Розвиток мовлення. Татарське зілля

Про матеріал
Розробку уроку з розвитку зв`язного мовлення "Татарське зілля" за підручником Галини Сапун
Перегляд файлу

План конспект уроку української мови у 4 класі

підготувала

 Тамара АНДРІЙЧЕНКО,

 вчитель початкових класів,

Ніжинської гімназії №3

Ніжинської міської ради

Чернігівської області

 

Тема уроку:  Розвиток мовлення. Відтворення деформованого тексту. Легенда «Татарське зілля».

 

Мета уроку: ознайомити учнів з легендою «Татарське зілля». Вчити визначати послідовність подій у тексті. Повторити відомості про будову тексту. Розвивати мовлення, критичне мислення, уяву, спостережливість. Виховувати пізнавальні інтереси, бажання ознайомлюватися з легендами рідного краю.

Очікувані результати: повторити відомості про будову тексту, скласти план тексту; усвідомити значення нашого минулого для розуміння сучасного і майбутнього.

Обладнання: мультимедійна презентація,  запис аудіолегенди, художній текст, пам'ятка для складання плану для усного переказу, набір літер.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

 

Перебіг уроку

І. Вступна частина. Емоційне налаштування.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Основна частина.

1.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

• Розгадування шифрограм

Перша буква алфавіту; ця буква має два звуки, останній звук {i}; остання - така сама як в кінці слова сир. АЇР

З перших складів складіть слово:  легенда, перець, хащі. ЛЕПЕХА

Переставте місцями букви, щоб утворилося словосполучення. татарське зілля  РАТЕТАКЬС ЗЛІЛЯ

• Мозковий штурм.

-         Що це таке?

-         Що ви знаєте про цю рослину?

-         Сьогодні ми дізнаємося більше та познайомимося з легендою про цю рослину.

2. Робота в групах.

-         Ви розділені на групи. У нас працюють історики, народознавці, біологи, травознавці.

Завдяки роботам цих груп, ми дізнаємося звідки прийшла ця рослина, умови її існування та яку користь вона приносить.

Біологи

Росте рослина на болотистих луках, болотах, на берегах і на мілководдях річок, озер, майже в усій Україні, подекуди утворюючи великі зарості. Назва походить від грецького слова, що в перекладі означає «неприкрашений», «некрасивий», за малопомітні, непоказні квітки. Досягає висоти від 50 см до 1 м 20 см.  Цвіте у травні - липні. В умовах України плодів, не дає. Тільки на Батьківщині аїру живуть комахи, які можуть запилювати квітки. Плід - суха, довгаста ягода червоного кольору.Рослина так міцно прижилася на українській землі, що вже давно стала своєю.

 

Історики

Рослина родом з Малої Азії. Існує версія, що аїр розповсюдився в Україні в середині 16 століття під час татаро – монгольської навали. Татари вважали, що аїр очищає воду, робить її безпечною для здоров'я людей і тварин. Тому під час походів татаро-монгольські воїни везли з собою мішки з корінням аїру, який розкидали по водоймах та болотистих місцях. Звідси, мабуть, і походить місцева назва «татарське зілля».

 

Народознавці

Традиційно на Зелені свята українці прикрашають свої оселі різними рослинами. Найбільш поширеною рослиною для прикрашання був і залишається аїр. Аїр звичайний або як його в народі називають «татарське зілля», має дуже сильний приємний аромат свіжості. Стебла лепехи розкидали по долівці. Вважалося, що аїр очищає житло, зміцнює здоров'я, відновлює душевну рівновагу і надійно захищає від напастей.

Травознавці

Настоянки з лепехи робили для полоскання горла при застуді, а шматочок висушеного корінця радили тримати в роті, коли турбувало запалення ясен. Відваром із квіток нагідок, коренів лепехи і лопуха мили голову, щоб волосся не випадало.

 

— Сьогодні ми ознайомимося з легендою «Татарське зілля», дізнаємося, чому саме таку назву має рослина у нашій країні.

3. Вивчення нового матеріалу (с. 83-84).

• Учні самостійно читають текст, визначають, що порушена послідовність розміщення абзаців.

— Як, на вашу думку, починається легенда? (Жили колись в одному селі…)

— Як далі розвивалися події? (Одного разу, коли брат орав у полі… І вирішив хлопець битися.)

— Як закінчується легенда? (А на тому місці, де був вбитий татарин, виросло зілля…)

  • Читання легенди вголос з аналізом

 

 

 

 

  • Тестування

1.З ким жив брат в селі?


а)Котиком

б)Сестрою

в)Батьком

г)собачкою


2.Хто напав на село, коли брат орав у полі?


а)Греки

б)Поляки

в)Татари

г)Хижак


3.Зо вирішив зробити головний ватажок із парубка?


а)Вбити

б)Посміятися

в)Відпустити

г)Нагородити


4.Що потрібно було зробити парубку?


а)Перемогти силача

б)Відгадати загадки

в)Знайти скарб

г)Втекти


5.Хто переміг?


а)Татарин

б)Парубок

в)Головний ватажок

г)Сестра


6.Що виросло на місці, де був убитий татарин?


а)Квітка

б)Соняшник

в)Зілля

г)Дерево


(ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА)

 

  • Складання плану легенди і переказ за планом
  1. Жили брат із сестрою. 4. Перемога. 2. Напад татар на село. 5. Татарин дотримав слова. 3. Брат вступає у бій. 6. Виросло зілля на місці битви.

 

  • Смостійна робота. Списати частину легенди. Вставити орфограми.

 

ІІІ. Заключна частина.

Домашнє завдання.

Вправа 164 на с. 84. Інструктаж щодо виконання вправи.

 

docx
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку