Критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його… Цим мисленнєвим операціям можна і необхідно навчати, а далі – вдосконалювати їх, тренувати. Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, прийняття рішень…
Перелік методів критичного мислення досить великий. Добирати їх слід з огляду на мету, завдання уроку, на особливості самих методів. Адже на певних етапах уроку вони є більш ефективними, доречними. Асоціативний кущ Валіза ідей Дерево передбачень Діагама Венна Кластер Мозковий штурм Передбачення на основі опорних слів Робота в парах Таблиця “Знаємо – хочемо дізнатись – дізнаємось” Ажурна пилка Дискусія Запитай у автора Карта поняття Картографування тексту Кластер Концептуальна таблиця Навчаючи – вчуся Опорні слова Подвійний щоденник Робота в парах,малих групах “Тонкі” і “товсті” запитання Т-таблиця Читаємо в парах Читаємо з маркуванням Бортовий журнал Діаграма Венна Займи позицію Кластер Концептуальна таблиця “Плюс – мінус – цікаво” Прес Сенкан Таблиця “Знаємо – хочемо дізнатися – дізнаємось” Фішбуон Шкала думок. Осмислення (Узагальнення і систематизація)Виклик (Актуалізація опорних знань)Рефлексія (Підбиття підсумків)
Осмислення. Рефлексія Виклик Кластер служить для стимулювання пізнавальної діяльності,мотивації до початку вивчення теми, відтворення вже наявних знань з даної теми, формуванняасоціативного ряду і постановка питань, на які хочеться знайти відповіді... Виконує функцію систематизації отриманих знань, отримані знання переробляються в результаті творчої діяльності та робляться висновки…Дозволяє структурувати навчальний матеріал, організовується робота з інформацією: читання тексту, обдумування та аналіз отриманих фактів… 312 Застосування методу кластера у вигляді загальної стратегії заняття можливе на протязі всього уроку, на всіх його етапах.
Слово «кластер» походить з англійської мови – cluster – пучок, рій, скупчення. Кластер – виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. Включає ключові слова, ідеї, подані у логічній послідовності текстових суб'єктів, котрі створюють цілісну і наочну картину. В методичних джерелах цей метод називають по-різному: «карта понять», «карта-схема», «їжак», асоціограма.cluster
Метод дозволяє розвивати мислення, робити його більш гнучким, позбавлятися стереотипів, тим самим відбувається перетворення догматичного мислення в критичне. Через побудову кластерів виявляється система ключових слів, які можуть бути використані для пошуку інформації в інтернеті, а також для визначення головних напрямів учнівських досліджень, вибору тем для проєктних робіт тощо... Створення кластерів – творча робота, в якій є можливою реалізація власного бачення проблеми, власний підхід, варіативність як засіб самореалізації та самоствердження. Адже схема може мати як найпростіший графічний вигляд, так і оригінальну форму представлення через певні предмети, образи тощо.
Застосування методу кластера сприяє формуванню у школярів надпредметних умінь, які проявляються: під час занять з інших предметів; у позакласній діяльності; у різних уміннях працювати в групах/парах; графічно оформити текстовий матеріал; творчо інтерпретувати наявну інформацію; розподілити матеріал за ступенем новизни і значимості; узагальнити здобуті знання; формувати культуру читання у різних життєвих ситуаціях тощо…Розум людський має три ключі, які все відкривають:знання, думку, уяву. В. Гюго
природо-охоронні територіїопади: 450-350 ммсуховії, посухизима:-5 0 С … -1 0 СК < 1 літо:+200 С … +23 0 Сгризуни:ховрах, хом'як, бабак птахи:стрепет,перепілка різнотрав'я:тюльпан, шафран,катран, горицвіт,типчаково-ковилова полинно-типчакова балки: дуб, берест схили балок: терен, шипшина, мигдаль річки: Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг озера: Ялпуг, Кагул, Сасик лимани: Дністровський, Хаджибейський,Куяльницький низовини: Причорноморська,Північнокримська височини: Приазовська,Подільська,Придніпровська Донецький кряж поди, балки,гриви,кургани чорноземи: звичайні, південнікаштанові солонці, солончаки водиклімат. Зона степуґрунтирельєфрослин-ністьтварин-ний світбіосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський, Дунайський природні заповідники: Дніпровсько-Орільський,Єланецький, Луганський,Український степовий