Розвиток мовлення КРЗ. Затримка психічного розвитку 4 клас

Про матеріал
План складено на основі програми Омельченко І., Федорович Л. Додатково введено завдання по автоматизації та диференціації порушених звуків.
Перегляд файлу

Загально-мовленнєві навички

Просодика, дикція, звуковимова
Психічні процеси

Кількість годин

Дата

Аналіз

МОДУЛЬ І. СЛУХАННЯ-АУДІЮВАННЯ (ПРОВІДНИЙ АНАЛІЗАТОР: СЛУХОВИЙ)

Сприймання на слух текстів різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення, а й ускладнені однорідними членами, порівняльними зворотами.

Обстеження звуковимови, граматичної будови мовлення, просодики.

1

 

 

Робота над усвідомленням фактичного

змісту тексту. Запам’ятовування послідовності подій, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, визначення виражальних засобів мови у прослуханому висловлюванні. Висловлювання власних думок з приводу почутого.

Обстеження звуковимови, граматичної будови мовлення, просодики.

1

(2)

 

 

МОДУЛЬ ІІ. ГОВОРІННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ І СЛУХОВИЙ)

Розвиток базових психологічних функцій і міжфункціональної взаємодії.

Розвиток психологічних передумов навчання (сприймання, уваги, пам'яті, мислення), комунікативної готовності до навчання (уміння слухати та розуміти), комунікативних умінь і навичок відповідно до потреб навчальної діяльності (звертання, прохання, відповіді на запитання).

Розвиток артикуляційної моторики.
Артикуляційні вправи на переключення та втримування заданих позицій, розвиток чіткості, точності, швидкості виконання і переключення при зміні позицій

2

(3-4)

 

 

Розвиток зорових функцій (об'єму і концентрації уваги, пам'яті, поля зору); слухових функцій (уваги, пам'яті); зорово-моторної координації; графомоторних навичок; вибірковості сприймання звуків, букв, складів, слів, речення, тексту.

Таблиці читання, завдання на звуковий аналіз близьких та далеких акустично звуків.

Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок.

Логопедична гімнастика: вправи для удосконалення енергетичної системи дихальних органів (нижньодіафрагмальне дихання); вправи для удосконалення генераторної (голосової) системи; вправи для удосконалення резонаторної (артикуляційної) системи.

2

(5-6)

 

 

Мовленнєва гімнастика: вправи та ігри для удосконалення розуміння звукового, складового, словесного рядів та речення.
Заштриховані букви, елементи букв, деформований текст, диктант (звук, склад,слово)

Артикуляційні вправи на переключення та втримування заданих позицій, розвиток чіткості, точності, швидкості виконання і переключення при зміні позицій. Моторика губ, стійкість позицій, витривалість

2

(7-8)

 

 

Удосконалення лексико- граматичного боку мовлення. Приголосні та голосні звуки й букви.

 Голосні першого ряду. Розрізненняа-е,а-о,о-у,и-у
Грамотійко №1, ст. 11-21

Голосні другого ряду. Розрізнення і-и, й-ї
Грамотійко №1, ст.22, 32-35
Приголосні: тверді та м'які, дзвінкі та глухі приголосні.

Грамотійко №2 ст. 14

Артикуляція голосних звуків. Фонематичний аналіз.

Артикуляційна позиція звуків шиплячої і свистячої групи. Порівняння позицій, акустичних і артикуляційних ознак, твердості, м’якості, глухості, дзвінкості.
Артикуляція «л»

3

(9-10-11)

 

 

Наголос. Поділ слів на склади. Ненаголошені голосні. Визначення ненаголошеного голосного в корені, що вимагає перевірки. Виділення слів із ненаголошеним голосним.

Грамотійко №1, ст. 28

Звуки «ж», «з». Порівняння акустично, графічно; диктант звуковий, складовий, словниковий; самодиктант, «коректурна правка»

2

(12-13)

 

 

Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці.

Розрізнення «ш» - «ж»
Грамотійко№1, ст.28,29,30

Автоматизація поставлених звуків.
вправи на переключення позицій самостійно і відображено. Чистомовки напам’ять (прості і ускладнені)

1

(14)

 

 

Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці

Розрізнення «п» - «б»

Грамотійк№1, ст.31,32

Автоматизація поставлених звуків.
вправи на переключення позицій самостійно і відображено. Чистомовки напам’ять (прості і ускладнені)

1

(15)

 

 

Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці
Розрізнення «т» - «д»

Грамотійко№1, ст. 33,34

Звук «ч», «л»
Артикуляційні вправи на переключення позицій, зміни напруги губ та щелеп. Чистомовки, скоромовки з попереднього заняття.

1

(16)

 

 

Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці

Розрізенення «х» - «г», «к» - «г»

Грамотійко№1, ст. 35,36,37

Автоматизація «ч», «л» у складах, словах на початку. Чистомовки з попереднього заняття. Відтворення складового ритму 3-4-5 складових слів

1

(17)

 

 

Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці
Розрізнення «ф» - «в», «ф» - «хв»

Грамотійко№1, ст. 38,39, 40

Ритм дихання під час читання текстів. Автоматизація «ч», «л» у словах (середина слова)

1

(18)

 

 

Письмо складів, слів і речень під диктовку з виділенням пройдених звуків. Завдання на диференціацію.

Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів, чистомовок, скоромовок

1

(19)

 

 

Робота з словом. Зіставлення слів – предметів, ознак, дій. Самостійна робота Грамотійко №3, ст. 18, завд.5. Диктант ст. 18 завд.7

Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів, чистомовок, скоромовок

1

(20)

 

 

Склад слова. Корінь як головна частина слова. Суфікс. Зменшувально-пестливі суфікси. Суфікси прикметників. Префікси. Закінчення.

Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів. Вивчення напам’ять.

2

(21-22)

 

 

Словозміна іменників: іменники однини та множини, що змінюються за відмінками (Називний відмінок. Родовий відмінок. Давальний відмінок. Знахідний відмінок. Орудний відмінок. Місцевий відмінок). Закріплення відмінкових форм в словосполученнях і реченнях.

На основі виконаних завдань – читання з відпрацюванням вимови поставлених звуків.

Формулювання складу з відповідною голосною, визначення місця голосного у складі, слові (голосний на першому, другому, третьому місці)

1

(23)

 

 

Словозміна прикметників: узгодження іменника з прикметником в роді, числі, відмінках.

Формулюванння складів з певним складом на початку, формулювання закінчення, встановлення системи закінчень у прикметників під час узгодження з іменнником

1

(24)

 

 

Словозміна дієслів: теперішній час дієслів. Узгодження дієслів із іменниками в числі. Минулий час дієслів. Узгодження дієслів із іменниками в роді. Суфіксальне і префіксальне словотворення: прийменники та префікси.

Формулюванння складів з певним складом на початку, формулювання закінчення, встановлення системи закінчень дієслів під час узгодження з іменнником в роді.

1

(25)

 

 

Робота з реченням. Речення: мовний аналіз речення. Відновлення деформованих речень. Головні члени речення: підмет і присудок. Поширені та непоширені речення. Встановлення зв'язку слів у реченні з питань.

Складання речень за запитаннями та опорними словосполученнями. Диференціація поставлених звуків, відпрацювання дикції, самоконтролю за вимовою і ритмом мовлення.

1

(26)

 

 

Складання складносурядних речень із сполучниками і, але, а.Словосполучення: виділення словосполучень з речення. Складання речень із словосполучень. Складання речень за картинками.Записування.

Чистомовки прості і ускладнені із звуками «ж», «з», «ч», «ц», «л»
Розширення об’єму зорової пам’яті: запам’ятовування 4-5 картинок та знаходження їх серед інших, 3-5 фігур, букв, цифр, вибір з 8-10 інших

2

(27-28)

 

 

Розвиток і удосконалення умінь і навичок зв'язного мовлення. Формування поняття "текст" на основі усвідомлення його основних ознак: смислова єдність; заголовок; тема; зміст; основні думки; структура тексту (початок, основна частина, кінець). Деформований текст.

Орієнтування в навколишньому просторі, розташування предметів по відношенню один до одного, до дитини, педагога, визначення графічних елементів букв із вживанням прийменників.

1

(29)

 

 

Заголовок та його роль у структурі тексту: визначення заголовку з опорою на тему та основну думку. Учити підбирати назви до текстів і віршів

Письмо під диктовку, відтворення тексту по пам’яті.

1
(30)

 

 

План – віддзеркалення змісту тексту. Формування уміння складати план. Переказ тексту за планом. Переказ тексту за планом. Переказ тексту. Види переказу. Формування уміння переказувати текст.

Переказ за словами-«якорями». Розвиток самоконтролю вимови.

1

(31)

 

 

МОДУЛЬ ІІІ. ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ).

 

1. Розвиток мовного аналізу та синтезу.

 Розвиток аналізу структури речення: визначення меж речення в тексті; формулювання речення за сюжетною картинкою і визначення кількості слів, формулювання речення з певною кількістю слів; збільшення кількості слів у реченні; складання речення із поданих безладно слів або за кількома картинками, на яких зображений один і той же предмет у різних ситуаціях; формулювання речення з певним словом; складання графічної схеми речення; формулювання речення та визначення місця слів у реченні (за графічною схемою).

Самостійна мовленнєва діяльність, розвиток памяті і уваги, читання речень простих, простих поширених, з опорою на картки, схеми, без опори. Списування речень, самодиктування.

3

(32-34)

 

 

Виділення голосного звуку із слова: називання голосних звуків у 1-2-3-ох складових словах й запис за схемою тільки голосних; виділення голосних звуків із слів, підбір відповідних букв із розрізної абетки; розкладання картинок під відповідними голосними буквами; розкладання картинок під відповідними графічними схемами, на яких вказані тільки голосні, формулювання слів із різними графічними схемами, на яких зазначені голосні букви.

Автоматизація і диференціація звуків. Порівняння графічних елементів букв. Розвиток мислення, аналізу і порівняння під час виконання завдань.

2

(35-36)

 

 

Визначення кількості складів у названих словах і підняття відповідної цифри; розклад картинок у два ряди в залежності від кількості складів у їх назві; виділення першого складу з назв картинок та їх запис, складання слів із складів, що подаються безладно; називання слів із 1-2-3-ох складів за сюжетною картинкою.

Складовий аналіз і синтез: повторення заданих слів за складами, перелік кількості складів. Розвиток синтезу: об'єднання складів у слово, слів у речення і їх читання;

2

(37-38)

 

 

Виділення звуку на тлі слова: показ букви, якщо в слові є відповідний звук; запис букви, якщо у почутому слові є заданий звук, немає звуку – прочерк; повторення слів із заданим звуком й показ відповідних букв; виділення із слів заданого звуку та показ відповідної букви; підбір до букв слів із заданим звуком.

 

Розвиток фонематичного аналізу з чужого мовлення, з власного мовлення, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку.

Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків.

1

(39)

 

 

Виділення звуку на початку та в кінці слова: першого наголошеного голосного, приголосного із слова, кінцевого голосного, приголосного, визначення місця звуку в слові (початок, середина, кінець).

Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку.
Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків.

1

(40)

 

 

Складні форми: визначення послідовності звуків у слові; кількості звуків у слові; місця звуку по відношенню до інших звуків: по-перше з опорою на допоміжні засоби, на зовнішні дії; по-друге – в мовному плані; по третє – в розумовому плані.

Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку.
Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків.

1

(41)

 

 

2. Формування фонематичного сприймання (диференціації фонем). Уточнення вимовного та слухового образу змішуваних звуків: уточнення артикуляції звуку з опорою на зорове, слухове, тактильне сприймання, кінестетичне відчуття, виділення звуку на тлі складу, слова, визначення місця звуку в слові, виділення слова з цим звуком у реченні.

На основі пройденого матеріалу закріплення слухового, графічного диференціювання. Розвиток звукового аналізу, міжпівкульної взаємодії під час комплексних завдань (кінестетика, слух, зір)

1

(42)

 

 

Диференціація змішуваних фонем: ізольованих звуків, у складах (відкритих, закритих, зі збігом приголосних), словах (1, 2, 3-ох складових), реченнях та зв'язному мовленні.

Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку.
Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків.

3

(43-45)

 

 

Диференціація дзвінких і глухих приголосних: читання відкритих складів і слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками та слів (на початку, у кінці слова та в середині слова).Складовий, словниковий диктант.

Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку.
Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків.

2

(45-46)

 

 

Диференціація твердих і м'яких приголосних: читання відкритих складів і слів із м'якими та твердими приголосними звуками, приголосними звуками перед Я, Є, Ю, Ї та слів із позначення м'якості приголосних за допомогою Ь у кінці слова та в середині слова.

Вправа «коректурна правка» з супровідним мовленням (2-3-ох ступінчата інструкція)

Декламування вивчених текстів. Дикція, просодика.

2

(47-48)

 

 

Формування навичок фонематичного аналізу та синтезу звуків: диференціація значення слів із опорою на картинки, порівняння звучання двох слів і визначення кількості звуків у словах та складання графічної схеми слів під картинками; визначення кінцевого звуку в першому та другому слові; позначення буквами кінцевих звуків слів; прочитання слів за схемою, складання слів з букв розрізної абетки

Відпрацювання дикції і звуковимови на основі вивчених скоромовок, чистомовок.
Виразне читання з переказом змісту. Підбір заголовку до тексту.

2

(49-50)

 

 

МОДУЛЬ 4. ПИСЬМО.

 

Корекція артикуляторно-акустичної дисграфії.

Уточнення артикуляції змішуваних звуків. Уточнення вимови звуків із опорою на зорове і слухове сприймання, а також тактильні та кінестетичні відчуття;  диференціація голосних звуків і букв (+я,ю,є,ї) в складах, словах, словосполученнях, реченнях, тексті.

Грамотійко №2 ст. 19-21

Відпрацювання дикції, розрізнення змішуваних звуків у самостійному мовленні. Чистомовки, скоромовки.
Підбір слів за лексичними групами. «Четвертий зайвий» з розширеним поясненням.

2

(51-52)

 

 

Уточнення нормативної вимови та визначення на слух твердого звуку з голосними (а, о, у, е, и) і м’якого звуку з голосними (і,я, ю, є, ї) на рівні складу, слова і речення.Апостроф.

Грамотійко №2 ст. 22, Грамотійко №1, ст. 37
Відпрацювання дикції, розрізнення змішуваних звуків у самостійному мовленні. Чистомовки, скоромовки.

2

(53-54)

 

 

Автоматизація змішуваних на письмі звуків (глухих і дзвінких) – б-п, в-ф, т-д, к-г, г-х, з-с, ж-ш. Закріплення понять про свистячі і шиплячі звуки. Звук, слово, речення, текст.

Грамотійко №2, ст 28-40
Відпрацювання дикції, розрізнення змішуваних звуків у самостійному мовленні. Чистомовки, скоромовки.

4

(55-58)

 

 

Розрізнення звуків з-ж, с-ц, ц-ч. Списування складів, слів і речень. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом.

Самостійне і відображене мовлення складних слів і словосполучень з даними звуками. Самоконтроль, виправлення помилок на письмі і на слух. «Транскрипційне» письмо.

2

(59-60)

 

 

Розрізнення звуків дз -дж. Списування складів, слів і речень. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом.

Грамотійко №3. ст. 23,24
Самостійне і відображене мовлення складних слів і словосполучень з даними звуками. Самоконтроль, виправлення помилок на письмі і на слух. «Транскрипційне» письмо.

2
(61-62)

 

 

Буквосполучення Щ і Ч. Розрізнення на слух і на письмі. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом.

Грамотійко №3, ст. 27 Самостійне і відображене мовлення складних слів і словосполучень з даними звуками. Самоконтроль, виправлення помилок на письмі і на слух. «Транскрипційне» письмо.

2

(63-64)

 

 

Робота з прийменниками. Види прийменників . Написання з іменниками. Складання речень з прийменниками, робота з деформованим мовним матеріалом: пропущені прийменники, підбір прийменників за значенням, складання незакінчених словосполучень і речень.

Грамотійко №3, ст. 33-35.

2

(65-66)

 

 

Корінь слова. Поняття «спільнокореневих слів». Споріднені слова.  Робота з префіксами. Тренування у знаходженні префіксів у словах. Робота з антонімами. Графічне позначення префіксів. Розрізнення префіксів і прийменників.

Грамотійко №3, ст. 36-37. Розвиток навичок словотворення.

3

(67-69)

 

 

Повторення пройденого матеріалу. Підсумковий диктант. Читання і переказування тексту прочитаного. Бесіда по тексту. Розповідь про свої результати.

Аналіз помилок, аналіз власних результатів роботи на письмі, під час читання і переказування. Самоконтроль вимови.

1

(70)

 

 

-

План роботи складено на основі:
ПРОГРАМИ З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ «РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ» ДЛЯ ПІДГОТОВЧИХ, 1-4 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ підготовчі, 1-4 класи Омельченко І.М., Федорович Л.О. Київ – 2016

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
25 січня 2022
Переглядів
2717
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку