Тренувальні вправи. Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Про матеріал
Удосконалити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки ; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховувати почуття прекрасного на прикладі творів Шевченка
Перегляд файлу

Тема. Тренувальні вправи. Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Мета:  удосконалити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки ; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховувати  почуття прекрасного на прикладі творів Шевченка

Обладнання: підручник, картки, таблиця, тлумачний словник, «Кобзар»

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань

                                                Читайте Шевченка, а там відтворена  історія і

                                        душа народу.  Там є  найкращі його скарби.

                                                                                                В. Стефаник  

 

Хід уроку

І. Актуалізація знань, умінь

1. Робота з картками

1.Списати, поставити пропущені розділові знаки, підкреслити граматичну основу.  Намалювати схеми речень. ( 9б)

Дід Дніпро  розплющив очі, чоло зморщує чогось, серед ночі шаблю точе і гуде крізь зуби щось. О, О, О і О.

 Дмухнув вітер понад ставом — і сліду не стало. [ ] - [ ] - наслідок 

Пароплав іде по синій воді, а з кручі Шевченко підводить очі задумливо – молоді. [ …], а [… ].    Протиставні 

 2.Подані речення записати схемами, визначити смислові відношення. (6б)

1. Ще над Дніпром клубочиться задуха, і пахне степом сизий деревій . [ ] , і [ ].   

2.  І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть.  [ ], а  [ ] .   

3.  Живуть в серцях людей слова безсмертні, і тихо по Вкраїні всій бринять його пісні славетні. [ ], і [ ].   

4. То вітер з гаєм розмовляє, то  шепче  з осокою. То О, то О.

2. Розподільний диктант «Знайди ключ» (7б)

Записати складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс. Підкреслити перші літери у словах.

Світогляд                                                              Рано-вранці

краєвид                                                                 епічно - ліричний

листопад                                                               червоно-чорний

автобіографія                                                       емоційно - забарвлений

дзвінкоголосий                                                    національно - визвольний

народнопоетичний                                              ніжно - зелений

екскурсовод                                                          яскраво-зелений

Складне речення

3.Фронтальне опитування.

  •    Яке речення називається складним?
  •    На які групи поділяються складні речення? Чому?
  •    Яке речення називають складносурядним?

ІІ. Сприйняття й засвоєння знань, умінь

1. Оголошення теми

Удосконалимо правила вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, обґрунтовувати їх вживання, розвивати вміння знаходити   й виправляти пунктуаційні помилки , самостійно будувати речення

2. «Мозковий штурм»

- Яке речення називають складносурядним?

- Назвати сполучники сурядності?

- Які смислові відношення існують між частинами речення

- Які розділові знаки можна поставити  між частинами складного речення?

- За якої умови ставиться тире? Навести приклад.

- Коли між частинами складного речення не ставиться кома?

3. Усне лінгвістичне повідомлення про складне речення за схемою

ІІІ. Активізація знань, умінь

1. Виписати  з поданих речень тільки  складносурядні. Пояснити вживання розділових знаків. Зробити синтаксичний розбір речення ( 5 б)

1.Тихесенько вітер віє,  степи, лани мріють,  між ярами, над ставами, верби зеленіють.  2. Нещасна мати сповила його малого й зажурилась, і цілу ніченьку вона за сина – кріпака молилась.  3.Коло гаю в чистім полі, на самій могилі, дві тополі високії одна одну хилять. 4. І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась. 5. Нехай собі ллються, чуже поле  поливають щодня і щоночі, поки, поки... не засиплють чужим піском очі..

Б. Словникова робота

Сповила пеленати, замотувати, загортати

А. Синтаксичний розбір речення

І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась.

 [і О, і О, і О ]  - і [  ] .   Складне, розповідне, неокличне, сполучникове, складносурядне, 2 частини, поєднані єднальним сполучником  І, причиново - наслідкові відношення.

- Що спільного між поданими речення?

- Чому речення є складносурядними?

2.Відредагувати  у поданих реченнях розділові знаки

Остання пісня продзвеніла  - і в небо тихо піднялась душа поета наболіла.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, і голос твій нам душі окриля. [], і[]. Поховайте та вставайте, кайдани порвіте і вражою злою силою волю окропіте.

О та О, О і О. Хай росу вечірню трави п᾽ють і в ароматі медуниці хрущі шевченківські гудуть.       [] і []. – спонукальне.

 - Яке речення є зайвим? Чому?

- Чим просте речення відрізняється від складного?

3.Різнорівневе завдання

А.Моделювання речень  «Знайди пару».

1.Уже покликали до паю,                      а я собі у бур’яні  молюся богу… 

2. Сичі в гаю перекликались,                та ясен раз у раз скрипів

3.Грає серце козацькеє,                        а думка говорить.

4.Співають ідучи дівчата,                      а матері вечерять ждуть.

Б. Побудувати складносурядне речення із простих.

1.Сердитий вітер завивав. Блідий місяць із хмари де-де виглядав.

2. Тече вода з - під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина.

В. Побудувати складносурядні речення, додаючи до другої частини самостійно складену першу так, щоб ставилося тире;

Защебетав соловейко  і пішла луна гаєм

Він скаже слово золоте – і душа казково розцвіте

ІV. Рефлексія

- Над якою темою працювами?

- Коли ставиться тире, кома?

- Що об’єднує речення ( взяті з творів Шевченка)

«Мікрофон».  Доповнити твердження

Шевченко – поет, основоположник, талановита людина, великий  син України

Тарас Шевченко – геній українського народу, основоположник нової української літературної мови. Його творчість має світове значення. Усі твори уміщені в цю чудову книгу «Кобзар». У народі її називають Книгою Правди. ЇЇ читали  сучасники Шевченка, їх діти, внуки, читаємо і ми з вами. «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став», - ось так оцінив Шевченка народ. А ця оцінка – найвища.

V. Домашнє завдання

Написати твір «Кобзар»  у моєму житті», уживаючи ССР   (12 б);

виписати із творів Шевченка  6-8 ССР ( 9б);

виконати тестове завдання на с. 236

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

До теми «Тренувальні вправи.

Розділові знаки між частинами складносурядного речення»

 

Картка 1

 

1.Списати, поставити пропущені розділові знаки, підкреслити граматичну основу.  Намалювати схеми речень. ( 9б)

1.Дід Дніпро  розплющив очі  чоло зморщує чогось  серед ночі шаблю точе і гуде крізь зуби щось. 2.Дмухнув вітер понад ставом  і сліду не стало. 3.Пароплав іде по синій воді, а з кручі Шевченко підводить очі задумливо – молоді.

 

Картка 2

 

2.Подані речення записати схемами, визначити смислові відношення. (6б)

1. Ще над Дніпром клубочиться задуха, і пахне степом сизий деревій .

2.  І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть.

3.  Живуть в серцях людей слова безсмертні, і тихо по Вкраїні всій бринять його пісні славетні.

4. То вітер з гаєм розмовляє, то  шепче  з осокою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Виписати  з поданих речень тільки  складносурядні. Пояснити вживання розділових знаків.  До виділеного слова дібрати синоніми. ( 5 б)

1.Тихесенько вітер віє,  степи, лани мріють,  між ярами, над ставами, верби зеленіють.  2. Нещасна мати сповила його малого й зажурилась, і цілу ніченьку вона за сина – кріпака молилась.  3.Коло гаю в чистім полі, на самій могилі, дві тополі високії одна одну хилять. 4. І виріс він, і кобзу взяв, і струн її торкнувсь рукою – і пісня дивна полилась. 5. Нехай собі ллються, чуже поле  поливають щодня і щоночі, поки, поки... не засиплють чужим піском очі..

 

2.Відредагувати  у поданих реченнях розділові знаки

1.Остання пісня продзвеніла,  і в небо тихо піднялась душа поета наболіла.

2.Ми чуємо тебе; Кобзарю;  крізь століття  - і голос твій нам душі окриля. 3.Поховайте та вставайте - кайдани порвіте - і вражою злою силою волю окропіте.

4.Хай росу вечірню трави п᾽ють, і в ароматі медуниці хрущі шевченківські гудуть.      

 

3.Різнорівневе завдання

А.Моделювання речень  «Знайди пару». Визначити смислові відношення

1.Уже покликали до паю                   та ясен раз у раз скрипів.

2. Сичі в гаю перекликались             а думка говорить.

3.Грає серце козацьке                        а матері вечерять   ждуть.             

4.Співають ідучи дівчата,                  а я собі у бур’яні  молюся богу… 

 

 

Б. Побудувати складносурядне речення із простих. Визначити смислові відношення

1.Сердитий вітер завивав. Блідий місяць із хмари де-де виглядав.

2. Тече вода з-під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина.

 

В. Побудувати складносурядні речення, додаючи до другої частини самостійно складену першу так, щоб ставилося тире.

      …….          –  і пішла луна гаєм

     ……..         –  і душа казково розцвіте

 

б) ставилася кома;

в) кома не ставилася

 

1

 

docx
Додано
4 липня 2021
Переглядів
26062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку