Розробка уроку (фрагмент) "Розвиток критичного мислення шляхом використання прийому-гри "Шість капелюхів" "

Про матеріал

Фрагмент уроку з української мови ( навчання грамоти )

у першому класі НУШ за підручником К. Пономарьової

Метою фрагменту уроку є здобуття досвіду в командній роботі

та розгляду ситуації з шести перспектив ( навчитися грати в гру

“Шість капелюхів" під час роботи з букварем, аби в подальшому

розглядати більш серйозні проблемні ситуації), а також

формування ключових компетентностей:

- вміння вчитися – висловлювати власні думки, робити висновки,

використовуючи метод капелюхів Де Боно; стимулювати творчу уяву

учнів, розвивати критичне мислення.

- комунікативної : формувати здатність невимушено спілкуватися,

уважно слухати інших, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати

мовлення, творче мислення;

- соціальної: удосконалювати навички роботи в групі, поважати

альтернативну думку інших;

- громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи.

Міжпредметні зв'язки: мовно-літературна галузь, природознавча.

Роботі на цьому уроці передують раніше проведені ігри з “капелюхами" та робота з медіа на ранкових зустрічах, на уроках з навчання грамоти та “ Я досліджую світ", під час яких діти ознайомились із поняттями “ Факти" та “ Домисли “, навчилися помічати різні деталі у малюнках, фотографіях, вдумливо читати тексти.

Перегляд файлу

Розвиток критичного мислення шляхом використання прийому-гри " Шість капелюхів"

Фрагмент уроку з української мови ( навчання грамоти )

у першому класі НУШ за підручником К. Пономарьової

Роботі на  цьому уроці передують раніше проведені ігри з “капелюхами” та робота з медіа на ранкових зустрічах, на уроках з навчання грамоти та “ Я досліджую світ”, під час яких діти ознайомились із поняттями “ Факти” та “ Домисли “, навчилися помічати різні деталі у малюнках, фотографіях, вдумливо читати тексти.

Фрагмент уроку 15 (с. 32-33)

Тема уроку. Велика буква Ч. Читання слів і тексту з вивченими

літерами. Уявлення про близькі за значенням слова.

Мета уроку: ознайомити учнів з великою друкованою буквою Ч,

навчити друкувати її; закріплювати вміння друкувати вивчені літери,

писати слухові диктанти; розвивати навичку читання,

       уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння

розповідати за малюнком і про події з власного життя; виховувати

турботливе ставлення до навколишнього середовища.

Метою фрагменту уроку є здобуття досвіду в командній роботі

та розгляду ситуації з шести перспектив ( навчитися грати в гру

“Шість капелюхів” під час роботи з букварем, аби в подальшому

розглядати більш серйозні проблемні ситуації), а також

формування ключових компетентностей:

- вміння вчитися – висловлювати власні думки, робити висновки,

використовуючи метод капелюхів Де Боно; стимулювати творчу уяву

учнів, розвивати критичне мислення.

- комунікативної : формувати здатність невимушено спілкуватися,

уважно слухати інших,  збагачувати словниковий запас учнів; розвивати

мовлення, творче мислення;

- соціальної: удосконалювати навички роботи в групі, поважати

альтернативну думку інших;

- громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи.

Міжпредметні зв’язки: мовно-літературна  галузь, природознавча.

Обладнання: підручник для 1 класу К. Пономарьової “ Українська мова.

 Буквар.” Частина 2, с. 33

 

 

Роботу над текстом, поданим на сторінці 33, слід розпочати з

читання його вчителем. Учні стежать (водять пальцем по рядках) і

читають за ним. Після першого читання варто запитати, як учні

розуміють значення висловів від спеки річка ніби схудла, річчина

хвороба виліковна, а також, які слова в тексті дітям не зрозумілі, й

пояснити їх значення.

Потім пропонується пограти в гру “ Шість капелюхів”

Для цього діти об’єднуються у шість груп, вчитель розподіляє капелюхи 

та дає завдання .

- Команда білого капелюха шукає спільні факти в тексті та ілюстрації

(наприклад, на піщаному березі лежить сміття, хлопчик у зелених чоботях

тримає мішок зі сміттям ( “почав чистити річку”; автор вживає такі

слова - назви дій щодо річки , які вживають  до об’єктів живої природи,

до людей( “схудла, хвора і просить)”)

- Команда жовтого капелюха досліджує позитивні, оптимістичні

прогнози ситуації ( наприклад, на малюнку зображено не так багато сміття,

хлопчик може сам прибрати його; якщо прийдуть друзі на допомогу, вони не лише прискорять роботу, а ще й зможуть перейнятися проблемою та в

майбутньому самі не смітитимуть; Сергійко взутий у гумові чоботи, тому

він не поранить ніжки, на голові в нього кепка - сонце не напече голову

тощо )

- Команда чорного капелюха оцінює ситуацію з точки зору наявності

недоліків, ризиків ( наприклад, Сергійко прибирає сміття без рукавичок, він

може заразитися чимось, може поранитись; хлопчик знаходиться сам на

природі, без дорослих, а це небезпечно, його можуть зашкодити зловмисники;

 якщо “захворіла”  річка , можуть хворіти і люди; громада може звикнути до

того , що одні люди смітять, а Сергійко прибиратиме тощо)

- Команда червоного капелюха висловлює свої переживання, емоції щодо

обговорюваної ситуації, інтуїтивні здогадки, не вдаючись у подробиці (це

завдання найважче для першокласників, та все ж таки можуть бути такі

приклади: почуття радості та пошани до хлопчика, як до свідомого та

доброго громадянина; відчуття жалю та  через те що на пляжі не можна

відпочити, річка хворіє; відчуття жалю та сорому  бо Сергійко єдиний серед

мешканців звернув увагу на проблему, та  що в нашому суспільстві так

багато несвідомих , егоїстичних громадян, які нехтують  природою,

комфортом та здоров’ям інших тощо)

- Команда зеленого капелюха шукає альтернативні ідеї для вирішення

проблеми (наприклад, запустити спеціальну сміттєприбиральну машину

(робота) , або машина для чистки річок;  аби ріка “ не хворіла “ надалі,

треба проводити “профілактику захворювань” , тому діти можуть скласти

тексти оголошень, які можна розмістити на березі річки тощо)

- Команда синього капелюха підводить підсумки та визначає як поданий

текст та ілюстрація впливає на нас ( наприклад,  визначає , яка ж хвороба

була в річки,  приходимо до висновку, що треба частіше читати оповідання

про природу, не треба бути байдужим до екологічних проблем; що не

існують невирішуваних проблем при наявності бажання їх вирішити; про

необхідність створення агітаційного плакату в школі, задля підвищення

свідомості та відповідальності  учнівської громади чи мешканців

мікрорайону, тощо) Ця група обирає заголовок до тексту

     Спільним для всіх груп є така вимога до виконання завдань: розподілити

репліки на всіх членів команди, аби кожен учасник міг вдягнути капелюх та

висловитись. Під час викладу думок іншої команди необхідно уважно їх

слухати , за потреби, після виступу кожного учасника, можуть їх доповнити.

Якщо дозволятиме час, можна запропонувати кожній групі

придумати заголовок до тексту відповідно до заданого типу мислення.

Після роботи над текстом варто запитати, чи бачили учні хвору природу, де саме, яка в неї була хвороба, чи намагались полікувати природу, як саме,

робили це самотужки чи з друзями або дорослими.

 Використана література :  Катерина Пономарьова.  Підручник для 1 класу  "Українська мова. Буквар" Частина 2, с.33

К .Понамарьва.  Методичні рекомендації до уроків читання за букварем  " Я читаю"[Електронний ресурс] : http://www.orioncentr.com.ua/

" Шість капелюхів ": прийом-гра для розвитку критичного мислення.[Електронний ресурс]: https://naurok.com.ua/post/shist-kapelyuhiv-priyom-gra-dlya-rozvitku-kritichnogo-mislennya

 

Більше на блозі " Дзвоник "

 

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
1425
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку