Розвиток самоефективної особистості на уроках української мови. Префікси З-, С-.

Про матеріал
На допомогу вчителеві для розвитку самоефективної особистості урок з української мови "Написання префіксів З-, С-".
Перегляд файлу

(3 клас)

Урок – мовне кафе

Тема.  Вимова й правопис слів з префіксом  з- (-с)         

                                                

Мета: поглибити знання учнів про префікс; удосконалювати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів; вправляти учнів у вимовлянні та написанні префіксів з- і с-; формувати орфографічні вміння; здатність орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання; розвивати зв’язне мовлення, уважність, старанність; виховувати інтерес до навчання;  учити шанобливо ставитися  до рідного слова, пробуджувати інтерес до знань, до навчання.

Тип уроку: урок – мовне кафе.

Обладнання: :  мультимедійний комплект

Хід уроку

І. Організація класу

-          Читання вірша про мову.                                                            (Слайд 1)

-          Емоційний настрій. .                                                                   (Слайд 2-5)

-          Правила уроку. .                                                                           (Слайд 6-7)

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

  1. Запис дати

-          Запишемо число, класна робота. (читання вірша)                                               (Слайд 8)

 

  1. Хвилинка чистопису

Зз   Сс

-          Придумати 2-3 слова

-          Скласти речення зі своїм словом.

 

  1. Повторення правила про префікс.

Префікс - це? (частина слова)

Префікси дуже шанують порядок. Вони завжди знають, де й коли стати.

Де стоять префікси? 

За допомогою префіксів … (утворюються нові слова)

 

  Які префікси ми вже вміємо писати? Братик без і сестричка роз завжди пишуться з буквою з. Але в родині префіксів народилися близнюки з та с, жваві пустуни. Як вітер гасали вони наввипередки один одному . У поважних префіксів аж голова йшла обертом від того гасання. А коли їх кликали до роботи, то вони створювали такий безлад. Уявляєте. Як вони з розгону. Не задумуючись, ставали коло якогось слова. Хто перший добіг. Той і став. Особливо обурювались префікси роз- та без-: «Ми теж можемо вимовлятися нечітко, але ж пишемося завжди однаково».

 

-          ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. .                                                  (Слайд 9)

 

                                                                                                          -1-

 

Ми продовжуємо вивчати тему про префікси. Сьогодні нам треба розібратися, коли писати префікс з-, а коли с-.

-          У нас сьогодні незвичайний урок. Нас запросили у незвичайне лісове кафе. Давайте завітаємо до лісу і подивимося, хто ж нас запросив? .                           (Слайд 10)

-          Хто це так скрекотить в лісі? (Звучить запис голосу сороки.)

-          Чий голос ви почули?

C:\Users\111\Desktop\b03d5307a3f42a5279a709f7a07fdee5.jpg-          Так, це мешканка лісу сорока. Вона  знає про все, бачить все.  Перша розносить  новини. А також -  це господарка кафе «Птах», куди ми запрошені.

 

ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

-          Давайте розглянемо це незвичайне кафе, його будову.                             (Слайд 11)

 

Девізом нашого уроку стануть слова «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх із апетитом».(Анатоль Франс – французький письменник)

Гарного вам апетиту у навчанні й успіхів у вивченні української мови.

 

 

-          Заглянемо, а що там в середині? .                                                               (Слайд 12)

 

Діти проходимо в кафе, розглянемо його зсередини, знайдемо собі місце, присядемо всі разом за столики, візьмемо меню і розглянемо їхній асортимент.     

                                                                                                                               

  1.  Словниковий диктант                                                          (Слайд 13)

                                                                              

-          Давайте запишемо асортимент солодощів, які нам можуть запропонувати.

                  ( цукерки, печиво, тістечка, торт, морозиво,мармелад)

-          Розберемо слово МОРОЗИВО за будовою.

-          А ще у лісовому кафе можна поласувати карамеллю. Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова:  КАРАМЕЛЬ (3скл, 8б., 7 зв.) .                                           (Слайд 14)

 

  1. Вправа - дослідження «Швейцарський сир»  .                           (Слайд 15-17)

 

-          Хазяйка кафе Сорока запрошує нас на дегустацію основного блюда  «Сирні палички» зі знаменитого швейцарського сиру. Будемо смакувати частинками (по паличці) і вивчати нову тему.

 

  1. Вправа «Припущення»     

На вашу думку, коли треба писати префікс з-, а коли с-?

Ви звернули увагу, що кафе, у яке нас запросили має назву кафе «Птах». Як ви думаєте, чому нас запросили у кафе з такою назвою?

 

І тоді префікси зібрали велику нараду. Бабуся Граматика розсудила їх так: «С- стає перед буквами к, п, т, ф, х,   з- стає перед усіма іншими буквами». З того часу запанувала в Українській мові гармонія.

 

  1.  Правило!                        (Слайд 18)

 

C:\Users\111\Desktop\i.jpg 

-          Музична пауза «ФІЗХВИЛИНКА» .                                                          (Слайд 19)

        

 

V. Узагальнення і систематизація знань

  1. C:\Users\111\Desktop\3c6a1f634ca0f3c9f2610271c7ad3f9f.jpgКоментоване письмо.  .                            (Слайд 20)

Робота з алгоритмом

      Визначити букву, якою починається корінь слова

      Пригадати правило с- перед буквами к, п, т, ф, х

                                   з- перед усіма іншими буквами

      Записати слово

 

  1. Практичні вправи.                                                                                  (Слайд 21-22)

-          Діти рахують скільки слів з  префіксом  з-  і  с-.

 

  1. Самостійна робота. Банкет « Смачні тістечка».    .                      (Слайд 23-24)

           

-          Щоб поласувати тістечками, потрібно пригадати правило і записати своє тістечко. Дівчатка записують слова з префіксом З-, хлопчики – з префіксом С-.

      Дівчатка                                     Хлопчики

 (З).вести,                                         (С).спиляти,

  (З).носити,                                      (С).сховати,

 (З).ламати,                                       (С).кидати,

 (З).брехати                                       (С).палити

 

 

  1. Десерт

Діти! А ви знаєте, скільки в нашій мові префіксів, коренів,суфіксів? Виявляється цього не знає ніхто. Вчені називають близько 100 префіксів і близько чотирьох сотень суфіксів. А коренів виявляється близько 1500. У старих граматиках української мови префікси називалися приростками, а суфікси - наростками.

 

                                                                                                           

 Підсумок уроку            

  1. Розрахунок

                                                                                                                                              -3-                                                                                                                               

 

Рефлексія

-          Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

-          Що ми робили на уроці?

-          Для чого ми це робили?

-          Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?           

 

Вправа «Портфель» (яке правило ви понесете сьогодні додому)

                                                                                           

                                                                                                 Ланч-бокс

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-4-

 

docx
Додано
22 квітня
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку