Розвиток національної свідомості та громадської активності в контексті Концепції національно-патріотичного виховання на уроках історії

Про матеріал
Як відомо, хто не знає свого минулого, той не має майбутнього. Українська держава зможе розвиватися лише знаючи своє минуле, і пам'ятати, що саме історична свідомість є вищою духовною цінністю будь-якої нації.
Перегляд файлу

 

Голуб Лариса Василівна

Розвиток національної свідомості та громадської активності в контексті Концепції національно-патріотичного виховання на уроках історії

Як відомо, хто не знає свого минулого, той не має майбутнього. Українська держава зможе розвиватися лише знаючи своє минуле, і пам'ятати, що саме історична свідомість є вищою духовною цінністю будь-якої нації.

На уроках історії учні отримують базові наукові знання, які стають фундаментом формування їх історичної та національної свідомості.

У 8 класі на уроках історії України вивчається історія козацтва. Козацтво - це феномен в світовій історії, адже українці - єдина в світі козацька нація. Козацтво було дисциплінованою організацією українського народу. Козаки перші  підіймались на боротьбу проти соціального, національного та релігійного гноблення. Про це ми говоримо, вивчаючи козацькі повстання, Національно-визвольну війну 1648-1657 рр. під проводом Б. Хмельницького.

Учні складають історичний портрет Б. Хмельницького, визначають його роль в історії як полководця та державного діяча. У козацькі часи нашому народові були притаманні високий рівень шляхетності, моральності, духовності, доблесті, і звитяги, знання і бездоганне дотримання національних традицій і звичаїв. А Запорізька Січ була і залишається нині синонімом свободи, незалежності, людської і національної гідності.

Виховання патріотизму та національної гідності відбувається при вивченні тем "Діяльність гетьмана І.Мазепи", "Кошовий отаман І.Сірко", "Пилип Орлик і його Конституція".У 9-11 класах на уроках історії України акцентується увага на патріотизмі і моральності діячів визвольного руху, визначаються витоки цього патріотизму. В 9 класі учні знайомляться з початком національного відродження, з діяльністю Кирило-Мефодіївського братства та основними програмовими цілями цієї організації, а саме: створення демократичної федерації рівноправних слов'янських республік, знищення самодержавства й скасування кріпосного права, утвердження в суспільстві демократичних прав і свобод для громадян. Учні визначають роль та значення Т.Г.Шевченка для розвитку українського національно-визвольного руху. Шевченко першим сформулював українську національну ідею і через свої поетичні твори зробив її надбанням усього українського загалу, чим посприяв згуртуванню українців у боротьбі за національне визволення. Великою заслугою Шевченка було те, що його творчість сприяла згуртуванню українського народу.

На уроках історії України дев'ятикласники вивчають діяльність діячів громадівського руху В.Антоновича, М.Драгоманова, П.Чубинського, діяльність західноукраїнських громадських діячів І.Франка, М.Павлика, Ю.Бачинського. При вивченні теми "Культура України в ІІ половині ХІХ ст." виховується почуття гордості та національної гідності за те, що український народ багатий талантами. Адже М.Грушевський, О.Єфименко, Д.Яворницький, М.Лисенко, С.Крушельницька, М.Кропивницький, І.Мечников зробили великий внесок у розвиток не тільки вітчизняної, але і світової культури.

В 10 класі під час вивчення теми "Українська Народна Республіка" говоримо про подвиг героїв Крут, який став символом патріотизму і жертовності, а також про боротьбу за волю України повстанців Холодного Яру. Учні характеризують діяльність діячів УНР: М.Грушевського, В.Винниченка, С.Петлюри, складають історичні портрети цих діячів.

Історія України - це не тільки події, а й історичні постаті. На прикладах життя, діяльності і боротьби за державність видатних українців на уроках демонструється національна гідність нашого народу, його прагнення мати власну незалежну суверенну державу.

В 11 класі під час вивчення теми "Друга світова війна" учні знайомляться з героїчними сторінками історії нашого народу. На прикладах діяльності партизанських загонів, підпільників, ОУН-УПА, героїзму І.Кожедуба, М.Гастелло, нашого земляка М.Курила у учнів розвивається національна свідомість та формується активна життєва позиція.

Важливою складовою боротьби за незалежність України був дисидентський рух. Спротив дисидентів Л.Лук'яненка, П.Григоренка, В.Стуса, В.Чорновола, І.Дзюби, А.Горської був проявом патріотизму та відданості своєму народу. Саме на прикладах їх життя та діяльності треба виховувати молоде покоління.

На всіх етапах становлення український народ демонстрував високий національний дух і прагнення жити вільно і незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами.

Особливо актуальні уроки, присвячені революційним змінам, що відбулися у листопаді 2013 - березні 2014 рр. Це теми "Євромайдан", "Революція гідності". На уроках, присвячених сьогоденню, особлива увага приділяється учасникам бойових дій на Сході України та волонтерам. Під час вивчення теми "АТО" я розповідаю про наших земляків - воїнів АТО, які віддали своє життя за цілісність та незалежність України, - це О.Данюк, А.Лисечко, О.Графа.

Патріотизм в наш час проявляється не лише в безпосередній боротьбі на Сході із зовнішніми ворогами, не тільки в надзвичайних ситуаціях, але є звичайним станом життя людини.

Одним з важливих завдань вчителя є розвиток громадської активності та формування активної життєвої позиції нашої молоді. Залучаючи учнів до участі в різноманітних заходах, конкурсах, змаганнях, вчителі досягають реалізації цього завдання. Я вважаю, що національно-патріотичне виховання повинно бути пріоритетним. Від нас з вами залежить якими стануть наші учні, а значить і яким буде майбутнє нашої країни.

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку