Підготувала
Козлик Марія Іванівна
(вчитель біології Голгочанської ЗОШ І-ІІІ ступенів)
Тема. Розвиток опорно-рухової системи людини .Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Мета: поглибити знання учнів про поставу та види її порушень
- розкрити суть поняття гіподинамія та її вплив на організм людини; - переконати учнів, що рух - це життя, а гіподинамія - основний чинник виникнення хронічних хвороб і скорочення життя;
- виховувати потребу у здоровому способі життя; позитивного ставлення до навчання; сприяти формуванню доброзичливих взаємовідносин у колективі
Обладнання: плакат «Скелет людини таблиця «Пошкодження кісток і перша допомога», , шини, бинти, дошки, палиці, лінійки, косинки, джгут.
«Здоровий дух в здоровому тілі — ось короткий,
але повний опис щасливого стану в цьому світі».
(Джон Локк)
Хід роботи
І. Організаційний момент. Привітання класу.
ІІ.Актуалізація опрних знань
Слово учителя
Робота у групах
І – група – Скелет людини
ІІ група- Кістки їх зєднання
ІІІ група Мязи . Види мязів.
Продовжте речення.
Функції скелета людини:…
Ребра захищають…
Скелет є місцем прикріплення… (м’язів)
Основу скелета людини становлять тканини… (хрящова і кісткова)
Хрящова тканина складається з клітин…
Кісткова тканина складається з клітин…
Маса скелета людини в середньому становить…(10-15кг)
Грудна клітка утворена…
Пояс скелету верхніх кінцівок з яких кісток складається та верхні вільні кінцівки.
Пояс скелету нижніх кінцівок кінцівок з яких кісток складається та нижні вільні кінцівки.
Відділи хребта і скількома хребцями утворені.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:
"Чимало див на світі нашім, та все ж людина - диво над дивами", - так колись сказав Софокл . а Ф. Достоєвський додав "людина - це таємниця. Її слід розгадати, і якщо розгадуватимеш усе життя, то не кажи, що згаяв час".
Ми з вами давно долучились до розгадування цієї таємниці.
Сьогодні нам необхідно навчитися приймати виважені рішення, що базуються на знаннях, інформації отриманих з різних джерел. Важливо знати, що ми маємо робити, щоб зберегти своє здоров’я.
Тема нашого сьогоднішнього уроку:
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Які ж завдання хотіли б ви поставити собі?
( очікувані відповіді)
- З'ясувати, як впливає на здоров'я довготривала фізична бездія?
- Переконатися, що рух - це життя!
- Вияснити, які інші чинники впливають на формування опорно-рухової системи і здоров'я організму в цілому?
IV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель Яке естетичне задоволення дає споглядання струнких, підтягнутих дівчини чи юнака.
Кожній людині властива певна постава, тобто положення тіла під час стояння, сидіння, ходьби, виконання роботи. Це звичне положення тіла людини у стані спокою та під час руху. Правильна постава не тільки робить привабливою фігуру, але й забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.
Постава формується у дитячому і юнацькому віці й може змінюватись упродовж життя людини. Для формування правильної постави, велике значення має розвиток м’язової системи, особливо м’язів тулуба (м’язів спини, живота). Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток хребта, при навантаженні на них.
Ознака правильної постави
Формується постава в дитячому та юнацькому
віці й може змінюватися протягом усього життя
Але все частіше бачимо згорблених, сутулих, непривабливих молодих людей із набутими вадами хребта. Задумайтесь! У результаті щорічного медичного огляду школярів все частіше виявляють проблеми, пов’язані з порушенням постави
Робота у групах ( з підручником)
( робота з карточками)
Вчитель:
Розрізняють:
1 група – дистрофічні.
2 група- механічн.і
3 група –природні.
Зробити невеличкі повідомлення і зачитати класу.
Вчитель Рух – це життя?
Так , дійсно рух – це гарна постава , запорука здоров’я , гарного настрою .
Та трапляється , що рухаючись ми можемо зазнати механічних ушкоджень.
Тому кожному з нас необхідно вміти надавати першу домедичну допомогу при різних видах травм опорно- рухового апарату. Ці навики допоможуть полегшити біль , і забезпечити успішне подальше лікування , а може і врятувати чиєсь життя.
Робота з таблицею
Пошкодження опорно-рухової системи
Стислий опис |
Перша допомога |
|
Розтягнення |
Перерозтягнення м’язів і зв’язок з розривом окремих волокон |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою бинта |
Удари |
Пошкодження м’яких тканин, часто з крововиливами під шкіру |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою бинта |
Вивихи |
Вихід головки суглоба із суглобової западини |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою шин, дощечок або інших твердих предметів |
Закриті переломи |
Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні |
Знерухомлювання пошкодженої кістки з допомогою шини або підручних засобів |
Відкриті переломи |
Порушення цілісності кісток з виходом уламків кістки через шкірні покриви назовні |
Зупинка кровотечі, закриття рани пов’язкою. Знерухомлювання пошкодженої кістки з допомогою шини або підручних засобів |
Переломи черепа |
Порушення цілісності кісток черепа |
Фіксація голови під час транспортування, закриття рани пов’язкою |
Переломи хребта |
Порушення цілісності хребців |
Забезпечення нерухомості потерпілого або транспортування його на твердій поверхні |
Опрацюйте таблицю. Проілюструйте навики надання першої допоми при наведених травмах.
Шановні діти ,тепер попрацюємо в парах , до вашої уваги декілька випадків , які можуть трапитись із будь ким.
Завдання 1
Перший учень потерпілий
ознаки: Пошкодження м’яких тканин, з крововиливами під шкіру
Другий учень розгадує пошкодження і надає першу допомогу
Завдання 2
Перший учень потерпілий
ознаки: Вихід головки суглоба із суглобової западини
Другий учень розгадує пошкодження і надає першу допомогу
Завдання 3
Перший учень потерпілий
ознаки: Порушення цілісності кісток з виходом уламків
Другий учень розгадує пошкодження і надає першу допомогу
Отже , ви зробили все правильно . Це свідчить про те . що у разі подібних травм ви зможете своєчасно допомогти потерпілому . Перша допомога – це комплекс найпростіших медичних заходів , що виконуються на місці враження з використанням підручних засобів. І якщо ви ними володієтье ви, можливо, колись зумієте врятувати чиєсь життя . Так , що при кожній можливості вдосконалюйте свої знання про першу долікарську допомогу не тільки при травмах , а при кровотечах ,харчових отруєннях тощо.
ІV. Етап рефлексії.Підсумок уроку
Запитання до учнів
Вправа « Дерево життя»
На зелених листочках намалюйте дії , які зміцнюють здоровя ;
На жовтих – послаблюють;
Корені – ознаки , успадковані від батьків;
Стовбур – ті , які б ви хотіли в собі розвивати.
цікаві факти про опорно – рухову систему.
Тож посміхайтесь частіше , це набагато легше і корисно для здоровя та оточуючих .
V. Домашнє завдання.