Розвиток навичок аргументації та критичного мислення учасників освітнього процесу під час вивчення іноземної мови
Беручи до уваги той факт, що здобувачів освіти 21-го століття потрібно навчати іншим навичкам, ніж тим, яких навчали учнів 20-го століття, мета вчителя – дати можливість учням реалізувати свій потенціал і зробити позитивний внесок у суспільство. Змінюється позиція вчителя у сучасній системі освіти. Вчитель переходить з ролі інформатора та стає координатором, менеджером, організатором діалогу, фасилітатором і консультантом учня з урахуванням його індивідуальних здібностей, тобто він має організувати самостійну пошукову роботу кожного учня, розвивати соціальні навички, спонукати їх до вирішення творчих задач, вправ, сприяти конструктивному оволодінню поняттями та причинно-наслідковими зв’язками та активізації продуктивного мислення. Саме цьому сприяє, на мою думку, використання технології розвитку критичного мислення на уроках англійської мови. Ми, вчителі, повинні створювати в класі приємну атмосферу для навчання, заохочувати учнів до самопізнання та підвищення їх самооцінки, розвивати навички критичного мислення та розв’язування проблем, усного та письмового спілкування в різноманітних формах та контекстах, демонструвати здатність працювати ефективно та шанобливо, використовуючи широкий спектр прийомів розвитку критичного мислення спонукати до створення нових ідей, критично та компетентно отримувати доступ до інформації та її оцінювати, створювати медіа-продукти, розуміючи відповідні інструменти створення медіа. Мета вчителя — змусити учнів думати про щось під різними кутами зору, по-новому.
Вчителі англійської мови, переконана, мають багато можливостей для розвитку критичного мислення на уроці. Для того, щоб залучити учнів до критичного мислення, він повинен діяти як фасилітатор, щоб заохочувати до вільнішого процесу мислення. Насамперед, вчителю треба подбати про мікроклімат на уроці, емоційний комфорт учасників освітнього процесу, тобто спрямувати свою роботу на розвиток емоційного інтелекту школярів, що підвищує ефективність навчання. Розвиток емоційного інтелекту допоможе дитині знайти гармонію та баланс між розумом та почуттями, сприятиме досягненню цілей у взаємодії з оточуючими, вирішить проблеми адаптації дітей у суспільстві. Кожен урок англійської мови має нести в собі позитивний заряд, повинен бути насичений красою, любов'ю і радістю, а особливо уроки позакласного читання, на яких діти вчаться висловлювати свої почуття, думки, будувати висловлювання, писати твори. Головним завданням є розвиток комунікабельності, виховання поваги в спілкуванні, вміння слухати інших. До того ж, створення зацікавленості і доброзичливої співпраці на уроці, активне залучення до парної і групової роботи є важливою педагогічною умовою формування критичного мислення у дітей. Вчителю слід пам’ятати ,що пріоритетним завданням сучасної школи є розвиток дитини як неповторної особистості, розвиток позитивного ставлення до навчання, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності.
Власний досвід свідчить , що найважливіше не те, чого ми навчаємо, а те, як ми викладаємо. Які б інноваційні технології я не впроваджувала в практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня під час уроку, спрямувавши завдання на розвиток здібностей та задоволення пізнавальних потреб. Важливо, на мою думку, зосередитися на таких високоефективних техніках і підходах щодо розвитку навичок критичного мислення учнів на уроці, що заохочують допитливість дитини, її бажання глибоко розпитувати. Інтелектуальна допитливість є важливою рисою розуму, що призводить до знання, розуміння та проникнення, а це, в свою чергу може допомогти розширити, поглибити, загострити розум, зробити учнів кращими, гуманнішими. Отже, вважаю, розвиток емоційного інтелекту та сприяння позитивної мотивації в учнів під час моїх уроків найважливішим підгрунтям в опануванні навичками критичного мислення.
Якщо ми хочемо розвивати критичне мислення на уроці іноземної мови, ми повинні враховувати, що це вимагає активного та інтерактивного навчання.
Існує багато ефективних методів і підходів для розвитку навичок критичного мислення в школярів. З недавніх часів практикую завдання з урахуванням теорії множинного інтелекту Гарднера. Наприклад, «What's in the box?», «Scent of gingerbread», « Feely bags», «Optical illusions», « Original instruments», «Why GAME» , «Look in the mirror», «Rhythm and rhyme», «Humour and small talk» «Images and imaginative thinking» та багато інших. Під час актуалізації знань застосовую найчастіше прийоми мозковий штурм, мікрофон, гаряча картоплина, Bomb, mind maps. Найкращими завданнями щодо аргументації вважаю техніку «Big Paper», Острови, Body Sculpting, Café Conversations, Give a Minute, Encourage More, Encourage Argument, Take Two Sides.
Під час роботи з текстами Making predictions (кероване читання), ажурна пилка, дерево передбачень, барометр, 6 W, retelling by every character,change the heroes, EXPAND THE TEXT, REDUCE THE TEXT, TRANSFORM THE TEXT, WORD PARTNERSHIPS REACTIONS. Одним з прикладів розвитку критичного мислення може бути таке завдання під час роботи над текстом для домашнього читання О. Уальд «Вірний друг»:
After-reading activity
Answer the questions and discuss:
Одним словом, у своїй роботі з учнями використовую методи формування і розвитку критичного мислення:
- вільне висловлення ідей, думок;дослідження
- обмін думками, спілкування; дебати, дискуссії
-метод проєктів( наприкінці вивчення майже кожної теми).
Під час підбиття підсумків уроку, надаю можливість учням озирнутися на події уроку, зіставити мету уроку з результатами. Майбутнє відкрите для тих, хто критично пропускає через себе інформацію, аналізує її та відбудовує свої власні реальності.
Мною зроблено висновок, якщо розвивати навички критичного мислення в учнів, це матиме позитивний і глибокий вплив на покоління всебічних, творчих та критичних громадян.
Насамкінець, варто зазначити, що вчителям англійської мови слід удосконалювати свої комунікативні навички, щоб краще спілкуватися з аудиторією шляхом підвищення кваліфікації , відвідуючи навчальні курси.