Зміни, які сьогодні відбуваються в суспільстві, багато в чому залежать від засобів масової інформації, які, створюючи інтенсивні інформаційні потоки, з одного боку, забезпечують доступність інформації, дають більші можливості для самоосвіти, комунікації, поширення ідей, самореалізації, ведення бізнесу, а з другого – через можливості маніпуляції, пропаганду, кіберзалякування створюють загрозу як в індивідуальних, так і в глобальних масштабах.
Сучасні школярі досить вільно орієнтуються в інформаційному просторі. Тому завдання педагога: розвивати критичне мислення дитини, його уміння аналізувати та відбирати важливу інформацію, структурувати, узагальнювати, використовувати й осмислено створювати для інформаційного середовища власні медіатексти, формувати медіакультуру школярів. Учитель повинен дати учневі спеціальні пошукові знання, навчити навігації в інформаційному просторі – тобто формувати діяльнісно-ціннісний підхід до освіти й самоосвіти.
За Концепцією нової української школи однією з компетентностей є інформаційно-цифрова, яка передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, у публічному просторі та приватному спілкуванні. Впровадження засад медіаграмотності, медіаосвіти базується на засадах критичного мислення
Отже, підготувати дитину до ефективної взаємодії з медіа, навчити учнів критично мислити, інтерпретувати медіатексти, навчити не лише користуватися різноманітними медійними засобами, а й розумітися на закономірностях їх функціонування, особливостей технологій впливу засобів масової інформації – задачі сучасного вчителя.
Чому на уроках потрібно впроваджувати медіаграмотність?Заняття цікавіші для учнів. Медійний простір, у якому живе дитина інформаційного сьогодення, – неймовірне поле для діяльності вчителя. Учні шукають, перевіряють, порівнюють, аналізують інформацію з різних джерел (підручник, відеоролик, стаття в журналі, пост у соціальній мережі). Заняття інтегровані. Можна одночасно інтегрувати з природознавством, літературою, основами здоров’я, англійською мовою.
Важливу роль у формуванні медіаграмотності школярів на уроках української мови та літератури відіграє робота над медіатекстами, сприйняття та аналіз творів медіакультури, різноманітні творчі медіазавдання. Пропоную вашій увазі вправи, які можна використовувати на уроках мови та літератури для впровадження медіаграмотності.
Вправа «Інтерв’ю» Визначте головних героїв оповідання. Оберіть головного героя, у якого ви хочете взяти інтерв’ю. Продумайте і запишіть питання для інтерв’ю. Поставте питання головному герою. Складіть уявне інтерв’ю з письменником, літературним героєм. Ця вправа потребує змістовної обізнаності з певного питання, тобто опрацювання декількох джерел, що можуть подавати суперечливі відомості, критичне сприймання їхнього змісту, підготовка запитань, презентація власної точки зору, якщо потрібно, то й її обґрунтування, аргументація.
Вправа «Лист до головного героя» Напишіть вашому улюбленому герою лист з привітаннями до Дня народження. Не забудьте підписати конверт з адресою. Адреса отримувача. Кому ___________________________Назва твору _____________________Хто автор твору _________________Якою мовою написаний твір _______ ________________________________
Вправа «Видова трансформація»Слухаючи виразне читання поезії, заплющіть очі й уявіть собі, які картини ви побачили б, ставши ліричним героєм цього вірша: - Які кольори переважають у цих картинах?- Які звуки чуються? Чи чуєте ви спів пташок? Яких саме?- Рухомі картини чи статичні?Створіть відеоряд за текстом вірша, співвідносячи образи-слова та образи-картини. Дібрати найбільш промовисті ілюстрації до кожного рядка поезії, створюючи своєрідний відеоряд.
Вправа «Видова трансформація»Володимир Сосюра «Осінь»По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні. В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання. Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.золоті копита чорного коня. Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом. Скрізь якась покора в тишині розлита, і берізка біла мерзне під вікном.
Вправа «Видова трансформація»Володимир Підпалий «Зимовий етюд»Трішки туману і трішки інею, неба льодинку холодну – на шлях... Вечір, мов казка, над Україною казка , як вечір, аж синьо в очах... Там, за тополями, за огорожами, де місто тікає на ніч в степи,-все запорошене, все насторожене, вся Україна заслухалась - і не спить...
Вправа «Порушена послідовність»Пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності. Записати речення в правильній послідовності. Рідко добродушних і людей зустрінеш щирих. Польові квіти простих, як. Одні орхідеї навколо і нарциси…Ліна Костенко. Рідко зустрінеш щирих і добродушних людей. Простих, як польові квіти. Навколо одні орхідеї і нарциси…Ліна Костенко
«Підписуйтесь на мій канал, ставтевподобайки і дивіться наступні відео!» – вам доводилось чути ці слова? Де? Отож, щоб ваше відео дивилися, потрібно вміти розповісти про себе. А розповідь зазвичай починається так:«Привіт усім! Мене звати…Найважливішим у житті для мене є…Моя родзинка полягає в тому…Моє життєве гасло…Я піклуюсь про…Своє дозвілля присвячую…»
Один завзято бор..ться за правду, а другий уникає боро..ьби (Д. Луценко). 2. Геніям в очі заз..рає тільки вічність, і тільки вічність бач..ть у них сліпучий блиск, в..лике сяйво (П. Загребельний)Подискутуйте, висловлюючи власний погляд на проблеми, порушені у реченнях. За можливості зробітьце в соціальних мережах. Створення дописів у соцмережах
«Телефонний дзвінок» або «SMS-повідомлення»Можна застосовувати як рефлексію на заключному етапі уроку вивчення біографії письменника чи літературного твору- «зателефонувати» або написати повідомлення письменнику чи персонажу - розвиває навички етикету спілкування, діалогічного мовлення, сприяє необхідності відтворення точної інформації.
Вправа «Стоп-кадр» (порівняння тексту художнього твору й екранізації)Після прочитання книги та перегляду фільму спробуйте віднайти такі моменти, які кінорежисер не помітив. Уявіть ймовірну розмову з товаришем, який не читав книгу. Спробуйте довести йому, що прочитання книги дає значно ширше уявлення про задум автора, продовживши фразу: «А якбити прочитав книгу, то знав би…».
Під час вивчення оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» з’ясуйте, чим відрізняється фільм від оповідання? (У фільмі більша увага режисерів та сценаристів приділяється незвичайній пригоді та мужності хлопчика, а оповідання глибше розкриває еволюцію героїв, зміни, які в них відбуваються під впливом цієї незвичайної поїздки).
Одні учні повинні сказати правдиве твердження, інші - хибне, методом аналізу та обробки інформації з’ясувати її достовірність - стимулює до активної комунікації та дискусії, перевірки інформації. На перший погляд може видатися досить простим,але тут усе залежить від майстерності постановкипитання, яке може ускладнюватися лише в деталях. Тоді правильність відповіді буде залежати відуважності опитуваних.«Правда чи фейк»
Урок розвитку мовлення. ГРА «LIKE/ DISLIKE»❓Чи можна використовувати Інтернет для спілкування? (like) ❓ Чи можна писати друзям про те, як твої справи? (like)❓Чи можна зазначати на своїй сторінці геолокацію (місце перебування)? (dislike) ❓Чи можна писати комусь у приватні повідомлення, де ти живеш? (dislike)❓Перед тим, як надсилати комусь певне повідомлення (в тому числі фото), потрібно уявити, що воно розміщене на великому білборді біля школи? (like) ❓Чи правда, що додавати в друзі можна лише того, кого знаєш офлайн? (like)❓Чи правда, що краще мати “закритий” акаунт? (like)❓Чи можна спілкуватись з незнайомцями в Інтернеті? (dislike) ❓Чи правда, що користуватися соціальними мережами можна з 13 років? (like)❓Чи можна самостійно вирішувати проблеми, з якими ми зіткнулись в Інтернеті? (dislike)
Ідея поеми Лесі Українки «Давня казка» є актуальною й зараз. А її герої, поет та лицар Бертольдо, створені уявою письменниці більше, ніж 100 років тому, живуть і в наш час. Вони мають інші імена, інші статуси, проте простежується однаковість їхніх думок і вчинків. Якими могли б бути сторінки головних героїв у соціальних мережах? Давайте наповнимо їх контент. Уявімо, що кожен із героїв тільки що створив свою сторінку, і у своєму дописі хоче розповісти про себе та свою долю. Напишіть самопрезентацію героя, використовуючи цитати з поеми. Створюємо самопрезентацію персонажів
Висновки. Отже, розвиток інфомедійної грамотності через уроки мови та літератури сприяє закріпленню навичок роботи з інформацією та розвитку продуктивної комунікації. Учні через практичну діяльність формують уміння піддавати сумніву суб’єктивні твердження, вчаться розуміти важливість глибокого аналізу текстів різних стилів, зокрема художніх та публіцистичних, критично оцінювати інформацію, створювати власні медіатексти. Вибір же методів і форм, за допомогою яких буде подано інформацію, має бути спрямований сьогодні не на запам’ятовування інформації, а на її практичне використання, усвідомлення місця цієї інформації в майбутньому.