Урок "Основні форми рельєфу Землі. Гори. Рельєф дна океану".

Про матеріал
Матеріал до уроку з географії в 6 клас за темою "Основні форми рельєфу Землі. Гори. Рельєф дна океану". Допоможе сформувати в учнів поняття «гори», «серединно-океанічні хребти», пояснити різноманітність форм рельєфу на суходолі та дна Світового океану; розвивати навички роботи з картами атласу, навчити визначати за картою положення й висоти гір, наносити й надписувати на контурній карті назви гір та серединно-океанічних хребтів; розвивати уміння колективної творчості, нестандартного мислення; формувати пізнавальний інтерес, увагу, вміння складати схеми; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

 Клас: 6 Б                                                                                   Дата:____________

Тема: Літосфера

Тема уроку: Основні форми рельєфу Землі. Гори. Рельєф дна океану. Практична робота № 4. Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів.

Мета: сформувати в учнів поняття «гори», «серединно-океанічні хребти», пояснити різноманітність форм рельєфу на суходолі та дна Світового океану; розвивати  навички роботи з картами атласу, навчити визначати за картою положення й висоти гір, наносити й надписувати на контурній карті назви гір та серединно-океанічних хребтів; розвивати уміння колективної творчості, нестандартного мислення; формувати пізнавальний інтерес, увагу, вміння складати схеми; виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручник, контурні карти, презентація.

ХІД УРОКУ

  1.                Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опрних знань

Прийом «Географічна розминка» —(робота з картою).

Учні ставлять один одному запитання за фізичною картою, визначаючи положення великих рівнин.

2. Прийом «Експрес-тест» (робота в парах) взаємоперевірка

1. Блоки, з яких складається літосфера, називають:

а) підземними блоками;  б) літосферними плитами;  в) материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит — це:

а) цунамі;    б) землетруси;    в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

а) моря; б) западини; в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а) в епіцентрі;    б) у вогнищі землетрусу;   в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а) на півночі;    б) на сході;    в) у Карпатах.

6. Земна кора разом з верхньою частиною мантії утворює:

а) мантію;    б) літосферу;  в) ядро.

Прийом «Географічний крос» (фронтальна перевірка)

Необхідно доповнити фрази, запропоновані вчителем, відомостями, яких не вистачає.

  1.               Сккупність усіх нерівностей земної поверхні називають …(рельєфом)
  2.               На території України найбільшими низовинами є...(Придніпровська, Причорноморська)
  3.               Верхня тверда оболонка земної кулі…(земна кора)
  4.               Внутрішні процеси, що створюють нерівності землі (вулканізм, магматизм)
  5.               Земна кора разом з верхньою частиною мантії розбита тріщинами на окремі блоки – літосферні…(плити)
  6.               Зовнішні процеси які вирівнюють форми рельєфу…(вітер, вода)

 «Географічний крос»

1.Верхній в’язкий шар мантії…… (астеносфера)

2.Земна кора і верхня частина мантії утворюють … (літосфера)

3.Раніше існував єдиний материк … (Пангея)

4.Є два види земної кори……….. (материкова та океанічна)

5.Материкова земна кора містить такі шари…(осадовий, базальтовий,  гранітний )

6.Основними формами рельєфу є… (рівнини, гори)

7.Гірські системи утворюються в результаті…. (зіткнення літосферних плит)

8.Рівнини за висотою поділяються на… (низовини (до 200 м), височини (від 200 до 500 м), плоскогір'я (понад 500 м)

9.Підземні поштовхи і коливання земної поверхні  це... (землетруси)

10. Рівнини  за утворенням бувають:  (первинні та вторинні)

11.Нанесеннями річок утворені такі рівнини, як... (Амазонська, Індо-Гагнська, Месопотамська низовини).

12. Назвіть вулкан, що «не відбувся» у Кримських горах…(Аю-Даг, Карадаг)

                                  Прийом «Вірю — не вірю»

Чи вірите ви, що в Україні велику площу займають височини?

Чи вірите ви, що всі рівнини на фізичній карті зображені зеленим кольором?

Чи вірите ви, що дно давнього моря може стати рівниною?

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній своїй пісні написав такі рядки: «Лучше гор могут быть только горы, накоторых еще не бывал». Багато альпіністів, які підкорили гірські вершини, стверджують, що немає нічого прекраснішого у світі, ніж застигла краса німотних гірських вершин. Тож, незважаючи на постійні небезпеки, вони знову прагнуть підкорити нові недоступні висоти.

Сьогодні на уроці ми спробуємо розгадати деякі загадки природи, з’ясувавши, як утворюються гори, в тому числі і на дні океану, які процеси беруть участь у їх формуванні, де на Землі можна побачити найвищі гірські вершини.

Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдання

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

І. Гори та їхня класифікація  (Робота з текстом підручника, атласами, презентацією)

Гори — ділянки земної поверхні, що високо підіймаються над прилеглими рівнинами та мають сильно розчленований рельєф. Гори займають близько 40 % суші. У природі поодинокі гори розташовані рідко. Найчастіше трапляються гори, розташовані в ряд по кілька десятків чи сотень кілометрів — гірські хребти. Вони утворюються в результаті взаємодії рухомих літосферних плит у місцях їхнього зіткнення. У тектонічному відношенні гори, як правило, відповідають поясам складчастості.

Робота зі словником. Скупчення гір — гірська країна. Гірський хребет - гори, розташовані в ряд по кілька десятків чи сотень кілометрів. Найвища частина хребта — гребінь. Найвищі частини гір — вершини, шпилясті вершини — піки. Перевали - зручні для переходу пониження в горах. Зниження між двома гірськими хребтами — гірська долина.

Класифікація гір

За висотою

За походженням

За будовою

За віком

Низькі (до 1000 м) - Кримські;

Середні(1000–2000 м)- Карпати, Скан-динавські;

Високі (понад 2000 )- Кавказ, Гімалаї, Памір, Анди.

Тектонічн і (утворюються внаслідок рухів літосферних плит);

Вулканічні (пов’язані з процесами вулканізму)

Складчасті (товщі гірських порід, зм’яті у складки різної величини);

Брилові (менш податливі породи кори розтріскува-лися на блоки, які рухалися один уздовж іншого)

Молоді (утворилися в останню альпійську епоху горотворення та продовжують формуватися);

Старі(утворилися в більш давні геологічні епохи)

За будовою: Складчасті гори являють собою товщі гірських порід, зім’яті у складки різної величини, крутості і висот. До складчастих гір відносяться: Карпати, Кавказ, Гімалаї. Складчасті гори — молоді, вони утворилися протягом останніх 25 млн. років.

З часом гірські складки втрачають пластичність. І коли в таких складчастих горах знов відбуваються гороутворювальні процеси, товщі гірських порід розколюються на брили. Так утворюються складчасто-брилові гори. На земній поверхні найчастіше зустрічаються складчасто-брилові гори, де складчасті масиви сусідствують з горстами, скидами, грабенами. Складчасто-бриловими горами є: Алтай, Тянь-Шань, Уральські.

 https://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image028.jpg

 https://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image032.jpg

До молодих гір відносять: Альпи, Анди, Кордільєри. 

До старих гір відносять: Уральські, Аппалачі, Скандинавські.

Завдання:

1. Визначити висоту гір: Альп, Уральських гір, Кримських, Карпат, Паміру, Гімалаїв, Анд. (На карті гори за висотою позначаються відповідно світло-коричневим, коричневим та темно-коричневим кольорами (див. шкалу висот і глибин на фізичній карті)).

2. Визначити координати найвищих висот цих гір:  І варіант Джомолунгма (28°пн. ш. 87° сх. д.), ІІ варіант Аконкагуа (32°пд. ш. 70°зх.д.)

* Роман-Кош (Кримські) (44° 30’ пн. ш., 34° 10’ сх. д.) ; Народна (Урал) (65° пн. ш., 60° сх. д.); Говерла (Українські Карпати) (48° 10’ пн. ш., 24° 30’ сх. д.); Еверест (Гімалаї) (29° пн. ш., 86° сх. д.).

Це цікаво.  Гора Еверест –найвища вершина світу, названа на честь керівника індійської топографічної служби англійця Джорджа Евереста. Друга назва гори — Джомолунґма, перекладається як «Богиня — мати світу», або «Мати богів Землі».

-  «Дахом Америки» та всієї західної півкулі називають гору Аконкаґуа заввишки 6 960м

- Гори Гімалаї в перекладі із санскриту – житло снігів. Вони  простяглися на 2,5 тис. км. Територія така велика, що на ній могли б майже цілком розміститися Франція, Швейцарія та Австрія.

Практична робота № 4 (продовження) ст.107. Позначення на контурній карті найбільших гірських систем світу: Карпати, Кримські гори, Альпи, Кавказ,   Уральські, Анди, Кордильєри, Гімалаї (г. Джомолунгма), Скандинавські,  Великий Вододільний хребет

ІІ. Рельєф дна Світового океану

  1. Вивчення дна Світового океану. (Прийом «Кути»)

У цій грі учні мають свободу вибору «кута», тобто групи та виду її діяльності.

Учитель інструктує кожну групу. Група 1. Наукових теоретиків, використовуючи текст підручників, повинна скласти стислий звіт про рельєф дна океану. Група 2 Художників зображує рельєф дна океану на папері та коротко описує його. Група 3. Письменників складає невеликий нарис про побачене на дні океану. А група 4 Допитливих учнів повинна підготувати низку запитань, які вони поставлять іншим групам під час підводної екскурсії.

Океанічна земна кора має дуже різноманітний рельєф. Але довгий час люди не знали, що він собою являє. Відомі були тільки виміри відстаней в окремих точках. Ці виміри робились за допомогою лота. Пізніше почали вимірювати відстані за допомогою ехолота. Прилад з корабля посилає короткий звуковий сигнал, який досягає дна, відбивається від нього і повертається до приладу. Швидкість поширення звуку у воді — 1500 м/с. Вимірявши час, за який звук пройшов відстань до дна і назад, можна визначити глибину.

Завдання. Яка глибина океану, якщо звук дійшов до ехолота за 5 секунд?

Більшу частину океанічного дна займають улоговини, рельєф яких рівнинний. Як і на суходолі, тут є ділянки плоскі й горбисті. В окремих частинах улоговин височать конуси вулканів. Дно глибоководних рівнин покривають осадові породи, товща яких сягає кількох кілометрів.

Один із типів океанічних рівнин — материкові обмілини. Це частини материка, які знаходяться нижче від рівня океану до глибини 200 м (шельф).  Материкові обмілини покриті осадовими, переважно уламковими породами, принесеними із суходолу річками, а також утвореними внаслідок руйнування берегів морським прибоєм.  

Материкова обмілина переходить у материковий схил. Він круто опускається до глибини понад 3 000 м. В окраїнних частинах океанів виявлено особливі форми донного рельєфу — жолоби. Порівняно вузькими западинами з крутими, майже прямовисними схилами, простягаються вони на сотні й тисячі кілометрів, глибина їх сягає понад 10 км. Вони містяться поблизу островів, розташованих дугоподібно в тих районах, де часті землетруси. У Світовому океані відомо 19 западин, глибини яких перевищують 7 000 м. З них 15 знаходиться у Тихому океані, 1 — в Індійському і 3 — в Атлантичному.

По дну розкидані поодинокі гори. Багато вулканів — діючих і згаслих. Одні з них височать над водною поверхнею, утворюючи острови, інші під водою вивергають лаву, попіл, який розноситься водними потоками й осідає на дно. Згаслі вулкани мають плоскі вершини, вирівняні хвилями і течіями.

Є в океані й окремі гірські хребти. Серединно-океанічні хребти — валоподібні підняття океанічної земної кори. Відносна висота їх становить 2-3 км, ширина — до 2 000 км. Уздовж осі підняття звичайно проходить розлом (рифт) — ущелина глибиною до 3 км і завширшки до 50 км. Ущелина поділяє підняття на два хребти. Схили хребтів круті з боку ущелини і полого спускаються до океанічного ложа. На дні ущелини виливається базальтова магма, діють гарячі джерела: на схилах хребтів — вулкани. Магматичні породи, з яких складаються хребти, майже не покриті осадовими породами. Найширший серединно- океанічний хребет у Тихому океані називається Східнотихоокеанським підняттям. Там, де вершини серединно-океанічних хребтів виходять на поверхню, утворюються острови (Ісландія).

Дивовижні об’єкти і явища. Вулкан-улюбленець. У Тихому океані поблизу Соломонових островів є підводний вулкан Ковачи, який упродовж минулого століття вивергався кілька десятків разів. При цьому в районі виверження утворювалися невеликі острови. З часом вулкан Ковачи став своєрідним предметом національної гордості мешканців Соломонових островів, де його виверженням навіть були присвячені спеціальні поштові марки.

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 6 (закінчення) Позначення на контурній карті хребтів в океані.  Нанести на контурну карту хребти: Ломоносова, Серединно-атлантичний, Східнотихоокеанське підняття.

ПІДСУМКИ

 Гори — ділянки земної поверхні, що високо підіймаються над прилеглими рівнинами та мають сильно розчленований рельєф. Гори займають близько 40 °% суші. Вони утворюються в результаті взаємодії рухомих літосферних плит у місцях їхнього зіткнення.

 Особливостями рельєфу дна Світового океану є чотири великі форми земної поверхні: підводна окраїна материка, перехідна зона, ложе океану і серединно-океанічні хребти. У рельєфі дна Світового океану є материкова обмілина (шельф), материковий схил, улоговини окраїнних морів і ложа океану, глибоководні жолоби.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Експрес-тест» (робота в парах) взаємоперевірка

  1.               Українські Карпати за висотою належать до гір:

А високих; Б середніх; В низьких.

  1.               Найвищими горами у світі є:                              А Кавказькі;  Б Гімалаї;     В Анди.

3. Молоді гори зазвичай мають вершини:                    А гострі;       Б округлі;       В пласкі.

4. Переважну частину території України займають:   А гори;       Б плоскогір’я;   В рівнини.

5. На фізичній карті гори зображують відтінками кольору:

А зеленого;  Б жовтого; В коричневого.

6.  Старі гори зазвичай мають вершини:            А гострі;     Б округлі;      В пласкі.

Запитання  та завдання для роботи в парах:

  1.   Які форми рельєфу є планетарними? (Материки і океани)
  2.   Які основні форми рельєфу? (Гори і рівнини)
  3.   Чи є гори і рівнини на дні океану?(Так)
  4.   Який тип земної кори під океанами?(Океанічний)
  5.   Територія на якій поширений материковий тип земної кори ( материк)
  6.   Яке значення гір у житті людини?
  7. Пдпишіть схему будову гори та її частин.
  8.  Підпишіть схему «Рельєф дна Світового океану».
  9. Показати гори на карті: Карпати, Кримські гори, Альпи, Гімалаї, Анди, Кордильєри.
  10.  Поєднайте назви гір з їх висотою.

а) Анди;                                             1) Високі

б) Карпати;                                        2) Середні

в) Скандинавські;                              3) Низькі

г) Гімалаї;      д) Кримські гори.

VIІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

  • Про що нове ви сьогодні дізналися на уроці?
  •              Для чого людям знання про рельєф?

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати параграф 26,27.

2. Скласти кросворд з п’яти-шести назв гір та гірських систем, , серединно-океанічних хребтів.

3. Випереджальне завдання (за бажанням): знайти в Інтернеті інформацію та підготувати короткі повідомлення про унікальні форми рельєфу Землі.

 

 Розминка (Вправа «Гори, рівнини»)

Учням називаються терміни та назви, вони повинні визначити до якої з тем вони належать: «Гори» чи «Рівнини». Якщо до теми «Гори», то учні встають, піднімаючи руки догори, якщо до теми «Рівнини» – сідають і опускають руки.

Терміни та назви: Памір, складчасті, Західносибірська, ущелина, Кавказ, Аравійське, Анди, 100 м, Месопотамська, гребінь, Східноєвропейська, вулканічні, Амазонська, складчасто-брилові, долина, первинні, Говерла, плоскі, горбисті, вторинні.

 

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

Абсолютно найвищою точкою на Землі є не Джомолунґма, а «землеводна» Мауна-Кеа («Біла гора») на Гаваях. Якщо вимірювати її від підводної основи (глибина 6 тис. м) до вершини, то її загальна висота становить 10 203 м, з яких лише 4205 височать над рівнем моря. Мауна-Кеа —це згаслий вулкан.

З давніх часів у горах жили люди, пристосовуючись до їхніх складних природних умов. Археологи знаходять малюнки давніх людей на висотах понад 3 тис. м. У горах будували не тільки сільські населені пункти, але й міста. Давня столиця інків Мачу-Пікчу розташовувалася в Андах на висоті 2450 м. В Андах на висоті 5 тис. м до наших часів збереглися ділянки Царської дороги, побудованої інками ще задовго до відкриття материка європейцями. Довжина цієї вимощеної дороги становила понад 5 тис. м, а ширина — до 8 м.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕЛЬЄФ ДНА СВІТОВОГО ОКЕАНУ

 

Копія oceanic-basin-big

 

 

 

 

СХЕМА БУДОВИ ГОРИ ТА ЇЇ ЧАСТИН

 

C:\Users\Богдана\Desktop\гори.png

docx
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку