Удосконалити та систематизувати знання учнів про типи та стилі мовлення; формувати вміння за спостереженням описувати місцевість в художньому та науковому стилі; розвивати культуру писемного мовлення, спостережливість, увагу до влучного та точного слова; сприяти збагаченню словника учнів та граматичного ладу; виховувати любов до рідного краю.
Путивльська загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів №2 ім. Г. Я. Базими
Путивльської районної ради
Сумської області
Урок з української мови на тему
«Розвиток мовлення.
Твір - опис місцевості за власним спостереженням»
Куліш Ольга Іванівна,
учитель української мови
та літератури
Тема. Розвиток мовлення. Твір - опис місцевості за власним спостереженням.
Мета: удосконалити та систематизувати знання учнів про типи та стилі мовлення; формувати вміння за спостереженням описувати місцевість в художньому та науковому стилі; розвивати культуру писемного мовлення, спостережливість, увагу до влучного та точного слова; сприяти збагаченню слоника учнів та граматичного ладу; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: тлумачний словник, пам’ятка «Вимоги до написання твору», поезія Дмитра Білоуса
Любить свій край – це значить все любить,
У чім його святе ім’я живе
В. Сосюра
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Оголошення теми, мети.
2. Вступне слово.
У музиці всього сім нот. Основних кольорів, якими художники передають усе різнобарв’я світу, теж сім. Ми з вами читаємо геніальні твори Шевченка, Франка, Лесі Українки…. Письменники користуються українською мовою. Начебто слова, фарби, звуки ті самі, але чому ж мистецькі твори такі різні? Тому що кожен із них має свій стиль.
Є стиль у одязі, і в архітектурі. За стилем поведінки впізнаємо виховану культурну людину. Вибір і поєднання певних слів, словосполучень, речень утворюють мовний стиль, яким ми з вами користуємося на уроках мови.
ІІ. Актуалізація знань.
Стиль – різновид літературної мови, який обслуговує певну сферу, діяльність людей, має стилістичні форми.
1.Виразне читання поезії Дмитра Білоуса «Стилі мовлення».
2.А.Виконання тестового завдання.
Б. «Мозковий штурм»
- Які знаєте стилі мовлення?
- Де використовується науковий, художній стиль?
- Від чого залежить висловлювання?
- Назвати типи мовлення?
- Який тип мовлення має такі частини: початок дії, розвиток і завершення? (розповідь)
- На яке питання дається відповідь у даному висловлювання? (що робить?)
- Що таке опис?
- Яке питання можна поставити до тексту – опису? (який?)
- Які бувають описи?
ІІІ. Сприйняття й засвоєння знань.
1. Доповнити речення. Гра «Мікрофон»
Описати місцевість - …….. (описати подвір’я, вулицю, місто,площу,
галявину, річку, стадіон …)
2. Бесіда.
(загальний вигляд, окремі деталі)
Висновок. Сьогодні, у цю прекрасну днину, коли королева Зима тихим, нечутним кроком уступила у володіння красуні осені, випала нагода у власних думках висловити найкращі свої почуття до природи, рідного краю.
Адже Путивль – це невеличке містечко над Сеймом. Його інколи навіть не знайдеш не карті. Та підіймемо завісу часу, заглянемо в минуле й переконаємося, що навіть й великі міста можуть позаздрити його красі, багатовіковій історії. Ви знаєте, що саме тут, у Путивлі, з’явився на світ справжній шедевр світової літератури «Слово про похід Ігорів».
Уявіть себе на мить письменниками, журналістами, редакторами газет й за допомогою слова влучного, точного опишіть той куточок, що є для вас улюбленим і найдорожчим.
3. Робота з пам’яткою «Вимоги до написання твору»
ІV. Активізація знань, умінь, навиків
1. Ознайомлення з завданням.
2. Словникова робота
Ансамбль - група співаків або танцюристів,що постійно виступає як один художній колектив. Панорама – вид на місцевість з гори на далекий простір; картина, на якій плоский живописний фон поєднується з об’ємним предметним першим планом.
Силует - контурне зображення кого -, чого – небудь, намальованого на однотонному фоні, вирізане чи вишите
3.Самостійна робота в групах
А. Описати вид на річку в художньому стилі, використовуючи художні засоби.
«Найдорожче місце у моєму житті»
Б. Описати річку Сейм у науковому стилі.
В. Користуючись опорними словами, скласти опис місцевості в художньому стилі. (Високий берег, крутий схил, безмежні простори, ансамбль берізок, солодкий спокій, виразний силует дерев, живописний край, цікава панорама, рідна земля, родюча земля, дивовижна панорама, повноводна річка, швидка течія, синьоокий Сейм)
4. Аналіз творчих робіт.
V. Рефлексія.
- Над особливостями якого типу мовлення працювали?
- Назвати художні твори,у яких описана місцевість? («Захар Беркут», «Микола Джеря»)
У рідному краї і серце співає,…
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки – потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрах.
О. Москаленко
Ми горді й щасливі тим, що живемо на землі, овіяній легендами і славою.
Тож любіть, шануйте, бережіть і збагачуйте свій край.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити правила переносу, написання складних слів. Підготувати словниковий диктант із 15 – 20 слів на дану орфограму.
Виконання тестового завдання.
1.На які смислові типи поділяється текст? (опис; розповідь; роздум.)
2. Указати види описів: (пейзажні; портретні; інтер’єру)
3.Розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища - це ознаки типу мовлення: Опис.
4.Який розділ науки про мову вивчає функціональні стилі? Стилістика.
5.Яким стилем мовлення написано більшість підручників? Науковим.
1