Пріоритет в організації освітнього процесу надавати особистості учня вміння самостійно здобувати знання;заохочувати до активної пізнавальної діяльності;створювати умови для виявлення зацікавленості;стимулювати до висловлювань без побоювань помилитися;формую прагнення учнів знаходити свій спосіб роботи;навчати аналізувати та виявляти учнівську ініціативу, самостійність у самовираженні.
Тобто розвиваю в учнів креативні якості:уміння альтернативно мислити, бачити кілька варіантів розв'язання проблеми;спроможність нестандартно працювати з матеріалом;бажання експериментувати;потребу імпровізувати, розкривати зміст твору;здатність творчо засвоювати навчальний матеріал;прагнення до самозбагачення інтелектуальної, моральної, емоційно-вольової, естетичної сфери
Що таке креативність?Це - творчі здібності людини, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і входять у структуру обдарованості. Абрахам Маслоу - це творча спрямованість, спадкоємно властива всім, але втрачена більшістю під впливом середовища. На побутовому рівні – Це - прояв кмітливості - здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації. П. Торренс - “ це означає копати глибше, дивитися краще, виправляти помилки, розмовляти з кішкою, пірнати на глибину, проходити крізь стіни, запалювати сонце, вітати майбутнє".
Критерії креативностіАбстрактність - розуміння суті проблеми. Оригінальність - здатність бачити незвичайні, нестандартні ідеїСприйнятливість - чутливість до незвичайних деталей, протиріч. Швидкість - здатність бачити велику кількість ідей. Опір - це здатність не слідувати стереотипам. Гнучкість - здатність застосовувати різноманітні стратегії
Умови розвитку креативності1. Розвиток бази знань та умінь, накопичення та систематизація того запасу інформації, на основі якого можна створювати щось нове, а також удосконалення навичок, необхідних для відповідного виду діяльності.2. Створення атмосфери, яка привертає до творчості. Ключова характеристика цієї атмосфери – відсутність критики на стадії породження ідей, що дозволяє подолати внутрішні обмеження, які перешкоджають тому, аби побачити проблему в новому ракурсі.3. Пошук аналогій. Шанси на творче рішення завдань збільшуються, якщо вдається розгледіти аналогії між ними та іншими проблемними ситуаціями, навіть якщо вони на перший погляд не схожі.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього такий алгоритм:визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;провести достатню попередню підготовку;забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;дати учням інструктивні матеріали.
Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учитель: Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчали. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповідей інших, не перебивайте, не викрикуйте з місця. Починайте з речення… Інтерактивний прийом «Незакінчене речення». I ряд: «Сьогодні на уроці я …. (навчився, дізнався) …». II ряд: «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …». III ряд: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».
Хотілося б відмітити: Діти з високим рівнем інтелекту і креативності впевнені у своїх здібностях, мають адекватний рівень самооцінки; їм притаманні внутрішня свобода і високий самоконтроль. Якщо вимагає ситуація, ведуть себе по-дорослому. Виявляють інтерес до всього нового і незвичайного, характеризуються великою ініціативністю, але, разом з тим успішно пристосовуються до вимог соціального оточення, зберігаючи внутрішню незалежність думок і дій.
Діти з низьким рівнем інтелекту і креативності , як правило, зовнішньо добре адаптуються, тримаються в "середняках" і задоволені своїм становищем. Вони мають адекватну самооцінку, низький рівень предметних здібностей компенсується розвитком соціального інтелекту, товариськістю, пасивністю у навчанні.
Під час роботи з дітьми важливо розвивати не лише інтелект, але й творчі здібності, і, навпаки, під час розвитку творчих здібностей не слід забувати про інтелект. Адже коли високий інтелект поєднується з високим рівнем креативності, творча людина частіше добре адаптована до середовища, активна, емоційно врівноважена, незалежна і т.п.
Висновок Сучасність вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання стає процесом дослідження.