Відділ освіти, культури, молоді та спорту
Клеванської селищної ради
Рівненського району Рівненської області
Оржівський ліцей
Розвиток компетентностей
шляхом застосування дидактичних
ігор та тренінгових вправ
на уроках основ здоров’я
Підготувала вчитель
основ здоров’я
Оржівського ліцею
Ванчицька Оксана Василівна
2019
Затверджено на засіданні
методичної ради
Оржівського ліцею
№3 від 29.01.2019 р.
Номінація: «Біологія та екологія», «Основи здоров’я», «Хімія»
Навчальний заклад: Оржівський ліцей
Автор: Ванчицька Оксана Василівна
Назва: Розвиток компетентностей шляхом застосування дидактичних ігор та тренінгових вправ на уроках основ здоров’я
Вид:Методичний посібник
Анотація: У запропонованому посібнику висвітлено сучасні дидактичні ігри та тренінгові вправи, використання яких на уроках основ здоров’я забезпечує швидке і успішне засвоєння навчального матеріалу та дає можливість застосовувати теоретичний матеріал на практиці і в повсякденному житті, а також допомагає дітям виробити власне ставлення до тієї чи іншої життєвої ситуації. Використання елементів тренінгу та ігрових вправ, які розвивають пізнавально-навчальну діяльність, формують в учнів почуття відповідальності за власне здоров’я, виховують бажання вести здоровий спосіб життя, метою яких є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей.
Посібник може бути використаний учителями основ здоров’я, класними керівниками, керівниками методичних об’єднань.
1. ВСТУП
У грі розкривається перед дітьми
світ, творчі можливості особистості.
Без гри немає і не може бути
повноцінного дитячого розвитку.
В.О.Сухомлинський
18 серпня 2017 року Міністр освіти і науки Лілія Гриневич презентувала
Концепцію Нової української школи, основним компонентом якої є новий зміст освіти, який покликаний формувати в особистості необхідні для успішної самореалізації в суспільстві навички, так звані компетентності. За основу концепції беруть педагогіку партнерства: співпраця між учителем, учнем і батьками, які мають стати рівноправними учасниками освітнього процесу.Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, обирати підручники, методи, стратегії, засоби навчання. Серед методів навчання застосовуватимуть: ігри, соціальні, дослідницькі проекти, експерименти, групові завдання. Концепція «Нової української школи» передбачає рівноправну співпрацю між учителем, учнем і батьками. Нова школа буде співпрацювати з позашкільними закладами освіти, враховувати індивідуальні здібності дитини. Упорядники ж самої концепції зауважують, що за експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі.
Я завжди говорю своїм учням, що освічена людина має добре знати свою рідну мову, бо це її обов’язок, як громадянина і патріота; вихована людина має знати історію, щоб аналізувати минуле, бути впевненим у майбутньому та гідно жити теперішнім життям; глибоко освічена людина також має знати математику, бо це потрібно їй для повсякденного життя, для побуту взагалі. Інші уроки навчають і розвивають бажання подорожувати і досліджувати, удосконалюють навички критичного мислення. Але саме уроки здоров’я надають такі знання, розвивають певні уміння та навички, що людина знатиме як, коли, яким чином діяти в надзвичайній ситуації. Саме ці уроки покликані надати учням практичні основи та алгоритм поведінки в екстримі.
Оновлена программа з ОСНОВ ЗДОРОВ'Я (5-9 класи) для загальноосвітніх навчальних закладів визначає основні аспекти предметних компетенцій в парадигмі сучасного уроку. Предмет «Основи здоров’я» орієнтує учнів на відповідальне ставлення до навколишнього середовища як потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти; сприяє розвитку екологічно доцільного мислення і поведінки як складової формування здорового способу життя; навчає учнів встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям, добробутом та безпекою громади; поглиблює розуміння міжнародного екологічного права, екологічного законодавства України, інформаційного суспільства та сталого розвитку.
Предмет «Основи здоров’я» інтегрований, тому й передбачає розвиток не лише здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення та відповідального ставлення до особистого здоров'я та здоров’я тих, хто поруч, але й усіх ключових компетентностей, які мають бути сформовані через освіту згідно з Рекомендаціями Європарламенту та Ради ЄС.
Мета інтегрованого предмета: формування в учнів відповідальності за здоров’я, добробут, безпеку, навколишнє середовище та стабільність у майбутньому, оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками, розвиток самозарадності, активної громадянської позиції, підприємливості.
Для розвитку основних компетентностей на своїх уроках застосовую різноманітні дидактичні ігри та вправи, які зацікавлюють учнів, вносять в урок певну інтригу, роблять спілкування учнів непередбачуваним та завжди новим.
Складовими дидактичної гри є певна педагогічна мета, правила, ігрова дія та навчальне завдання. Дидактична гра як форма ігрового навчання має сенс лише тоді, коли дидактичне навчальне завдання приховане від дитини за ігровою цікавою дією. Дитина не бачить очевидну мету гри, поставлену педагогом, завдяки присутності ігрових елементів: очікування і несподіванки, загадки, руху.
Здібності людини успішно виявляються лише у тій діяльності, яка вимагає розвитку саме цих здібностей. Відповідно для розвитку компетенцій необхідна діяльність, що містить у собі саме цей зміст.
Тренінгова вправа «Домашнє завдання на літачку»
(мотивація навчальної діяльності)
Мета: мотивувати учнів до вивчення предмету, зацікавлювати урізноманітненням перевірки домашнього завдання,
Не секрет, що наші учні часто люблять із паперу складати різноманітні фігурки, в тім числі і літачки. Готуючись до уроку, складаю декілька моделей. Разом з тим пишу завдання на кожному. Від дверей запускаю літачок, кому попаде на парту, той і отримує завдання. Дітям цікавий сам процес запуску літачків. Це і створює позитивний настрій, налаштовує учнів на урок.
Вправа «Сліди» (до теми «Шкідливі звички»)
Мета: формувати здоров’язберігаючі компетентності, навички критичного мислення, зокрема приймати правильні рішення на користь ведення здорового способу життя.
Щоб виконати цю вправу, запрошую бажаючих. На столі лежить великий аркуш паперу (ватман). В одноразовій посудині (тарілці) налито форбу. Бажаючий за допомогою відбитків рук, вмочених у фарбу створює сліди на папері. Спочатку колір слідів буде насичений, далі матиме все менш помітний слід, з часом зовсім щезне. (Звичайно, учню-добровольцю, що допомагав, пропоную вийти і помити руки).Після цього проводжу бесіду, що шкідливі звички (погані справи) мають великий вплив на наше життя, залишають «темні сліди». Якщо ж людина відмовиться від шкідливих звичок і обере здоровий спосіб життя, то з часом і життя стане світлим, зникнуть усі проблеми, пов’язані з вживанням алкоголю (наркотиків) та курінням.
Вправа «Масаж рук за допомогою природніх засобів»
(до теми «Косметичні проблеми підлітків»)
Мета: вчити користуватися природніми гіпоалергенними засобами, розвивати компетентність «Здоров’я та безпека».
Пропоную учням (за бажанням) спробувати косметичну процедуру: чистка рук з елементами масажу за допомогою кавової гущі. Діти з задоволенням беруть участь в такому процесі. Після чого зволожують руки дитячим кремом.
Вправа «Борщ» (до теми «Харчування»)
Мета: розвивати навички правильного раціонального збалансованого харчування.
На дошці розміщую аркуш із зображенням кастрюлі. Учні вибирають картинки овочів, з яких можна зварити борщ і прикріпюють на аркуш. Називають вітаміни, які містяться в тих чи інших овочах.
Дидактична гра «Парочки»
Мета: формувати інтерес у дітей до фізкультури і спорту; вчити співставляти картинку виду спорту з відповідною піктограмою, розвивати пам'ять, логічне мислення. Дітям роздають картинки із зображенням видів спорту. Ведучий дістає по одній піктограмі. Гравці порівнюють її зі своєю картинкою і називають цей вид спорту.
Гра «Вітамінний потяг»
Мета: закріпити знання про вміст вітамінів в продуктах харчування.
Ігрова дія. Вагончики з назвами вітамінів «А», «В», «С», «D» з порожніми віконечками. Дитина вставляє картинку, на якій намальовано продукти харчування, у відповідне віконечко.
Дидактична гра «Квітка»
Мета: сформувати поняття, які чинники впливають на здоров’я
Робота в групах. Кожна група отримує вирізану з кольорового картону квіточку. Уявіть, що квітка, це наше здоров’я. Що потрібно робити, щоб квіточка жила і добре росла? А тепер на пелюстках квітки запишіть, які фактори впливають на формування здорового способу життя. Після виконання завдання кожна група зачитує свої відповіді. Отже ви назвали всі вірні фактори, які впливають на здоров’я, але сьогодні ми звернемо увагу на один з них, це сім’я – найголовніший чинник здорового способу життя. Що повинна робити сім’я, щоб зберегти ваше здоров’я?
Дидактична вправа-дешифрувальник «Детектив»
Увага! Розшукуються слова з основ здоров’я
Мета: закріпити знання з теми «Безпека в навколишньому середовищі»; розвивати увагу та спостережливість.
ь |
у |
т |
г |
н |
г |
к |
ш |
щ |
з |
д |
р |
б |
ю |
ю |
з |
х |
щ |
м |
ш |
з |
ц |
т |
ь |
е |
т |
а |
ц |
т |
р |
а |
н |
с |
п |
о |
р |
т |
о |
о |
д |
з |
з |
і |
ь |
а |
п |
о |
п |
н |
а |
в |
и |
ч |
к |
и |
о |
ь |
ь |
д |
и |
г |
е |
к |
е |
т |
ю |
у |
р |
д |
ж |
ї |
є |
о |
к |
г |
и |
и |
с |
г |
л |
л |
б |
д |
ж |
є |
з |
й |
й |
п |
т |
у |
е |
г |
н |
б |
е |
з |
п |
е |
к |
а |
г |
щ |
б |
п |
д |
м |
р |
ф |
ч |
о |
к |
в |
ц |
ф |
ь |
а |
р |
н |
ш |
ф |
ї |
і |
н |
п |
д |
р |
є |
ж |
з |
к |
о |
к |
п |
р |
о |
м |
и |
с |
л |
о |
в |
і |
с |
т |
ь |
т |
ь |
и |
х |
г |
а |
р |
с |
б |
ь |
ж |
н |
ш |
х |
о |
є |
і |
й |
п |
о |
к |
д |
з |
в |
г |
с |
и |
г |
р |
н |
в |
в |
а |
м |
н |
е |
б |
е |
з |
п |
е |
к |
а |
а |
о |
у |
о |
я |
і |
а |
ь |
і |
к |
з |
м |
м |
ц |
ь |
к |
ь |
н |
ь |
н |
ь |
г |
а |
з |
ь |
д |
ф |
й |
р |
ь |
д |
к |
в |
с |
п |
і |
л |
к |
у |
в |
а |
н |
н |
я |
у |
ш |
щ |
а |
ф |
д |
т |
о |
п |
ь |
и |
т |
м |
ь |
ь |
й |
ц |
з |
д |
п |
і |
ш |
о |
х |
і |
д |
ь |
ю |
о |
ш |
о |
ь |
ч |
ч |
ь |
м |
є |
ж |
ш |
щ |
щ |
ш |
а |
л |
к |
о |
г |
о |
л |
ь |
в |
щ |
т |
ю |
к |
к |
е |
ь |
в |
о |
г |
о |
н |
ь |
а |
п |
о |
ь |
ь |
б |
ж |
и |
у |
з |
е |
ф |
и |
ь |
р |
є |
ц |
у |
ш |
щ |
з |
м |
т |
ь |
б |
ю |
я |
я |
ч |
ч |
в |
м |
п |
в |
у |
ь |
н |
з |
а |
х |
в |
о |
р |
ю |
в |
а |
н |
н |
я |
ч |
ч |
ч |
а |
д |
л |
с |
в |
ь |
р |
ь |
ь |
ь |
ю |
ю |
ю |
є |
є |
є |
і |
і |
і |
я |
я |
я |
н |
ь |
і |
и |
м |
б |
н |
ь |
и |
и |
к |
о |
н |
ф |
л |
і |
к |
т |
ь |
ь |
ь |
ь |
н |
ь |
н |
ч |
и |
ю |
р |
с |
п |
о |
с |
і |
б |
ж |
и |
т |
т |
я |
ю |
ь |
ю |
и |
я |
ь |
н |
ч |
ь |
д |
о |
р |
о |
г |
а |
ь |
ю |
у |
і |
е |
ю |
з |
о |
ч |
ц |
ц |
ц |
г |
я |
ч |
ь |
и |
ь |
у |
і |
и |
є |
и |
ь |
ю |
є |
р |
ь |
а |
о |
ф |
ю |
ь |
ь |
і |
є |
а |
л |
к |
о |
г |
о |
л |
ь |
ь |
у |
і |
є |
м |
є |
б |
ь |
і |
н |
с |
к |
п |
і |
ь |
ь |
ю |
ю |
о |
щ |
і |
а |
о |
у |
п |
ь |
о |
е |
р |
ь |
н |
ь |
о |
ь |
о |
і |
ь |
е |
е |
ч |
ч |
і |
і |
а |
а |
ь |
а |
ь |
м |
е |
у |
у |
с |
о |
у |
ь |
д |
ь |
щ |
з |
д |
о |
р |
о |
в |
‘ |
я |
ь |
с |
а |
е |
ь |
д |
у |
т |
і |
и |
е |
и |
ь |
ш |
и |
є |
ь |
ю |
я |
ь |
ь |
ю |
е |
а |
а |
т |
и |
н |
а |
р |
е |
є |
е |
н |
у |
ь |
ь |
е |
е |
ь |
і |
є |
ц |
ц |
е |
ж |
і |
р |
м |
е |
а |
у |
ю |
у |
е |
а |
у |
н |
а |
р |
к |
о |
т |
и |
к |
и |
ь |
и |
у |
р |
п |
н |
о |
к |
і |
ь |
е |
м |
о |
щ |
е |
е |
в |
а |
р |
о |
о |
ь |
ь |
р |
у |
р |
о |
н |
о |
т |
ь |
у |
ь |
і |
о |
п |
ь |
ь |
у |
у |
н |
н |
ь |
ю |
ь |
о |
и |
ь |
о |
я |
ь |
а |
е |
о |
ь |
я |
а |
з |
а |
л |
е |
ж |
н |
і |
с |
т |
ь |
о |
и |
ь |
ь |
м |
ь |
ж |
о |
ь |
ь |
е |
а |
ь |
у |
у |
є |
є |
у |
ю |
є |
м |
м |
о |
м |
ь |
ь |
к |
у |
р |
і |
н |
н |
я |
ь |
й |
ь |
с |
в |
і |
л |
и |
ь |
и |
р |
е |
ж |
и |
м |
е |
о |
у |
и |
ж |
є |
л |
с |
к |
а |
т |
а |
с |
т |
р |
о |
ф |
а |
ь |
м |
т |
е |
р |
о |
р |
и |
з |
м |
ь |
ь |
і |
і |
п |
а |
р |
н |
и |
к |
о |
в |
и |
й |
ч |
е |
ф |
е |
к |
т |
и |
ь |
ф |
а |
і |
і |
о |
о |
ь |
ь |
ю |
а |
в |
а |
р |
і |
я |
ь |
б |
ю |
с |
ч |
я |
у |
ь |
ь |
3. ВИСНОВОК
Одним з ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмета є
використання на уроках і в позакласний час дидактичних ігор і цікавого матеріалу, що сприяє створенню в учнів емоційного настрою, викликає позитивне ставлення до виконуваної роботи, покращує загальну працездатність, дає можливість один і той же матеріал повторити різноманітними способами. Дидактична гра спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок. Дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприйняття дітьми навчального матеріалу, урізноманітнюють навчальну діяльність, вносять елемент цікавості.
Дидактична гра збагачує чуттєвий досвід дитини, забезпечує її розвиток, покращує сприйняття навчального матеріалу. Виконання цікавих ігрових дій сприяє розвитку спостережливості, довільної уваги, швидкого і тривалого запам’ятовування.
Дидактична гра має сталу структуру, що відрізняє її від інших видів ігрової діяльності. Основними елементами, які одночасно надають їй форми навчання і гри, є дидактичні та ігрові завдання, правила, ігрові дії, результат.
Різноманітні ігрові та тренінгові вправи, які подано в посібнику, знімуть
напругу під час уроку, зроблять його більш цікавим для дітей. Видатні педагоги
надавали величезного значення включенню гри в навчальну діяльність. Ще К.Д.
Ушинський радив вводити елементи цікавості, ігрові моменти в серйозний навчальний працю учнів для того, щоб процес пізнання був більш продуктивним.
Відомий педагог С.Т. Шацький називав гру життєвої лабораторією дитинства і закликав включити її в програму школи: «Коли дитина грає, віна підвищує свої емоції. Нашу школу ми повинні зробити місцем якраз такого пожвавлення».
Говорячи про активізацію процесу навчання, С.Т. Шацький рекомендував не давати готові знання, а розвивати схильність дітей до самостійного дослідження, до прояву себе в праці, грі.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
вчителя.- Ранок, 2008.
ЗМІСТ
НОТАТКИ
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1