Загально-мовленнєві навички |
Просодика, дикція, звуковимова |
Кількість годин |
Дата |
Аналіз |
МОДУЛЬ І. СЛУХАННЯ-АУДІЮВАННЯ (ПРОВІДНИЙ АНАЛІЗАТОР: СЛУХОВИЙ) |
||||
Сприймання на слух текстів різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення, а й ускладнені однорідними членами, порівняльними зворотами. |
Обстеження звуковимови, граматичної будови мовлення, просодики. |
1 |
|
|
Робота над усвідомленням фактичного змісту тексту. Запам’ятовування послідовності подій, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, визначення виражальних засобів мови у прослуханому висловлюванні. Висловлювання власних думок з приводу почутого. |
Обстеження звуковимови, граматичної будови мовлення, просодики. |
1 (2) |
|
|
МОДУЛЬ ІІ. ГОВОРІННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ І СЛУХОВИЙ) |
||||
Розвиток базових психологічних функцій і міжфункціональної взаємодії. Розвиток психологічних передумов навчання (сприймання, уваги, пам'яті, мислення), комунікативної готовності до навчання (уміння слухати та розуміти), комунікативних умінь і навичок відповідно до потреб навчальної діяльності (звертання, прохання, відповіді на запитання). |
Розвиток артикуляційної моторики. |
2 (3-4) |
|
|
Розвиток зорових функцій (об'єму і концентрації уваги, пам'яті, поля зору); слухових функцій (уваги, пам'яті); зорово-моторної координації; графомоторних навичок; вибірковості сприймання звуків, букв, складів, слів, речення, тексту. Таблиці читання, завдання на звуковий аналіз близьких та далеких акустично звуків. |
Розвиток загальномовленнєвих умінь і навичок. Логопедична гімнастика: вправи для удосконалення енергетичної системи дихальних органів (нижньодіафрагмальне дихання); вправи для удосконалення генераторної (голосової) системи; вправи для удосконалення резонаторної (артикуляційної) системи. |
2 (5-6) |
|
|
Мовленнєва гімнастика: вправи та ігри для удосконалення розуміння звукового, складового, словесного рядів та речення. |
Артикуляційні вправи на переключення та втримування заданих позицій, розвиток чіткості, точності, швидкості виконання і переключення при зміні позицій. Моторика губ, стійкість позицій, витривалість |
2 (7-8) |
|
|
Удосконалення лексико- граматичного боку мовлення. Приголосні та голосні звуки й букви.
Голосні першого ряду. Розрізненняа-е,а-о,о-у,и-у
Голосні другого ряду. Розрізнення і-и, й-ї Грамотійко №2 ст. 14 |
Артикуляція голосних звуків. Фонематичний аналіз.
Артикуляційна позиція звуків шиплячої і свистячої групи. Порівняння позицій, акустичних і артикуляційних ознак, твердості, м’якості, глухості, дзвінкості. |
3 (9-10-11) |
|
|
Наголос. Поділ слів на склади. Ненаголошені голосні. Визначення ненаголошеного голосного в корені, що вимагає перевірки. Виділення слів із ненаголошеним голосним. Грамотійко №1, ст. 28 |
Звуки «ж», «з». Порівняння акустично, графічно; диктант звуковий, складовий, словниковий; самодиктант, «коректурна правка» |
2 (12-13) |
|
|
Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці.
Розрізнення «ш» - «ж» |
Автоматизація поставлених звуків. |
1 (14) |
|
|
Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці Розрізнення «п» - «б» Грамотійк№1, ст.31,32 |
Автоматизація поставлених звуків. |
1 (15) |
|
|
Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці Грамотійко№1, ст. 33,34 |
Звук «ч», «л» |
1 (16) |
|
|
Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці Розрізенення «х» - «г», «к» - «г» Грамотійко№1, ст. 35,36,37 |
Автоматизація «ч», «л» у складах, словах на початку. Чистомовки з попереднього заняття. Відтворення складового ритму 3-4-5 складових слів |
1 (17) |
|
|
Парні приголосні. Оглушення дзвінких приголосних у середині слова та у кінці Грамотійко№1, ст. 38,39, 40 |
Ритм дихання під час читання текстів. Автоматизація «ч», «л» у словах (середина слова) |
1 (18) |
|
|
Письмо складів, слів і речень під диктовку з виділенням пройдених звуків. Завдання на диференціацію. |
Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів, чистомовок, скоромовок |
1 (19) |
|
|
Робота з словом. Зіставлення слів – предметів, ознак, дій. Самостійна робота Грамотійко №3, ст. 18, завд.5. Диктант ст. 18 завд.7 |
Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів, чистомовок, скоромовок |
1 (20) |
|
|
Склад слова. Корінь як головна частина слова. Суфікс. Зменшувально-пестливі суфікси. Суфікси прикметників. Префікси. Закінчення. |
Відображене та самостійне промовляння складів, слів-паронімів. Вивчення напам’ять. |
2 (21-22) |
|
|
Словозміна іменників: іменники однини та множини, що змінюються за відмінками (Називний відмінок. Родовий відмінок. Давальний відмінок. Знахідний відмінок. Орудний відмінок. Місцевий відмінок). Закріплення відмінкових форм в словосполученнях і реченнях. |
На основі виконаних завдань – читання з відпрацюванням вимови поставлених звуків. Формулювання складу з відповідною голосною, визначення місця голосного у складі, слові (голосний на першому, другому, третьому місці) |
1 (23) |
|
|
Словозміна прикметників: узгодження іменника з прикметником в роді, числі, відмінках. |
Формулюванння складів з певним складом на початку, формулювання закінчення, встановлення системи закінчень у прикметників під час узгодження з іменнником |
1 (24) |
|
|
Словозміна дієслів: теперішній час дієслів. Узгодження дієслів із іменниками в числі. Минулий час дієслів. Узгодження дієслів із іменниками в роді. Суфіксальне і префіксальне словотворення: прийменники та префікси. |
Формулюванння складів з певним складом на початку, формулювання закінчення, встановлення системи закінчень дієслів під час узгодження з іменнником в роді. |
1 (25) |
|
|
Робота з реченням. Речення: мовний аналіз речення. Відновлення деформованих речень. Головні члени речення: підмет і присудок. Поширені та непоширені речення. Встановлення зв'язку слів у реченні з питань. |
Складання речень за запитаннями та опорними словосполученнями. Диференціація поставлених звуків, відпрацювання дикції, самоконтролю за вимовою і ритмом мовлення. |
1 (26) |
|
|
Складання складносурядних речень із сполучниками і, але, а.Словосполучення: виділення словосполучень з речення. Складання речень із словосполучень. Складання речень за картинками.Записування. |
Чистомовки прості і ускладнені із звуками «ж», «з», «ч», «ц», «л» |
2 (27-28) |
|
|
Розвиток і удосконалення умінь і навичок зв'язного мовлення. Формування поняття "текст" на основі усвідомлення його основних ознак: смислова єдність; заголовок; тема; зміст; основні думки; структура тексту (початок, основна частина, кінець). Деформований текст. |
Орієнтування в навколишньому просторі, розташування предметів по відношенню один до одного, до дитини, педагога, визначення графічних елементів букв із вживанням прийменників. |
1 (29) |
|
|
Заголовок та його роль у структурі тексту: визначення заголовку з опорою на тему та основну думку. Учити підбирати назви до текстів і віршів |
Письмо під диктовку, відтворення тексту по пам’яті. |
1 |
|
|
План – віддзеркалення змісту тексту. Формування уміння складати план. Переказ тексту за планом. Переказ тексту за планом. Переказ тексту. Види переказу. Формування уміння переказувати текст. |
Переказ за словами-«якорями». Розвиток самоконтролю вимови. |
1 (31) |
|
|
МОДУЛЬ ІІІ. ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ). |
|
|||
1. Розвиток мовного аналізу та синтезу. Розвиток аналізу структури речення: визначення меж речення в тексті; формулювання речення за сюжетною картинкою і визначення кількості слів, формулювання речення з певною кількістю слів; збільшення кількості слів у реченні; складання речення із поданих безладно слів або за кількома картинками, на яких зображений один і той же предмет у різних ситуаціях; формулювання речення з певним словом; складання графічної схеми речення; формулювання речення та визначення місця слів у реченні (за графічною схемою). |
Самостійна мовленнєва діяльність, розвиток памяті і уваги, читання речень простих, простих поширених, з опорою на картки, схеми, без опори. Списування речень, самодиктування. |
3 (32-34) |
|
|
Виділення голосного звуку із слова: називання голосних звуків у 1-2-3-ох складових словах й запис за схемою тільки голосних; виділення голосних звуків із слів, підбір відповідних букв із розрізної абетки; розкладання картинок під відповідними голосними буквами; розкладання картинок під відповідними графічними схемами, на яких вказані тільки голосні, формулювання слів із різними графічними схемами, на яких зазначені голосні букви. |
Автоматизація і диференціація звуків. Порівняння графічних елементів букв. Розвиток мислення, аналізу і порівняння під час виконання завдань. |
2 (35-36) |
|
|
Визначення кількості складів у названих словах і підняття відповідної цифри; розклад картинок у два ряди в залежності від кількості складів у їх назві; виділення першого складу з назв картинок та їх запис, складання слів із складів, що подаються безладно; називання слів із 1-2-3-ох складів за сюжетною картинкою. |
Складовий аналіз і синтез: повторення заданих слів за складами, перелік кількості складів. Розвиток синтезу: об'єднання складів у слово, слів у речення і їх читання; |
2 (37-38) |
|
|
Виділення звуку на тлі слова: показ букви, якщо в слові є відповідний звук; запис букви, якщо у почутому слові є заданий звук, немає звуку – прочерк; повторення слів із заданим звуком й показ відповідних букв; виділення із слів заданого звуку та показ відповідної букви; підбір до букв слів із заданим звуком.
|
Розвиток фонематичного аналізу з чужого мовлення, з власного мовлення, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку. Вивчення напам’ять скоромовок на диференціацію змішуваних у мовленні і на письмі звуків. |
1 (39) |
|
|
Виділення звуку на початку та в кінці слова: першого наголошеного голосного, приголосного із слова, кінцевого голосного, приголосного, визначення місця звуку в слові (початок, середина, кінець). |
Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку. |
1 (40) |
|
|
Складні форми: визначення послідовності звуків у слові; кількості звуків у слові; місця звуку по відношенню до інших звуків: по-перше з опорою на допоміжні засоби, на зовнішні дії; по-друге – в мовному плані; по третє – в розумовому плані. |
Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку. |
1 (41) |
|
|
2. Формування фонематичного сприймання (диференціації фонем). Уточнення вимовного та слухового образу змішуваних звуків: уточнення артикуляції звуку з опорою на зорове, слухове, тактильне сприймання, кінестетичне відчуття, виділення звуку на тлі складу, слова, визначення місця звуку в слові, виділення слова з цим звуком у реченні. |
На основі пройденого матеріалу закріплення слухового, графічного диференціювання. Розвиток звукового аналізу, міжпівкульної взаємодії під час комплексних завдань (кінестетика, слух, зір) |
1 (42) |
|
|
Диференціація змішуваних фонем: ізольованих звуків, у складах (відкритих, закритих, зі збігом приголосних), словах (1, 2, 3-ох складових), реченнях та зв'язному мовленні. |
Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку. |
3 (43-45) |
|
|
Диференціація дзвінких і глухих приголосних: читання відкритих складів і слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками та слів (на початку, у кінці слова та в середині слова).Складовий, словниковий диктант. |
Розвиток фонематичного аналізу, співвідношення зорового і слухового образу букви-звуку. |
2 (45-46) |
|
|
Диференціація твердих і м'яких приголосних: читання відкритих складів і слів із м'якими та твердими приголосними звуками, приголосними звуками перед Я, Є, Ю, Ї та слів із позначення м'якості приголосних за допомогою Ь у кінці слова та в середині слова. |
Вправа «коректурна правка» з супровідним мовленням (2-3-ох ступінчата інструкція) Декламування вивчених текстів. Дикція, просодика. |
2 (47-48) |
|
|
Формування навичок фонематичного аналізу та синтезу звуків: диференціація значення слів із опорою на картинки, порівняння звучання двох слів і визначення кількості звуків у словах та складання графічної схеми слів під картинками; визначення кінцевого звуку в першому та другому слові; позначення буквами кінцевих звуків слів; прочитання слів за схемою, складання слів з букв розрізної абетки |
Відпрацювання дикції і звуковимови на основі вивчених скоромовок, чистомовок. |
2 (49-50) |
|
|
МОДУЛЬ 4. ПИСЬМО. |
|
|||
Корекція артикуляторно-акустичної дисграфії. Уточнення артикуляції змішуваних звуків. Уточнення вимови звуків із опорою на зорове і слухове сприймання, а також тактильні та кінестетичні відчуття; диференціація голосних звуків і букв (+я,ю,є,ї) в складах, словах, словосполученнях, реченнях, тексті. |
Грамотійко №2 ст. 19-21
Відпрацювання дикції, розрізнення змішуваних звуків у самостійному мовленні. Чистомовки, скоромовки. |
2 (51-52) |
|
|
Уточнення нормативної вимови та визначення на слух твердого звуку з голосними (а, о, у, е, и) і м’якого звуку з голосними (і,я, ю, є, ї) на рівні складу, слова і речення.Апостроф. |
Грамотійко №2 ст. 22, Грамотійко №1, ст. 37 |
2 (53-54) |
|
|
Автоматизація змішуваних на письмі звуків (глухих і дзвінких) – б-п, в-ф, т-д, к-г, г-х, з-с, ж-ш. Закріплення понять про свистячі і шиплячі звуки. Звук, слово, речення, текст. |
Грамотійко №2, ст 28-40 |
4 (55-58) |
|
|
Розрізнення звуків з-ж, с-ц, ц-ч. Списування складів, слів і речень. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом. |
Самостійне і відображене мовлення складних слів і словосполучень з даними звуками. Самоконтроль, виправлення помилок на письмі і на слух. «Транскрипційне» письмо. |
2 (59-60) |
|
|
Розрізнення звуків дз -дж. Списування складів, слів і речень. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом. |
Грамотійко №3. ст. 23,24 |
2 |
|
|
Буквосполучення Щ і Ч. Розрізнення на слух і на письмі. Самостійне написання під диктовку, складів, слів, речень. Завдання на вставляння пропущених звуків (парні, групи). Виділення змішуваних звуків і робота з деформованим мовним матеріалом. |
Грамотійко №3, ст. 27 Самостійне і відображене мовлення складних слів і словосполучень з даними звуками. Самоконтроль, виправлення помилок на письмі і на слух. «Транскрипційне» письмо. |
2 (63-64) |
|
|
Робота з прийменниками. Види прийменників . Написання з іменниками. Складання речень з прийменниками, робота з деформованим мовним матеріалом: пропущені прийменники, підбір прийменників за значенням, складання незакінчених словосполучень і речень. |
Грамотійко №3, ст. 33-35. |
2 (65-66) |
|
|
Корінь слова. Поняття «спільнокореневих слів». Споріднені слова. Робота з префіксами. Тренування у знаходженні префіксів у словах. Робота з антонімами. Графічне позначення префіксів. Розрізнення префіксів і прийменників. |
Грамотійко №3, ст. 36-37. Розвиток навичок словотворення. |
3 (67-69) |
|
|
Повторення пройденого матеріалу. Підсумковий диктант. Читання і переказування тексту прочитаного. Бесіда по тексту. Розповідь про свої результати. |
Аналіз помилок, аналіз власних результатів роботи на письмі, під час читання і переказування. Самоконтроль вимови. |
1 (70) |
|
|
-
План роботи складено на основі:
ПРОГРАМИ З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ «РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ» ДЛЯ ПІДГОТОВЧИХ, 1-4 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ підготовчі, 1-4 класи Омельченко І.М., Федорович Л.О. Київ – 2016