Розвиток мовлення. Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми. Підготувала Альберт. В. Д.
Номер слайду 2
Мета предметні: ознайомити учнів з особливостями переказу тексту розповідного характеру з елементами опису тварини; комунікативні:розвивати мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з урахуванням типологічної і стильової характеристики, ключові: сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту, уводячи в нього опис тварини; загальнокультурні: виховувати ціннісне ставлення особистості до природи.
Номер слайду 3
Бесіда. Що таке текст ?Які ознаки тексту ?Які типи мовлення ви знаєте ?Які стилі мовлення вам відомі?Назвіть особливості художнього стилю та типу – розповіді та опису?
Номер слайду 4
Типи мовлення. Опис Розповідь. Роздум
Номер слайду 5
ОПИСТип висловлювання, в якому йдеться про ознаки предмета, явища, чи особи. До тексту типу опису можна поставити запитання: який?
Номер слайду 6
Структура опису:
Номер слайду 7
Художні засоби для опису
Номер слайду 8
Загадка. Ця мала сліпа тваринка. Має чорну-чорну спинку,Під землею риє хід. День і ніч трудяга –(Кріт)
Номер слайду 9
Загадка. Цей хлопець незвичайний –Зовсім не публічний. Він, краде, коренеплоди,Плюндруючи городи.(Кріт)
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Цікаві факти про кротаhttps://www.youtube.com/watch?v=Z6 I_RHzh. TFE
Номер слайду 12
Чому кріт спочатку був сердитий, а потім повеселішав?КРІТРанньої весни ворухнулася раптом суха бур’янина, похиталася і впала. А на тому місці, де вона стояла, зробилася нора. У норі хтось важко посапував і сердито бурмотів. А трохи згодом з-під землі виткнувся гострий писок, за ним – сердитющі настовбурчені вуса, а за вусами – уся голова й короткі лапи з довгими кігтями. Велика голова була припорошена пилом, з маленькими ямочками замість вух. Кріт понюхав туман і прислухався.
Номер слайду 13
У бур’янах було тихо. Тоді підземельник повільно, неспішно підняв угору дві заслінки побіля вух, і з-під них вигулькнуло на світ двоє маленьких очей. «Гм, де ж це я опинився?» – подумав Кріт сердито, бо йому дуже хотілося їсти, і вибрався з нори весь.
Номер слайду 14
Він був кволий, безсилий після зимового сну, тому ледве переставляв ноги. Наткнувшись на якийсь курінь, він покуштував язиком вологий мох і став швидко його лизати. Ах, як прохолодно стало йому в грудях, скільки сили прибуло одразу! І кріт повеселішав (За Г. Тютюнником).
Номер слайду 15
Бесіда. Яка основна думка тексту ?Визначити тип мовлення ? Яким був кріт ?
Номер слайду 16
Чи можна стверджувати, що поданий текст належить до якогось одного типу мовлення ?На які частини можна поділити текст ? Виділіть мікротеми, як вини взаємопов’язані. В якій частині тексту міститься опис?
Номер слайду 17
Визначте, які типи мовлення поєднано в тексті. Знайдіть опис крота й заповніть таблицю.
Номер слайду 18
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Частини тіла крота. Характеристика частин тілаписок вуса лапи кігті голова очігострий
Номер слайду 19
Випишіть:1) антоніми, ужиті для опису крота; 2) із другого й третього абзаців синоніми.
Номер слайду 20
Складіть колективно й запишіть план тексту. Послухайте текст удруге. Користуючись планом і виписаними словами, перекажіть докладно текст (усно). Поясніть, якими видами мовленнєвої діяльності ви скористалися, виконуючи вправу.
Номер слайду 21
Поясніть розділові знаки в реченні: А трохи згодом з-під землі виткнувся гострий писок, за ним – сердитющі настовбурчені вуса, а за вусами – уся голова й короткі лапи з довгими кігтями. Поясніть правопис слів: з-під, сердитющі, настовбурчені, кігтями,угору, безсилий.
Номер слайду 22
Творча робота «Розфарбуй крота”
Номер слайду 23
КРІТ -невеликий комахоїдний ссавець, що живе під землею; цінний своїм хутром. Байдуже кротові, що поверх його.. нори привітно сяє ясне сонечко ; Кріт риє під землею дуже довгі проходи, такі собі підземні дороги; * Образно. — Сліпі кроти. Не вміють вони підійти до дитини! * У порівняннях. — Живемо, як кроти, риючись у землі, і байдуже нам, що світить сонце .
Номер слайду 24
«Мікрофон»- Що сподобалося на уроці? - Як змінювався настрій упродовж уроку? - Для чого потрібні знання, здобуті на уроці?
Номер слайду 25
Домашня робота. Опрацювати матеріал підручника (С.262-263). Виконати вправу 583 (ІІ). *Скласти сенкан зі словом “кріт” або написати акровірш.