(3 клас)
Урок – мовне кафе
Тема. Вимова й правопис слів з префіксом з- (-с)
Мета: поглибити знання учнів про префікс; удосконалювати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів; вправляти учнів у вимовлянні та написанні префіксів з- і с-; формувати орфографічні вміння; здатність орієнтуватися в часі, відведеному на виконання поставленого завдання; розвивати зв’язне мовлення, уважність, старанність; виховувати інтерес до навчання; учити шанобливо ставитися до рідного слова, пробуджувати інтерес до знань, до навчання.
Тип уроку: урок – мовне кафе.
Обладнання: : мультимедійний комплект
Хід уроку
І. Організація класу
- Читання вірша про мову. (Слайд 1)
- Емоційний настрій. . (Слайд 2-5)
- Правила уроку. . (Слайд 6-7)
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
- Запишемо число, класна робота. (читання вірша) (Слайд 8)
Зз Сс
- Придумати 2-3 слова
- Скласти речення зі своїм словом.
Префікс - це? (частина слова)
Префікси дуже шанують порядок. Вони завжди знають, де й коли стати.
Де стоять префікси?
За допомогою префіксів … (утворюються нові слова)
Які префікси ми вже вміємо писати? Братик без і сестричка роз завжди пишуться з буквою з. Але в родині префіксів народилися близнюки з та с, жваві пустуни. Як вітер гасали вони наввипередки один одному . У поважних префіксів аж голова йшла обертом від того гасання. А коли їх кликали до роботи, то вони створювали такий безлад. Уявляєте. Як вони з розгону. Не задумуючись, ставали коло якогось слова. Хто перший добіг. Той і став. Особливо обурювались префікси роз- та без-: «Ми теж можемо вимовлятися нечітко, але ж пишемося завжди однаково».
- ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. . (Слайд 9)
-1-
Ми продовжуємо вивчати тему про префікси. Сьогодні нам треба розібратися, коли писати префікс з-, а коли с-.
- У нас сьогодні незвичайний урок. Нас запросили у незвичайне лісове кафе. Давайте завітаємо до лісу і подивимося, хто ж нас запросив? . (Слайд 10)
- Хто це так скрекотить в лісі? (Звучить запис голосу сороки.)
- Чий голос ви почули?
- Так, це мешканка лісу сорока. Вона знає про все, бачить все. Перша розносить новини. А також - це господарка кафе «Птах», куди ми запрошені.
ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу
- Давайте розглянемо це незвичайне кафе, його будову. (Слайд 11)
Девізом нашого уроку стануть слова «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати їх із апетитом».(Анатоль Франс – французький письменник)
Гарного вам апетиту у навчанні й успіхів у вивченні української мови.
- Заглянемо, а що там в середині? . (Слайд 12)
Діти проходимо в кафе, розглянемо його зсередини, знайдемо собі місце, присядемо всі разом за столики, візьмемо меню і розглянемо їхній асортимент.
- Давайте запишемо асортимент солодощів, які нам можуть запропонувати.
( цукерки, печиво, тістечка, торт, морозиво,мармелад)
- Розберемо слово МОРОЗИВО за будовою.
- А ще у лісовому кафе можна поласувати карамеллю. Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова: КАРАМЕЛЬ (3скл, 8б., 7 зв.) . (Слайд 14)
- Хазяйка кафе Сорока запрошує нас на дегустацію основного блюда «Сирні палички» зі знаменитого швейцарського сиру. Будемо смакувати частинками (по паличці) і вивчати нову тему.
На вашу думку, коли треба писати префікс з-, а коли с-?
Ви звернули увагу, що кафе, у яке нас запросили має назву кафе «Птах». Як ви думаєте, чому нас запросили у кафе з такою назвою?
І тоді префікси зібрали велику нараду. Бабуся Граматика розсудила їх так: «С- стає перед буквами к, п, т, ф, х, з- стає перед усіма іншими буквами». З того часу запанувала в Українській мові гармонія.
- Музична пауза «ФІЗХВИЛИНКА» . (Слайд 19)
V. Узагальнення і систематизація знань
Робота з алгоритмом
Визначити букву, якою починається корінь слова
Пригадати правило с- перед буквами к, п, т, ф, х
з- перед усіма іншими буквами
Записати слово
- Діти рахують скільки слів з префіксом з- і с-.
- Щоб поласувати тістечками, потрібно пригадати правило і записати своє тістечко. Дівчатка записують слова з префіксом З-, хлопчики – з префіксом С-.
Дівчатка Хлопчики
(З).вести, (С).спиляти,
(З).носити, (С).сховати,
(З).ламати, (С).кидати,
(З).брехати (С).палити
Діти! А ви знаєте, скільки в нашій мові префіксів, коренів,суфіксів? Виявляється цього не знає ніхто. Вчені називають близько 100 префіксів і близько чотирьох сотень суфіксів. А коренів виявляється близько 1500. У старих граматиках української мови префікси називалися приростками, а суфікси - наростками.
VІ Підсумок уроку
-3-
Рефлексія
- Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
- Що ми робили на уроці?
- Для чого ми це робили?
- Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?
Вправа «Портфель» (яке правило ви понесете сьогодні додому)
Ланч-бокс
-4-