, привертати увагу до важливих деталей; Стимулювати дитину завершувати почату справу: збирати іграшки, робити домашнє завдання тощо.
Інклюзія – це не лише можливість перебувати в певному навчальному закладі. Вона також передбачає спеціальну організацію навчального процесу й надання підтримки дітям з ООП в умовах звичайного навчального закладу. Головна передумова досягнення успіху – не середовище саме по собі, а методика навчання. Навчання в інклюзивних навчальних закладах корисне і для дітей з ООП, і для звичайних дітей, членів їхніх родин та суспільства загалом. Як свідчать дослідження, в інклюзивних групах та класах увагу зосереджено перед усім на розвиткові сильних якостей і талантів дітей, а не на їхніх проблемах. Взаємодія з іншими дітьми сприяє когнітивному, фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвиткові дітей з ООП. При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з ООП і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь. Взаємодія дітей з ООП з ровесниками в інклюзивних групах сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків. Завдяки такій взаємодії діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, вони стають чуйними, готовими до взаємодопомоги. Інклюзивні підходи також корисні для сім’ї. Родини дітей з ООП можуть знаходити підтримку з боку інших батьків, вони краще розуміють у чому розвиток їхніх дітей типовий, а в чому атиповий, в також беруть активнішу участь у процесі навчання та виховання. Внаслідок змін, які впроваджує інклюзивна освіта, виграють усі!