Розвиток комунікативності вчителя
Спілкування вчителя з учнями, дотримання ним педагогічного такту вимагає розвинених комунікативних умінь. А. Н. Леонтьев дає таку характеристику комунікативних умінь педагога [14, с. 210-217].
-
• здатність до соціальної перцепції ("читання за обличчям");
-
• розуміти, а не лише бачити, тобто адекватно моделювати особистість учня, його психічний стан та ін. за зовнішніми ознаками;
-
• "подавати себе" в спілкуванні з дітьми;
-
• оптимально будувати свою мову в психологічному плані, тобто володіти здатністю мовленнєвого спілкування;
-
• володіти мовленнєвим і немовленнєвим контактом з учнями.
В. А. Кан-Калик поглибив поняття професійно-педагогічної комунікативності, увівши в нього ще такі компоненти:
-
а) наявність стійкої потреби в систематичному спілкуванні з дітьми в найрізноманітніших ситуаціях;
-
б) органічна взаємодія загальнолюдських і професійних показників комунікативності;
-
в) емоційне задоволення на всіх етапах спілкування [5, с. 61].
Природно, що ці ознаки та властивості педагогічної комунікації
можуть бути розвинені й удосконалені завдяки цілеспрямованій роботі студента над собою в період навчання та пізніше в процесі педагогічної діяльності.
Подано основні передумови оволодіння педагогічною комунікативністю [10, с. 41].
-
1. Уміння вчителя розуміти психологічний стан учня.
-
2. Оволодіння рефлексією – здатністю відобразити внутрішню картину світу дитини (зворотний зв'язок у спілкуванні).
-
3. Уміння до емпатії (співпереживання).
-
4. Уміння самопрезентації, самоподачі.
У цьому випадку ефективними методами вважаються мікромоделювання – створення ситуацій із максимальним наближенням до умов школи, у ході яких розігрується поведінка вчителя й учнів.
Мікровикладання – одна з форм моделювання, створення мікроситуації (фрагмент уроку, бесіди та ін.), у ході яких відпрацьовується той чи інший елемент педагогічної комунікації.
Міні-курси – перегляд фрагментів занять, проведених досвідченими вчителями.
Але головне – самоосвіта, цілеспрямована робота над собою з періодичним самодіагностуванням характеру динаміки своїх комунікативних показників.
Не менш важливе – дотримання єдиних вимог професійно-педагогічного спілкування з учнями з боку педагогів школи та батьків. При цьому бажано дотримуватися таких головних правил-заповідей у спілкуванні:
-
а) для вчителів:
-
1. Навчально-виховний процес повинен будуватися на педагогічно вивіреному фундаменті відносин з учнями;
-
2. Не можна будувати спілкування зі школярами лише "від себе" без урахування інтересів і прагнень самої дитини;
-
3. Мотивація на уроці повинна бути чітко зорієнтована на конкретного учня або групу, а не безадресна ("взагалі");
-
4. Спілкування на уроці не повинно обмежуватися лише повідомленням класу певної інформації. Потрібно при цьому організовувати взаємодію, вивчати особливості школярів, реалізовувати той чи інший педагогічний вплив;
-
5. Потрібно враховувати психологічну атмосферу в класі й на цій основі будувати навчально-виховний процес;
-
6. Уміти слухати дітей;
-
7. Ураховувати настрій класу в ході спілкування з ним. На цій основі слід обирати відповідні форми й методи педагогічного впливу.
-
8. Ураховувати ймовірність виникнення конфлікту в процесі спілкування, яка може бути наслідком некомпетентності педагога. У випадку конфлікту оперативно виправляти й нейтралізувати ситуацію. Досвідчений педагог володіє здатністю передбачення, а тому намічає заздалегідь можливі варіанти виходу з конфлікту;
-
9. Потрібно бути максимально тактовним, доводячи учневі помилковість його позиції;
-
10. Бути ініціативним і динамічним у спілкуванні з дітьми, тобто вміти енергійно й швидко встановлювати необхідний контакт зі школярами;
-
11. У спілкуванні враховувати деякі індивідуальні особливості дівчаток класу, оскільки вони більш емоційні, а отже – більше вразливі;
-
12. Уникати мовленнєвих штампів у спілкуванні з дітьми;
-
13. Намагатися перемагати в собі негативне ставлення до окремих учнів класу. До всіх школярів повинно бути рівне, спокійне, неупереджене ставлення;
-
14. Не критикувати безпідставно учнів. Така критика не діє, лише викликає негатив у відносинах. Критика повинна бути на основі фактів, справедливою й конструктивною;
-
15. Частіше посміхатися дітям. Посмішка вчителя створює загальний сприятливий мікроклімат у класі;
-
16. Від учителя на адресу класу частіше повинні звучати схвалення й заохочення. Це стимулює діяльність учнів;
-
17. Діти повинні знати, як до них ставиться вчитель. Позитивне конструктивне ставлення педагога лежить в основі успішної навчальної діяльності;
-
18. Постійно працювати над розвитком своєї комунікативної пам'яті, оскільки це дає змогу швидко відновлювати попередню ситуацію в спілкуванні з класом, відтворювати її емоційну атмосферу та ін.;
-
19. Якщо потрібно провести індивідуальну бесіду з учнем, то слід добре продумати її стратегію й тактику;
-
20. Варто пам'ятати, що школяра завжди хвилює ставлення до нього як до особистості, яка прагне самоутвердження та самореалізації;
-
21. Потрібно враховувати періодичну наявність певних психологічних бар'єрів, які утруднюють роботу педагога в класі: через неуважність класу не реалізовано задум заняття, негативний у минулому досвід роботи з цим класом, негативна налаштованість на нього чи окремих учнів на основі інформації колег тощо;
-
22. Важливість підтримки авторитету колег перед учнями, оскільки відсутність цього нерідко призводить до втрати і власного авторитету, тобто наявність у цьому випадку корпоративної солідарності;
-
б) для батьків учнів:
-
1. Не практикувати "бар'єр заклопотаності". Батьки нерідко дуже зайняті своїми справами й не мають часу (на їхню думку) для дітей. Неувага батьків спричиняє відчуження;
-
2. Не бути в ролі "дорослих" перед дітьми, тобто не бажати (або не вміти) зрозуміти свою дитину, увійти в її психологічний світ через свій вік;
-
3. У спілкуванні з дітьми не використовувати "бар'єр стереотипу". Це незнання вікових змін дитини, коли її вважають маленькою, непристосованою й наївною, якою й далі потрібно керувати;
-
4. Не дотримуватися принципу "виховних традицій", тобто намагання у вихованні дітей використовувати ті форми, методи й засоби, які були в сім'ї їхніх батьків, тобто не враховувати зміни загальної ситуації, рівня поінформованості сучасних підлітків, їхнього загального розвитку;
-
5. Відмовитися від прийому "дидактизму": на кожному кроці підкреслювати: "Роби так, а не так" тощо, оцінювати й фіксувати