Клас: 8 клас
Тема: Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність як провідні мотиви її поезії. «Хотіла б я піснею стати…».
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю Лесі Українки, її поезіями про дитинство, розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати поетичну уяву, навички виразного читання поетичних творів; виховувати почуття любові до родини, цілеспрямованість, наполегливість.
Тип уроку: комбінований урок
Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна
Обладнання: слова вчителя, бесіда, відео про Лесю Українку, онлайн тест.
Хід уроку
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну
Леся Українка
Правильно діточки це відома поетеса Леся Українка, і сьогодні ми з вами поговоримо саме про неї, пригадаємо її біографію, та поглибимо свої знання..
Слово вчителя: Із творчістю Лесі Українки ви зустрічаєтесь не вперше. Ще в початкових класах ви познайомилися з цією великою та мужньою поетесою. А сьогодні давайте спробуємо познайомитись з нею ще ближче, наблизимося до часу та оточення Л. Українки. А пригадати її життєвий та творчий шлях я пропоную вам переглядом відео
Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=_JzWAYjAObc
«Мовленнєвий крос»
Леся Українка народилася 25 лютого 1871р.
Її батьками були – Петро Косач і Олена Пчілка.
Леся виділялася здібностями і старанністю, була слухняною дитиною та ін.
Дуже любила співати і танцювати.
У п’ять років поетеса вже вміла читати.
Взимку 1881 року Леся захворіла на туберкульоз.
Освіту Леся здобула вдома та самостійно вивчила 9 європейських мов.
Вперше вірші Л. Українки з’явилися у Львівському журналі «Зоря».
Перший поетичний збірник «На крилах пісень».
Леся Українка померла 1 серпня 1913 року.
Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
Завдання 1. Вчитель виразно читає поезію ««Хотіла б я піснею стати…»
Завдання 2. Художні особливості поезії.
Епітети: «ясна хвилина, «ясні зорі», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне».
Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії».
Повтори: «ясніші… яснії», «гучніше… гучне», «мої…», «моє…».
Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».
За допомогою телефону пройти онлайн тест https://vseosvita.ua/test/lesia-ukrainka-khotila-b-ia-pisneiu-staty-3999224.html?rl=329427
Наш урок підходить до завершення. В Україні немає, напевно, людини, яка б не знала і не любила твори великої дочки української народу.
Адже Леся Українка – це гордість і слава нашого народу. Її твори – неперевершені шедеври, які пробуджують серця, не залишають байдужими нікого.
Вивчити поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати» напам’ять