Тема. Тренувальні вправи. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Мета: удосконалити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки ; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховувати почуття прекрасного на прикладі творів Шевченка
Обладнання: підручник, картки, таблиця, тлумачний словник, «Кобзар»
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Читайте Шевченка, а там відтворена історія і
душа народу. Там є найкращі його скарби.
В. Стефаник
Хід уроку
І. Актуалізація знань, умінь
1. Робота з картками
1.Списати, поставити пропущені розділові знаки, підкреслити граматичну основу. Намалювати схеми речень. ( 9б)
Дід Дніпро розплющив очі, чоло зморщує чогось, серед ночі шаблю точе і гуде крізь зуби щось. О, О, О і О.
Дмухнув вітер понад ставом — і сліду не стало. [ ] - [ ] - наслідок
Пароплав іде по синій воді, а з кручі Шевченко підводить очі задумливо – молоді. [ …], а [… ]. Протиставні
2.Подані речення записати схемами, визначити смислові відношення. (6б)
1. Ще над Дніпром клубочиться задуха, і пахне степом сизий деревій . [ ] , і [ ].
2. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть. [ ], а [ ] .
3. Живуть в серцях людей слова безсмертні, і тихо по Вкраїні всій бринять його пісні славетні. [ ], і [ ].
4. То вітер з гаєм розмовляє, то шепче з осокою. То О, то О.
2. Розподільний диктант «Знайди ключ» (7б)
Записати складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс. Підкреслити перші літери у словах.
Світогляд Рано-вранці
краєвид епічно - ліричний
листопад червоно-чорний
автобіографія емоційно - забарвлений
дзвінкоголосий національно - визвольний
народнопоетичний ніжно - зелений
екскурсовод яскраво-зелений
Складне речення
3.Фронтальне опитування.
ІІ. Сприйняття й засвоєння знань, умінь
1. Оголошення теми
Удосконалимо правила вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, обґрунтовувати їх вживання, розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки , самостійно будувати речення
2. «Мозковий штурм»
- Яке речення називають складносурядним?
- Назвати сполучники сурядності?
- Які смислові відношення існують між частинами речення
- Які розділові знаки можна поставити між частинами складного речення?
- За якої умови ставиться тире? Навести приклад.
- Коли між частинами складного речення не ставиться кома?
3. Усне лінгвістичне повідомлення про складне речення за схемою
ІІІ. Активізація знань, умінь
1. Виписати з поданих речень тільки складносурядні. Пояснити вживання розділових знаків. Зробити синтаксичний розбір речення ( 5 б)
1.Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами, верби зеленіють. 2. Нещасна мати сповила його малого й зажурилась, і цілу ніченьку вона за сина – кріпака молилась. 3.Коло гаю в чистім полі, на самій могилі, дві тополі високії одна одну хилять. 4. І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась. 5. Нехай собі ллються, чуже поле поливають щодня і щоночі, поки, поки... не засиплють чужим піском очі..
Б. Словникова робота
Сповила – пеленати, замотувати, загортати
А. Синтаксичний розбір речення
І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась.
[і О, і О, і О ] - і [ ] . Складне, розповідне, неокличне, сполучникове, складносурядне, 2 частини, поєднані єднальним сполучником І, причиново - наслідкові відношення.
- Що спільного між поданими речення?
- Чому речення є складносурядними?
2.Відредагувати у поданих реченнях розділові знаки
Остання пісня продзвеніла - і в небо тихо піднялась душа поета наболіла.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, і голос твій нам душі окриля. [], і[]. Поховайте та вставайте, кайдани порвіте і вражою злою силою волю окропіте.
О та О, О і О. Хай росу вечірню трави п᾽ють і в ароматі медуниці хрущі шевченківські гудуть. [] і []. – спонукальне.
- Яке речення є зайвим? Чому?
- Чим просте речення відрізняється від складного?
3.Різнорівневе завдання
А.Моделювання речень «Знайди пару».
1.Уже покликали до паю, а я собі у бур’яні молюся богу…
2. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів
3.Грає серце козацькеє, а думка говорить.
4.Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть.
Б. Побудувати складносурядне речення із простих.
1.Сердитий вітер завивав. Блідий місяць із хмари де-де виглядав.
2. Тече вода з - під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина.
В. Побудувати складносурядні речення, додаючи до другої частини самостійно складену першу так, щоб ставилося тире;
Защебетав соловейко – і пішла луна гаєм
Він скаже слово золоте – і душа казково розцвіте
ІV. Рефлексія
- Над якою темою працювами?
- Коли ставиться тире, кома?
- Що об’єднує речення ( взяті з творів Шевченка)
«Мікрофон». Доповнити твердження
Шевченко – поет, основоположник, талановита людина, великий син України
Тарас Шевченко – геній українського народу, основоположник нової української літературної мови. Його творчість має світове значення. Усі твори уміщені в цю чудову книгу «Кобзар». У народі її називають Книгою Правди. ЇЇ читали сучасники Шевченка, їх діти, внуки, читаємо і ми з вами. «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став», - ось так оцінив Шевченка народ. А ця оцінка – найвища.
V. Домашнє завдання
Написати твір «Кобзар» у моєму житті», уживаючи ССР (12 б);
виписати із творів Шевченка 6-8 ССР ( 9б);
виконати тестове завдання на с. 236
До теми «Тренувальні вправи.
Розділові знаки між частинами складносурядного речення»
Картка 1
1.Списати, поставити пропущені розділові знаки, підкреслити граматичну основу. Намалювати схеми речень. ( 9б)
1.Дід Дніпро розплющив очі чоло зморщує чогось серед ночі шаблю точе і гуде крізь зуби щось. 2.Дмухнув вітер понад ставом і сліду не стало. 3.Пароплав іде по синій воді, а з кручі Шевченко підводить очі задумливо – молоді.
Картка 2
2.Подані речення записати схемами, визначити смислові відношення. (6б)
1. Ще над Дніпром клубочиться задуха, і пахне степом сизий деревій .
2. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть.
3. Живуть в серцях людей слова безсмертні, і тихо по Вкраїні всій бринять його пісні славетні.
4. То вітер з гаєм розмовляє, то шепче з осокою.
1. Виписати з поданих речень тільки складносурядні. Пояснити вживання розділових знаків. До виділеного слова дібрати синоніми. ( 5 б)
1.Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами, верби зеленіють. 2. Нещасна мати сповила його малого й зажурилась, і цілу ніченьку вона за сина – кріпака молилась. 3.Коло гаю в чистім полі, на самій могилі, дві тополі високії одна одну хилять. 4. І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась. 5. Нехай собі ллються, чуже поле поливають щодня і щоночі, поки, поки... не засиплють чужим піском очі..
2.Відредагувати у поданих реченнях розділові знаки
1.Остання пісня продзвеніла, і в небо тихо піднялась душа поета наболіла.
2.Ми чуємо тебе; Кобзарю; крізь століття - і голос твій нам душі окриля. 3.Поховайте та вставайте - кайдани порвіте - і вражою злою силою волю окропіте.
4.Хай росу вечірню трави п᾽ють, і в ароматі медуниці хрущі шевченківські гудуть.
3.Різнорівневе завдання
А.Моделювання речень «Знайди пару». Визначити смислові відношення
1.Уже покликали до паю та ясен раз у раз скрипів.
2. Сичі в гаю перекликались а думка говорить.
3.Грає серце козацьке а матері вечерять ждуть.
4.Співають ідучи дівчата, а я собі у бур’яні молюся богу…
Б. Побудувати складносурядне речення із простих. Визначити смислові відношення
1.Сердитий вітер завивав. Блідий місяць із хмари де-де виглядав.
2. Тече вода з-під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина.
В. Побудувати складносурядні речення, додаючи до другої частини самостійно складену першу так, щоб ставилося тире.
……. – і пішла луна гаєм
…….. – і душа казково розцвіте
б) ставилася кома;
в) кома не ставилася
1