РОЗВИТОК КРЕАТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Мистецтво – важлива частина життя людини. І воно є одним із головних засобів прилучення дитини до культури і духовних цінностей. Твори мистецтва сприяють художньо-образному засвоєнню світу. Тому в сучасній школі багато уваги приділяється розвитку художньо-творчих здібностей, здатності до сприймання, розуміння й творення художніх образів, потреби в духовному самовираженні.
Нова програма з музичного мистецтва дозволяє вчителю, спираючись на кращі зразки митців української та світової культури, розвивати здібності учнів сприймати, відчувати і розуміти чудове. На своїх уроках учитель формує різні компетенції учнів, готує їх до життя. І нові методи, які він використовує на уроці можуть допомогти йому в досягненні мети.
Звертаючись на уроках музики до методів інтерактивного навчання я залучаю дітей до активної творчої діяльності. Їх застосування залежить як від теми, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та понять, які необхідно засвоїти. За допомогою методів інтерактивного навчання можна швидко й якісно перевірити знання дітей, цікаво розпочати нову тему, використовуючи гру, підвести підсумок уроку.
Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів, на уроках музичного мистецтва використовую різні методи та форми навчання, що є актуальними в системі мистецької освіти. Використовую такі методи навчання: «Мікрофон», «Ланцюжок», «Коло», «Аукціон», «Мозковий штурм», «Гронування», «Чистий аркуш», «Дерево знань», «Асоціативний кущ», «Навчаючи – вчуся», «Скриня емоцій», «Квітки настрою», «Колаж». У своїй роботі застосовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри, театралізовані ігри. З усієї різноманітності ігор на уроках музики доцільними є музично-дидактичні, сюжетно-рольові та проблемно-моделюючі: “Голосно-тихо”, “Швидко-повільно”, “Вгору-вниз”, “Луна”, “Дзеркало”, “Веселі діалоги”, музикальні “хрестики – нулики” .
Ці ігри доцільно проводити під час організації процесу спостереження за розвитком музики, розширення емоційного, інтонаційного досвіду, лексичного запасу.
Для закріплення мистецьких понять та термінів наприкінці вивчення теми проводимо ігри: «Вгадай мелодію», «Поле чудес».
«Духовне життя дитини - писав В.Сухомлинський, - повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії, творчості. Без цього вона - засушена квітка».
Щоб розвивати творчі здібності учнів, слід поступово та систематично включати їх у самостійну пізнавальну діяльність та забезпечити співпрацю між учнями і вчителем. Я використовую у своїй практиці нестандартні уроки. Уроки музичного мистецтва проведені нетрадиційно, стимулюють творчість учителя й учнів, створюють сприятливі умови для спільної співпраці.
На початку кожного уроку я ставлю перед учнями проблемне питання, яке ми спільно вирішуємо. Такий підхід впливає на процес розвитку творчих здібностей дітей. На уроках завжди прагну установити міжпредметні та міжмистецькі зв’язки, що допомагають сформувати в учнів цілісну систему знань про мистецтво. Урок музики має велику силу впливу на внутрішній і духовний світ учнів, пробуджує інтерес до музики, необхідність спілкуватися з нею. Одним із шляхів розвитку творчої особистості учнів, їхньої креативності я вважаю творчу музичну діяльність, яка має пронизувати усі види музичної діяльності школярів та є якісним показником творчого самовираження.
Метою моєї роботи є пошук інноваційних методів навчання, які б сприяли розвитку особистості, стійкому інтересу до музичного мистецтва, та створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дитини на уроках музичного мистецтва. Творча особистість здатна на інтелектуальну активність, творче мислення та творчий потенціал. Поряд із терміном «творча особистість» використовується термін «креативна особистість». Креативність – це здатність до творчості, здатність створювати незвичні речі, вигадувати, знаходити, бачити світ по – особливому. Це творчість, яка корисна і на роботі, і у житті.
Креативна людина – це вигадник, що постійно фантазує і придумує, роблячи світ яскравішим, цікавішим, перетворюючи все у щось абсолютно нове і неповторне. З метою підвищення активності, самостійності і пізнавальних здібностей учнів я впровадила новий метод –– це колаж. Цей метод я використовую у роботі в групах переважно на підсумкових уроках, під час виконання учнями пісень, випереджувальні завдання.
Колаж – технічний прийом, який ґрунтується на введенні у твір способом монтажу різних за фактурою та кольором предметів (шматків газет, афіш, шпалер, фотографій, етикеток, дерева, мармуру, скла, кусків тканини і т.д.) для посилення естетичного ефекту твору мистецтва. Матеріал, що приклеюється має бути різним по кольору, фактурі; об’ємним чи плоским.
Тематика колажів сама різноманітна: за прослуханим твором, за характеристикою героя, за творчим шляхом композитора, флористичні, декоративні, абстрактні, пейзажі, і т.д. Найважливіша частина колажу – ідея. Поштовхом до створення колажу може бути будь-який предмет, фраза, пісня, картинка, дрібничка, деталь, явище. Це всього-на-всього мить. Створюючи колаж, кожен може проявити свої фантазії, своє бачення того чи іншого явища.
Найскладнішою задачею для вчителя, який у своїй практиці використовує метод колажу, є формування груп і обрання теми проектної роботи. Підготовка учнів проходить так: клас поділяється на групи, які готуються до виконання завдання, підбираючи цікаві форми виступу, що відповідають образам пісні, темі уроку. Кожна з команд докладає певних зусиль у підготовці проекту, щоб виступити краще, ніж інша команда, а значить задіє артистичність, творчість талант і винахідливість. Результат – урок перетворюється на святковий, яскравий виступ – захист команд. Слід зазначити, що кожна з команд з інтересом спостерігають за виступом інших, намагаючись виступити краще, а надалі – впровадити нові форми презентації проектів.
Під час вивчення поняття «Українські народні інструменти» учні виготовили колаж, де поєднали різні матеріали: вирізки, бісер, тканина, стара платівка. Зміст даного колажу полягає в тому, що задум у вигляді годинника був дуже вдалим. Адже, годинник-це час і протягом періоду інструменти удосконалюються, що і зображено на фото. У центрі – діти в українському вбранні. Захищаючи цей проект, група учнів виконали українську народну пісню «Сопілочка з бузини».
Під час ознайомлення учнів із веснянками можна запропонувати їм виконати колаж на тему «Весняна пісня». Учні поєднали дівчину-весну, пташок, весняні квіти.
Під час вивчення творчості композиторів пропоную учня випереджувальне завдання на тему «Творчий портрет Й.С.Баха », «Бетховен і музика» тощо.
Під час районного семінару вчителів музичного мистецтва Луцького району провела майстер-клас «Використання методу колажу на уроках музичного мистецтва». Завданням для груп було вибрати музичний твір, зробити проект технікою колажу і презентувати роботу. 1 група – пісня В.Івасюка «Червона рута», 2 група – О.Янушкевич «Веселкова пісня».
Використовуючи інноваційні методи навчання, переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті знання на практиці, набули комунікативних навичок. Підвищується інтерес учнів до знань, зростає самоповага. Тому я впевнена: за активними методами навчання – майбутнє. Постійне впровадження їх у практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня, цікавим.
Застосування методів інтерактивного навчання на уроках музики залежить як від теми уроку, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та понять, які необхідно засвоїти. І саме вчитель виховує в учнів любов до музики і бажання співати.
Отже, оскільки вчитель є організатором освітнього процесу то його основною метою є пробудити і підтримати прагнення дітей до пізнання, що спонукає педагогічний колектив шукати шляхи підвищення інтересу учнів до навчання, урізноманітнюючи його зміст, форми та прийоми через використання інновацій.
Л.В.Міленіна, заступник директора з виховної роботи,
вчитель музичного мистецтва Княгининівського НВК